Monopoolne SAS võtab Tallinn-Kopenhaageni liinil reisijalt, mis võtta annab

  • veigo
  • 6 kuud tagasi
  • Viimane kommentaar 6 kuud tagasi
  • Kopenhaagen
  • Lendamine ja lennufirmad
0
0
Mäletatavasti lõpetas Nordic Aviation 2015. aasta novembri lõpus "muutunud konkurentsiolukorrale" viidates otselennud Tallinna ja Kopenhaageni vahel. Teisisõnu, SAS küpsetas NAG-i sellelt liinilt lihtsalt välja, sest suuremate taskutega SAS võis endale lubada mõneks ajaks lendamist ka kahjumiga. Tõepoolest, vaevalt, et otselennud Tallinna ja Kopenhaageni vahel oleks kunagi nii odavad olnud.

Näiteks polnud probleemi leida Tallinn-Kopenhaagen-Tallinn lendudele 73-74 euroseid pileteid. Sellise hinnaga lendudele on tõepoolest raske konkurentsi pakkuda ja SAS sai oma tahtmise, muutudes sellel liinil monopoolseks vedajaks.



Nagu iga peoga, sai ka SAS-i hinnapidu ühel hetkel otsa. Pilt, mis täna Kopenhaageni pileteid otsides avaneb, on pehmelt öeldes "erinev". Allpool sellest vaid paar näidet. Piletite otsimiseks on kasutatud Kayak.com/flights otsimootorit, kus on valitud ainult SAS-i otselennud Tallinna ja Kopenhaageni vahel. See tähendab, et antud juhul ei kajasta toodud hinnad kõiki võimalikke lennuvariante ja -hindu kahe linna vahel.



Kõigepealt hinnanäide aprillist 2016, kuupäevadeks 6-13 aprill ja +/- 3 päeva. Nagu näha, on odavaim hind 1,5 h kestvale otselennule 344 eurot, keskmiseks piletihinnaks on 376€, kuid leiab ka ligi 500 euroseid pileteid. Rõhutan, see hind on pooleteise tunni pikkusele lennule. Et seda rohkem konteksti panna, siis paneme võrdluseks SAS-i hinnad samadel kuupäevadel Tallinn - New York -Tallinn lendudel, kus puhast lennuaega on 10 h kandis. Väga suurt vahet pole märgata.



Liikudes veidi edasi juunisse, pole pilt eriti roosilisem. Alla 300 euro Tallinnast Kopenhaagenisse ja tagasi SAS-iga igatahes ei lenda.



Aga äkki see ongi SAS-i tavaline hinnatase? Vaatame võrdluseks, mis hinnaga lendab SAS Kopenhaagenisse üle lahe Helsingist. Jällegi, tegemist pole absoluutse hinnatasemega, vaid ainult SAS-i lendudega.



Näib, et Helsingi asub Kopenhaagenile tunduvalt lähemal, sest Helsingi - Kopenhaagen edasi-tagasi liinil on võimalik pakkuda poole odavamaid pileteid. Või on võlusõnaks hoopis "konkurents"? Finnairi otselennud samal marsruudil võib leida 99 euroga.



Pilt pole väga erinev ka juunis. SAS-i piletid Helsingist Kopenhaagenisse maksavad vahemikus 149 - 232 eurot. Vaata, mis pidi tahad, hinnavahe Tallinnaga on mitmekordne.

Jah, loomulikult on siin mitmeid nüansse. Lennufirmadel on tihti lennud linnast A linna B kallimad, kui lennud linnast A linna C linna B kaudu. Jah, lennu pikkus ja maksumus pole 1:1 korrelatsioonis. Muidugi kipuvad sooduspakkumiste ajal ja muidu pakutavad hinnad erinema. Ei saa välistada, et ühel hetkel paneb SAS jälle letti 75 eurosed hinnad Kopenhaagenisse. Aga kõigest hoolimata ei saa kuidagi lahti mõttest, et monopoolne lennufirma lüpsab seda liini, nagu vähegi annab. Igal juhul on see hea näide, mis hindadega juhtub, kui lennufirmal on mõnel liinil monopoolne seisund.

Väike matemaatika. SAS lendab Tallinna ja Kopenhaageni vahel CRJ900 lennukiga, milles on 88 istekohta. Võttes lennuki keskmiseks täituvuseks veidi konservatiivse 80%, lendab ühe lennuga 70 inimest. Kokku on päevas 6 lendu (3 lendu kummaski suunas). Kui kõvasti lihtsustades võtta, et kõik lendavad turistiklassis, siis ühes päevas teenib SAS Tallinnasse lennates 63 000 eurot rohkem, kui Kopenhaagenist Helsingisse lennates (70 x 6 x hinnavahe inimese kohta 150 eurot). Arvutage ise, palju see kuus kokku teeb. Loomulikult on selline arvutus tehtud veidi kirvemeetodil, kuid suurusjärgu peaks kätte saama sellegipoolest. Aga vaevalt, et niimoodi teenitavad miljonid Euroopa konkurentsijärelvalvele kuidagi huvi pakuks.

Kommentaarid

Uus kasutaja
Kurb aga tõsi. Otselend on mugavus ja turg määrab hinna. Sarnaseid analooge lennundusest võib leida päris palju.

Mis puutub artiklis toodud NYC näidet, siis olen üpris kindel, et CPH > NYC > CPH otselend on märksa kallim, kui toodud TLL > CPH > NYC > CPH > TLL hind. Aastaid tagasi oli näiteks päris palju soomlasi kes alustasid oma puhkuselendu Tallinnast, sest nii oli odavam, kui Helsinkist sama lennuki peale pilet võtta. Nüüd on need hinnavahed võrdsustunud ja enam väga palju sellist skeemi ei kasutata.

Kaudselt teemaga seonduvalt, siis kel vahest üheotsa piletit Oslost või Stockholmist (võimalik, et ka mujalt) Tallinna on vaja võtta, siis tasub Vilniuse pileteid (üle Tallinna) ka vaadata. Tihti on need piletid märksa soodsamad.
Uus kasutaja
Paar nädalat tagasi otsisin ka Taani piletit ja avastasin, et kuna oli vaja minna tegelikult Kesk-Taani, maksis SAS lend üle CPH Billundisse 200 €, samas kui CPH hind oli vastavuses eelpool toodud näitele(370.-)
Rändur
Praegu Veigo pakutud juuni otselennud SAS-ga Momondos 86€, äkki vandenõud siiski ei ole?
Uus kasutaja
Kas keegi aitaks mind selle variandiga A linnast C linna B linna kaudu.
A linn oleks Malaga ja B linn Genf. Kuhu ma peaksin sel juhul hakkama lende vaatama. Mind huvitab 23 vöi 24 aprill lend Malagast Genfi. Lennud on täpselt sellel ajal juba jaanuarist kolmekohalised numbrid. Soovin alla 100 euri piletit. Ehk kellegil on konkreetsed soovitused, oleks tore.
Rändur
Uus kasutaja
Kui ei ole probleemi öö lennujaamas veeta, siis saab ka 81 euroga (väljalend 23.04)

Iberia
IB5432
Operated by Vueling Airlines
18:10AGP Malaga1h 30
19:40BCN Barcelona

Connect in airport
Long wait11h 05
Iberia
IB5097
Operated by Vueling Airlines
06:45(+1)BCN Barcelona1h 45
08:30GVA Geneva
Arrives: Sunday, 24 Apr 2016Journey duration: 14h 20

EDIT: Tegu siis sama infoga, mis avaneb, kui avada eelmise postitaja link.
Uus kasutaja
Matemaatika küll lonkab. Aastaid oli ju Estonian Airil monopol Kopenhaageni liinil, otselennud olid samamoodi röögatult kallid.
Nad seletasid lahkesti, et Tallinn-Kopenhaageni liinil otselendajate huvi praktiliselt puudub, 90-95% on tegu ettevedamise liiniga, ainult 5-10% lendajatest on punktist punkti.

Seega on ainus huvitav küsimus, kui kõrgelt on hinnastatud ettevedamise komponent Kopenhaagenis ümber istumisel. Helsingi puhul tuleks võrrelda seal otsereisijate osakaalu liinil (kas ka 5-10% või rohkem) ja ettevedamise hinda seal.

Kindlasti on see võrdlus võimalik erinevaid code share hindu ja näiteks Tallinn-Kopenhaagen-London ja Kopenhaagen-London hindu võrreldes SASil. Aga kisub keeruliseks.

Aga igatahes pole põhjust arvata, et Tallinn-Kopenhaagen on järsult muutunud kahte linna ühendavaks liiniks. Kui SAS suudab need circa 5 otselendajat igas lennukis kõrge hinnaga müüa (eeldatavasti ärimeestele), siis ehk aitab see parandada liini kasumlikkuse põhinäitajat ja alandada ettevedamise kompnendi hinda ülejäänud 50-60 edasilendavale reisijale samas lennukis mingite eurode võrra.