Jalgrattamatk euroopasse

Tere . Plaan minna augusti alguses jalgratta matkale euroopasse . Kuhu ,hetkel veel selgitamisel . Rattaga sõidan palju ja teen eesti piires jalgratta matkasi igal aastal , seega vorm on hea ja vahemaad ei ole probleemiks . Tahtmine oleks liikuda rongiga ja edasi rattaseljas . Ööbimine telgis . Ilmselt nädal või kaks . Minu küsinus targematele oleks , millistes euroopa riikides on jalgrattaga rongis reisimine võimalik ? Tahaks Tallinnast võimalikult kaugele saada rööbastel .

Ettetänades Mikko

Olen ka ise selle mõttega veidi flirtinud.

Kas tahad rongiga sõitmist juba Eestist alustada? Miks mitte kusagile Euroopasse lennata ning seejärel vajadusel rongiga edasi liikuda. Vaata pakkumised üle, äkki leiad midagi sobivat. Ratta lennutamine on tavaliselt 50 EURi üks ots; kuid selle nõuetekohane pakkimine on paras peavalu. Rongiga Euroopasse jõudmise võimalikkuse ja hinna osas ei oska midagi arvata. Kui eelarve kitsas ning oled valmis ööpäev+ bussiistet kulutama, siis Euroopa suunas käib ka regulaarne bussiliiklus (nt http://ecolines.net/et/).

Ratas rongis peaks olema paras ikaldus. Nagu olen aru saanud, siis osadele rongidele ei võeta üldse rattaid peale; ning kui võetakse, on tihti vajalik eelbroneering. Lihtsam peaks olema kohalike rongidega - võimalik, et seal pääseb ka bronnita. Rongiga liikumine on Euroopas (kohati lausa ehmatavalt) kallis (nt Itaalia sõiduplaanid ja hinnad: http://www.trenitalia.com/). Tihti on võimalik rongipilet pikalt ette ostes väga hea hinnaga saada, ning kohapeal ostes on tavapilet tunduvalt kallim. Hea uudis neile, kellel on võimalik reisiplaan pikalt ette paika panna; ning halb neile, kes reisilt paindlikkust ootavad.

Soovitan lugeda Thorn Tree rattateemat, kus on ratas-rongis teemat päris tihti lahatud: https://www.lonelyplanet.com/thorntree/forums/on-your-bike

Kui minek kuni nädalaks, siis võib ju ratta kohapealt laenutada. Lihtsama ratta peaks nädalaks kätte saama umbes sama summa eest, mis kuluks selle lennutamisele. Võimalikeks miinusteks see, et retk peab algama-lõppema samast kohast (mõne suurema rattalaenutusketi korral saab ratta tagastada ka teises linnas) ning sõltuvalt logistikast võib ratta rendikohta jõudmine olla ebamugav ja tarbetu ettevõtmine.

Alati võib marsruudi ise paika panna ning lihtsalt teele asuda. Kuid tundub, et Euroopa on ka kõikvõimalikke rattamarsruute tihedalt täis. Kuigi pooldan üldiselt ise hakkama saamist, siis need tunduvad päris ahvatlevad - kulgevad mööda väiksema liiklusega teid või suisa rattaradu, mille peale ise ei tuleks. Esimeseks märksõnaks on Eurovelo, kuid inforohkusega see mastaapne projekt just ei hiilga ning suurem osa marsruutidest on alles planeerimisel-rajamisel; mõnda marsruuti peetakse aga päris heaks. Parim rattaradade võrgustik paistab olevat Shveitsis, alustuseks sobib leht http://www.myswitzerland.com/en/interests/cycling.html kust jõuab õige lihtsalt radade nimekirjani ning kaartideni. Kahjuks on tegemist Euroopa ühe kalleima riigiga, kus oma telgiga kämpingus magamine võib minna sama kalliks kui kusagil mujal hotellis ööbimine. Itaalia kohta on vägagi asjalik leht http://italy-cycling-guide.info. Kokkuvõttes tundub, et selle tõttu sõitmata ei jää, et mingit ägedat kohta ei leiaks.

Koostööettepanekute korral nii kodu- kui välismaal kulgemise kohta võib lahkelt ühendust võtta (M36).

Prantsusmaa, Luksemburg, Saksamaa. Mööda Moseli ja Reini orgu. Suurepärased, erinevate tasemetaga rattateed nii asfalteeritud kui ka metsikud. Hea rongiliiklus, palju kämpinguid jõgede ääres, väga kaunis loodus, hea söök ja jook. Varasemalt, kui Ryanair lendas Tallinnast Hahni käis siin päris palju rattamatkajaid kellele päris palju nõu andsin. Nüüd saab Hahni vaid Riiast ja rattureid on vähemaks jäänud. Elan siin ja sõidan ka ise palju ratast. Kui huvi on siis kirjuta.

Rongiühendused Eestist Euroopasse on paras peavalu, ainuüksi Riiga sõitmiseks pead kaks korda rongi vahetama, Vilniusse 4 korda jne, ka tuleb juba Saksamaale pääsemine kallim kui Ryanairi pilet koos ratta lennutamisega.

Alternatiiv lennukile-rongile oleks laev. Tallinnast saab laevaga Stockholmi, Lätist-Leedust aga otse Saksamaale ning hind pole eriti hull, nt Kiel-Klaipeda liinil ühe otsa ülesõit koos rattaga augusti keskel 68€. Klaipedasse rongiga saamiseks tuleb sõita rongiga üle Valga ja Riia Liepajasse ning sealt pedaalida mööda mere äärt 100 km Klaipedasse (graafik www.pv.lv, rattaveo tingimused http://www.pv.lv/en/transportation_of_bicycles/). Riia-Liepaja rong väljub aga vaid 2x nädalas, alternatiiv on sõita rongiga Jelgavasse (ca 20x päevas), 87 km rattal Siauliaisse ning sealt Leedu rongiga Klaipedasse (6x päevas, www.litrail.lt).

Kui siiski plaan lennukiga minna, siis ratta pakkimiseks võib mõnest rattapoest küsida tühje kartonge, tavaliselt on nad õnnelikud et neist lahti saavad ja annavad lausa tasuta. Edasi-tagasilennu puhul pole see aga kuigi mugav. Alternatiiv on osta spetsiaalne rattakott, nt selline http://www.amazon.de/Bike-Sack-Fahrradtasche-2015/dp/B00396CTC4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1429097394&sr=8-1&keywords=bike+bag, hind alates 50€.

Marsruudi planeerimiseks sobib Google Maps, kus on võimalik valida rattateede kiht, mispeale ilmub sobivate teede võrgustik. Rongireisi planeerimiseks saab võtta Saksa Raudtee üle-euroopalise otsinguga lehe www.bahn.de ning panna sinna parameetritesse ratta kaasavõtmise võimalusega rongid. Piirkonna mõttes leiab igal pool kauneid kante, Mosel on kindlasti väga ilus, rattateede kvaliteedi ja tiheduse osas on aga Holland kindlasti Euroopa rattamaa nr 1.

Kui nüüd teema konkreetse soovitusega kokku võtta, siis minu soovitus marsruudi osas oleks järgmine:

  • lennata Tallinnast pakitud rattaga mõnda sobivasse sihtpunkti Kesk-Euroopas. Ryanair on üks võimalus, aga soodsa hinna puhul ka miks mitte Estonian Air (50€ ratas) või Air Baltic (35-40€ ratas);
  • sõita valitud sihtpunktist rattaga Kieli (nt Frankfurti lennates oleks kena ning rohkete rattateedega marsruut üle Moseli, Luksemburgi, Ardennide, Belgia, Hollandi ning mööda Põhjamere äärt ja saari);
  • Kielist laevaga Klaipedasse ning rongidega ülalkirjeldatud viisil Eestisse.

ÖÖbimiskohtade leidmiseks tasub soetada mõni kämpingugiid, kämpingud on Euroopas suhteliselt odavad ning hea varustatusega. August on puhkuste kõrghooaeg, kämpingud on kindlasti täis, kuid rattaga reisijale alati ruumi jagub.

Moseli ääres on valdavalt kasutatud rendirattaid. Ma ei mäleta, et keegi oleks enda oma kaasa võtnud.

Suur tänu kiire tagasiside eest . Olen nüüd paar päeva asja seedinud ja sõelale on jäänud Tsehhi ja Austria . Lennuki välistaksin kindlasti , aga laevaga saksamaale tundub huvitav mõte olevat . Aga jah see rattaga rongile saamine on täitsa segane värk , seda ei tea enne kui proovid .

Usun, et siit saad paljudele oma küsimustele vastused: http://www.brianwasson.com/trips/trains.htm

Mõte Euroopasse rattamatkale minna väga hea, aga hoiatan: see hakkab Sulle meeldima ja sellest ei saa enam lahti.Olen ise igal suvel teinud +- 2-nädala pikkuseid rattamatku Euroopasse juba 10-15 aastat: Hiapaania, Kreeka, Horvaatia, Sloveenia, Itaalia, Šveits, Portugal; lisaks Põhjamaad, Gruusia, Krimm. Kohalesõiduks jätaksin rongi kindlasti välja.Tavaliselt sõidavad rongid ühe riigi piires, tuleb palju ümberistumisi, kus väljumisajad omavahel ei klapi jne., s.t. palju ajaraiskamist. Kohale kindlasti ainuke võimalus lennuk: paar kolm tundi ja oledki kohal, ümberistumiste korral max üks päev.Hinna poolest ei tule kindlasti kallim, kui rongiga reisides ja aeg maksab ka midagi: see pole ju puhkusereis, kui sellest 3-5 päeva edasi-tagasi sõiduks kulub.Rongi võib kasutada ja olen tihti seda ka teinud, riigisiseselt teise piirkonda reisi algpunkti jõudmisel või aja kokkuhoiu mõttes reisi jooksul ühest piirkonnast teise suundudes.Lennufirmadest soovitaksin kindlasti Ryanair'i ja AirBaltic'ut, sest need on meie regioonis ainsad, millele saad netist pileteid ostes ka rattapileti kohe ära osta.Muidu tuleb reisijapilet ära osta ja siis saab lisaks hiljem rattapileti, aga see on suht keeruline. Viimane kord Portugali lennul TAP-iga aitas reisibüroo ja kõik klappis õnneks suurepäraselt.Minu kogemused eelpool mainitud lennufirmadega siiani ainult positiivsed, mida ei saa kahjuks öelda kodumaise ''eesti õhu'' kohta. Kaks korda olen kasutanud ja mõlemal korral oli paras peavalu. Barcelonasse jäi sealse lennujaama streigi tõttu tulemata ja tagasi Eestisse seiklesime rongidega, sealt ka minu kogemused (katsumused) rattaga rongis reisimisest.Ratta pakkimise pärast ei pea ka väga muretsema: kohalesõiduks soovitan kindlasti rattapoest rattakast muretsada.Kuna sihtkohas pole tavaliselt rattakasti kusagile jätta või tagasilend toimub hoopis teisest kohast, siis saab ratta tagasilennuks edukalt pakkida koormakattesse. Pole küll alati garanteeritud mõne detaili purunemine, aga kojusõidul pole see nii tähtis ja kogemused näitavad, et katki on seni läinud mõni pakki pandud lisavidin ja sedagi oma hooletuse tõttu pakkimisel. Kahjuks arvan, et selleks aastaks on lennukipiletite ost hiljaks jäänud, sest soodsamad piletid tuleks vähemalt pool aastat varem ära osta. Mul omal piletid juba möödunud aasta lõpus ostetud ja reis läheb septembris seekord Lõuna-Itaaliasse. Kõigest ei jõua kirjutada, kui küsimusi tekib, aitan meelsasti.

Girona lennujaamas olen näinud korduvalt kuis pakitakse ratas peale lendu lahti ning alustatakse matka.

Kahjuks ratta rongilesaamine (suunaga Euroopasse) on paras jant kuni Poolani. Eelmine suvi oli mul tegemist, et kuidas saada ratas Lõuna-Poolast koju (elik siis ratta transport suunal Poolast Eestisse). Poola-Leedu piirini polnud probleeme, kuid Baltimaadesse jõudes enam head lahendust ei olnud - Leedus ja Lätis on ulatuslikud raudtee-remondid, mis isegi eelmine aasta tähendanuks seda, et saanuks nii Lätis-Leedus maksimum poole teest rongiga ning ülejäänud oleksin pidanud ise 'majandama' (pluss olukorrad, kus asendusbussid teetööde tõttu ronge asendamas - need vaevalt rattureid tervitaksid... - kokkuvõtvalt paras peavalu)... (mul vedas muidugi kokkuvõttes - sain ratta ja enda rongi asemel Eesti rekka peale ja koju tagasi).

Tšehhis/Slovakkias sõidaks teinekordki (odav, ka kämpingud - Serbias ja Ungaris küsiti ainult telkimiskoha eest 10.- eurot (pluss lisamaksud, mis kokkuvõttes meenutas, et hostelid suuremates linnades ei ole ilmtingimata kehvemad/kallimad lahendused). Isegi, kui on soovi 'metsas/põllul/põõsas magada', siis minu kogemuste põhjal (ca 25 ööd 'metsikult' trassil Gruusia-Türgi-Ida-Euroopa-Poola)on ka see teostatav, iseasi kas ka tingimata soovitatav :)

Minul on samuti plaanis augusti alguses Euroopas üks rattamatk ette võtta, küll aga vist pisut teistmoodi kui teistel siin. :) Minu plaan näeb ette esmalt autosõitu Lõuna-Saksamaale (lennuk oli ka variandiks aga otsustasin sekord oma auto kasuks), seejärel sõidan (maastiku)rattaga üle Alpide ja hiljem jälle autoga koju tagasi. Inspiratsiooni sain siit: http://transalp.info/english/albrecht-route/index.php

Kui kellegil peaks olema huvi minuga ühineda, siis võib julgelt ühendust võtta. Samuti võin pakkuda transporti ühele-kahele inimesele (ratastega või ilma) Lõuna-Saksamaale ja tagasi.

Kirjutasin ka kasutajale johhaidii, aga mind huvitaks Luksemburgis pedaalimise ideed. Nädalavahetuse pikkused :)Soovitada võib ka rattarenti, enda ratas matka vastu ei pea :D