Ryanair soovib hakata pakkuma tasuta lendamist

Rääkides Suurbritannia lennujaamu ühendava katusorganisatsiooni AOA üritusel, tuli Euroopa suurima odavlennufirma Ryanair juht Michael O’Leary välja ennustusega, et lähema viie kuni kümne aasta jooksul hakkab Ryanair osadel liinidel pakkuma teatud hulgal tasuta lennupileteid.

 

O’Leary sõnul tekiks selline võimalus, kui lennufirmad saaksid hakata jagama kasumit, mida lennujaamad teenivad toitlustusest, kaubandusest ning muudest teenustest. Selline ärimudel võiks toimida eelkõike väiksemates lennujaamades ning ei loodeta, et seda saaks rakendada suurtes sõlmlennujaamades nagu London Heathrow (kuhu Ryanair nagunii ei lenda) või Frankfurt. Teiseks tuleks lennujaamadel loobuda maksust (või vähemalt alandada seda), mida küsitakse iga lennujaama läbinud reisija pealt (inglise keeles air passenger duty, APD).

 

Teatavaid märke, et Ryanairi ennustusel võib olla tõepõhi all, juba leiab. Näiteks on need lennujaamad, mille eesmärgiks on olnud reisijate arvu kiiresti kasvatada, teinud seda just lennujaamamaksude alandamise kaudu. Samas tekib küsimus, kas lennujaamad ikkagi on valmis lisaks madalatele lennujaamamaksule ka osa teenitavast kasumist ära andma. Ärimudel peab olema kasulik mõlemale poolele. 

 

Ryanairi keskmine piletihind 2016. majandusaastal oli 46,67 eurot, mis on veidi madalam, kui 47,05 eurot eelmisel, 2015. majandusaastal. Sellest tuleb mõnedes lennujaamades lennujaamatasudeks ära maksta rohkem kui 20 eurot. Kui Ryanair pakub osadel liinidel pileteid kampaaniahinnaga 5€ ja lennujaamamaks on näiteks 15€, siis põhimõtteliselt maksabki Ryanair osadele lendajatele peale. Kokkuvõttes jäädakse muidugi plussi, sest soodsaid pileteid on piiratud hulgal.

 

Ryanair on praegu kiire laienemise faasis. Lähema 12 kuu jooksul saab lennufirma kätte 50 uut lennukit ja plaanib üle Euroopa palgata täiendavalt vähemalt 3500 töötajat, s.h. 1000 pilooti. 2016. aastal prognoositakse reisijate arvuks 119 miljonit, aastaks 2024 plaanitakse vedada 200 miljonit reisijat. O’Leary ei varja, et kasvamiseks loodetakse endale võita hinnatundlikud reisijad sellistelt lennufirmadelt nagu Air Berlin, LOT ja Alitalia.