Buldooza

Rändur ja toimetuse liige, liitus Tripiga 10 aastat tagasi
194 meeldimist
14 postitust / 821 kommentaari
33 (5.3%) külastatud sihtkohta
Viimased kommentaarid

Küsimus oli ju et mis peale hotelli teha. 0aastasega oled muidugi vaid hotellis, seevastu 4aastane on juba huviline küll.

Mina käisin esimest korda Marrakechis kui vanem tütar oli just 4 saanud. Neli päeva lasteklubiga hotellis, kaks korda kesklinnas (kaarikusõit, Majorelle aiad, paleed, turg), seejärel rendiautoga kaheks päevaks Essaouirasse (kalaturg, restoranid , kaamlisõit) ning üheks päevaks Imlili, kus berberipere terrassil hommikutee vaatega Toubkalile (4100 meetrit), samal ajal kui perelapsed näitasid tütrele omi mänguasju. Olen ka Kanaaridel käinud, ent kui lapsele tahta veeparke tutvustada, siis ei pea selleks nii kaugele sõitma :-)
Eks igaüks ise teab, mis huvitav, Küpros tundus mulle Marokoga võrreldes igavam ja märtsis on sealt veel üsna jahe, max 18 päeval. Eilat on üsna kallis sihtkoht, lisaks oli just paari päeva eest sinna raketirünnak (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rocket_attacks_on_Eilat_and_Aqaba), mis jätab selle vähemalt minu pere mugavustsoonist välja ;)

Kui kaarti vaadata, siis Kanaarid siiski mitusada kilomeetrit lõuna pool, kesk-Maroko pigem võrreldav Madeiraga, ainult kuivem. Kui UV intensiivsust võrrelda, siis Madeiral on märtsis UV faktor keskmiselt 7.3, (http://www.mad-weather.com/uv_summary.php), mis on pisut enam kui Marrakechis (http://www.morocco-weather.co.uk/marrakech/) ning umbes sama mis Tallinnas ilusa ilmaga juulikuus.

Kui aga praegust ilma vaadata, siis Tenerifel homme 7, samas kui Marrakech ja Madeira mõlemad 5: http://www.weatheronline.co.uk/weather/maps?LANG=en&CONT=euro®ION=0005&LAND=SP&LEVEL=130&WMO=60025&SI=kph&CEL=C&UP=0&R=161.

Mina soovitaks Marokot. Märtsi keskmine temperatuur on seal 17 kraadi, 23 päeval ja 11 öösel ning üldjoontes tavaline Eesti suveilm: http://www.holiday-weather.com/marrakesh/averages/march/.

Olen ise seal lastega (praegu 3 ja 8. kaks korda veebruaris käinud ning nädala pärast on kolmas kord, hetkel seal päeval 21-22 kraadi ja öösel 10 ringis. Veebruaris võib mõni päev vihmane juhtuda, aga märtsis see võimalus väiksem.

Kui see siiski liialt palav tundub, siis Algarve ja Costa del Sol, mõlemas märtsis päeval 19-20 ja öösel 12-13 kraadi, päikesetunde võrreldavalt septembriga.

Keskmiseid temperatuure saab mugavalt vaadata Wundergroundis, siin nt Malaga 15. märtsi keskmine, 20 päeval ja 10 öösel: https://www.wunderground.com/history/airport/LEMG/2016/3/15/DailyHistory.html?req_city=Malaga&req_state=MA&req_statename=Spain&reqdb.zip=00000&reqdb.magic=1&reqdb.wmo=08482

siin Algarves Albufeira, 18-10: https://www.wunderground.com/history/airport/LPFR/2016/3/15/DailyHistory.html?req_city=Albufeira&req_state=&req_statename=Portugal&reqdb.zip=00000&reqdb.magic=9&reqdb.wmo=08554

siin Marrakech (24-10.: https://www.wunderground.com/history/airport/LEMG/2016/3/15/DailyHistory.html?req_city=Malaga&req_state=MA&req_statename=Spain&reqdb.zip=00000&reqdb.magic=1&reqdb.wmo=08482

Kui ilm oluline, siis http://holiday-weather.com annab enam-vähem aimu, milline on keskmine õhu- ja veetemperatuur erinevates paikades oktoobris. Nt Rhodose ilmainfo oktoobriks on siin: http://www.holiday-weather.com/rhodes/averages/october/. Oktoober on selle kandis veel sooja ilma ja veega, ent kuurordipiirkondades juba madalhooaeg, paljud hotellid, restoranud ja vaatamisväärsused suletud. Rahulikumaks puhkuseks muidugi just ideaalne.

Jansa1, mul icarhireinsurance kindlustusega endal kahjuhüvitamiskogemust ei ole, ent nt Trustpiloti 9/10 hinne 8400 hindajast on päris hea saavutus: https://www.trustpilot.com/review/www.icarhireinsurance.com.

Mulle pole seni ajafaktor eriti oluline olnud, peaasi et paari kuuga saaks makstud ning asjaajamine oleks mugavalt online. Ka autorendifirmast võetav kindlustus ei ole tihti nende endi oma - kui lugeda nende peenikeses kirjas kindlustustingimusi, siis tihti in seal kirjas, et nemad üksnes vahendavad kindlustust ning probleemide korral võtab kindlustusfirma ikkagi esmalt sinu kontolt raha maha, ainukese asjana säästad selles, et dokumendid saadab kindlustusfrmale rendifirma ja mitte sa ise (tihti veel pikalt viivitades).

Teemakohane uudis Brüsselist - viis Euroopa suurimat autorendifirmat leppisid sel kuul kokku teatud teenusstandardites: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-86_en.htm. Selliseks on ka autol olevate kahjustuste esile toomine enne lõppsumma maksmist, võimalus rentida autot full-full ja ilma kohustuslike lisakindlustusteta jne.

Raivol oli päris tabav võimaluste võrdluse kommentaar. Igaühel meil on võimalus Viking Lotos jackpot võita (1 : 12,2 miljonile), võimalus saada surma Boeing 737-800 allakukkumisel (1 : 12,5 miljonile) või siis võimalus 2017. aastal Eesti liikluses surma saada (1:23 tuhandele ehk 543 korda tõenäolisem võimalus). Sestap kardan endiselt rohkem lennujaama sõita kui et lennukis istuda.

Alati tasub vaadata numbrite taha. Kui vaadata airlineratings.com punktisüsteemi, siis Norwegianil on 5/7 vaid seetõttu, et nad ei ole taotlenud IOSA sertifikaati: http://www.airlineratings.com/safety_rating_per_airline.php.

Norwegian ise on seda põhjendanud asjaoluga, et selle sertifikaadi taotlemine on üsna kallis (ca 60.000 USD, pluss regulaarsed uuendused) ja aeganõudev ning kuna neil pole oma tegutsemise ajal ühtegi õnnetust olnud, siis pole olnud tarvidust oma kvaliteeti tõestada: http://www.dagbladet.no/tema/sasnbsppa-lista-over-verdens-20-tryggeste-flyselskap/66595938. Põhjuseid on teisigi, näiteks on IOSA sertifikaadi olemasolu tihti koodijagamislepete eelduseks, samas odavlennufirmadel koodijagamist ei ole ja jällegi vajadus puudub.

Samal põhjusel ei ole ka nt Ryanair, easyjet ning islandlaste WOW seda sertifikaati teinud, tegeliku õnnetuste statistikaga pole seal aga suurt pistmist.

Centauro ei ole vahendaja, vaid rendib reaalselt ise autosid. Kes ei usu, vaadaku Street Views nende kontorit nt Mallorcal: https://goo.gl/maps/QdRCZtAJ1fR2 Olen nende teenuseid kasutanud Mallorcal ja Malagas, kokku kolmel korral, ning alati rahule jäänud. Ühel korral läks rehv mingi pudelikillu peale katki, panin asendusrehvi alla, sõitsin nende juurde, seal anti kohe uus auto ja lisati hiljem lõpparvele 40€, mille mu eraldi võetud rendiauto kindlustus kenasti hüvitas. Kui endal täiskaskot ei ole, siis nad pakuvad selle võtmise võimalust, ent pole pealetükkivad ja kui keeldud on ka OK.

Mis täiskaskosse puutub, siis ise olen kasutanud brittide icarhireinsurance kindlustust hinnaga 3,4€ päev või 43€ aasta, katab omavastutust kuni 6000 GBP, lisaks autoabi, hotellikulud, rendilepingu ennetähtaegne lõpetamine jms: https://www.icarhireinsurance.com/?MID=0&PID=P7#2 Sisuliselt tegemist Allianzi kindlustusega, mida britid siis vahendavad.

Itaalia on autorentija nightmare. Olen rentinud seal neljal korral, alati suurte firmadega - Hertz ja Avis - ja alati on mingi jama tulnud.

Eeldan et küsimust puudutab reisimist Puerto Ricosse. ESTA mõistes tähendab PRsse reisimine sama mis USAsse reisimine, s.t. sinna lendamine ei ole mitte transiit, vaid võrdne USAsse lendamisega: https://www.esta-registration.co.uk/visa-waiver-program.html.

Seega tuleks vastata 'Ei' ning sisestada Puerto Rico aadress. Kui kavas seal mitmes kohas viibida, siis tuleks sisestada esimese ööbimiskoha aadress: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e3s1 (vaata vastuseid 'Completing your ESTA application' küsimuste all)

Norwegiani Boeingud ei ole kindlasti vanemate killast, pigem vastupidi. Nende Boeingute keskmine vanus on alla 4 aasta: http://www.airfleets.net/ageflotte/Norwegian%20Air%20Shuttle.htm, http://www.norwegian.com/uk/about/our-story/our-aircraft/.
Võrdluseks, Finnairi sama klassi tööhobused Airbus 319/320/321 on vanuses 9-15 aastat (http://www.airfleets.net/ageflotte/Finnair.htm) ning 2016. aasta Euroopa turvaliseima lennufirmaks tunnistatud KLMi Boeing 737te keskmine vanus on 10 aastat (http://www.airfleets.net/ageflotte/KLM.htm).
Üldiselt kehtib reegel et mida vanem on lennukimudel, seda töökindlam ta on, kuna kõikvõimalikud tehnilised vead tulevad ajaga ilmsiks ja saavad kõrvaldatud. Hea näide on venelaste Sukhoi Superjet 100, mis oma mudelivanuselt on kõvasti noorem kui Boeing 737 (Superjet võeti kasutusele 2011, ent Boeing 737 1967 aastal...), ent juba 2012. aastal kukkus üks Superjet 100 Indoneesias alla, kuna piloodid eirasid hoiatusmärguandeid, pidades neid uue lennuki "lastehaiguseks".
Kui konkreetselt B737 klassist rääkida, siis statistika näitab,/ et iga mudeliuuendusega on lennukid läinud töökindlamaks: kui esimestel 737-100/200 mudelitel oli fatality rate (täielikud purunemised miljoni lennu kohta) 0.61, siis 300/400/500 mudelitel oli sama näitaja juba 0.15 ning praegu tootmises oleval 600-900 mudelitel juba 0.08: http://www.airsafe.com/events/models/rate_mod.htm

Hilinemisi ja rikkeid tuleb ette kõigil lennufirmadel, ainult et mujal ei tehta sellest esikülje uudist nagu Nordica puhul tavaks.

Kui näiteks lõunanaabreid vaadata, siis Air Balticul (lennukipark 3-4x suurem kui Nordical) oli viimase 30 päeva jooksul 43 lendude tühistamist ning 454 hilinemist: http://www.flightstats.com/go/Media/stats.do?region=europe&queryDate=last30Days. Või siis vahepeal Eestissegi lennanud flybe (lennukipark 10x suurem kui Nordical), millel 206 lennu ärajätmist ning 2800 hilinemist kuus.

Ehk siis 10-20 lennu tühistamine kuus on enam-vähem tavapärane statistika.

Välisministeeriumi andmetel siiski viisavaba: http://vm.ee/et/riigid/araabia-uhendemiraadid?display=travel_info. See tempel passi ongi viisa.

Kuna otsitav ajavahemik pole suur, siis võib erinevad kombinatsioonid ka katse-eksituse meetodil Momondos läbi käia või kasutada flights.google.com, kus süsteem annab ka soovitusi soodsama hinna leidmiseks. Soodsaim tundub olevat 6.-21.02, hinnaks 481€.

Mul ka üks jänkist tuttav, kes töötas kümmekond aastat tagasi Tallinnas USA saatkonnas. Neil oli ka nimekiri Tallinna vanalinna baaridest, kus vallandamise ähvardusel oli keelatud jalga tõsta. Nii et ega Bamako Tallinnast väga erinegi.

Ühed suurimad reisijad maailmas on jänkid, tehes ca 68 miljonit välisreisi aastas. Selle suure valimi tõttu on USA välisministeeriumil ilmselt kõige üksikasjalikum statistika turistide surmapõhjustest välismaal ning need andmed on ka avalikult kättesaadavad: https://travel.state.gov/content/travel/en/statistics/deaths.html.

Ajavahemikul oktoober 2002 kuni juuni 2016 sai mitteloomulikul teel Marokos surma 28 USA kodanikku, neist 16 autoõnnetuste, 2 tapmise, 2 suitsiidi, 2 uppumise ning ning 6 muude õnnetuste tagajärjel. Terrorismi tõttu ühtki hukkunut ei olnud.

Kui panna kõrvale Egiptus, siis samal ajavahemikul seal hukkunud 69 USA kodanikust 29 said surma liiklusõnnetustes, 6 uppusid, 5 tegid suitsiidi ning 3 langesid terrorirünnaku ohvriks: http://time.com/4250811/travel-safety/.

Ning kui mõlemad tunduvad liiga softid kohad, siis Pakistanis oli samal ajavahemikul 50 hukkunut, neist 3 terrorismi tõttu, vt sama US välisministeeriumi andmestik.

Eks järeldused teeb igaüks oma tundlikkusastme järgi ise. Terrorism on muidugi ohtlik, ent mul endal on küll suurem värin hinges end kohalike taksodžigittide hoolde usaldades.

Schengeni sees ei tohiks probleemi olla, need lennud asuvad ühes terminalis, kust väravate vahel pole üle 10 min. Eeldusel muidugi et pagasit välja võtta pole vaja.

Tutu.ru ütleb et osadel liinidel avatakse piletimüük 60 ja osadel 45 päeva enne väljasõitu. Nt kui broneerida täna piletit 2. veebruariks, siis osadele rongidele saab selle juba ära osta, teistele aga on võimalik teha ettemakse ning pileti peaksid siis saama kohe kui müük avatakse. Samuti saab seda kasutada siis, kui rong on täis broneeritud, sellisel juhul pannakse sind ootejärjekorda ja kui mõni koht vabaneb, siis võid pileti saada. Rohkem infot vt http://www.tutu.ru/2read/tickets/hope_auto/. Kui piletit siiski ei saa, siis peaks raha krediitkaardile tagastatama, samuti kui piletite hind langeb, siis peaks hinnavahe tagasi makstama.

Nagu enne kirjutasin, saab üldjuhul pileti Vene Raudtee lehelt soodsamalt. Nt näites toodud 2. veebruaril on Moskva - Peterburi Sapsani kiirrongi kl 07:30 väljumisele pilet Tutu.ru lehel 2300 RUB ning Vene Raudtee lehel 1999 RUB ehk ca 10-15% odavam. Aga kui kohad juba täis või soov veelgi varem pilet broneerida (mis üldjuhul vajalik pole), siis võib seda variant kasutada.

Irkutskis pole käinud, küll tuuritasin möödunud suvel pisut rongiga mööda Venemaad ja selle põhjalt mõned kommentaarid:

  • pileteid saab tänapäeval mugavalt otsida ning osta internetist. Marsruudi ning reisikulude planeerimisel on minu kogemusel parim Vene suurima otsingumootori Yandexi sõiduplaneerija aadressil rasp.yandex.ru. Seal sisalduvad kõik rongiühendused, aga ka nt lennu- ning isegi bussimarsruudid, saad otsida kas konkreetset päeva või mingi perioodi lõikes;

  • rongipilet on kõige odavam osta Vene Raudtee kodulehelt, nende ingliskeelne portal on aadressil eng.rzd.ru. Kui oled Yandexis omale sobiva ühenduse leidnud, siis sisesta see RZD lehel ning kohe seejärel saad ka pileti broneerida. Sageli saan broneeritud pileti kohe ka välja printida ning sellest piisab (rongidel, mlle juures on süsteemis tähistus "ER"), ülejäänud puhkudel saab pileti broneeringunumbri alusel kassast kätte. Pileteid saab osta ka igasuguste muude piletiportaalide kaudu (www.tutu.ru, http://ufs-online.ru jne jne), ent 90% juhtudel on hind kõige soodsam otse RZD kodulehelt ostes;

  • odavaima platskaartpileti Irkutskist Moskvasse võib leida juba ca 5500 RUB ehk ca 80 euro eest;

  • viimastel aastatel on Vene Raudtee Kõige odavam on sõita Irkutskist Moskvasse elektrirongidegaosad rongiühendused osaliselt erastanud, mis tähendab, et nt ühes rongikoosseisus võib olla mitme erineva operaatorfirma vaguneid. Pileteid saab kõigile nendele osta RZD portaali kaudu, ent nende kvaliteedis võib olla erinevusi, nt Moskva-Pihkva rongis oli üht tüüpi kupeedes pistikud ja teistes ainult koridorides mitme kupee peale üks;

  • piletite saadavusest - minu kogemus näitab et pilet oleks hea ära osta võimalikult vara, näiteks nädalalõppudel võib olla reedel Moskvast väljuvatele ning pühapäeval tagasi tulevatele rongidele keeruline viimasel hetkel kohti saada;

  • kolm päeva Irkutskist Moskvasse võib olla üsna tuim veeremine, pigem soovitaks jagada see kolmeks, tehes nt peatused Novosibirskis (ca 30 tundi Irkutskist) ning Kaasanis (ca 36 tundi Novosibirskist). Kaasanist Moskvasse käib juba mugav kiirrong, 12 tundi sõitu.

Loodan et infost on abi, kui veel küsimusi, andke märku. Vene raudteesüsteem on vähegi vene keelt osates üsna lollikindel, piisavalt mugav ning hea hinnaga. Põhiline erinevus kolme aasta tagusega ongi vist selles et hinnad on euroreisijale vähemalt kaks korda kukkunud :)

P.S. Kõige odavam, ent kõige ajakulukam ja ehedam oleks sõita Irkutskist Moskvasse linnalähirongidega :) kaks Moskva ajakirjanikku on just sellisel tripil, nende elamustest saab lugeda siit: http://www.kp.ru/daily/26600.4/3615523/

Teemakohasel veebilehel väidetakse, et Itaalia liiklustrahvid aeguvad üldreeglina aastaga alates sellest, millal ametivõimud said rikkujast teada: http://www.initaly.com/travel/avoid_tickets.htm. Seega kui juba aasta ja kolm kuud möödas, siis võimalik et nõue pole enam kehtiv. Ma pigem imestan et Itaalia politsei vaevus üldse sind taga ajama - tavaliselt esitavad nad nõude rendifirmale, kes siis sinu krediitkaardilt summa koos oma menetluskuluga küsimata maha võtab.

Parkimisest: öösel avatud parkimismajade leidmiseks on parim kasutada en.parkopedia.com lehte, kus saad sisestada linna ning plaanitava parkimisaja ning süsteem annab vastu ülevaate parkimiskohtadest ning selle perioodi hindadest.

Kresklinna piirkonna kohtadest soovitaksin Albertine parkimismaja,
http://www.interparking.be/fr-BE/find-parking/Albertine-Square/, asub see kohe keskraudteejaama kõrval (Gare Central, NB mitte segamini ajada pearaduteejaamaga Gare du Midi), paarisaja meetri kaugusel raekoja platsist ning ka autoga väljaspoolt linna tulles hõlpsasti juurdepääsetav. Öö otsa parkimist (kl 19 õhtul kuni kl 5 hommikul) on seal fikseeritud hinnaga 5€

Tänava peal parkimist võib kaaluda, ent sellisel juhul mitte vanalinnas, kus tänavad kitsad ning laaberdavat rahvast palju. Pigem eelistada mõnd ärikvartalit, mis öisel ajal tühjad, ent kus hoonetes tavaliselt valved ning seetõttu rahulikum. Üks variant on seetõttu jätta nt eurokvartalisse (rue Montoyer, rue du Commerce, rue de l'Industrie), sealt kesklinna 1,5 km ehk 15-20 min jala. Parkimine öösel on seal tasuta, peab ainult vaatama et mõne väljasõidu ette ei pargiks.

Ohtus nii väga hull ka pole, mitmekesi liikudes pole kunagi probleemi tekkinud. Paari-kolme tunniga peaks jõudma piisava tiiru teha (raekoda, börs, pissiv poiss + tüdruk + koer, kuningaloss, Kunsti mäe vaade). Ja eksootilisemaks laadi lõpetuseks võib Matonge Aafrika kvartalis, erinevalt must linnast, kus kõik kõrtsud hiljemalt keskööl kinni panevad, on Matonges alati mõni lahke maja lahti, kus külaline saab sisse astuda, kannu õlut võtta ning moambet ja fufut maitsta. Põhipiirkond asub seal rue Longue Vie ja rue Sans Souci juures (ehk siis Pika Elu tänava ning Muretu tänava vahel :)

Käisin Yucatanil paari aasta eest küll ilma lasteta, aga kuna endal kaks last, siis nõu annaks siiski. Esimesed paar päeva võiks Cancunis veeta, rand on seal kena ning aja/kultuurivahega hea kohaneda. Mis ülejäänud aega puutub, siis sõltub sellest, kas soovid rohkem randa või sisemaad näha.

Kui rand, siis ega suurt peale Playa del Carmeni ja Tulumi valida polegi, vahepeal ainult üsna ühenäolised resorthotellid.

Kui aga soov sisemaad kaeda, siis soovitaksin baasiks kas Meridat või Valladolidi, siin on ka üks mõne aasta tagune LP teema koos soovitustega: https://www.lonelyplanet.com/thorntree/forums/americas-mexico/mexico/yucatan-with-kids-suggestions-first-out-of-country-adventure-for-them. Mõlemad üsna ehedad Yucatani linnad, kust hea väljasõite teha, kas rendiautoga omal käel või mõne turfirma kaudu. Merida on ka rannale üsna lähedal, ca 30 km, kui seal peatusin siis sõitsin Merida lähedasse randa Progresos isegi linnalähibussiga, umbes nagu Tallinnast Laulasmaale minna :) Progreso ise on kohalike rand, turiste seal pole, sellevõrra rahulikum ja odavam ning rand sama kena kui mujal.

Turvalisuse ja puhtuse pärast ei maksa karta, elu seal muidugi rohkem lõunamaisem, aga rahvas sõbralik, eriti kui lastega reisida ning kui nendega avatult suhelda, siis heameelega võtavad kontakti. Auto rent ei tohiks olla keeruline, liiklus pole väga tihe, ainuke asi millega tasuks ettevaatlik olla on lamavad politseinikud, need on seal päris kõrged ja tähistamata, seega pimedas väiketeedel sõita ei soovita või kui, siis äärmise ettevaatusega.

Veel - kui tahta umbes pilti ette saada, et kuidas üks või teine rand või linn välja näeb, siis võib vaadata Google Street Viewst, saab üsna adekvaatse pildi ette.

Mariev: Agadiri poolt tulles Marrakechi minnes on kõige mugavam parkida Koutoubia moshee kandis, see asub kesklinna läänepoolsel küljel ning El Fnaa plats lähedal. Parklate leidmiseks vaata näiteks Google satelliidikaarti, parkimisplatsid seal kenasti näha. Üks 24h avatud parkla on nt siin: https://goo.gl/maps/ZPMsYxLkW5z, teine siin: https://goo.gl/maps/a9oK3SefxP22, pane koordinaadid GPSi ja sõida nende järgi kohale.

Tänapäeval on võimalik reisimarsruudi kaart enne reisi Google Mapsist alla laadida, kui aart olemas, siis autoga kohale liikumisega probleemi pole, nagu ka varasemates kommentaarides öeldud.