SAS liigub erastamise suunas
veigo
veigo
17. okt 2016 10:08

Skandinaavia riikide valitsused on suures osas Rootsi, Taani ja Norra riigile kuuluva lennufirmaga SAS olnud hädas aastaid. Tänu kõrgele kulubaasile ja nii odav- kui täisteenust pakkuvate lennufirmade konkurentsile on SAS saanud hoope kõikjalt. Regionaallendude osas soovivad aina suuremat turuosa odavlennufirmad, eelkõige muidugi Norwegian. Kauglendude osas pakuvad kõva konkurentsi nii Pärsia lahe kolmik Qatar Airways, Emirates ja Etihad, kuid ka Turkish Airlines ja Euroopa suured tegijad nagu Lufthansa, KLM/Air France ja IAG (British Airways ja Iberia). Kuigi oluliselt väiksema lennupargiga, ei saa kuidagi alahinnata ka Finnairi.

 

SAS-i asjad läksid üsna hapuks 6 aastat tagasi, kui kolme riigi valitsused tegid kahjumis lennufirma päästmiseks kapitalisüsti. Juba siis märgiti, et võimaluse korral eelistatakse riikide osalust lennufirmas vähendada. Tundub, et nüüd ongi käivitunud protsess, kus võib hakata rääkima SAS-i liikumist erakätesse. Nimelt müüsid Rootsi ja Norra (kuid mitte Taani) valitsused osa lennufirma aktsiaid institutsionaalsetele investoritele. 23 miljoni lihtaktsia müügiga vähenes Rootsi valitsuse senine 21,3% suurune osalus SAS-is 17,1% peale ja Norra valitsuse osalus 14,2% pealt 11,5% peale. Pikemas perspektiivis nähakse vähemalt kahes Skandinaavia pealinnas, et SAS võiks olla täielikult eraomanduses.

 

Siit edasi tekib paratamatult küsimus, et kes võiks olla potentsiaalne kosilane? Esimesena tuleb loomulikult nimetada Lufthansat, kes on SAS-i vastu huvi üles näidanud juba pikemat aega. Samas on turusituatsioon tänaseks teataval määral muutunud, sest Lufthansa leidis oma odavlendude haru Eurowings kiireks laienemiseks lahenduse Air Berlini lennukite näol.

 

Teisalt jääb Lufthansa kõige tõenäolisemaks partneriks ka tulevikus. Selge on see, et Euroopas on käimas lennufirmade paratamatu konsolideerumine, kus välja joonistuvad kolm suuremat seltskonda – Star Alliance ehk Lufthansa, Eurowings, Brussels Airlines, Austrian Airlines ja Swiss; siis Oneworld ehk IAG, kuhu kuuluvad British Airways, Iberia, Air Lingus ja Vueling ning kolmandaks SkyTeami lennufirmad Air France ja KLM koos neile kuuluvate odavlennufirmadega HOP!, Transavia ja Martinair.

 

SAS on Põhjamaades siiski veidi liiga oluline lennufirma, et Star Alliance saaks sellest ilma jääda. Kuigi Lufthansa on ühest küljest SAS-ile paljudel liinidel selge konkurent, toimivad mõlemad lennufirmad läbi koodijagamise ka üksteisele ettevedajatena. Ilma SAS-ita oleks Lufthansal suuremad Skandinaavia linnad endiselt kaetud, kuigi väiksema lennusagedusega. Kuid teise ja kolmanda suurusega linnad jääks katmata. Niisiis, Lufthansale on see mõnes mõttes sundolukord, kui ei soovita Skandinaavias Oneworldi või Skyteami lennufirmade turuosa olulist kasvu.

 

Peale mõne teise lennufirma on SAS-ile raske muud ostjat näha. Suur osa kolme riigi valitsustele mittekuuluvaid SAS-i aktsiaid on praegu erinevate pensionifondide omanduses ja neil ilmselt pole väga suurt soovi hakata lennundusega tegelema. Kõne alla võiks tulla ehk Etihad, mis vaikselt omandab osalusi erinevates lennufirmades (Air Berlin, Alitalia, Air Serbia). Samas ei luba Euroopa Liidu seadused EL-i mittekuuluva riigi firmadel omandada Euroopa lennufirmades kontrollpakki.

 

Tundub, et hetk SAS-i müügiga alustada pole juhuslik. Kuigi SAS-i aktsia on pea poole odavam kui 2016. a. alguses, on SAS tänu kärbetele ja madalatele kütusehindadele taas kasumis ja avab uusi liine. 2017. a. suvisesse lennuplaani lisandub Stockholmist, Kopenhaagenist ja Oslost 15 uut liini (osad neist hooajalised). Muu hulgas alustatakse lende Kopenhaagenist Riiga. Sellel liinil ei saa SAS-il ilmselt väga lihtne olema, sest Norwegiani otselennud Riiast Kopenhaagenisse on regulaarselt väga soodsad. Kahe lennufirma sihtgrupid on siiski veidi erinevad. SAS üritab endale võita eelkõige äriklienti, pakkudes suuremat valikut ja kiiremaid ühendusi. Kuid SAS on oma hinnapoliitikat atraktiivsemaks korrigeerinud ka puhkusereisijale.

Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased