Ülevaade Aafrika lennundusest
veigo
veigo
23. okt 2016 17:44

Maailma suuruselt teine manner, 1,1 miljardi elanikuga Aafrika jõuab aina rohkem ka eestlaste reisikaardile. Kindlasti on oma roll ka selles, et Aafrikasse on üha lihtsam ja ka aina soodsam lennata. Lennuvõimalusi Euroopast Aafrikasse on lisanud eelkõige Lähis-Ida lennufirmad ja Turkish Airlines, kuid ära ei saa unustada ka Aafrika enda lennufirmasid.

 

Järgnev on ülevaade olulisematest Aafrika lennufirmadest, lisaks ka mõnest huvitavast arengust, liikudes põhjast lõunasse.

 

EgyptAir

 

EgyptAir kuulub täielikult Egiptuse riigile, kuid lennufirma majandustegevusse ei sekkuta ja seda finantsiliselt ei toetata. Star Alliance’i liikmel näib hädasid paraku jätkuvat. Kõigepealt mõjutas majandustulemusi Araabia kevad, siis järsk turismi langus olulistes kuurortpiirkondades. Hinnatakse, et alates 2011 ülestõusust on EgyptAiri kogukahjum jõudnud miljardi euro kanti. See annab vähe lootust, et lennukid uueneksid ja üldine kvaliteet paraneks.

 

Ethiopian Airlines

 

Ethiopian Airlines näib olema erandlik nähtus Aafrika taevas. Tegemist on vist ainsa suurema lennufirmaga Aafrikas, kellel on olemas arengukava ja kes on suutnud seda ka ellu rakendada. Kuigi tegemist on täielikult Etioopia valitsusele kuuluva lennufirmaga, on see äriotsustes täiesti iseseisev ja valitsus Ethiopian Airlinesi tegevustesse ei sekku. Jällegi, Aafrika riiklike lennufirmade puhul on see pigem erand.

 

Vaikselt, kuid sihikindlalt arenedes on Ethiopian Airlines kasvanud Aafrika suurimaks lennufirmaks, mida tuuakse Aafrika teiste riikide meedias pidevalt positiivseks näiteks. Ka majandustulemused on Ethiopian Airlinesil korras, sest lennufirma kasuminumbrid on suuremad, kui kõikidel teistel Aafrika lennufirmadel kamba peale kokku.

 

Ethiopian Airlines on üks kolmest Star Alliance’i liikmest Aafrikas (teised on EgyptAir ja South African Airways). Meile lähimaks linnaks, kuhu Ethiopian Airlines lendab, on Stockholm. Stockholmist võib üsna regulaarselt leida üllatavalt häid hindu erinevatesse Aafrika linnadesse. Ethiopian on Aafrikas hetkel ainus lennufirma, mille lennupargist leiab Airbus A350 lennuki.

 

Teenindustase on Ethiopianil kaugliinidel üsna korralik, regionaalliinidel varieeruv, siselendudel valitseb viisakas minimalism. Samas näitab isiklik kogemus, et lennuplaani muutused on liigagi tavalised, nendest teadasaamine ja asjaajamine täielikult sinu oma mure. Etioopia siselennud (mille pileteid saab kohapeal osta märgatavalt odavamalt, kui internetis) on kurikuulsad oma hilinemiste poolest. Ethiopiani siselennud on sageli vahemaandumisega mõnes teises linnas ja võib juhtuda, et siselennuna ostetud lend (näiteks Addis Abeba – Dire Dawa) on tegelikult vahemaandumisega rahvusvaheline lend Djiboutisse.

 

Ethiopian Airlinesi siselendude pardakaart

 

Ethiopian püüab kasvada ka teistes Aafrika riikides, opereerides rahvusvahelisi lende Togo Lome lennuväljalt ning teha seda varsti ka Malawis Lilongwe lennuväljal.

 

Kenya Airways

 

SkyTeami kuuluv Kenya Airwaysi suurimad osanikud on Keenia valitsus, kelle käes on ligi 30% aktsiatest ning KLM ligi 27%-lise osalusega. Ülejäänud aktsiad kuuluvad eraomanikele ning kaubeldavad Nairobi, Dar es Salaami ja Kampal börsidel.

 

Kenian Airwaysi tegevust suunab paljuski suur tahtmine Ethiopian Airlinesile mitte alla jääda. Paraku meenutab lennufirma tänu valitsuse agarale sekkumisele sageli halba seebiooperit. Püüd poliitiliselt paigas hoida ilmselgelt ebakompetentseid juhte on nähtav ka majandustulemustes, mis on alates 2013 olnud miinuses. Praegu ollakse pigem kokkutõmbamiste ja kärpimiste, kui laienemise faasis. Teenindusele ei saa samas eriti midagi ette heita.

 

Kenya Airwaysi parim otsus reisijale on vast siiski odavlennufirma Jambojet loomine, mis alustas 2014. aastal. Jambojet tõi Keenias esimesena turule soodsa hinnaga siselennud. Sooduspakkumiste ajal pole probleemi leida ühe suuna hindu Nairobist näiteks Mombasasse või Kisumusse 30 euroga üks suund. Keenia kontekstis on see vähemalt 2x odavam tavahindadest. Rannahuvilistel tasuks valida aga lend Ukunda lennuväljale, mis on valge liivaga kuurortpiirkonna Diani lennuväli.

 

Fastjet

 

Tansaania baseeruv Fastjet on Ida-Aafrikas kõige märgatavam odavlennufirma, paljuski tänu sellele, et see on sealkandis ainus odavlennufirma, millel on lisaks Tansaania siselendudele ka rahvusvahelised lennud. Seni Dar es Salaamist opereerinud odavlennufirma püüab jalgu alla saada ka Zimbabwe pealinnas Harares.

 

Kuigi nime poolest odavlennufirma, on Fastjet meie mõistes harva odav. Õigem oleks öelda, et on lootust lennata odavamalt, kui teiste lennufirmadega.

 

RwandAir

 

Järjekindlalt ja plaanipäraselt kasvanud Rwanda rahvuslik lennufirma on viimastel aastatel aina märgatavam, lisades Aafrikas ärk-järgult uusi liine. RwandAir pole suuruselt võrreldav Kenyan Airwaysi või Ethiopian Airlinesiga, kuid ühendustes Ida-Aafrika sees ning Kesk- ja Lääne-Aafrikasse on neil selge koht olemas.

 

Hiljuti sai RwandAir kätte esimese kahest Airbus A330 lennukist, millega hakatakse opereerima kontinentidevahelisi lende. Esialgne suund on Hiina (vahepeatusega Indias), kuid tulevikuplaanides on vähemalt üks sihtkoht Lääne-Euroopas (tõenäoliselt London Gatwick). RwandAiri lennupark ongi Aafrika üks moodsamaid. Ilmselt hoiavad lennundusalliansid selle lennufirma arengul silma peal.

 

Uganda

 

Uganda on Burundi kõrval ainus Ida-Aafrika riik, millel pole oma rahvuslikku lennufirmat. Riiklik Uganda Airlines lõpetas tegevuse 2001. aastal. Nüüd plaanib Uganda president Museveni Uganda Airlinesi jälle ellu äratada. Ei saa ju palju väiksemast naabrist Rwandast ometi kehvem olla. Eksperdid hoiavad selle plaani peale kahe käega peast kinni.

 

Lääne-Aafrika

 

Lääne-Aafrika suurimas riigis Nigeerias toimuv on tragikoomiline. Tänu madalale naftahinnale on kaoses ka kogu lennundussektor. Kuna sarnaselt Venetsueelale on lennufirmadel probleeme piletimüügist saadud raha konverteerimisel välisvaluutasse, on mitmed suured lennufirmad (Emirates, Kenyan Airways) teatanud lendude katkestamisest pealinna Abujasse ja analoogseid plaane peavad teisedki.


Kõigele lisaks on Nigeerias pidevalt probleeme A1 lennukikütuse saadavuse ja hinnaga. Lennukikütusest (õigemini igasugusest kütusest) on pidevalt puudus ja selle hind on kõrgem, kui naaberriikides. Selletõttu on lendude opereerimissagedus pehmelt öeldes kaootiline. Kurb iroonia seisneb siin selles, et Nigeeria on Aafrika suurim ja maailma nr. 11 naftatootja.

 

South African Airways

 

Lõuna-Aafrika Vabariigi valitsusele kuuluv Star Alliance’i liige South African Airways (SAA) on vast kõige ilmekam näide sellest, mida suudavad poliitilised mängud teha kunagise Aafrika konkurentsitu tipplennufirmaga. Täna eksisteerib SAA ainult tänu valitsuse rahasüstidele, sest lennufirma aastakahjumeid mõõdetakse sadades miljonites eurodes. Hiljuti pumbati lennufirmasse veel üle 850 miljoni euro.

 

Asjale lisab pikantsust seegi, et SAA pilootide perekondadel on õigus terve perega tasuta reisida. Loomulikult äriklassis. Ei saa öelda, et seda võimalust ei kasutata.

Restruktureerimisplaane on olnud hulgi, kuid need on realiseerunud „osaliselt”, mis on viisakam väljendusviis selle kohta, et suurt midagi pole muutunud. Pole ka ime, sest viimase 4 aasta jooksul on lennufirmal olnud tervelt 7 tegevjuhti.

 

SAA omanduses on ka odavlennufirma mango, mis toodab samuti kahjumit.

 

kulula.com

 

2001. aastal asutatud kulula.com oli Aafrika esimene odavlennufirma. kulula.com on Comairile kuuluv kaubamärk ja tuntud oma veidi kiiksuga huumori poolest. Näiteks 2010. aastal Lõuna- Aafrika Vabariigis toimunud jalgpalli MM ajal oli kululal reklaamikampaania, kus kulula.com teatas, et meil on käimas kampaania, mis leiab aset "mitte järgmine aasta ega ka mitte eelmine aasta, vaid kusagil vahepeal" ning ennast kui "tead-ise-mille mitteametlik rahvuslik vedaja". Kuigi jalgpalli või MM-i polnud mainitud, tuli kampaani siiski FIFA tugeva surve tõttu lõpetada.

 

 

Kulula.com teenib kasumit ja pakub odavlennufirma kohta korralikku kvaliteeti. See on võimaldanud endale haarata ka osa ärireisijaid.

 

Lennates Johannesburgist teistesse suurematesse linnadesse, aga ka Victoria Fallsi, Livingstone’i Hararesse jm, võib juhtuda, et lennuk on British Airwaysi värvides. Tegemist on Comairi lendudega, mida opereeritakse BA kaubamärgi all.

 

Kokkuvõte

 

Ajad, mil lendamine Aafrikas meile arusaadava teenindustasemega piirdus peamiselt Lõuna-

Aafrika Vabariigiga, on tänaseks möödas. Kuigi poliitmängud avaldavad lennufirmade tegevusele paljudes riikides oma mõju ja me ei saa rääkida odavlendudest samamoodi, nagu mujal maailmas (erandiks ehk LAV), on lendamine Aafrikas aina kättesaadvam ja paremini organiseeritud, kui kunagi varem.

 

Jah, Aafrika on endiselt Aafrika. Lennujaamas võib kaduda elekter, arvutisüsteemid võivad üles ütelda, lennud võivad hilineda, aga see kõik on osa sellest, kuidas Aafrika suurel määral toimibki. Hakuna matata (suahiili keeles: pole probleemi; küll asi kuidagi laabub) on selle mandri DNA-sse lihtsalt sisse kirjutatud.

Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased