Lendude otsimootor Skyscanner müüdi hiinlastele

 

Eelmine nädal tuli uudis, et Euroopa üks tuntumaid lennupiletite otsimootoreid Skyscanner on müüdud küllalt ulmelise 1,65 miljardi euro eest Hiina suurimale reisilehele Ctrip. Tegemist on järjekodse tehinguga, kus üks reisiportaal teise üles ostab ja tavaliselt pileti- või hotellibroneerijal on aina raskem aru saada, mis "grupeeringu" (s.t. kas Priceline'i või Expedia omandusse kuuluvate firmade) käest ta pileti tegelikult ostiski, sest suuremad firmad võivad omada kümneid tuntud kaubamärke. Vaatame veidi tehingu konteksti.

 

Reisiteenuste broneerimisäris taandub kasumlikkus paljuski mastaabiefektile. Mida suurem oled, seda suuremad on ka sanšid klientideni jõuda. Seejuures pole vaja tingimata tegutseda oma kaubamärgi alt, oluline on, et kaubamärk oleks teatud kliendile tuntud. Saksamaal hotelli broneerimiseks esimese sammuna ilmselt Agoda.com lehele ei pöörduta, küll aga tasub sellelt lehelt vaadata hotelle Aasias. Vaevalt see silma torkab, aga Agoda on vaid üks paljudest Priceline grupile kuuluvatest kaubamärkidest. Teiseks suureks reisituru tegijaks on Expedia, mille portfellis on näiteks Ebookers, Trivago, Orbitz jpm.

 

Ctripi teavad ilmselt eelkõige need, kes on kokku puutunud reisimisega Hiinas. Tegemast on maailma rahvarohkeimas riigis tuntud reisimist puudutava kaubamärgiga, kuid väljaspool Hiinat on see siiski üsna tundmatu. Skyscanneri ost ongi osa Ctripi taotlusest areneda Hiinast väljapoole. Euroopas on jällegi Skyscanner tuntud nimi ja nii saab Ctrip Skyscanneri kaudu ka Euroopa klientuuri.

 

2001. aastal Šotimaal Edinburghis asutatud Skyscanner oli üks esimesi, mis võimaldas otsida ühest kohast erinevate odavlennufirmade lende. Hiljem laienes otsing ka tavalennufirmadele. Pool Skyscanneri otsingutest tuleb Suurbritanniast, aga leht on küllalt populaarne ka mujal Euroopas.

 

Skyscanner on varemgi püüdnud laieneda väljapoole Euroopat. 2012. aastal tegi Skyscanner koostööd Hiina suurima otsimootori Baidu, võimaldades hiinlastel broneerida Baidu kaudu rahvusvahelisi lende.

 

Vaadates tavakasutaja seisukohast, siis Skyscanneri omandamine Ctripi poolt on pigem positiivset sorti uudis. Kui Scyscanneril on tugev front-end ehk visuaal, siis Ctrip saab lisaks pakkuda tugeva back-endi Hiinas ja mujal Aasias. See tähendab, et Skyscanner saab enda käsutusse palju uusi hotellide, lendude ja rendiautode broneerimisvõimalusi. Ühtlasi tähendab see, et Skyscanner muutub senisest, põhiliselt lendude broneerimisele pühendunud lehest tunduvalt universaalsemaks, pakkudes paremaid võimalusi hotellide, rendiautode ja muude reisiteenuste broneerimiseks.

 

Skyscanneri juhtimises esialgu muutusi ei tule, senine juhtkond veab asja edasi. Näis, millal tehingu tulemused tavakasutajani jõuavad, kuid Aasia-suunal saab Skyscannerist kindlasti senisest olulisem tegija.