Kokkuvõte minu reisist

Ennem selle aasta suve algust tegi mu sõbranna siia foorumisse postituse, kus küsis hääletamise kogemustega inimestel nõu ja soovitusi Euroopas hääletamise kohta. Kuid kahjuks tuli nõuandeid õige vähe ja postitus kiskus õige kiiresti ära vaidluseks nende vahel, kes pooldasid ja kes ei pooldanud hääletamist. Sellegipoolest võin uhkusega öelda, et me tegime enda reisi ära ja kuigi me ei jõudnud nii kaugele kui me alguses plaanisime võime siiski öelda, et oleme rohkete kogemuste/teadmiste poolest rikkamad. Ja et ma mäletan enda ärevust ja ka pisukest hirmu, mis ma usun tuli põhiliselt teadmatusest, ennem reisi algust, siis seetõttu otsustasin teha lühikese kokkuvõte meie reisist. See on siis eelkõige mõeldud neile, kes kunagi plaanivad sarnast reisi ja soovivad kogemustest tulenevat nõu reisi osas.

Tähelepanekud/nõuanded:

1. Vali hoolikalt mida sa enda reisikotti topid.

Arvesta sellega, et varustus mida sa kaasa vead on sul enamik-jaolt seljas, seega ei ole mõtet teha enda kotti liiga raskeks. Meie viga oligi just see, et vedasime liiga palju mõttetusi kaasa. Kuigi me kotid ei olnud ülemäära rasked ja algul tundus, et täiesti okei, siis pika peale hakkas raske koti vedamine tülikaks muutuma (eriti palavaga lõunas). Seega minu nõuanne on, et mida kergem kott seda parem. Olenevalt reis marsruudist, sihist ja kestusest on mõistlik kaasa vedada ainult hädavajalik (kui suve ajal lõunasse liikuda, siis piisab sulle ainult mõnedest särkidest ja lühikestest pükstest, pesu ja puhtad sokid (neid võid külluses võta), igaks-juhuks midagi soojemat, magamiskott ja telk, rätik koos hügieenivahenditega ja kõik).

1. Vali mugav reisikott, eeldatavasti spetsiaalne matkakott (need on küll kallid, kuid väljaminekut väärt).

Minul oli spetsiaalne matkakott, mis mahutas 60l ja jaotas raskuse õlgade ja puusade vahel. Kuid mu sõbranna pakkis enda asjad tavalisse sõjaväe seljakotti, millel olid ainult õlarakkmed ning juba teine päev olid ta õlad valusad ning selg kange, ehkki minu kott oli kordades raskem tema omast. Ka on spetsiaalsed matkakottid väga kavala ülesehitusega omades enamasti mitmeid salataskuid ja mitmeid lukke( mis tähendavad, et kotti põhjas olevate asjade jaoks ei pea sa kõike pealt välja kookima, vaid avad alumise luugi) ning ka vihmakeepi, mis on võimalik ümber kotti panna, kui viham peaks sadama hakkama.

1. Tee pisut eeltööd kohtade kohta kuhu plaanid jõuda või kus vahepeatusi teha.

Eeltöö all pean ma siis silmas eelkõige majutust, sest olgugi, et telk kaasas on vajalik vahepeal ka ennast kuskil pesta ja ka mõni öö korralikus voodis on turgutav. Muidugi see oleneb täiesti inimesest ja plaanitud eelarvest. Pesemise koha pealt veel nii palju, et enamasti leidub tee peal ka kohti (rekkade puhkealad; avalikud saunad) kus ennast pesta. Eeltööna võite näiteks valida mingid vahepealsed peatused ja uurida hostelite hindasid, mis võivad kohati väga odavad olla (näiteks me saime öö Warsavis eraldi kahe inimese toas veedetud 30 euroga). On võimalik ka couchsurfingut proovida, kuid sellega on üpris raske majutust leida kuna hääletamisega on ajagraafik (millal kuhugi jõuab) väga liikuv.

mõned head saidid:

http://www.hostelworld.com/ http://www.hostels.com/

1. Hoia enda dokumentidel silma peal ja hoia raha nii pangakaardil kui sulas.

Dokumendid oleks soovituslik enamasti kuskil salataskus hoida ja kui võimalik siis võta nii pass kui ka ID-kaart, sest võib juhtuda nii, et muud (juhilube jne) ei aktsepteerita. Seda räägin ma siis enda kogemusest, kui ma kaotasin Viinis enda ID-kaardi ära ja hiljem tagasi tulles Simple Expressi bussiga Warsawist Vilniusesse sõita tahtes ei aktsepteerinud bussijuht minu juhilube kui dokumenti, sest firmal on väga jäik poliitika selles suhtes (lõpes sellega, et ma pidin Eesti saatkonda pöörduma, kuna mul oli pilet juba ostetud).

Raha koha pealt on mõistlik hoida raha pangakaardil, sest kuni Austri või Saksamaani jõudes ei ole euroga sul midagi teha ja raha ümbervahetamine läheb palju kallimaks kui võimalikud vahendustasud, mida pangakaarti kaustades lisatakse.

Eelarve sellise reisi jaoks oleneb täiesti inimesest. Meie olime sel reisil suhteliselt priiskavad (sõime restoranides/kohvikutes/pubides; kasutasime ühistransporti ja ronge ning ööbisime hostelites/hotellides pluss veel siis muud väljaminekud) seega minu kogukulu reisile oli umbes 500 eurot. Kuid kui tahta, siis on võimalik saada hakkama ka 200-300 euroga. Alla selle summa mina ei planeeriks, kuid jälle oleneb inimesest.

1. Võta kaasa marker ja paberit, kaart.

Marker ja paber osutuvad vajalikuks hääletamisel, sest see on suureks abiks juhtidele, kui nad näevad juba kaugelt ilma peatumata ära kas nad saaksid teid aidata või ei. Ja kaart on iseenesest mõistetav. Muidugi on need ka sellised asjad, mida saab tee peal suht hõlpsasti hankida. Ka on võimalik kasutada igasugu kaarte ja rakendusi telefonidel, mida saab kaustada ka internetita. Siinkohal ei oska ma kahjuks ühtegi nimetada, kuid googel on teie sõber. Ka mainin siinkohal ära selle, et meile eestlastele on tausta wifi võrgud ja lihtne juurdepääs tasuta internetile suhteliselt iseeneset mõistetavaks saanud, kuid Euroopas see nii ei ole, seega ärge planeerige nõnda, et igas bensiinijaamas või linnas on teil juurdepääs internetile (seepärast soovitasingi punktis 3 teha eeltööd ja info juba varakult kuhugi kirja panna)

1. Hääletamisel varu kannatust, kuid ära passi ühe koha peal tervet päeva.

Reisi algul (Leedus, Poolas ja ka Tšehhis) oli kordi, kus me hääletasime vahel 20 minutit või vahel ei jõudnud näpu püstigi panna, kui auto juba peatus. Kuid oli ka kordi, kui me hääletasime 2-3 tundi ennem kui peale saime. Ühesõnaga, hääletamisel tuleb olla kannatlik, kuid.... Kui hääletamine kisub väga vaevaliseks ja oled juba ühe koha peal olnud pool päeva, siis tasuks mõelda alternatiividele (ühistransport või mõni muu marsruut). Ajavõit kaalub minu meelest sel juhul ühistranspordile kulutatud rahasumma üle. Sel puhul tuleks jälgida ka kaardilt asulaid ja teid, sest võib juhtuda, et sa lihtsalt asud halvas kohas ja bussi/rongiga natuke edasi liikudes on ideaalne koht hääletamiseks.

1. Itaalia- võimatu koht hääletamiseks

Tegelikult kiskus hääletamine vaevaliseks juba Austrias, kuid polnud veel väga hull, pidime lihtsalt kauem tee ääres seisma. Nagu hiljem üks kohalik meile seletas, siis on probleem selles, et austerlased on liiga mugavaks läinud ja hääletamiskultuur on lihstalt hääbunud. Põhja-Itaalias oli hääletamine kahjuks lausvõimatu ning enamiku ajast Itaalias olles liikusime rongidega. Siitkohalt tulebki eelmises punktis mainitud rahasumma ülekaalumine ajavõidu poolt, sest Põhja-Itaalias (tulles Innsbruckist ja liikudes Verona poole) hääletasime me reaalselt 6 tundi ja ei saanudki lõpuks peale ning pidime võtma rongi Bressanonest. Sama jama oli kui tahtsime Veronast lahkuda ja veel hiljem kui hakkasime Veneetsiast Viini poole liikuma. Ja siinkohal ei räägi ma ainult enda kogemusest, vaid hiljem kui ma enda vennaga rääkisin (kes on ka hääletanud Euroopas), siis ta rääkis sama jutu, et nemad olid Milanost pidanud samuti rongi võtma (muidugi seda oleks võinud ta mulle varem mainida :D). Selle punktiga tahan ma siis öelda, et kui on võimalik, siis soovitaks vältida Itaaliat ja Austriat (kuigi Austria on väga ilus koht) või siis planeerida, et tõenäoliselt tuleb seal liigelda rongide või muude ühistranspordi vahenditega. Nagu mu vend mulle rääkis, siis pärast Itaaliat (lääne poole liikudes) pidi hääletamine minema lihtsamaks. Ja kui otsustad siiski Itaaliat läbida ja rongi kasutada, siis kõige odavam firma (nagu kohalikud meile rääkisid) on Westbahn.

1. Kiirteed ja puhkekohtades hääletamine.

Tuleb arvestada asjaoluga, et pärast Poolat (tegelikult ka juba Poolas) toimub enamik liiklust kiirteedel, kus on inimestel käimine ja ammugist siis hääletamine rangelt keelatud. See tähendab, et kui sa seda teed, siis õige pea tuleb politseionu ja viib su kas ära või teeb trahvi (kuigi seda olen ma ainult kuulnud, sest me olime mõned korrad sunnitud kiirteel hääletama ja meil läks õnneks). Seega suurem osa hääletamist tuleb teha puhkealadel ja rekka peatuskohtades, mis aga tähendab seda, et päris palju liiklusest jääb püüdmata. Muidugi on ka võimalus kasutada kõrvalteid ja väiksemaid teesid (meie seda ei proovinud, sest mu sõbranna ei olnud sellega päri).

Kindlasti on veel mõndasid tähelepanekuid ja soovitusi, mis hetkel kahjuks ei meenu. Kuid postitus on kõigile avatud ja igaüks võib täiendada seda. Kui kunagi midagi tähtsat veel meenub, siis kindlasti kirjutan.

Üldiselt aga ütlen, et hääletamisel oleneb suuresti inimesest/inimestest endast ehk siis milline sa oled (jutukas, pealehakkaja, positiivse suhtumisega) ning esimest korda hääletajatele võin öelda, et veider tunne olla tähelepanu keskel, kui sa näpu tee ääres püsti paned, kaob sult õige pea ja asendub murega kuida rohkem tähelepanu saada ja autosid püüda.

Edu kõigile ja loodan, et kirjutatu on mõnele abiks! :)

Ahjaa, meie reis kestis umbes kaks ja pool nädalat ning Itaaliass jõudsime me umbes 6-7 päevaga. Kuid me olime suht laisad hääletajad (alustasime tavaliselt kuskil 11 aeg alles) ning võib-olla ei olnud meil erilist õnne, sest olen kuulnud , et siit Itaalia on võimalik saada ka kolem päevaga.

Väga huvitav oli lugeda. Hakkas ka meenuma enda hääletamine, kuidas käisime Hispaanias. Meil oli kaugeim linn Alicante ja reisi kestvus oli 1 kuu ja 4 päeva.

Väga äge! Ka meil oli plaan tegelikult Hispaania jõuda (mina isiklikult tahtsin väga Lõuna-Prantsusmaad näha), kuid paraku hakkas aega nappima, Itaalia oli muserdav (hääletamise poole pealt; riik ise oli tore) ning kõige tipuks väänas sõbranna enda jala välja ja see hakkas paiste kiskuma. Seepärast pidime me Viinist ühistransporti kasutades tagasi tulema. Kuida Hispaanias muidu hääletamisega on? On see rohkem nagu tabu või inimesed ikka peatuvad?

Käisin 2 aastat tagasi Pariisis häälega, kas just oli vedamine, aga ühe autoga Prantsusmaa piirile ja sealt 2 autoga Eiffeli torni juurde:) Tanklates pesime ja telgis magasime seal rohelise muru peal. Kaasas võiks olla jh,magamisalus,telk, midagi soojemat selga, fliis nt kaasas, pikad püksid,mitte kortsuvad,linased, soovitavalt tumedamad.Ja magamiskott, mis kannatab külma. valuvaigistid oleks head kaasas.käterätt.

1. punkti soovitan igasugusele reisile.