Lulu

Reisisell, liitus Tripiga 10 aastat tagasi
2 meeldimist
5 postitust / 85 kommentaari
1 (0.2%) külastatud sihtkohta
Viimased kommentaarid

Eh... Miks otsida mingit korterit või stuudiot... Elan juba viimaseid aastaid väga normaalses hotellitoas. Pattaya, Soi Buakhao, kui keegi peaks teadma. Wifi, teenindus, koristamine, kõik olemas, kõik suurepärane. Vaikne. Turvaline. Omaette. Võimalik kiiresti ja kergesti jõuda kuhu iganes. 10-bahti-taksod sõidavad ööpäevaringselt ukse eest mööda. Motikataksod ainult ootavad. Endal auto kah olemas, kui peaks vaja olema näiteks kellelegi lennujaama vastu tulla. Maksan selle elamise eest vaid 8000 bahti kuus. Võin siit igal hetkel püsti tõusta ning minema kõndida. Miski ei seo, miski ei ahista. Selliseid kohti on Pattayal muidugi hulgaliselt....

Aga teeme nüüd nii, et ei pahanda nendega, kes tahavad midagi teada. Näiteks hinda.

Ja nad olgu rahul. Sest hinnad on väga normaalsed. Pole üldse vaja selle pärast muretseda.

Kui aga keegi tahab sel teemal miskit teemat üles tõsta. Et miski on ebaseaduslik või kuidagi kellegi jaoks sunnitud. Siis võin ma tõesti, täie vastutustundega ütelda, et vähemalt Tai maal, aga väga ilmselt ka mujal Kagu-Aasias, Laoses, Kambodzhas, Vietnamis, ei sunni keegi kedagi kuskil prostituuudiks.

Inimkaubandusega pole sel vähimalgi määral tegemist. Ega mitte ka laste pilastamise või kellegi orjastamisega.

See on üks neist müütidest, mida levitatatakse, erinevate organisatsioonide ja ringkondade poolt. Erinevatel põhjustel. Aga alust neil ei ole.

Mitte ükski "saada olev" tibi või naine või tüdruk või poiss või ennast naiseks muutnud mees... variante on... Igatahes, mitte ükski neist ei pea ega ole sunnitud midagi tegema, kellelegi mingit teenust osutama, kuhugi minema, kui ta seda ise ei taha.

Teatavasti on praegu ühekordse sisenemisega Tai turistiviisa (sealhulgas nn lennujaamaviisa) tasuta.

Varem oli valitsus teatanud, et tasuta viisa andmise poliitika kestab märtsini, kuid äsja saabus uudis, et nüüd on seda pikendatud kuni aasta lõpuni.

Loen siin neid kommentaare ja mõtlen, et, eh...

Inimene elab seal, kus tahab. Ja kui enam ei taha, läheb jälle mujale. Keegi ei pea kogu aeg samas kohas olema.

Ja ei ole ühte või ainsat põhjust või gruppi või kategooriat. Et just noored tahavad Eestist ära minna või et otsitakse miskisugust paremat elu või midagi veel. Põhjusi on palju rohkem. On asju, mis Eesti tõesti vastikuks teevad ja sealt inimesi minema ajavad ja on asju, mis kuskil tõmbavad. Ja muidugi on ka asju, mis inimesi Eestis hoiavad.

Ma olin 54-aastane, kui otsustasin Eestist ära tulla. Sest teadsin maad, kus mul oli märksa kodusem olla. Tean terveid perekondi kooliealiste lastega, kes on Eestist lahkunud ja mujale elama asunud ja kahetsevad vaid seda, et nad varem seda ei teinud. Tean väga lugupeetud vanema põlve eesti kirjanikku, kes peab Eestist lahkumise plaane. Seiklushimulised noored ja parema teenistuse otsijad on vaid väike osa sellest kõigest.

Ja samal ajal tunglevad kasvõi Eestisse elama paljude teiste maade rahvad.

Ja siinsamas, kus ma praegu elan, tahaksid paljud kohalikud just siit kuskile mujale elama minna.

Kogu seda teemat võiks võtta rahulikumalt. Las inimesed elavad seal, kus neile meeldib.

Kütuse hind Tais on riigi poolt doteeritud ja seetõttu ka üldiselt odavam. (Meil on vastupidi - riik lisab aktsiisi.)

Ja vist on Bangkokis jm ka taksode kütus veel täiendavalt odavamaks tehtud. Ja kui ma mõtlema hakkan, siis minu meelest sõidab enamik neid Bangkoki taksosid vist hoopis gaasiküttel.

See kõik peaks seletama, miks võivad õhtusel ajal paljud tänavad olla nagu lõputult voolavad vabade taksode jõed.

El obrero nimetatud varrukataksod (hea nimetus!) on jah need, kes sul varrukast kinni võtavad ja teenust pakuvad. Piisab sellest, kui sõbraga mööda jalutades jutu sees mainid näiteks Pattayat, kui kohe keegi juurde hüppab ja pakub Pattayale sõiduks taksot.

Need pakkujad on tavaliselt mingi läheduses baseeruva autofirma agendid. Tegelik auto koos juhiga tuleb sealt.

Samamoodi saab neid tellida reisibüroodest, kõigi hotellide juurest, samuti baaridest, tuk-tuki meestelt, tegelikult ükskõik kelle käest igal ajal.

Nende autodel mingeid väliseid tundemärke ei ole. Teenindus on neil üldiselt korralik. Autod uued ja puhtad. Hinnad on kokkuleppelised, aga täiesti normaalsed.

Korduvalt kasutatud. Probleeme pole olnud.

Bangkoki taksod on põhimõtteliselt kõik yhesugused. Värvidel ja numbritel pole mingit tähendust. Kui rääkida nendest, mis on nagu taksod meilgi, "taxi-meter" peale kirjutatud. Kui punane tuli põleb, siis see tähendab, et ta on vaba. Taksopeatusi Bangkokis samahästi kui ei ole, vabad taksod sõidavad kogu aeg mööda linna ringi. Sisseistumise hind on 35 bahti ja sellega jõuab päris kaugele. Edasi hakkab aeglaselt juurde tiksuma. Nõnda et taksosõit Bangkokis on väga odav.

Jah, Bangkoki ummikud muidugi aeglustavad sõitu, aga taksojuhid teavad väga hästi, kuidas neist mööda või yle saab. Ja kui ta tõepoolest ka ummikusse jääb, siis on see lihtsalt paratamatu.

Lisaks nendele "taxi meter" taksodele on veel tuk-tukid ja mootorratta-taksod.

"ümberistumiseks siselennule Bangkokis" - sama lennujaama piires mitte üle tunni.

"palju aega jõudmaks raudteejaamast/kesklinnast lennuväljale?" - umbes tund aega.

Ega hind saa ometi raamatu sisu väärtust mõjutada.

Ma saaksin kuidagi aru, et kui veini või piima hind on "kahtlaselt odav"...

Aga raamatu hind poes? - Ei saa aru.

Vähemalt poes ju saad sa raamatu kätte ja lahti võtta. Paremates poodides ka lausa maha istuda ja lugeda. Mis mõttes siis veel kahelda või kõhelda, kui vajalik või huvitav raamat on odavam kui ootasid?

Kui küsimus oli aga interneti-raamatupoodides olevate raamatute hindade kohta, siis on muidugi teine asi.

Mõnes saab rohkem, mõnes vähem infot raamatu kohta. Mõnda raamatut saab ka pikemalt lugeda. Üldiselt, mida rohkem inffi raamatu kohta pakutakse, seda parem pood.

Aga jällegi: mis mõttes siis võiks midagi olla "kahtlaselt odav"?

Kas mõeldakse lausa pettust? - Et tellid/ostad raamatu, ja selgub, on see koosneb vaid mõnest lehest? - Ei usu eriti sellist asja.

Olen ise olnud raamatute müüja, peaksin nagu tundma teemat.

Huvitav tõesti, kas rumalus võiks olla miskis mõttes või kunagi või kuskil ka karistatav?

Vaevalt muidugi.

Miks selline mõte? - Lihtsalt, sain mõned read kirjutatud kuskile foorumisse, kui kohe tuli vastuseks:

"Ära nimeta seda maad, kus sa viibid, maailma turmismimagnetiks, kus vohab laste prostitutsioon ning seksuaalne ärakasutamine ja restorani kokk võtab õuest seina äärest maitserohelist, enne seda oma kuldvihmaga niisutades."

No mida ütelda?

Kui keegi on nii enesekindel oma arvamustes, siis pole talle küll ju midagi võimalik veel ütelda. Kurb on vaid see, et ka teised loevad selliseid arvamusi ja võivad samamoodi mõtlema hakata.

Mis teha?

Vist tuleb ikkagi selgitada.

Jah, Pattaya on üks maailma turismimagneteid. Ja väga palju inimesi tuleb siia ka seksima. Sest siin on selleks väga palju võimalusi. Nagu ka Bangkokis, Phuketis, Samuil ning teisteski selle maa piirkondades.

Aga see pole ainus põhjus.

Mis puutub laste prostitutsiooni, siis see on üks neist asjadest, mis on Tai maal väga rangelt keelatud. Vist jah, oli miskit sorti probleeme seoses sellega kunagi kaks-kolmkymmend aastat tagasi. Ning yldsegi mitte turistidega seotult, vaid oma, tai inimestega. Aga tolleaegne valitsus kehtestas siis väga räiged seadused. Ja praegusel ajal on see siin ammu unustatud teema.

Ainult välismaadias ja miskites fiktiivsetes filmides või raamatutes võib veel olla midagi selleteemalist. Reaalselt ei ole.

Just mõni nädal tagasi oli siinsamas Pattayal yhes go-go baaris suuremat sorti haarang. Ja avastati, et mõned tydrukud seal ei olnudki veel 18-aastased. Vaid mõni kuu nooremad.

Tagajärjeks olid ilged trahvid baariomenikele. Tydrukud vallandati. Ja võtab veel tykk aega, enne kui nad suudavad oma maine taastada.

Mis on muidugi paratamatu, on see, et tai tydrukud näevad välja tõesti noorematena kui euroopa või ameerika taustaga inimene võiks arvata. 25-aastane naine, mitme lapse ema, võib harjumatule turistile näide tõesti miski 15-aastase tydrukuna. Vabalt.

Aga see on juba nende probleem. Mitte tai inimeste.

Ma muidugi ei tea, mida peaks tähendama "seksuaalne ärakasutamine". Aga kui selle all mõeldakse prostitutsiooni, siis, jah, see on siin maal täiesti olemas.

Ainult et mitte kedagi selleks ei sunnita. Igayks võib vabalt, oma soovi kohaselt, sellega tegelda või, täpselt sama vabalt, ka sellest lahkuda.

Ja isegi need tydrukud, kes baarides või mujal justkui vabalt saadaval oleksid, ei ole ise millekski kohustatud. Vabalt võivad ära ytelda. Ja midagi nendega ei juhtu. Keegi neid selle eest ei karista. Keegi neid millegagi pole sidunud. Nad võivad igal hetkel minema jalutada, kui tahavad.

(Usun, et tean, millest ma räägin. Olen ju siin elanud juba viis aastat. Ja ka ise baari pidanud.)

Mis puutub maitserohelisse ja yldse toiduvalmistamisse, siis on kõik siin maal väga hoolikalt ette valmistatud ja väga puhas. Mitte keegi ei võta kuskilt "seina äärest" maitserohelist. Mitte keegi ei kuse selle peale, mida ta sööb või pakub söögiks. See on ikka täielik rumalus niimoodi näha või arvata.

Nii et jääb küsimus.

Mida teha rumalustega?

Aga eks vist tõesti on kõige hullemad need, kes harva saavad endale lubada turistiks olemist või kes pole seda ammu saanud. Nõnda siis, ikkagi vaesemate riikide inimesed või need, kes hiljaaegu suht vaesed pidid olema. Ehk ikka ida-eurooplased, venelased ja mandri-hiinlased... Eestlased muidugi sealhulgas koos teiste ida-eurooplastega.

Sest kui reisimine ja välismaal puhkusel käimine ei ole loomulik tegevus, vaid iseäralik ja eriline syndmus, siis, paratamatult, hakatakse ka iseäralikult ja ebaloomulikult käituma. Ei arvestata ymbrusega, teiste inimestega, koha ja ajaga. Jäetakse endast nõme mulje.

Teine asi on need "briti poissmehed" ja muud selletaolised kambad. Nemad elavad oma kamba elu ja samuti ei arvesta ega tahagi arvestada kohaliku keskkonnaga.

Elan ise juba viiendat aastat yhes maailma turismimagnetis ning olen näinud seda kõike.

(Turistlikud kohad pole muidugi midagi sellist, millest peaks iga hinna eemale hoidma ja yksildasi kohti otsima, nagu tihtipeale eesti foorumitest läbi kostab. See on kyll pisut veider. Mille või kelle jaoks siis need ilusad ja hästi läbimõeldud teenindusega kohad yldse siis olemas on, kui mitte turistide jaoks. Ja mille poolest siis eesti inimene nendest "tavalistest" turistidest parem on või "vähem" turist on, ei saa tõesti aru. - Aga see selleks.)

Ise ma pean eestlasi siiski kõige hullemateks, kui nad välismaal reisivad. Korduvalt on väga häbi ja piinlik olnud. Eks vist muidugi ka sellepärast, et lisaks nende käitumisele saan ju ka aru, mida nad omavahel räägivad.

Õnneks aga on meid rahva-arvu poolest nii vähe, et me kellelegi eriti meelde ei jää.

Kahju tõesti, kui ikka veel arvatakse, et Pattayal peale lõbusate tydrukute ja räpaste randade midagi muud polegi.

Aga, noh, ei jõua keegi ju kogu ilmarahvale kõike ette ja taha ära seletada.

http://villa-lili.blogspot.com/2009/08/blues-factory-kavaleht.html

See oli kyll oluline info, et Soome saatkonnad meid Tais, Filipiinidel jm saavad esindada.

Nyyd oleks vaid hea teada, mida nad seal Soome konsulaatides tahavad näha ja kuidas see asi nende kaudu ka tegelikult toimib?

Tegelikult oleks tal kõige õigem pöörduda Bangkoki Soome Suursaatkonna konsulaati. Seal seletatakse kõik kenasti ära.

Aga viisakutset on tõesti vaja, vahet pole, kas Eesti või Soome.

Soome on seepärast tõesti parem variant, et neil on Bangkokis saatkond. Et, kas saab viisa või mitte, selgub tal siis juba Bangkokis. Tänu Schengeni viisaruumi avardumisele pole tõesti enam vaja mingit Eesti saatkonda või konsulaati kuskil mujal maailmas otsima hakata.

Viisakutse tegija peab olema viisa andja maa kodanik ja alaline elanik koos kindla elu- ja töökohaga. Viisakutse saamine käib kohaliku migratsiooniameti kaudu. Eestis KMA, Soomes miski nende analoogiline asutus. Nõuded peaksid olema needsamad igal pool. Kutsuja võtab endale vastutuse kutsutava kõikvõimalike õigusrikkumiste eest, garanteerib talle majutuse ning nõustub tasuma kõik kulud, mis riik peab tema peale tegema (arreteerimised, deporteerimised jne). Vähemalt Eesti KMA tahtis veel yksikasjalikku kirjeldust, päevast-päeva, mida too tai kodanik kavatseb teha, kus viibida jne jne. Ysna jube.

Keeruline kyll, aga võimalik. Mitmed on selle tee edukalt läbinud, aga paljud ka loobunud.

Phuketis nad ongi sellised, kuna teavad, et turistil muid võimalusi ei ole.

Ise korduvalt kogenud.

Just mõtisklesin sama asja yle: et, kui mitte Tai, siis kus veel?

http://villa-lili.blogspot.com/2008/03/alternatiivid.html

Aga, kui teema-algataja teksti hoolikamalt vaadata, siis tuleb öelda, et, jah, loodus on siin Kagu-Aasias tegelikult igal pool samasugune, st väga ilus. Pole vahet, kus riigis sa oled. Igal pool on võrratuid randu, vapustavaid koski ja mägesid, troopilisi vihmametsi, snorkeldamise ja sukeldumise kohti jne jne.

"Omanäolistest linnadest" ei maksa vist siiski unistada (kui me just ei räägi päriselt suurlinnadest: Bangkok, Hongkong vmt). Enamikul Aasia linnadest ei ole (vähemalt minu tagasihoidliku arvamuse kohaselt) mingit erilist omapära. Kui ma eksin, siis parandage mind, eks ole.

Mis aga Tai eriliseks teeb, on siinse rahva rõõmsameelsus, nalja-armastus, suurepärane teenindus ja yldse lahe olemine.

... Mis autahvlile? Mis turistipolitsei?

Bangkoki tuk-tukid pole midagi erilist ja miskit maffiat seal kah ei ole. See linnalegend tuk-tuki numbrite värvide kohta on ka legend nagu iga teinegi.

Aga, tõsi: kui sa ei tea, mida sa tahad, ja jätad ebakindla mulje, siis kasutatakse sind, leebelt öeldes, ära. Muud midagi.

Põhiline värk on ju selles, et need tuk-tuki mehed saavad igast poest, kuhu nad turiste sisse viivad, väikese boonuse bensiinitalongide näol. Seepärast nad neid kulla- ja rätsepapoodidesse turiste tahavadki meelitada.

Olen ise nautinud tuk-tuki sõitu Bangkokis mõnikord: lasen ennast viia vaatamisväärsuste juurde, templid, Buddhad jne... tuk-tuk ootab kannatlikult mitu tundi, kui vaja. Vahepeal käime mõnes juveelitehases või -poes. No tore. Vaatame ringi, mis seal ikka. Ei pea ju midagi ostma, eks ole. Proovin yhte sõrmust, siis teist... Uurin hindasid... Lõbus, eks ole. Siis järgmisse kohta. Terve pool päeva sisustatud. Lõpuks, kui viimase templi juurest hakkame ära minema, siis selgub, et tuk-tuk on juba minema kimanud. Teised tuk-tuki mehed ytlevad. Aga ei midagi. Ju ta sai siis piisavalt neid bensiinitalonge ja meie käest raha saamine enam polnudki oluline. Nii et vabalt võib terve Bangkoki vaatamisväärsused yle vaadata ilma midagi maksmata.

Hoopis teine asi on, kui tahad tõepoolest kuhugi jõuda. Näiteks oma hotelli juurde. Siis ytle tuk-tuki mehele selgesõnaliselt, et "pai!", ja: "leo-leo". (Mis tähendab tai keeles: "mine!", "kähku!") Seda keelt nad mõistavad.

Kuid tegelikult on need tavalised Bangkoki taksod palju mugavamad. Ei mingit tänava-tossu ega kära, rahulik sõit, konditsioneer töötab, mõnus jahedus, normaalne õhkkond. Esimese paari kilomeetri eest seisab taksomeetril 35 bahti ainult. Ja siis hakkab vaixelt-vaixelt midagi juurde tiksuma. Väga odav, eriti siis kui mitmekesi sõita. Ja need taksod ("TAXI-METER") sõidavad ööpäev läbi ringi, igal pool. Ei mingit jama ega kauplemist. Jajah, on mõningaid, kes ei taha taksomeetrit käima panna. Aga siis tuleb näpuga näidata ja nõuda kindla häälega: "METER!"

Tegelt pole vahet, kas Koh Samui või Phuket. Mõlemal leiab piisavalt möllukohti ja ka piisavalt vaiksemat äraolemist.

Koh Samui peamine möllupiirkond on Chaweng Beach, Phuketis on see Patong Beach (eriti Bangla Road). Kuid isegi nendes piirkondades leidub ka vaiksemaid ja ysnagi omaette olemise kohti.

Kes aga kohe yldse teiste inimestega suhelda ja/või lõbutseda ei taha, hoidku neist piirkondadest siis eemale, muud midagi.

Ei mingit tingimist. Lennujaama taksopeatusest võtate dispetsheri juurest takso ja maksate taksomeetri järgi. (Vist lisandub see dispetsheri tasu ka, pole kindel.) Kuna sõit peab minema mööda linnasiseseid kiirteid ("motorway"), siis võibolla tuleb ka teil nende eest maksta, aga see on vaid mõnikymmend bahti. Kõik kokku ehk miski 200 bahti ringis või veidi peale.

Jõuab vabalt, kui just midagi ootamatut vahele ei tule. Näiteks miski viisade saamise jama vms. Taksosõidu peale arvestage igaks juhuks umbes tund, aga tegelikult läheb vähem.

Saabuvate lendude juurest alumisele korrusele. Sealt leia yles "Shuttle bus" peatus, see viib tasuta bussiterminali.

Koh Changile minekuks Pattayalt soovitaks siiski võtta suvalisest reisibyroost transpordi-pakett: tulevad minibussiga sinu hotelli juurde ja viivad kohale. Ei mingit muret. (Alternatiiv oleks ise Pattayalt bussiga minna Tratti, sealt taksoga sadamasse, praami peale, ja siis veel saare peal taksoga edasi.)

... siin kirjeldada?

Kõige olulisem on ehk see, et siinses liikluses ei ole mingit "eesõigust" ega "tee andmise" kohustust. Pole mingit parema või vasaku käe reeglit. Pole ka liiklusmärke eriti. Valgusfoorid muidugi on, ehkki ka neid on vähe, aga neist juhindutakse ikka. Punase tule all saab vasakpööret teha enamasti. (Liiklus on vasakpoolne, kui keegi ei peaks teadma.)

Aga yldiselt, jah, käib liiklus selle järgi, kuidas teised liiklevad. Sina annad teed teistele ja teised annavad teed sulle. Kõik arvestavad kõigiga.

Telefonid muidugi töötavad.

Tai kohalik SIM-kaart vist mitte.