Hüvasti, Ryanairi odavad lennud Norrasse?
veigo
veigo
5. jaan 2016 08:26

Oslo odavlende teenindavad lennujaamad Rygge ja Torp on stabiilselt Euroopa ühed kõige soodsamad sihtkohad. Nii pole 20-30 eurosed edasi-tagasi lennukipiletid Tallinnast või Riiast Ryggesse Ryanairiga või Riiast Torpi Wizzairiga midagi liiga ebatavalist. Sealt omakorda leiab sama soodsaid või odavamaidki pileteid paljudesse kohtadesse Euroopas (eriti hästi on esindatud paljud Poola lennuväljad).

Norras kavandatav uus keskkonnamaksude pakett ähvardab selle kõik korralikult pea peale keerata. Tegemist on sammudega, mis peaks aitama saavutada Norra seatud eesmärke emissioonide vähendamiseks. Võimalikke vähenduskohti nähakse eelkõige transpordis ja põllumajanduses.

Alates 1. aprillist soovib Norra valitsus kehtestada kõikidele Norrast lähtuvatele lendudele 80 Norra krooni (8,35 eurot) suuruse maksu. Plaanile on teravalt reageerinud Euroopa suurim odavlennufirma Ryanair, kes hoiatab negatiivse mõjuga Norra turismile ja kaduvate töökohtadega. Ryanair on tuntud oma jäiga suhtumise poolest igasugustesse maksutõusudesse ja mitmel pool Euroopas – Iirimaal, Hollandis ja Belgias – ongi seetõttu lennundust mõjutavatest maksutõusudest loobutud.

Ryanair on ähvardanud, et keskkonnamaksu kehtestamisel saavad olema tagajärjed Rygge lennuvälja lendude puhul. Üldiselt on Ryanair oma ähvardused ka täide viinud. Spekuleeritakse, et halvimal juhul, kui Ryanair oma Rygge baasist täielikult loobub, tuleb lennuväli sulgeda, sest peale Ryanairi lendude toimub sealt vaid 2 Norwegiani lendu. Loomulikult mõjutab maks ka teisi lennujaamu ja teiste lennufirmade piletite hindu.

Sellega maksuettepanekud ei piirdu. Lisaks soovitakse lennujaamades lõpetada mitmete maksuvabade (tax-free) kaupade, nagu alkohol ja tubakas, müük. Argumendiks on see, et need innustavad norrakaid rohkem lendama, mis omakorda kasvatab kasvuhoonegaaside emissiooni. Tõepoolest, norrakad on Euroopa üks enim reisiv rahvas, tehes aastas keskmiselt 5 lennureisi inimese kohta. Tax-free kaubanduse tulude vähenemisel peavad lennujaamad paratamatult otsima kulude katmiseks alternatiive ja nii on oht, et seegi hakkab kajastuma lennupileti hinnas.

Veel soovitakse Norras tõsta kütuseaktsiisi, kehtestada auto kindlustamise maks, maksud veise- ja lambakasvatajatele, aga samas vastuoluliselt loobuda ka elektriautode ostmisega kaasnevatest maksusoodustustest.

Kuidas vaidlused Norra keskkonnamaksude osas lõppevad, näitab lähitulevik. Igal juhul on tegemist mitme otsaga teemaga. Odavlennufirmad toovad Norrasse turiste ja loovad töökohti (näiteks odavlennufirma Norwegian peakorter asub kus?), teisalt jah, need kliimaprobleemid. Norras kavandatavad maksud tunduvad natuke sarnanevat katsega džinni tagasi pudelisse toppida. Loomulikult oleks väga tore, kui me üleüldse ei lendaks, liiguks hobuse (ja seegi vist toodab gaase?) või jalgrattaga ja sööks ainult juurikaid, kuid samas on ju lahe olla Euroopa suurim naftatootja.

Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased