Abu Dhabi lennuväljal valmib futuristlik superterminal. Kunagi.

Abu Dhabi

Nii tasemel, kui Etihad Airways lennufirmana ka pole, on nende kodulennuväli Abu Dhabi võrreldes teiste Lähis-Ida lennuväljadega Dubais ja Kataris konurentsist kaugel maas. Abu Dhabi lennuväli on pidevalt kasvavale reisijatehulgale ammu väikseks jäänud.

Suurem osa lennukitest pargitakse väravatest eemale, sest terminalides lihtsalt pole vabu väravaid, reisijad toimetatakse kohale bussidega. Kui korraga saabub vähegi rohkem lennukeid, on pikad sabad kahe terminali vahelises turvakontrollis garanteeritud. Istekohti napib. Laadimiskohti napib. Igasugust tegevust napib.

Aga Abu Dhabi lennuväljal on aastaid käinud vilgas ehitustegevus uue Midfieldi terminali juures, mis valmib kahe senise stardiraja vahel (sealt ka terminali nimi). Nagu piirkonnale tavaks, kui ehitada, siis võimsalt. Midfield peaks suutma teenindada täiendavad 30 miljonit reisijat aastas. Muljetavaldav kasv, kui arvestada, et praegune võimsus on 23 miljonit reisijat aastas. Samaaegselt suudetakse teenindada 141 lennukit praeguse 62 asemel. Uue terminali rohkem kui 700 000 m2 loob avarust ja enamik lennukeid saab otse väravasse sõita.

Muljetavaldava arhitektuuriga Midfield terminaliga on tekkinud siiski ka mõned probleemid. Laias laastus on tegemist Berliin Brandenburgi sündroomiga. Midfieldi ehituse eelarve oli 2,8 miljardi eurot. Tänaseks on see ületatud 4,9 miljardit euroga ja äsja eraldati ehitustöödeks täiendavalt ligi 10 miljardit eurot. Raha kokku ei hoita, sest lennundus on oluline osa Araabia Ühendemiraatide pealinna investeeringutest turismi, infrastruktuuri ja tööstusesse, et vähendada sõltuvust nafta- ja gaasituludest.

Õigupoolest peaks uus terminal olema sisuliselt valmis, sest avamisajaks planeeriti septembrit 2017. Hiljem tähtaega veidi nihutati, detsembrisse 2017. Äsja saabus info, et Midfieldi terminali avamine ei toimu enne 2019. aastat. Seejuures on huvitav, et kõik selle piirkonna inglisekeelsed online-väljaanded on oma vastavasisulisi uudiseid toimetanud. Kui algselt kirjutati, et terminali avamine on edasi lükatud, siis enam sõna delayed ei leia. Selle asemel saab lugeda, et avamine toimub plaanipäraselt 2019. aastal.

Ka seda pole öeldud, mis probleemid terminali valmimise hilinemist põhjustavad. Reutersil õnnestus teada saada, et tegemist on terminali katuse arhitektuurilisest lahendusest tingitud ehituslike probleemidega. Samas võib äsja Gulf Newsis avaldatud pildiseeria (kuigi see ei tundu kõige värskem) põhjal vist ka kõige ehituskaugem inimene öelda, et kuidagi keeruline on rääkida kohe-kohe avatavast terminalist.

Arusaadav, et suured ehitustööd kipuvadki aega võtma ja sisaldama ettenägematuid asjaolusid. Näis siis, kumb enne avatakse, kas Abu Dhabi uus terminal või Berliin Brandenburgi lennuväli.