Cathay Pacific küsib juhtimisvigade lappimiseks raha reisijatelt
veigo
veigo
6. sept 2016 11:42

Hiljuti sai kirjutatud, et lendamine Hongkongi ja selle kaudu võib muutuda veidi kallimaks tänu uue, kolmanda stardi- ja maandumisraja ehitamise finantseerimiseks kehtestatud maksule. Kuid selgub, et sellega rahaküsimine Hongkongis veel ei piirdu.

 

Alates 15. septembrist 2016. a. kehtestavad Hongkongi lennufirma Cathay Pacific ja selle regionaallende teenindav tütarfirma Dragonair kõikidele Hongkongi suunduvatele lendudele kütuse lisatasu suuruses 109 HKD ehk 12,6 eurot (allikas Hongkongi ingliskeelne väljaanne South China Morning Post). Kütuse lisatasu ei kehtestata Hongkongist väljuvatele lendudele, see on väiksem (24 HKD) lendudel, mis saabuvad New Yorgist ja Vancouverist ning puudub hoopiski Filipiinidelt saabuvatel lendudel.

 

Mis põhjusel otsustas Cathay Pacific äkitselt kehtestada kütuse lisatasu ajal, mil nafta hind on juba mõnda aega püsinud väga madal? Põhjus on paraja absurdihõnguga – nimelt soovib Cathay, et reisijad maksaks kinni lennufirma juhtide täielikud möödapanekud nafta hinna kõikumise vältimiseks sõlmitud riskimaandamistehingutega. Teisisõnu, kunagi sõlmitud pikaajalistes lepingutes lennukikütuse ostmiseks teatava hinnaga eeldati nafta hinna püsimist kõrgemal ja seetõttu osteti (ja vist ostetakse veel mõnda aega) lennukikütust turuhinnast märgatavalt kallimalt.

 

2016. a. I poolaastal tõid kunagi täiega puusse pandud prognoosid Cathay Pacificule ligi 4,5 miljardi HKD (ligi 520 miljonit eurot) suuruse kahjumi. Kokkuvõttes jäädi siiski veidi plussi, aga võrreldes aastatagusega kukkus kasum lennufirmadele nii magusal ajal 82%. Ja kui küsida, kas keegi Cathay juhtkonnas möödapanekute eest ka vastutab, siis vastus näib olema selge "ei". Mis majandusharus veel tuleb äririskid kanda klientidel?

 

Cathay Pacific on aastaid olnud kuulunud maailma lennufirmade eliiti ja pakkunud koostöös teiste Oneworld allianssi kuuluvate lennufirmadega Hongkongi kaudu suurepäraseid hindu Kagu-Aasia sihtpunktidesse algusega Helsingist. Ei tahaks 12,6 euro suurust lisatasu (edasi-tagasi reisil Hongkongi kaudu siiski juba 25,2 eurot) hakata üle tähtsustama, aga Cathay Pacificu konkurentsivõimele see kindlasti kasuks ei tule. Liites kokku ehitusmaksu (18,3€ kauglendudel) ja kütuse lisatasu (12,6€), on Cathay Pacificuga Hongkongi lennates vähemalt 31€ suurune hinnalisa garanteeritud. Lennates Helsingist Cathay Pacificuga Hongkongi kaudu Balile, tuleb kahe maksu hinnalisa kokku 53,9€ (2x12,6 + 18,3€ + 10,4€). Muidugi, tegemist on puht arvestusliku suurusega ega pruugi lõpphinnas sellisena kajastuda. Kuid vaevalt see ka oluliselt erineb.

 

Hiina lennufirmad kasvatavad praegu jõuliselt oma mahtusid, selle aasta jooksul on rahvusvaheliste lendude arv kasvanud 25-30%. Juba praegu lennatakse Euroopast Aasiasse ja Austraaliasse näiteks China Southerni baasi kaudu Hongkongist veidi põhjapool asuvas Guangzhous. Veel paar aastat tagasi seda linna transiidikaardil sisuliselt polnud. Kunagi ei saa ära unustada ka Pärsia lahe riikide lennufirmade poolt tulevat konkurentsi.

 

Ja sellega asjad Hongkongis veel ei piirdu. Lisaks soovib Hongkongi lennuväli tõsta 3 aasta jooksul maandumistasusid kuni 27%. Maandumistasu arvutatakse vastavalt lennuki kaalule. Näiteks maailma suurim reisilennuk, Airbus A380, peab tasuma 37 175 HKD (4292€) iga kord, kui rattad Hongkongis maad puudutavad. 2018. aasta 1 septembriks peaks see summa olema juba 44 220 HKD (5106€). Reisijate peale ärajagatuna (orienteeruvalt 500 reisijat) pole see muidugi eriti märkimisväärne, kuid jällegi väike hinnalisa. Lisaraha kasutatakse kolmanda stardiraja finantseerimiseks. Kuidas maandumistasude tõstmisega lood reaalsuses kujunesid, ei oskagi öelda, sest kõik leitud allikad rääkisid "plaanidest" tasusid tõsta.

 

Pika jutu kokkuvõte oleks, et paljudest pisikestest kildudest võib kokku moodustuda protsess, mis muudab ida poole lendavate reisijate harjumuspärast transiitlennujaamade nimekirja ja senisest rohkem lende Euroopast Aasiasse tehakse Hiina lennufirmadega. Mitte väga ammu oli Aasiasse lendamiseks küllaltki populaarne ja soodne Malaysia Airlines, Tänaseks on see paljuski tänu juhtimisvigadele (kuid ka erakordselt halvale õnnele) eurooplaste radarilt sisuliselt maas, Thai Airways on vaikselt minemas sama teed. Loodetavasti ei tõmba Aasiale nii iseloomulik face-saving kraavi ka Cathay Pacificut.

Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased