Baskimaa

Tere! Mul on plaanis ema ja pojaga sügisel nädalaks Baskimaale minna. Meid huvitavad kaunid paigad looduses, põnevad ehitised, muuseumid ja matkamine, mis tõsi küll ei või ema vanuse tõttu väga keeruline olla. Samas, pikk ja laugemat sorti maa pole probleemiks. Ühesõnaga oleme sellised rõõmsad seiklejad ja meid huvitab kõik peale šoppamise. Uurisin siin hoolega eelnenud postitusi, kuid need on enamasti palverännakukesksed või siis Baskimaast kiirelt üle libisevad. Igatahes kirjutasin selleks, et olen tänulik igasuguste lahedate sihtkohtade soovitamise eest, samuti võib kommenteerida, kas parim variant liiklemiseks on auto, või saab arvestada ka siin- ja sealpool piiri toimiva ühistranspordiga. Näiteks soovime kindlasti külastada Bilbao Guggenheimi muuseumit, aga ööbime enamuse ajast Biarritzis.

Nädalaga eriti palju ei jõua. Linnadest jõuab Bilbao ja San Sebastiani vaadata ja kui tuuline või tormine ilm juhtub olema, siis San Sebastaianis ka lainete vaatamise teelt suuri laineid imetleda. Kui on soov veidi matkata ja seigelda, siis hea paik selleks on Carranza org ning seal oleva Cueva de Pozalagua (koopad). Panen siia lingi ka http://turismo.euskadi.net/es/patrimonio-cultural/cuevas-de-pozalagua/x65-12375/es/ Baskimaa rannikult leiab palju huvitavaid sadamid. Hispaanias võib alati arvestada toimiva ühiskondliku transpordiga, keerulisematel juhtudel on soovitav veidi hispaania keelest aru saada. See turismo.euskadi.net on hea paik plaanidele mõtete otsimiseks, aga silmas tuleb pidada, et nädal on lühike aeg ja oma ema ja poega ei tohi ülemäärase plaaniga võhmale ajada.

Aitäh koopasoovituse eest! Seal on kindlasti lahe, aga kahjuks on koopad avatud vaid 15. septembrini ja talveperioodil kinni. Nii et need tuleb edaspidiseks jätta. San Sebastian on kindlalt plaanis. Bilbao Guggenheimi muuseum on plaanis, kas Bilbaos on midagi veel, mida oleks tore üle vaadata? Sooviksin väga soovitusi ka Baskimaa Prantsusmaal paiknevale osale. Aitäh ema ja poja peale mõtlemisele - poeg on meist ilmselt kõige tugevam, osavam ja vastupidavam, nii et sellepärast muretseda vaja ei ole. Mu ema on väga heas vormis, ainult ta ei taha ronida/laskuda (trepid pole probleem). Kardetavasti olen ise (vana vigastusega jalaga) sellel reisil kõige hädisem.

Kust sa selle välja lugesid,et koopad on avatud ainult 15.septembrini? Mina vaatasin kolme erinevat saiti koobaste kohta, kus paraku kõigil erinavad lahtioleku ajad, aga seda, et 15.september koopad kinni pannakse ei leidnud kusagilt. Külla aga lõpeb 15.september turismoeuskadia järgi suvehooaeg ja algab talv, millal koopad esmaspäeval suletud ja ülejäänud päevadel lahti 11-17. Kõige usaldatavamad andmed on minu arvates http://www.karrantza.org/es-ES/Turistas/Lugares-Interes/Paginas/carr_CuevasdePozalagua.aspx

Oi, tore! Ma piirdusin ühe lehekülje vaatamisega, kust sedamoodi aru sain. Kindlasti oli kirjas, et 15.09 algab talvehooaeg. Ja siis oli kirjas midagi sulgemise kohta. Kahjuks olen hispaania ja baski keele tundmisel täiesti abitu. Ma ei osanud kahtlustada, et koopad võiksid sügis-talvisel perioodil lahti olla, sest olen sattunud mitmesse kohta, kus külmal ajal külastusperioodi pole. Viimati Austrias. Tänan vigase info parandamise eest! Jätkuvalt ootan ka teisi põnevate sihtkohtade soovitusi.

Prantsuse keelt ikka veidi oskad? Ilma selleta saab sinu tee pühade vaatamisväärsuste juurde Prantusmaale jääva Baskimaa osas okkaline olema. Prantsuse Baskimaa osa pealinnaks loetakse Bayonne, aga kui sa soovid baski kultuuri leida, siis tuleb sul ette võtta tee Le Pays d'Hasparren suunas. Panen siia sulle ühe üldisema lingi http://www.hasparren-tourisme.fr ja ühe konkreetse lingi Grottes d'Isturitz et d'Oxocelhaya koobaste kohta http://www.hasparren-tourisme.fr/index.php?option=com_content&view=article&id=11&Itemid=7&lang=fr Prantsusmaa sisepiirkondades on väga-väga kasulik prantsuse keelt osata.

Guggenheim on üllatavalt lahe. Ma ei osanud sellest midagi oodata, aga kokkuvõttes väga meeldis. Aga üle kõige on vist ikka õhtupoolik Bilbao vanalinnas. Melu pintxose baaride ümber on midagi, mille vastu ei saa ükski Guggenheim (pintxosed on tapaste baski variant).

Aitäh! Prantsuse keelt enam-vähem oskan. Orienteeruda oskan ka. Olen tuttav viitadega "Toutes directions" ja "Autres directions", mis lähevad eri suundades ;) Nii, et küll ma hakkama saan, kui tean, kuhu minna tahaks. Bronnisin juba hotelli Bilbaosse, nii et vanalinn oli kindlalt sees ja nüüd on seal veel kindlamalt koos Veigo soovitatud pintxostega. LllAndres'e linke asun kohe uurima. Tänud!

Kevadel kirjutasin niimoodi:

"Niisiis. Pikk jutt teadagi mis jutt... Paar linki ja lool lõpp . Lõpp ka ses mõttes, et missioon hakkab oma otsa leidma. Eile oli viimane sedasorti tööpäev, mil harveri saag puus käis, täna pesin masina puhtaks ning jäi metsaveerde ootama hetke, kui ta treilale pakin ning arvatavasti mõne sadama poole teele saadan. Põmm - ja tehtud. Kaks ja pool aastat minu elust, umbkaudu.

Kuna olen seda lugu siit linkinud ka ühte rännumeeste foorumisse ja nagu täna selgus, et seda ka loetakse, siis laon siia lingi pildireale, mis klõpsatud möödunud aasta juunis Gaskoonias. Leidub inimesi, keda nähtav olustik kindlasti sedavõrd huvitab, et hinges tekkinud Lupiac'i külastamise soov ühel päeval teoks teha.

Sündis-kasvas Lupiaci lähedases Castelmore'i nimelises mõisas üks kuulsaks kirjutatud musketäride kapten (hr. Charles Ogier de Batz de Castelmore), kes 15-aastase noorukina kodunt lahkus võttes ette pika-pika reisi Pariisi suunale. Maailmatuntuse omistas talle loomulikult kirjanik Alexandre Dumas ning nõnda see ema perenime all esinenud mees meile kõigile tuntuks saigi ." .......

"Monte Jaizkibel Baskimaal

Mäed on mind alati köitnud. Igatepidi vahva koht, kus saab neli-viis Baskimaa linna rahulikult peopesale laiali laotada. TomTom'i navis punkt sees ja leidmisega ei tohiks probleemi tekkida. Garmini ja muude aparaatide kohta mul info puudub, aga guugli gloobuselt on ta samuti hõlpsasti leitav ja sealt saab vajadusel koordinaadid ." .......

"Irumugarrietta.

Samuti üks mägi baskide maalt, Hipaania riigist. Tegelikult on neid lausa kolm tükki hunnikus (Aiako Harria) ehk siis lisaks veel Erroilbide ja Txurrumurru, kuid neil teistel ma ei käinud. Hullud nimed, eksole, aga selline too baskide keel on. Vahva vaade nii Donostiale (Baskimaa pealinn) kui teistele baskide aladele." ......

Kui hakkas huvitama, siis palun, täispikk lugu siin: http://www.ladaklubi.ee/foorum/viewthread.php?tid=19725

Mõningaid paikasid külastamiseks ehk leiab ;)

Olin üle-eelmisel suvel rannapuhkust veetmas Pr-Hsp piirilinnas prantsuse poolel Henday-es mis on pigem kuurortlinn ja seal on väga mõnus olla, kuid sügise kohta ei oska miskit tarka öelda. Sai renditud apartment ja varustasime ise ennast toidukraamiga kohalikest poodidest. Linnas liiklemiseks oli tasuta ühsitransport omavalitsuse poolt. Prantsuse poole sõitsime üks päev liinibussiga Biarritzi kus külastasime Šokolaadimuuseumi ja rannapromenaadi ja siis tagasi tulles külastasime St Jean de Luz-i. Ega seal midagi väga vaadata ei osanud peale kohalikult turul käimise ja sai niisama mere ääres jalutatud promenaadil. Üritasime bussireisipäeva mitte väga pikaks ajada. Ühel päeval käisime ka Hispaania poolel Hondarribbas paadiga (seal tehakse üle lahe sõite väikseid) ning jalutasime seal ringi ning istusime kohvikutes. Päris huvitav vanalinn tundus ja see koht ka kuulus selle tõttu, et sealt algab see palverändurite tee üks haru. Autot me ei rentinud prantsuse poolelt, sest suurem osa tegevust oli plaanis meil Hispaania poolel ja rendipoliitika keelas Hispaaniasse sisenemise. Suurem koht seal kandis on Irun mis on Hendaye hispaania-poolne osa nign väga meeldis ka San Sebastiani linnas mere ääres jalutada. Reisi põhieesmärk oli meil siiski Pamplonasse minna härjajooksu ja sellega seonduvat melu vaatama/kogema ning seal saigi kohe mitu päeva olla. Härjajooks on jällegi juulikuus, sügisel ei ole. Bilbaos käisime kah Pamplonast minnes, sest väljalend toimus sealt, paraku väga ringi vaadata ei jõudnud. Üldiselt Hispaanias ikkagi väga aktiivseks ei maksaks puhkust ajada, vaid tulekski pigem kohalikku elu ja olemist vaadelda ning nautida. Oma koht on kindlasti tänavakohvikutes istumisel ning miks mitte koha peal turistiinfot külastada ja uurida mis toimub ja kuhu minna.

Aitäh tagasiside ja viidete eest! Kirjutan veidi meie reisist. Äkki keegi saab mõne mõtte. Me olime peamiselt Prantsusmaa poolel. Rentisin nädalaks auto, millega sain vabalt Hispaaniasse sõita ja käisimegi Bilbaos: Guggenheimis ja vanalinnas. Palju mõnusam oli seigelda väikestes puhastes Prantsusmaa piirides oleva Baskimaa külades. Kuna ilmadega vedas, sain viimasel oktoobrinädalal Biskaia lahes ujuda. Biarritz on tõsi küll surfajate paradiis, ujumiseks on lained enamasti ülisuured. Samas on seal lahe surfajaid vaadata. Oktoobri lõpus toimusid Biarritzis Prantsusmaa MV-d surfamises. Vee peal harrastati veel muidki alasid, nagu surfilauast paksemal laual püsti seistes ühe aeru abil lainetes ringi sõitmine. Nautisime mööda mere äärt matkamist. Adouri jõe suudmest matkasime St Jean de Luzini. Biarritzis olevad rannakaljud on lahedad. Tekkis mulje, nagu Gaudi oleks seal ideid saamas käinud;) Käisime Püreneedes La Rhune mäe otsas, mis on 905m kõrgune ja sealt avanevad superkaunid vaated igas suunas. Mäe otsa sai sõita rongiga. (Le petit train de la Rhune). Rong on seal aastast 1924. Koobastest külastasime Isturitzi koobast. Ma olen ennegi Püreneede koobastes käinud, aga imetlemist oli ikka; poeg ja ema vaatasid imestusest pärani silmadega ringi. Bayonne ja St Jean Pied du Port olid imekenad linnad ja samuti Donostia ehk San Sebastian Hispaania pool. Rahvas oli väga sõbralik ja lahke, toit hea. Külastasime Biarritzi meremuuseumi ja St Jean de Luzis paiknevat baski muuseumi. Mõlemad on külastamist väärt. Parkimine on ilmselt suvel keeruline. Sügiselgi oli raske linnades vabu kohti leida. Suurtes tasulistes maa-alustes parklates oli sügisel ruumi küll. Baskimaa oli lahe, iga kell läheksin sinna tagasi.