Šariaadi seadusi järgiva Malaisia lennufirma tegevus peatati

Malaisia

Vahest juhtub, et hakkad teadmata põhjusel jälgima uudiseid mingil veidi imelikul teemal. Näiteks sattus mul veidi aega tagasi huviorbiiti Malaisia uusim lennufirma Rayani Air. Ilmselt andis selleks esimese tõuke lennufirma nimi, mis arusaadavalt tekitab küsimuse, kas pole ehk tegemist Euroopa suurima odavlennufirma Ryanairi laienemisega Kagu-Aasiasse?

Rayani Airil pole Ryanairiga peale nimede selge sarnasuse siiski mingit seost. Vaevalt, et ühe järjekordse lennufirma asutamine oleks üldse tähelepanu pälvinud, kui see poleks avalikult reklaaminud oma tegutsemispõhimõtteid. Nimelt on Rayani Air lennufirma, mis jälgib šariaadi seadusi (šariaat on Koraanil ja sunnal põhinev islami usu-, õigus- ja moraalinormide kogum). See tähendab, et enne lennuki õhkutõusmist palvetatakse, pardal ei serveerita ei sealiha ega alkoholi ning naisstjuuardessid peavad kandma hijabi. Iseenesest ei erine see just oluliselt Saudia, Iran Airi või Royal Brunei Airlinesi praktikatest, kuid nimetatud pole seda erinevalt Rayani Airist kunagi reklaaminud lennufirma põhiidentiteedina.

Malaisias, kus üle 60 % elanikest on moslemid, sai 2015. aasta detsembris lende alustanud Rayani Air üsna sooja vastuvõtu osaliseks. Lennufirma asutajateks, muide, polegi tõsiusklikud moslemid, vaid hoopis Malaisias elavad hindud. Lennukiteks on kaks varem Malaysia Airlinesile kuulunud Boeing 737-400 lennukit ja lennufirma peamiseks baasiks on puhkusesaare Langkawi lennuväli.

Meedia tähelepanu on Rayani Airile üsna pidevalt jätkunud. Seda küll pigem põhjustel, mida üks lennufirma vaevalt soovib. Nimelt sai uus lennufirma üsna kiiresti tuntuks viletsa teeninduse ja pidevate hilinemistega. Ja kui rääkida hilinemistest, siis 10-tunnise hilinemisega väljunud reisijad võisid õnne tänada, et nende lendu ei lükatud edasi 5 päeva, nagu juhtus ühe lennuga.

Kui lendude hilinemised leidsid eelkõige kohalikku kajastamist, siis Rayani Ari väljastatud käsitsi kirjutatud pardakaardid said tähelepanu ka välispressis. Nimelt sattus kohalik poliitik Lau Weng San lennule, kus arvutisüsteemi rikke tõttu kirjutati reisijatele pardakaardid käsitsi. Probleem seisneb siin selles, et tegemist on olulise turvariskiga, kuna põhimõtteliselt võiks igaüks endale sellise pardakaardi välja kirjutada ja lennukisse marssida (märkus: Aafrika siselendudel sellise praktika peale kulmu ei kergitaks).

Tänu pidevatele segadustele sattus Rayani Air ka Malaisia lennuohutuse eest vatutavate ametnike vaatevälja ja lennufirma sai Malaisia Transpordiministeeriumilt hoiatuse, et kui teenindust ei suudeta parandada, riskib Rayani Air lendude peatamisega. 11. aprillil 2016 seda ka tehti ja Rayani Airi lennunduslitsents peatati kolmeks kuuks. Lennufirma enda sõnul on tegemist "ümberstruktureerimisega". Näis siis, mis sellest lennufirmast edasi saab.

Tuttavad lendasid Condoriga Dominikaanidelt Saksamaale tagasi. Lennujaamas oli ka arvutisüsteemide rike. Tehti ka käsitsi kirjutatud pardakaardid ja pagasilipikud. Lennuki väljumine jäi küll paar tundi hiljaks, aga kõik reisijad said peale. Isegi pagas jõudis Lufthansa jätkulennuga korralikult Tallinnasse!

Ma olen veel parema pardakaardi saanud. Siis kui Estonian Air veel eksisteeris ja Oslos ümberistumisega Tallinnasse pidime saabuma. Samuti oli rike ja pardakaardiks sai siis valge kaart, kuhu käsitsi kirjutati peale ainult "13C". Ei midagi muud. Aga võib-olla ei olnud nime jms seetõttu vaja, et olime juba transiitstoonis.

Kunagi jagas Ethiopian selliseid pardakaarte.

Jep, Indian Airiga ka kunagi käsitöö-pardakaardiga sõitnud, kui lennujaamas elekter ära oli. Ikka hea meel, et asi toimis ja ootama ei pidanud.

Kolm nädalat tagasi kirjutati Rhodosel pardakaardi ja isikut tõendava dokumendi andmed ilusti paberile ja kriipsutati teisel paberil vastav istekoht maha, ühtegi arvutit ega skännerit silma ei jäänud. Et tegemist oli Ryanairi lennuga, olid pardakaardid kõigil ise trükitud või mobiilsed, muidu oleks ilmselt ka need huvitavad välja näinud.