Lendaja ABC: lennufirmade allianssid

Suure tõenäosusega toimub meie kõigi järgmine kauglend ja nii mõnigi Euroopa-sisene lend mõnda lennundusallianssi kuuluva lennufirmaga. Paljudel on olemas ühe või teise allianssi lennufirma püsikliendikaart. Järgnevalt ülevaade lennundusalliansside tegevusest.

Mis on lennundusallianss?

Lennundus- või lennufirmade allianss tähendab lennufirmade vahel sõlmitud kokkulepet teha omavahel süvendatud ja koordineeritud koostööd. Tänaseks veavad kolm suurt lennundusallianssi - Star Alliance, Oneworld ja SkyTeam - 60% maailma lennureisijatest.

Lühike ajalugu

Lennufirmade allinsside tekke katalüsaatoriks olid lennufirmade soov läbi koostöö teiste lennufirmadega oma liinivõrku laiendada ning Avatud taeva lepingute sõlmimine. 1989. aastal alustasid laiaulatuslikku koodijagamist KLM ja Northwest Airlines, 1992. aastal sõlmisid esimese Avatud taeva lepingu Holland ja Ameerika Ühendriigid. Kulus veel mõned aastaid läbirääkimisi riikide ja lennufirmade vahel ning 1997. aastal asutati esimene lennundusallianss Star Alliance. Tänaseks tegutseb maailmas 3 suurt lennundusallianssi. Star Alliance, Oneworld ja SkyTeam, kes on kõige paremini ära katnud Euroopa, Põhja-Ameerika ja Aasia - Vaikse ookeani piirkonna sihtpunktid.

Mis kasu saavad lennufirmade allianssiga liitumisest?

  • Laiem liinivõrk, tavaliselt läbi koodijagamislepingute (kokkulepe, mille kohaselt 2 või enam lennufirmat jagavad sama lendu, turustades seda enda nime alt).
  • Kulude jagamine (näiteks jagatud müügikontorid, jagatud maapealne personal, ühised äriklassi lounge’id, arvutisüsesteemid, ühised hanked).
  • Võimalus kasutada turunduses ühist brändi.

Ja mis on reisijate kasu?

  • suurem liinivõrk ja paremad ühendused
  • rohkem väljumisi samal liinil
  • lühemad ümberistumisajad tänu koordineeritud lennuplaanidele ja ühiselt jagatud terminalidele
  • teatud liinidel odavamad hinnad
  • suurem valik äriklassi ootesaale lennujaamades
  • võimalik teenida lennumiile erinevate lennufirmadega
  • RTW (ümbermaailmareiside) piletid mõõduka hinnaga.

Kõik on ainult hea?

Alliansside tegevus ei pruugi reisijale siiski mitte alati kasulik olla. Näiteks puudutab see lende mõne allianssi kuuluva lennufirma kodulennujaama või selle kaudu, olgu siis KLM-i "kindlus" Amsterdamis, British Airways London Heathrow’s või Lufthansa Frankfurdis või Finnair Helsingis. Esiteks võivad hinnad olla tänu monopoolsele seisundile kõrgemad, teiseks ei pruugi mitte iga lend käia koodijagamise alla. Ka võib samal liinil sama lennukiga lennates teenida erinevate lennufirmade püsikliendiprogrammis väga erinevaid lennumiile.

Et samasse allianssi kuuluvate lennufirmade suurus on küllaltki erinev, kipuvad suuremad lennufirmad teatavatel juhtudel oma tahtmist peale suruma. Näitena saab tuua Suure Peetri õiguste kasutamine KLM-i poolt Kenya Airwaysi suhtes Amsterdam-Nairobi liinil, Lufthansa ja Brussels Airlines mõnel Aafrika liinil, Lufthansa ja LOT-i suhted.

 

Star Alliance

Star Alliance on maailma esimene ja suurim lennundusallianss, mille 1997. aastal asutasid Thai Airways, Air Canada, Lufthansa, Scandinavian Airlines ja United Airways. Tänaseks kuulub Star Alliance’i 27 lennufirmat pluss 1 partnerfirma, mille umbes 4660 lennukit teenindavad rohkem kui 1300 lennuvälja maailma 191 riigis. Iga päev väljub 18 400 lendu, aastas teenindatakse 690 miljonit reisijat.

Star Alliance’i kuuluvad:

Adria Airways (Sloveenia), Aegean Airlines (Kreeka), Air Canada, Air China, Air India, Air New Zealand, All Nippon Airways (Jaapan), Asiana Airlines (Lõuna-Korea), Austrian Airlines, Avianca (Kolumbia), Brussels Airlines, Copa Airlines (Panama), Croatia Airlines, EgyptAir, Ethiopian Airlines, EVA Air (Taivan), LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Shenzhen Airlines (Hiina), Singapore Airlines, South African Airways, Swiss International Airlines, TAP Portugal, Thai Airways, Turkish Airlines, United Airlines (USA).

Partnerlennufirma (Connecting Partner):

Juneyao Airlines (Hiina)

Star Alliance’i tähtsamad sõlmlennujaamad:
Frankfurt (FRA), Brüssel (BRU), Zürich (ZRH), Singapur Changi (SIN), Istanbul Atatürk (IST), Bangkok Suvarnabhumi (BKK), Philadelphia (PHL).

Meile kasulikud püsikliendiprogrammid:

  • Miles & More (Lufthansa, Swiss, Adria, Austrain Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, LOT)
  • Eurobonus (SAS)
  • Miles and Smiles (Turkish Airlines)

 

Oneworld

Oneworld on Star Alliance’i järel vanuselt teine kolmest suurest allianssist, asutatud 1. veebruaril 1999. Asutajaliikmeteks olid American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Qantas ja Canadian Airlines (mis lahkus paar aastat pärast asutamist, ühinedes Air Canadaga). Kollektiivselt lennatakse 157 riigi 1015 lennujaama. Reisijate arvu poolest on Oneworld väikseim allianss, teenindades aastas 557 miljonit reisijat.

Oneworldi kuulub 14 lennufirmat:

Air Berlin (Saksamaa), American Airlines (USA), British Airways, Cathay Pacific (Hongkong), Finnair, Iberia (Hispaania), Japan Airlines, LATAM Airlines (Tšiili), Malaysia Airlines, Qantas (Austraalia), Qatar Airways, Royal Jordanian (Jordaania), S7 Airlines (Venemaa), SriLankan Airlines (Sri Lanka).

Liitumas on:

Aer Lingus, võimalik, et juba 2017. aastal.

Oneworldi tähtsamad sõlmlennujaamad:
London Heathrow (LHR), Helsingi (HEL), Madrid (MAD), Hongkong (HKG), Tokyo Haneda (HND), Dallas–Fort Worth (DFW), Santiago (SCL), Sydney (SYD), Melbourne (MEL).

Meile kasulikud Oneworldi püsikliendiprogrammid:

  • Finnair Plus (Finnair)

 

SkyTeam

Aastal 2000 tegevust alustanud SkyTeami moodustasid 4 maailma väga erinevates nurkades tegutsevat lennufirmat: Aeromexico, Air France, Delta Airlines ja Korean Air. Sellest ajast peale on SkyTeam kiirelt kasvanud, suurendades oma geograafilist mitmekesisust veelgi. 20 liikmeni kasvanud SkyTeam lendab 1062 linna 177 riigis, vedades aastas 665,4 miljonit reisijat.

20 SkyTeami kuuluvat lennufirmat:

Aeroflot, Aerolineas Argentinas, Aeromexico, Air Europa (Hispaania), Air France, Alitalia, China Airlines (Taivan), China Eastern Airlines (Hiina), China Southern Airlines (Hiina), Czech Airlines, Delta Airlines (USA), Garuda Indonesia, Kenya Airways, KLM, Korean Air (Lõuna-Korea), Middle East Airlines (Liibanon), Saudia (Saudi Araabia), TAROM (Rumeenia), Vietnam Airlines, Xiamen Airlines (Hiina).

Võimalikud tulevased liikmed:

Jet Airways (India)

Hunnu Air (Mongoolia)

Uzbekistan Airways

Virgin Atlantic

Tähtsamad sõlmlennujaamad:

Amsterdam Schiphol (AMS), Pariis Charles de Gaulles (CDG), Praha Ruzyně (PRG), Rooma Fiumicino (FCO), Moskva Šeremetjevo (SVO), Madriid Barajas (MAD).

Kasulikud püsikliendiprogrammid:

  • Flying Blue (KLM, Air France, Air Europe, Tarom, Kenya Airways )
  • Aeroflot Bonus

Mis lennufirmad ei kuulu allianssi?

Enamik suuremaid allianssidesse mittekuuluvaid lennufirmasid on odavlennufirmad, Euroopas näiteks Ryanair, easyJet ja Norwegian, Aasias Air Asia ja Lion Air, USA-s Southwest, Spirit ja JetBlue. Allianssi ei kuulu tuntumatest lennufirmadest ka Emirates ja Etihad (kes on püüdnud lennufirmades osaluste ostu kaudu ise midagi allianssi taolist üles ehitada), Bangkok Airways, Oman Air, Air Astana, Ukraine International Airlines. Huvitava nišifirma näide on Hawaiian Airlines, mis opereerib paljusid lähilende Havai saarte vahel, tekitades olukorra, kus kõik suuremad Havaile lendavad lennufirmad on tahes-tahtmata neile ettevedajad.

Ka odavlennufirmad sõlmivad alliansse

Tihedam koostöö on tekkinud ka odavlennufirmade vahel. 2016. aastal sündis Aasias 2 odavlennufirmade allianssi – Value Air ja U-FLY. Koostöö sündis vajadusest parandada konkurentsivõiet aina kasvava Air Asiaga. Value Alliance taga on sellised odavlennufirmad nagu Nok Air, Cebu Pacific, Scoot ja Tigerair (loe Trip.ee pikemat ülevaadet), U-FLY ühendab Hiina HNA gruppi kuuluvaid lennufirmasid (Lucky Air, HK Express jt).

Praktiline kasu reisijale

Keskmisele reisijale ei oma osalemine mõne lennufirma püsikliendiprogrammis erilist tähtsust, sest millegi väljateenimiseks on vaja lennata rohkem, kui paar korda aastas ja seda ikkagi eelkõige kauglendudel. Ka ei pruugi truudus ühele kindlale allianssile rahaliselt kõige mõttekam olla. Aga rahuldust lennumiilide kogumine kahtlemata ju pakub.

Reaalne kasu reisijale tõuseb pigem sellest, kui samasse allianssi kuuluvad lennufirmad pakuvad koostöös väga soodsaid lende. Trip.ee lendude sooduspakkumiste rubriigis saab neid kajastatud regulaarselt, peamiselt on tegu lendudega kas Põhja- ja Kesk-Ameerikasse (Star Alliance ja Oneworld) või Aasiasse (enamasti Oneworld).

Kokkuvõte

Lennundusalliansside käes on sedavõrd suur osa lennundusturust, et neid on võimatu ignoreerida. Kuid võrreldes alliansside algusaegadega on lennundusturg tänaseks paljuski muutunud. Esiteks on olukorda muutnud odavlennufirmade aastaid kestnud pealetung. See on kaasa toonud olukorra, kus alliansside algsest ideest säilitada teatav ühtne teenindusstandard pole reginoaallendude puhul palju säilinud. Sisuliselt on odavlennufirmade ja allianssi kuuluvate lennufirmade Euroopa-sisestel lendudel teenindusstandard eristamatu.

Kuid odavlennufirmad jagavad allianssidele aina enam väljakutseid ka kauglendudel. Tänu aina efektiivsemaks muutuvatele lennukitele on odavlennunduse ärimudel tööle hakanud ka kauglendudel. Eriti tihedaks on konkurents läinud Atlandi-ülestel lendudel, kus vaid mõne aasta pärast näeme lendamas aina rohkem kuluefektiivsemaid ühe vahekäiguga lennukeid (A32x ja B737). Seniste ja alustavate odavlennufirmade lennukitellimused on päris korralikud ja allianssid peavad sellele paratamatult kuidagi reageerima. Ryanairi katsetused jätkulendude broneerimise vallas ja muud arengud panevad paratamatult küsima, et kas ei näe me tulevikus hoopis tihedamat koostööd lennundusalliansside ja odavlennufirmade vahel?

Ja loomulikult ei pea allianssi kuuluva lennufirma jätkulennu broneerimiseks tingimata lendama sama allianssi kuuluva lennufirmaga. Teeme ju tänagi Tallinnast suure hulga lende, mis on ühe pileti peal, kuid kombinatsioon näiteks Nordica ja mõne suurema lennufirma lennust. Kuid koostöö võib olla ka palju tihedam, mille kuulsaim näide on koostöö Oneworldi kuuluva Qantase ja Emiratesi vahel. Ka Lufthansa on tihendamas sidemeid Etihadiga.

Ääremaal Eestis on kogu lennumiilinduse, -punktinduse juurest puudu üks oluline mõõde - krediitkaardid. Näiteks Austraalias (ja USAs ja eeldatavasti mujalgi) annavad lõviosa krediitkaartidest sulle, peale liitumist, kui sa oled x kuu jooksul x dollarit ära kulutanud, kümneid tuhandeid punkte/miile ühekordset boonust, mis on võimalik lennupiletiteks vahetada. Asja spordina võtvad inimesed sulgevad ja avavad nii aastas mitmeid kaarte ja saavat sisuliselt tasuta lennata. Samuti õnnestub keskmisel majapidamisel Austraalias kogu oma elu läbi ühe kaardi lastes iga paari aasta tagant piisavalt punkte/miile koguda, et terve perega mõnele teisele mandrile puhkama sõita. Ise lendan viimastel aastatel väga palju ja Finnair Plusi kuldkaart on elukvaliteeti parandanud küll: kehva lennukitoidu asemel saan nüüd mõnes ootesaalis kõhu täis süüa (Toidu kvaliteet on muidugi söödamatust restoranini. Kui oleks rohkem alkoholilemb saaks ka tasuta alkoholi tublisti tarbida), istekohad saan kohe peale pileti ostmist tasuta ära valida, lennule registreerimine ja pardale minemine käib samuti eelisjärjekorras. Kõige mõnusam on võimalus lennujaamas dušši all käia, kui lend läheb kusagilt soojast kohast ja õhtul.