Tallinn-Itaalia autoreis mai 2018- reisikiri

Jagan ka meie reisikogemust, ehk on kellegile abiks. Meie jaoks oli tegemist esimese autoreisiga kuid tõenäoliselt mitte viimasega :) Eesmärk: Reisi eesmärgiks oli üldisema tutvuse loomine Itaaliaga, et tekiks ettekujutus kuhu teinekord pikemaks võiks minna ning lihtsalt mõnusalt puhata. Kuna kumbki meist ei olnud varasemalt Itaalias käinud, siis ei puudusid varasemad mõjutused. Igalt poolt võis küll lugeda, et selle ajaga (3 nädalat) ei jõua Itaalias midagi vaadata kuid võin öelda, et ettekujutuse kuhu tahaks tagasi minna ja kuhu pigem mitte sai kätte küll ning jõudis ka puhata, ei möödunud aeg vaid autos ühest punktist teise sõites.Reisiaeg: 21 päeva. Neist 4 transiit. Kuupäevad 21.04-11.05.18Reisijad: Elukaaslasega kahekesiMajutus: Enamik majutusi oli Eestis ette broneeritud (AirBnB & Booking.com’i kaudu), kuna meie reisi lõppkuupäev oli veel lahtine, siis viimased ööd broneerisime koha peal Itaalias. Majutuskohad: Bolimow (Poola, 1 öö transiit), Villach (Austria, 1 öö transiit), Cornuda (Itaalia, 2 ööd, peamiselt Veneetsia külastamiseks võetud majutus), Alberi (Itaalia, Toskaana, 2 ööd), Albori, Vietri Sul Mare (4 ööd, Amalfi ranniku külastamiseks- soovitan, läheks iga kell tagasi), Torre Santa Sabina (4 ööd, kuurorti stiilis linn, peamiselt Lõuna-Itaalia külastamiseks- tagasi pigem ei läheks), Montesilvano (4 ööd, kuurortlinn, võetud basseini ääres lebotamiseks- nii ja naa, suht tavaline kuurort aga ilus iseenesest, ilusa ilmaga võiks täitsa isegi tagasi minna kui eesmärgiks peamiselt rannapuhkus), Pergine Valsugana (Austria piiri ääres Itaalias, 1 öö transiit- isegi võiks tagasi minna, väga ilus kant), Lodž (Poola, 1 öö transiit).Keskmine majutuse hind öö kohta tuli 42.4€ (sh ka transiit) aga tipphooajal kindlasti kallim. Kõige kallim majutus oli meil Amalfi rannikul (u 75€ öö), aga see oli ka seda raha väärt :)Minek ja tulek - ajakulu transiidileLaupäeva hommikul 06.55 hakkasime Tallinnast minema ja kell 21:18 kohaliku aja järgi olime Bolimowis majutusasutuse parklas. Me muidugi eeskujulikult puhkakasime ja tegime peatusi söömiseks, tankimiseks, tualetis käimiseks. Pause tegime isegi rohkem kui esialgu planeeritud. Enne reisi oli palju küsimusi seoses sellega, et palju minnes ühe päevaga sõita. Eriti kuna ei tahtnud öö läbi sõita ning tahtsime ette broneerida majutused. Kaardid näitasid erinevalt (gmaps vs viamichelin) ja foorumist sai lugeda nii ulmelistest 10 tunniga sõitjatest kui ka realistlikumaid 14-15-16 tunnistest kulgemisest. Kõige täpsemini sobis meie reaalsesse aega siiski hoopis google maps. Tallinn-Bolimow: sõit 13h 06 minutit + pause 1h 17min (kokku ajakulu 14h 23 min).Sai natuke enne Lodz-i Bolimowi majutus võetud. Check-in võttis u 30 minutit (sellest 20 min otsisime maja pealt inimest taga) ning majutuskoht oli suht jube. Aga noh, asus kiirtee ääres, oli odav ning duširuum oli toas- need olid meie peamised tingimused. Teisel päeval sõitsime Itaalia piiri lähedale Villach’i Austrias. Väga ilus mägilinn ja majutus oli ka väga hea hinnaga (u 30€ öö).Startisime Bolimowist 07:45, saabusime Villach’i 20:30. Siia hulka kuulub ajakulu u 15 min kuna suutsime Bolimowis valele poole pöörata kiirteel :DBolimow-Villach: sõit 11h 28min (sh 15 min kiirteel vales suunas :D ) + pause 1h 17 min (kokku 12h 45min)Auto 2006 volvo s60, 93kw manuaalne turbodiisel 2.4 liitrise töömahuga. Probleeme ei tekkinud. Pidas kenasti vastu ja ainult 2 väiksemat tehnilist probleemi kogu sõidu jooksul. Küljepeegel otsustas Itaalia jõudes liimist lahti tulla- kõva teibituuninguga (mida aeg-ajalt uuendasime) sõitsime ka Eestisse tagasi. Tagasi tulles lendas Leedu teedel veoki alt midagi esi pamperisse sisse. Sõitsime umbes 50km numbrimärk ühest küljest lahti ja järgi lohisemas. Hiljem selgus, et ka konditsioneeri radikas täiesti lömmis alt, aga veel mitu kuud hiljem jahutab, seega vist leket vähemalt pole.LiiklusPole see Itaalia üldse nii hull nagu räägitakse. Samas ei sattunud me ka kuskile suurlinna nagu Rooma või Firenze. Peamiselt külastasime väiksemaid linnasid nagu Focca, Lecce, Veneetsia eeslinn, Lucca, Brindisi. Amalfi rannikul olid teed küll päris kitsad ja käänulised ning liiklus päris tihe, aga saime ilusti hakkama. Kuigi kohalikud Fiatid olid küll kõik lömmis ja päris kriimulised.Kogu reisi läbisime Wazega, igaks juhuks oli tõmmatud ka maps.me vajalikud kaardid, juhuks kui peaks internetiga probleeme tekkima. Itaalias ääretult hea abimees on ZTL radari äpp, mis hoiatab kui hakkad lähenema limited traffic zone’i. Väga soovitan seda. Peale selle äpi tõmbamist oli meil vähemalt oluliselt vähem paanikat, et kogemata ZTL tsooni ei sõidaks (osad liiklusmärgid olid kohati üpris mitmetimõistetavad).Kiiruspiirangud on kohati suht segased, või pigem just piirangute lõpp. Piirangud olid neil ka kohati arusaamatud- ilus lai tee ja piirang 60 km/h…. Ise pead umbes aimama mis piirangud on. Järgmiseks korraks teeme endale need asjad paremini selgeks, sest väga raske on olla pidur kuskil teel ees aga trahvi tahaks ka vältida.Itaallastele üldse meeldib ääretult lähedal sõita eessõitjale ning aeglustusradasid nad ei tunnista- hoog võetakse alati maha kiirteel ning aeglustusrajale pööratakse vahetult enne pööret. Algul oli see ikka väga harjumatu.Ida kaldal soovitan ikka pigem valida kiirtee- seal jookseb suht paralleelset korralik tavaline tee ning otsustasime selle kasuks, et naudime ka ühtlasi maastikku. Aga see oli väga halb otsus- sõitsime mitusada km kiirusega 50 km/h, kuigi tee oli täiesti korralik. Samas oli seal üpris palju naisi müümas end tee ääres päris suhteliselt pikal teelõigul, omaette vaatamisväärsus seegi :DAustrias oli liiklus väga korrektne, kui piirang oli 120 km/h siis 90% juhtidest sõitsid ka lubatud kiirusega (gpsi järgi).Saksamaal oli liiklus kõige sujuvam, plaanime sügisel minna autoga Sitsiiliasse ning seekord läbime tõenäoliselt mõlemad otsad läbi Saksamaa (praegu läksime läbi Tšehhi ja tagasi tulime läbi Saksamaa).Piirkiirused tundusid ka Poolas olevat pigem soovituslikud, vähemalt kohalike sõidustiili vaadates, aga liiklus oli tunduvalt vähem sujuvam kui Saksamaal, väga palju oli hakkimist. Nii mõnigi unustas end Poolas kolmandasse sõiduratta möödasõitu tegema kuigi taha oli juba rivi tekkinud. Saksamaal sellist asja ei kohanud.Tšehhi oli liikluskultuuri poolest Poolaga väga sarnane, kuigi ehk veidi rahulikum.Kulud kiireteele: Poolas ei kulunud meil midagi. Itaalias üldiselt kehtib valem, et 100km = 7€. Ehk siis natuke ikka kulub raha kiirteedele aga tegelikult on see seda ka väärt. Tundub kallis, aga aeg mis kuluks SS teedel sõidule oleks päris karm. Meie vaatasime Waze pealt palju on ajakulu kiirteel vs tavaline tee ja selle järgi otsustasime, kõikidel juhtudel pole mõtet maksta aga nt 400km otsa puhul oleks ulme kulgeda 70km /h mööda SS-i vs 130 km/h kiirteel.KütusAegajalt oli keeruline. Kaardid (mastercard) kohati ei toiminud. Ajasime taga normaalseid tanklaid kus saaks Mastercardiga maksta. Enamikes sellistes sai, kus maksid pärast sees, mitte enne tankimist automaadis. Kütusekulu: kokku kulus u 375 liitrit (keskmine u 5l/100), rahaliselt: Eesti-Itaalia 160€, Itaalias ringisõitmine: 300€, Itaalia-Eesti: 150€.Kütusehinnad:Läti: minnes 1.182€, tulles 1.206€ (Circle K)Leedu: minnes: 1.106€, tulles 1.206€ (Circle K)Poola: 4.65 PLN-4.88 PLN (u 1.13-1.19€)Tšehhi: 1.2-1.28€Austria: u 1.4-1.5€ (Villachi külas oli nt 1.3€)Itaalia: keskmiselt 1.47€, kiirteel sai ka 1.80€-ga (oleneb ka kas tangid ise või kasutasid teenust, servizo pani kohe 0.30€ otsa liitrile)Meie ostsime nii Tšehhi kui Austria vinjetid Poolast ära, et hiljem hea muretu ja ei ole ohtu, et kogemata ilma vinjetita Austriasse sisse sõidaks, ent läbi Tšehhi minnes on vahetult enne Austria piiri ka tankla kust saab Austria vinjetti mitme euro võrra odavamalt kui Poolast ostes.Vinjette saab tellida ka posti teel kuid seda varianti ise kasutanud ei ole ning ei oska kommenteerida kui usaldusväärne see on.ParkimineÜpris palju sai kasutatud ka tasuta parkimist.Nt Pisas on suur tasuta parkla üpris torni lähedal, Veneetsiasse minnes parkisime Mestre rongijaama lähedale (u 10min jala) Marghera linnaossa majade vahele tänavale tasuta ja sõitsime üle silla rongiga (maksis paar eurot edasi-tagasi inimese kohta). Samas on kohti kus pole väga lootust tasuta parkida, nt Salerno.Ka parkides osutus ZTL radari äpp ülimalt kasulikuks, et linnas parkimiskohta otsides ringi tiirutades kogemata ZTL tsooni ei siseneks.SöömineEestlasele mittesobilik kogus süüa. Piirdusime peale paari korda vaid esimese roa või teise roaga. Või esimene kahe peale + teine eraldi. Kuigi eelnevalt lugesime, et kohalikud pidavat imelikult vaatama kui mitut käiku ei söö siis keegi nina ei kirtsutanud, vähemalt meie nähes mitte. Keelega väga probleeme polnud. Kui juhtus, et kohalikud inglise keelt ei rääkinud siis paari itaalia keelse sõnaga ja menüüs näpuga näitamisega saab kenasti hakkama. Kõikides söögikohtades möödus kõik väga positiivselt. Enamikes söögikohtades sai ilusti kaardiga maksta (erinevalt nt Horvaatiast).Mõnes kohas kasutasime ka Itaalia-Inglise translator äppi menüü tõlkimiseks.Aga toit oli tõepoolest vaimustav, ainuüksi toidu pärast läheks tagasi :)Peamised külastatud linnadCornuda - peamiselt külastasime ööbimiseks, ühe päeva vaatasime ka linna peal ringi. Selline vaikne aga mõnus Itaalia linn, suurt teha seal ei ole aga Veneetsia on üpris lähedal ning Cornudast läheb Veneetsiasse ka rong.Veneetsia - kindlasti tasub külastada aga mina pigem väldiks keskväljakut. Meie jalutasime Veneetsia äärelinnas tänavatel ja nägime kohalikku elu. Masse oli oluliselt vähem ja Veneetsia on väga ilus kui õnnestub turistide horde vältida :)Albori- väike küla Toskaanas. Kant on ilus. Külas endas väga midagi teha ei ole aga väga hea stardipunkt ümberkaudsete linnadega tutvumiseks (Pisa, Lucca, Firenze)Pisa: soovitame kindlasti minna varem kohale kui kõik teised (st vähemalt kell 8 hommikul), muidu pilti raske teha :) meie saabusime u kella 9-9:30 paiku ning rahvast oli juba täitsa palju, ära minnes u kella 11 aeg oli rahvamass juba tohutu. Meie läksime Pisasse vaid pildi pärast ja eks ta seda ka suht ainult oligi. Tegelikult ei ole linnal endal ka midagi viga aga isiklikult eelistan pigem mitte nii rahvarohkeid ümberkaudseid linnasid. Kui on ka soovi mõnda nn “kohustuslikku Pisa pilti” teha siis soovitaksin statiivi kaasa võtta. Kui seal kandis juba olla siis soovitan külastada ka Lucca linna.Ida kallas - väga palju kuurortlinnu mis pole päris meie maitsele, aga rannapuhkajate seas on väga populaarsed. Liikluse mõttes aeglane piirkond: linn-linnas kinni ja pidev 50 km/h kiirusepiirang. Lecce, Ostuni ja Brindisi on ilusad nö valged linnad. Pole nii suurt turistide massi ja näeb ehk natuke ehedamaid linnu kui Põhjas-Itaalias.Ööbisime Torre Santa Sabinas ning Montesilvanos. Esimene neist on täielik turistikas ning suurt peale rannas lebamise seal teha pole. Montesilvano on vähe suurem kuurortlinn ning jättis vähe parema mulje kuigi ka seal on peamiseks tõmbenumbriks rand.Lääne kallas (Amalfi) ja Lõuna-Itaalia pool - soovitan kindlasti minna. Amalfi kant on must visit! Tõeliselt ilus. Aga ka üpriski kallis. Meie peatusime Vietri sul Mare lähedal, hind oli soodsam, turiste vähem ning vaade oli sama uskumatu kui Amalfil. Meie majutuskoha perenaine soovitas ümberkaudseid väga häid kohalikke söögikohti- toit oli super. Vietri sul Marelt tegime väljasõite Positanosse (laevaga Salernost), Vesuuvile ning Herculaneum’i. Kõik kohad olid meie arvates väärt külastamist. Hea otsus oli auto parkida Salernosse ning Positanosse minna laevaga- liiklus ning parkimine Positanol oli kaootiline ning laevasõidul avanes väga kaunis vaade Amalfi rannikule.Amalfi on tuntud oma sidrunist tehtud toodete poolest (kommid, limoncello etc), soovitan kindlasti midagi koju kaasa osta. Meie ei ostnud ning pärast kahetsesin kuna mujalt enam kuskilt neid saada ei olnud. Positano on tuntud oma jalanõude ning nahast toodete poolest. Positanol lasin endale sandaalid teha ning olen siiani väga rahul (kuigi ma ei nimetaks neid “maailma kõige mugavamateks ja kõige paremateks kingadeks” nagu paljud seda Tripadvisoris teevad).Alberobello- kindlasti väärt külastamist, väga omanäolised majad (trullod), hea valik erinevaid suveniire.Täiesti juhuslikult sattusime tee ääres peale Zoosafari reklaamile. See oli ääretult äge leid ja läheks kindlasti tagasi. Lastega peredele soovitaksin väga. Sisuliselt sõidad oma autoga läbi loomaaia ning saad läbi autoakna loomi paitada (kui julged) :)KokkuvõteSõidetud umbes 7500km. Küttekulu 600€. Reisikulu 2400€ kahepeale kokku koos küttega (sh majutus 847€). Tehtud ja vaadatud sai nagu küll, aga kindlasti liiga vähe. Samas rohkem ei kujuta ettegi, et mahutaks neisse päevadesse. Eesmärgiks oli ka natuke puhata. Ehk kõike tasakaalus. Kindlasti läheks sinna uuesti, aga siis keskenduks pigem Lõuna-Itaaliale ning lääne kaldale (Amalfisse läheks kindlasti tagasi!).Järgmine kord eelistame pigem läbi Saksamaa sõitu (mitte läbi Tšehhi) kuna seal liiklemine oluliselt mugavam.Üldiselt peatusime igas sihtkohas 2-4 päeva. Igal pool üritasime 2 väljasõitu/külastust päevas teha. Rohkem läheks ilmselt juba paljuks kui soov puhata ka. Seega soovitaks mitte planeerida liiga palju tegevusi ühesse päeva. Meil olid majutused kõik ette planeeritud kuna meile meeldib ette teada kuhu õhtuks jõuad ning mis sind ees ootab.Nüüd on esimene maitse Itaaliast olemas ning kindlasti tahaksime veel minna. Riik on ilus, toit on imehea ning inimesed on sõbralikud. Sellel sügisel plaanime autoreisi Sitsiiliasse ning kindlasti veedame mõned ööd taas ka Itaalias :)

Soovitan teil ka Carda ja Como ümbrust külastada, pole nii kauge ja samas väga kaunis kant.

0
1
Lennupakkumised
Reisikaaslased