Balkani riikide piiriületused

Kohe-kohe ootab ees sõit läbi Balkani riikide (Serbia, Bulgaaria, Makedoonia, Kosovo, Albaania, Montenegro, Bosnia ja Hertsegoviina) ning tekkis küsimus sealsete piiriületuste kohta. Nagu aru olen saanud, siis saab nendes riikides piiri ületada ka ainult ID-kaardiga. Kas see tähendab, et kui ma lähen passiga, siis enam templeid passi ei saagi, või kuidas see süsteem töötab?

ID-kaart regsitreeritakese arvutis. Ei ole passi kasutanud, kuigi on igaks juhuks kaasas. Passi löödi varem tempel - kas seda ka praegu tehakse, ei tea. ID-kaart jääb alati puhtaks:) Just saabusin sealtpoolt ja nende piiriületuste kohta on siin ka värskelt mitu kirjutist. Palun vaata üle.

PPA ütleb järgmist. "ID-kaart on riigi sisene kohustuslik isikut tõendav dokument alates 15-aastast. Eesti kodanik saab ID-kaardiga reisida Euroopa Liidu ja Euroopa Majanduspiirkonna riikides." Ükski sinu poolt märgitud riik Euroopa Majanduspiirkonda ei kuulu. Mul on kogemus eelmisest aastast, kus Skopje lennujaamas Makedooniasse sisenedes ja sealt väljudes nõuti passi. ID kaart ei sobinud. Enne passi näitamist proovisin mõlemal korral huvi pärast IDd. Templeid ei löödud.

Kõigi nende riikide välisministeeriumite andmetel on ELi kodanikel kehtivaks reisidokumendiks ELis väljastatud ID-kaart. See teema oli aasta või kaks tagasi samuti siin üleval. Kõik need ametlikud dokumendid, et Eesti Id-kaardiga võib antud riigi piiri ületada, on ka netist leitavad. Mõne riigi puhul lihtsamalt, mõnel keerulisemalt ja ainult kohalikus keeles. Üldiselt maapiiridel teatakse asja vahest isegi paremini, sest EL-i autosid liigub neil piiridel palju ja kohalikud on juba ammu ID-kaartidega harjunud. Ma neid seaduste vastuvõtmiste aegu enam ei mäleta, aga see ei ole kindlasti nüüd mingi viimase 2 aasta teema. Paljudesse riikidesse pääseb juba kindlalt üle 5 aasta ainult ID-kaardiga.

Igaks juhuks passi kaasa võtmine ei tee muidugi paha ;)

Olen käinud Budapestist Serbias ID kaardiga. Teiste riikide kohta ei tea. Passi võtaksin ikka kaasa, kui nii mitut riiki läbite. Templite kohta ei oska kommenteerida.

Montenegros on vaja passi. Nad ei tunnista ID kaarti. Värske kogemus 4 päeva tagasi. Samuti tuleb olla valmis järjekordadeks piiripunktis. Horvaatia ja Serbia vahel oli järjekord umbes 100 autot ja Horvaatia Montenegro piiril läks aega umbes 1 h. Montenegros saad passi templi.

to Merle699 Vaidlen täiega vastu. Saabusin selliselt ringreisilt 2 päeva tagasi. Nii riiki sisse, kui välja sain ID-kaardiga. Ei olnud mingit probleemi. Ja piiride ületuseks kulus vaid 10min. Ületasin piirid Serbia-Montenegro-Horvaatia-BIH-Horvaatia-Ungari. Väljavõte vm kodulehelt: "Välisministeeriumile edastatud andmetel võib Eesti kodanik Montenegros viibida kehtiva passi olemasolul ilma viisata kuni 90 päeva ning kehtiva ID-kaardi alusel kuni 30 päeva." Täiesti toimib:) Siiski - ka pass võiks ikka kaasas olla. ID-kaardiga ei mingeid templeid, see registreeritakse arvutis nii sisenedes, kui väljudes.

To homeuser. Järjekorrad olid kui sisenesid Horvaatiast Montenegrosse st just Montenegro piiri pool. Horvaatia piirilt sai lihtsalt ainult punast passi näidates. Keegi ei tundnud huvi jne. Meie olime autoga. Iga päev on erinev ja tore kui sul läks ületus kiiresti ja said ID kaardiga. Meilt küsiti Montenegros konkreetselt passi. Võib olla oli siis tookord mingi ebapädev piiritöötaja või lihtsalt jonnis. Kunagi ei tea.

Homeuser, mida siin täiega vastu vaielda. Kui inimeselt küsiti passi siis tähendab see seda, et küsiti passi ja nii on. Kogemused on erinevad, päevad erinevad ja inimesed erinevad. Vaidlemine ei aita sellisel juhul mitte kedagi.

Tänan kõiki oma kogemusi jagamast! Sellest saan loomulikult isegi aru, et ID-kaardi peale templeid ei lööda, aga mulle jäi segaseks see, et kui saab ka ID-kaardiga, siis mis mõtet templite passi löömisel üldse on. Aga kui ID-kaart elektooniliselt registreeritakse, on pisut teine lugu. Mul endal lihtsalt on templite passi kogumine omaette hobiks kujunenud ja tahaks ikkagi neid saada.

OK, ei olnud soovi vaielda, sõnastus sai kehvakene jah. Püüdsin vaid veidi selgitada lauset: "Montenegros on vaja passi. Nad ei tunnista ID kaarti" Sorry

Montenegros ja Bosnia ja Hertsegoviinas pandi tempel passi. Horvaatias ei pandud. Kui on hobi, siis võib ju alati piiripunktis seda küsida. Me läbisime neid riike nädal/kaks tagasi. Horvaatia ja BIH piiril oli väga pikk järjekord, eriti Horvaatiasse minejatele. Meie liikusime teises suunas ning pääsesime u. poole tunniga.

Sisenesime Horvaatiast Montenegrosse (Dubrovnikust tulles) 5 päeva tagasi, ulatasime passid ja saime ka templi passi. Järjekord oli ca 30 minutit. Täna Montenegrost Bosnia ja Hertsegoviinasse tulles läks väga kiiresti (mitte Dubrovniku poole). ID kaartidega testima ei hakanud, sest passid on ka kaasas.

Sai just eile MNE - BIH (Vraćenovići Border Crossing) - HR ots sõidetud ja soe soovitus, kõik vajalikud paberid ja dokumendid (mida rohkem seda kindlam) kaasa. Mul ei olnud rohelist kaarti ja sain ära anda 45.- euri, MNE 15.- ja BIH 30.- (arve tehti millegi pärast 40.-'le). Reisime ainult ID kaartidega, sellega pole probleeme ette tulnud, pean seda väikest viisi vedamiseks.

Jõudsin just nimetatud reisilt tagasi ja saan nüüd ka oma kogemusi jagada. Üldiselt võib öelda, et templite osas valitseb seal piirkonnas mõningane korralagedus, nii et passi sain täita loodetust vähem. Ungarist Serbiasse minnes sain passi Serbia sisenemise templi, kuid Bulgaaria kaudu väljudes templit passi ei saanud. Bulgaaria-Makedoonia piiri ületasin hilja ja pimedas, nii et peale minu oli veel ainult paar autot ja piirivalvurid igavlesid niisama. Ajasin nendega natuke juttu ja keegi väga midagi ei kontrollinud. Olin juba passikontrolli läbinud, kui otsustasin, et uurin ikkagi ka templi kohta. Läksin siis selle putka juurde tagasi ja küsisin, kas ma templit ei peaks passi saama. Piirivalvur küsis, et tahad templit, jah, võttis mu passi, lõi sinna sisenemistempli, andis passi tagasi ja ütles, et tegelikult me EU kodanikele templeid passi ei löö. :) Albaanias ei löödud üldse templeid, Kosovos ja Montenegros löödi nii sisenemisel kui väljumisel. Bosnia ja Hertsegoviinas löödi jällegi ainult sisenemistempel, aga Horvaatia kaudu väljumisel viibati mind vist lausa niisama läbi. Horvaatia poole peal vaadati ka passi ainult mõned sekundid.

Päris korralikud järjekorrad olid Ungari-Serbia, Serbia-Bulgaaria ja Horvaatia-Bosnia ja Hertsegoviina piiridel (nii Dubrovnikust Bosniasse minnes kui Bosniast Zagrebi poole minnes), ehk siis Euroliidu piiridel, nagu ikka. Mootorrattaga oli ses osas mugavam, et sai järjekordadest lihtsalt mööda sõita. Tundub võib-olla natuke ülbe, aga Ungari-Serbia piiril autojuhid lausa viipasid mulle, et sõida aga kõige ette. Käitusin siis ka kõigi teiste piiriületuste (ja liiklusummikute) puhul samamoodi.