25 ja otselennud

Kui erandit ei tehta, siis kas hoitakse jäigalt kinni numbrimängust 25 (kahe nädala jooksul jne)...

Muidugi hoiatakse, Aas ja valitsus on selle seadustanud oma määrusega. On siiski erandeid, aga Itaalia sihtkohad nende alla ei kuulu, ka Rootsi ja Norra mitte, aga näiteks Taani Kopenhaagen jääb lubatuks, ime küll miks.

Üleüldse, mis erilised Poola vasallid me oleme? LOT peedistab Nordicat ja Aas lubab LOTi lende Tallinnasse? Ära keelata see erand või isegi kui näitaja alla 25 jääb.

Seoses Aasa ministeeriumi tööõnnetusega, mis lubab nüüd tšarterlende ka turismigruppidele kõigisse maailma riikidesse (https://arileht.delfi.ee/news/uudised/peaminister-ratasel-oli-vaja-eralennukiga-soita-taavi-aas-kaotas-siuhti-selleks-koroonakeelu?id=91126503) tekkis huvi antud käskkirja nr 98 vastu. https://adr.rik.ee/mkm/dokument/7262940

Seda ja selle muudatusi lugedes jäi silma, et punkt 1 peaks üldjoontes kehtima praeguseni. Mida ütleb punkt 1?

1. Piiran ajutiselt lennuettevõtjate õigust osutada lennuteenust kahe lennujaama vahel selliselt, et peatan Eesti õhuruumis kõik Eesti lennuväljadele saabuvad ja Eesti lennuväljadelt väljuvad lennud, mille lähte- või sihtkoht asub riigis, kus viimase 14-päevane kumulatiivne COVID-19 haigestumine 100 000 elaniku kohta on suurem kui 25 elanikku. COVID-19 levikul lähtutakse Terviseameti soovitustest ja arvutustest kumulatiivse numbri kohta elanikkonna suhtes 14 päeva jooksul ning Haiguste Ennetamise ja Tõrje Euroopa Keskuse veebilehel olevatest andmetest COVID-19 leviku kohta.

Hiljem on muudatusega lisatud kuus lennujaama Euroopas, millele piirang ei kehtri.

Vaatan ministeeriumi lennupiirangute lehte (https://www.mkm.ee/et/uudised/info-lennupiirangute-kohta) ja näen, et 18. septembri seisuga oli Eesti koroonanumber 25,4. Lugedes ministri käskkirja ja vaadates Tallinna Lennujaama lennuinfot näen, et jätkuvalt käivad liinilennud Vilniusesse ja Paphosesse. Lisaks ka Kuressaarde ja Kärdlasse. Samas on vastavalt käskkirjale need lennud keelatud, sest lennu lähteriigis ehk Eestis ületab koroonanumber 25.

Võimalik, et kuskil on veel mingid seadused, määrused ja korraldused, mis annavad teada, et Eestis ministri käskkirjad ei kehti jne, aga hetkel tundub, et Aasa haldusalas tegeletakse juba pea nädal igapäevaselt tõsiste rikkumistega ja ministril pole asjast vist aimugi.

Eks see on neil sõnastuse puudulikkus, viga, mille järgi tõepoolest pidanuks ka Eesti kandma keelatud lendude riikide nimekirja ning kõik lennud keelama, mis muidugi muudaks kogu asja veel absurdsemaks kui see juba on. Seletuskiri veidi ehk aitab tegelikku mõtet mõista, aga ka mitte täiesti. Normaalne oleks, kui sõnastust täpsustataks, seda on vahel neis kriisi puudutavates seadustes tehtud ka tagantjärele. 

Ka esmaspäevase määruse puhul ei ole uuest sõnastusest täiesti selge, kas need lubatud tellimuslennud peavad olema esindus-, kaitse- jm loetletud eesmärkidel (ehk nagu too Ratase Stockholmi lend, mille pärast täiendus tehti) või on lubatud kõik tellimuslennud kõigisse maailma paikadesse, nagu Türgi ja Kreeka charterid kohe välja kuulutanud reisikorraldajad on tõlgendanud (ei tea, kas eelnevalt ka ministeeriumiga konsulteerides või lihtsalt kähku otsekui heausklikult tegutsedes). Tõenäolisem on ikka jah tööõnnetus, seega on huvitav jälgida, mismoodi ministeerium nüüd sellele reageerib.

Ühtlasi ei paista olevat ka mingit seaduslikku takistust mõne nädala pärast algama planeeritud tihedatele Egiptuse tellimuslendudele, sest Egiptuse ametlikud numbrid on väga madalad. Et Euroopa Liit ei ole lisanud Egiptust (ega Türgit) oma lühikesse erandriikide nimekirja (selleks ei piisa ainult ametlikust madalast nakatumisnäitajast, eeldatakse ka andmete usaldusväärsust, testide rohkust jm poliitilist otsustamist võimaldavat), ei tohiks siin lugeda.

Omamoodi variant oleks aga neil lähtudagi nüüd sellest, et kuna Eesti näitaja on üle 25, siis edaspidi vajab iga lennuliin määrusega tehtavat erandit, ning siis kantakse suva järgi sinna lisaks 6 erandsihtkohale veel ühtteist.

Täna kui Eesti viimase 14 päeva haigestumus 100 000 inimese kohta on 42,89 , on ikka väga kummaline, et endiselt kehtib lennupiirang riikidest kus kordaja on suurem kui 25.

Üldine piir on ju jätkuvalt 16 ehk sisuliselt mahub sinna ainult Läti (Soome ja Küpros *-ga). 25 on erand, mis kehtib ainult Lätile, Leedule ja Soomele. Aga jah, Eestist väiksema kordajaga on veel mitmeid riike ehk selline piirang on kummaline tõesti. Pigem võiks minna Küprose teed, kus suurema nakkuskordajaga riigist tulles küsitakse värsket negatiivset testi, aga ei piirata lende.

Kaks eraldi asja on.

Näitajaga 16/17,6/25 Euroopa riikidest (ning sõltumata näitaja suurusest kõigist kolmandatest riikidest, kui neid pole just lühikeses EL erinimekirjas) naastes on kohustuslik 14päevane liikumispiirang (teatud juhtudel saab osaliselt asendada testimisega). 

Teine, eraldi asi on liinilennukeeld kogu maailmas, mille aluseks on riigi näitaja 25, v.a 6 erandlinna. Praegu ongi lubatud lennud vaid neisse 6 linna + Küprosele.

Lisaks Euroopa liinilendudele on täpsustatud ka, et:

Euroopa Liidust väljastpoolt on otselennud lubatud üksnes riikidesse ja riikidest, mis on loetletud Euroopa Liidu Nõukogu soovituses. Praegu kuuluvad nende riikide hulka Austraalia, Gruusia, Jaapan, Kanada, Lõuna-Korea, Rwanda, Tai, Tuneesia, Uruguay ja Uus-Meremaa.

Mida see tähendab kolmandate riikide tellimuslendude osas - eelkõige mõeldes Türgi ja Egiptuse peale - ei ole päris selge. Kas need on nüüd keelatud või lubatud? St kas 21.09 määruse tellimuslendude erand muudeti ära või kehtib edasi, ja kui kehtib, siis kas ainult eriolukordade jaoks või ka puhkuselendudele?

Nüüd tuleb oodata ära Aasa käskkiri või käskkirja muudatus. See oli valitsuse otsus ja ministrid teevad oma haldusala piires vastavad korraldused.

Suure tõenäosusega läheb see lause muudatusse sisse ja loogiliselt võttes kõpitsetakse ka eelmise nädala tööõnnetuse kallal. Samas on ministeeriumite teed ja tegemised kohati müstilised ning lõpuks võib veel huvitavam asi kirja saada :)

Lõpp hea, kõik hea.

Tühja see Türgi. Peaasi, et Rwanda otselennud alles jäävad ;)

Türgi ja Egiptuse puhkuste kohta on muidugi selline idee pakkuda. Tšarter viib Tallinnast rahva Vilniusesse või Kaunasesse ja sealt lennatakse ümberistumisega koos leedukatega sihtkohta. Aastaid tagasi kasutas keegi seda varianti logistilistel põhjustel, et kulusid kokku hoida vms. Eestlastele muidugi ei meeldinud, sest miks nad peavad leedukatega koos lendama jne. Otse ja omadega on ikka teine asi. Nüüd läheks tõenäoliselt jälle müügiks, sest ei Novatoursi ega Novaturase lennukid pole tõenäoliselt täis.

Ei ole hea. Ma olen nii kurb :(

Kuivõrd Euroopa tellimuslendudele piirang ei tundu rakenduvat, siis on korraldajatel võimalus pakkuda talv läbi Kanaaride chartereid. 

Odavama paketisegmendi jaoks on Egiptuse osas veel see lootus, et kuidagi õnnestub sellel pääseda iga 2 nädala tagant üle vaadatavasse EL erinimekirja, ehkki kui seda pole seni tehtud, siis kahtlane ka, et see peagi juhtub.

Türgi hooaeg on nagunii kohe läbi. 

Aga iseseisvatele inimestele on ju tegelikult uudis hea, pääseb Euroopa kaudu liikuma, kuhu aga parajasti võimalik on. Kaugematest paikadest nt Mehhiko või Lõuna-Aafrika, vägagi palju pakkuvad sihtkohad.

Eks reisivad need, kel võimalik peale reisi 2 nädalat kodus veeta karantiinis, kel töö seda võimaldab

testi teed, ei pea ju enam 2 nädalat kodus istuma, poes ja tööl võid vajadusel juba 1 nädalal käia.

See 2 nädala nõue nagunii on praeguseks mõttetu, põhineb suve alguse Euroopa keskmisel, Eesti on tänaseks sellest 3 korda üle, selle järgimine ei ole põhjendatud ega mõistlik.

Huvitav kuidas Austraaliast või Uus Meremaalt EU sse saab.Vaja ju kusagil vahemaandumine teha???

https://www.err.ee/1142781/turismifirmade-liit-kaalub-riigi-vastu-kohtuteed

Pruuli on ETFLis ametisse saades tegutsema hakkamas. Arvestades Aasa pidevat puterdamist antud teemadel saab Pruuli päris mõnuga tal seljas elama hakata. Seega võib veel mitmesuguseid huvitavaid avaldusi ja otsuseid tulla.