Vietnam plaanib superlennuvälja
veigo
veigo
28. juuni 2015 17:08

Vietnami seadusandlik kogu Rahvusassamblee kiitis suure hääleenamusega heaks ettepaneku rajada riigi suurima linna Ho Chi Minh City lähdale uus 16 miljardit dollarit (14,33 miljardit eurot) maksev megalennuväli, mis peaks tõstma Vietnam globaalseks äri- ja lennunduskeskuseks. Eesmärk on kahtlemata ambitsioonikas, sest uue lennuvälja planeeritud võimsuseks selle lõplikul valmimisel 2050 aastal on 100 miljonit reisijat. See number on suurem, kui läbib reisijaid kahte Kagu-Aasia tähtsamat lennuvälja Bangkokis ja Singapuris praegu kokku.

Vietnam Airlinesi uus Airbus A350

Uue lennuvälja ehitamine tugineb lisaks majanduslikele ja turismiambitsioonidele asjaolule, et Vietnami lennundusturg on ühe kiireima kasvutempoga Aasias. Ho Chi Minhi praegust Tan Son Nhat lennujaama läbis eelmisel aastal üle 22 miljoni reisija. Arvestades aastast üle 15 % ulatuvat reisijate kasvutempot, saavutaks Tan Son Nhat planeeritud maksimumvõimsuse 25 miljonit reisijat aastas juba aastal 2017.

Uue, Ho Chi Minh Cityst 40 km kaugusel asuva Long Thanh rahvusvahelise lennuvälja ehitus algab plaanide kohaselt 2018. aastal ning toimub kolmes etapis. Esimese etapi lõppedes 2025. aastal suudab rajatav lennuväli teenindada 25 miljonit reisijat ja senine Tan Son Nhat muutub Vietnami siselende teenindavaks lennuväljaks. Järgmised ehitusetapid toimuvad aastatel 2030 kuni 2035 ning 2040 kuni 2050.

Sellline peaks Ho Chi Minhi Long Thanhi lennuväli valmides välja nägema

Kuigi uue lennuvälja ehituse poolt hääletas 86 % Vietnami rahvasaadikutest, leidub Vietnamis ka neid, kes ei mõista, miks peaks kulutama hulka raha täiesti uue lennuvälja ehitamiseks, kui hoopis odavam oleks laiendada praegu töötavat Tan Son Nhat rahvusvahelist lennuvälja. Kuigi seal laienemisruumi põhimõtteliselt oleks, on Vietnami valitsus selle välistanud. Põhjus, miks Ho Chi Minh City praegust rahvusvahelist lennuvälja laiendada ei saa, on iseenesest küllaltki lihtne. Tan Son Nhat lennuvälja laiendus saaks tulla selle lähedal asuva suure golfiväljaku arvelt, see aga kuulub mõjuvõimsale Vietnami armeele ja armeega pole kasulik tüli norida.

Kas Ho Chi Minh Cityst võiks tulevikus saada lennunduses konkurent Singapuri, Bangkoki ja Kuala Lumpuri lennujaamadele? Praegused prognoosid võtavad arvesse eelkõige rahvastiku kasvu, majanduse arengut ja riiki saabuvate turistide arvu kiiret kasvu. Tõepoolest, Ho Chi Minh City ja seda ümbritsevate piirkondade elanike arv võib juba aastaks 2020 ulatuda 20 miljonini. Vietnami majandus näitab küll kiiret kasvutempot, kuid Singapuri või Portugali sisemajanduse kogutoodang ületatakse HSBC panga prognooside kohaselt alles 2050. aastal. Varem kiirelt kasvanud turistide arv on languses olnud juba 12 kuud järjest.

Kui sobiv oleks uus lennujaam rahvusvahelisele transiitreisijale? Kui vaadata, mis lennufirmad ja kuhu praegusest Ho Chi Minhi lennujaamast kauglende teevad, siis vähemalt praegu pole see just liiga suur tõmbekeskus, kuigi selle arvele langeb tervelt 75 Vietnami rahvusvahelistest lendudest. Põhiliselt toimuvad Kagu-Aasia regionaallennud, kauglende on üllatavalt vähe. Ühest küljest on Kagu-Aasias muidugi väga palju potentsiaalseid lendajaid, kuid kui soov on kasvada piirkonna lennunduskeskuseks, siis jääb sellest ilmselt väheks.

Näiteks Euroopas saab Ho Chi Minhist lennata Moskvasse, Pariisi, Helsingisse, Frankfurti, Londonisse ja Istanbuli. USA-ga pole Ho Chi Minh Cityst ühtegi ühendust (enamikele lennukitele otselendudeks liiga kaugel), Hiinaga on ühendusi samuti ootamatult vähe. Rahvusvaheliselt lennult saabujatel saab olema keeruline Vietnamis edasi lennata, kui rahvusvahelised ja suurem osa Vietnami-siseseid lende hakkavad toimuma erinevatest lennujaamadest. Kahe lennuvälja vahel liiklemiseks hakkab kuluma optimistlikul hinnangul mitte alla 1,5 tunni.

Võrreldes vietnamlaste plaane teiste uute lennujaamade ehituse või laiendamisega, siis optimismi puudumises neid küll süüdistada ei saa. Näiteks maailma suurimaks lennuväljaks planeeritav Dubai Al Maktoumi lennuväli, mis on mõeldud 160 miljonile reisijale, kogumaksumuseks hinnatakse 24 miljardit eurot. Kuid erinevalt Vietnamist on Dubai näol tegemist rikka naftariigiga.

Ka teistes Kagu-Aasia lennujaamades ei magata. Korduvalt maailma parimaks valitud Singapuri Changi lennujaamas valmib 2017. aastal 4 terminal ja umbes 10 aasta pärast 5 terminal. Koos kahe uue terminaliga suudab Changi vastu võtta 135 miljonit reisijat aastas. Chiangi juhid on otse välja öelnud, et nende eesmärk on igal juhul jääda Kagu-Aasia lennunduskeskuseks, kuid ka Singapuris küsitakse, kas 2 miljardi eurone terminal 5 pole Singapuri jaoks ehk natuke paljuvõitu?

Vietnamil on üks transpordialase infrastruktuuri ehitamise õppetund juba ka olemas. Soovist konkureerida Singapuri ja Hongkongi sadamatega ehitati mõnda aega tagasi hoogsalt uusi sadamaid. Nüüd on sadamad olemas, kuid Vietnamis tehaseid omavad Intel ja Samsung eelistavad senini vedada toodangut Hongkongi või Singapuri sadamasse ning paljud Vietnami sadamad töötavad alavõimsusel. Ka lennunduses tunduvad ambitsioonid reaalsusest veidi ette ees olema.

Kus on originaal, millest tõlge tehtud ? Natuke häirib ühes alalõigus Portugali mainimine, mis nagu antud regiooni väga ei sobitu.

0
0

See polegi otsetõlge, nagu delfides tavaks, vaid umbes 20 eri allika põhjal kokku pandud tekst (ja välisallikates siin väljatoodud Trip.ee tekstidele üldiselt tihti ei viidata).

Portugali pole üritatudki regiooni kontekstis välja tuua. Eurooplastena on meil ehk lihtsam aru saada võrdlusest, kus taustaks Portugali majanduse suurus. Aga jah, allikad? Vabandan, et ei linkinud võrdlustele Portugaliga, kuid kui tõesti huvitab, siis siin need on: 1) Wikipedia (vt. Economy) või kui tahad süvendatumalt lugeda, siis 2) HSBC - The World in 2050.

0
0

Tänud vastuse eest

0
0
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased