Val Gardenas

Käinutele selline küsimus: elasime St Cristina külas ja ei ole algajad suusatajad, kogemusi üle 10 aasta, millise nipiga jõutakse Marmolada liustikule. Meie üritasime 2 korda mööda Sellarondat, kord ühtpidi siis teistpidi,aga kui jõudsime enamväähem sinna ligidusse tuli hakata tagasi tulema, muidu poleks koju tagasi saanud enam. Alustasime poole 10 paiku. Tagasi oma külas poole 5paiku, ilma pikemate sõõgipausideta. Veebr keskpaigas oli rahvast ka palju.

Endal läks 2008 märtsis Corvara-Marmolada-päripäeva-SellaRonda-ringiga tagasi Corvarasse ... 4-5 tundi. Ainult Sellaronda päripäeva sai tehtud vist 3 tunniga. Või isegi kiiremini.

Seda 3 tunni juttu ei usu hästi, sealsed liftid on kohati suht aeglased ja 2sed tõstukid päris pikad juba tõstukite peale kulub ropult aega, siis ei tohiks teisi suusatajaid ollagi mäel. Meid oli 5, üks lauaga kelle klambrikinnituste järgi nats ootasime. Samas liikusid meiega samas taktis noored kohalikud kutid suuskadel, ma ei ütleks, et me koperdasime.Ka kohalikes flaierites ja brozüürides on juttu 6est tunnist, ma ei arva et nad arvestavad ainult vaateimetlejate ja tsainikute liikumiskiirustega. Mis nipiga jõutakse marmoladal ka suusatada ja liustikku nautida ja liftide sulgemiseks ikkagi kodukülla?

Palju panustada julged :-)? Minu meelest puhas Sellaronda päri- ja ka vastupäeva ei olnud mingi teab mis pikk teekond. Parklast sai tõstuki peale kõndima hakatud a la 9.30 või isegi hiljem ning minu meelest enne 13.00 oli mul juba ring tehtud (see oli siis teisel suusapäeval, kus himu kõige suurem oli - nii et stopper oli käe peal) nii et jõudsin veel tükk aega Alta Badia künkal sõita ja siis veel Corvaras ka kuni bussi väljumiseni.

Marmolada tegin ka nii, et Corvarast kohe päripäeva suure tempoga sinna, kus läheb siis esimene osa Marmolada megatõstukist. Sealt läks tippu suhteliselt kiiresti ja ma pakuks, et tagasi Corvaras mööda päripäeva ringi olin a la kell 14.00 nii et jõudsin veel tükk aega Corvaras ka sõita.

Vastupäeva ringi tegin nii, et kõigepealt Corvarast Val Gardenasse, sealt alla metroosse. Pärast metrood sõitsin 1-1,5 tundi metroo lähedal ja pärast seda võtsin ette selle 10km pikkuse laskumise ... Canazeisse (või oligi see just St Christina). Sealt tagasi tippu läks suht palju aega, mingi 1h, pakuks. Vastupäeva Corvarasse oli muidugi suur kihutamine ja kella vaatamine, aga jõudsin kohale ikka enne bussi väljumist (16.30 või 17.00?). Tegelikult mingil suusapäeval käis mul mõte küll peast läbi, et teha 2 ringi samal päeval. Sellarondal ju eriti suusatada ei saa, läbitavaid segmente oli minu meelest ainult 10 ringis. Rohkem oled tõstuki peal.

Samas St Christina pealt Marmoladani on kindlasti kihutamine - kaardi järgi vaadates on see Marmoladast kõige kaugemal võrreldes muud keskustega.

Käisime just jaanuari lõpus. Sella Ronda tegime oranzhi ära 3h-ga ja sõitsime kõik lauda (st asju tuli jalga panna). Marmolada otsas käisime kah ära, aga sinna oli tõesti päris pikk tee. Kuni Europa (vist oli) gondlini, mis oranzhi Sella Rondat pidi läks oli suht lihtne. Sealt edasi oli päris palju sõitmist et suurte gondliteni (neid oli vist kolm) jõuda, mis Marmolada otsa viisid. Meil sattus äge lumetorm tipus olema - üks kõige vingemaid/hirmsamaid laskumisi üldse. Tagasi tulles, kui juba Sella Ronda peal olime eksisime veel korraks ära kah, aga ikka jõudsime 1500 ajal tagasi. Alustasime enamvähem iga päev esimese liftiga ja elasime samut St Cristinas.

Ehk teil läks ikka kaua aega, lauaga oli oranzhil Sella Rondal vähemalt üks koht, kus pidi jalutama laud käes, Rohelisest ei hakka rääkimagi. Samas me käisime nädal enne kõrghooaega, võimalik, et oli vähe rahvast ja lifte ei pidanud ootama. Samas sarnases suurusjärgus sabad on olnud nii Austrias, kui ka Prantsusmaal.

armsad kaasmaalased tegite ikka terve ringi ümber sella mäemassiivi mitte ei sõitnud selle ühte külge pidi edasi- tagasi? Liftide sabas juba läheb suht tükk aega. Sellaronda on oranzipidi vägagi söidetav, pikki järske laskumisi piisavalt, laudurit pidin järle vedama ainult paaris kohas. Ja meil kogemusi keskeuroopa mägedes ikka 7-8 aasta jagu, meie sõidutempo on kiire. 3 tunnijutt on ikka veel utoopia killast.

The round trip of the Sella Ronda should be planned properly. It takes a good six hours. So be sure to set off early in the morning. And make sure you get to the last lift in time in the afternoon. The trails are officially closed after 5 p.m. You can ski the Sella Ronda clockwise or anticlockwise. An accurate map is available at the Tourist Offices. Saksakeelsena on lisatud veel lause,et algajatele mittesoovitav. Info siis Val Gardena kodukalt.

Utoopia killast või mitte, aga 3h sai see ära sõidetud ja ma olen päris kindel, et me sõitsime ära terve ringi (me tegime seda oma puhkuse jooksul 3 korda, üks kord sellest sisaldas ka Marmolada otsas käiku). Suhteliselt keeruline on oranzhe märke mitte jälgida (va see kord, kui me keset mäge ühest mööda vurasime ja pidime tagasi orienteeruma). Val Gardena koduleht kirjutab ka seda, et liftides veedad umbes 2h ning sõitmise peale läheb umbes 1,5h, olenevalt sinu oskustest. Meil ei olnud ühtegi algajat kaasas ning mäest alla sõites sai enamasti teistest möödutud, puhkepause ei pidanud (selle jaoks käisid liftid küll) kõrtse mäe peal ei külastanud, pikemad jalutuskäigud liftide vahel tegime kaunis tempokalt, sest lumelaua saapaga on võimalik korralikult kõndida.

Kokkuvõttes 3h. Võrdluseks, see 10,5 km rada mis Secedasse läks sai GPS-i andmetel läbi sõidetud 17 minutiga mille käigus tuli ühes kohas laud ära võtta jalutada ja alla tagasi panna.

Ma arvan, et see 6 tundi sõitmisele ja tõstukitele (s.t söögi-joogipause ei tee) kulub noorel inimesel ainult siis, kui koolis kehaline 2 oli või kui tegemist on ikka väga ALGAJAGA. Ise käisin märtsis ning tõstukijärjekorrad olid ainult mõne üksiku lifti puhul. Laskumised olid kõik lihtsad, nii et seal aega ei kulunud.

Kui vana mäepileti üles leian, siis saan vaadata, mis aegadel milliseid tõstukeid kasutasin. Aga eks rajameistrid ja turismifirmad peavad oma tagala kindlustamiseks tegema prognoosid sellised, et ka beebidega sõitjad õhtuks algpunkti tagasi jõuaks. Võrdluseks, kasvõi Tartu Maratoni puhul antakse ajalimiidiks 10 tundi - ega see seda ei tähenda, et tugevatel nii palju aega läheb. Enda meelest ei suusata aeglaselt, aga minust minnakse ikka nagu postist mööda. Nii Alpides kui ka Kõrvemaal :-)

Veelkord, me pole algajad, mees sõidab lauda, selle tempo on tavasuusatajatest kiirem eks? Meie tempo on sama, armastan ka kiirust. Veebruari keskel oli hooaeg tipus, seisime sabades 10- 25 mintsa kaupa, mida õhtupoole seda hullemaks sabad ja trügimine läks, äkki on koer seal. Siin Eestis ei ole mötet vaielda, kes kövem suusataja on, eestlased on ju kõik ise kõige tublimad ja muud on teadagi mis:)

Mulle meeldivad Komsomolikoosolekud.

Mida sa tõestada püüad N37?

Palju sõltub ilmast.

Kuna minek on pikk, ning kui Rondalt maha minna on seal üks tobe (vist) kahene aeglane tõstuk, ja sinna tekib suht pikk saba, siis peab arvestama et ilusa ilmaga on sinnapoole suundujaid palju. Ja pooletunnine saba pole mingi haruldus.

Lootust et Marmoladal midagi nautida on on kaduvväike. Kuna enamasti on mass peal hästi suur ja nn. raja sõitjatel kisub asi rutttu moguliks. Offi nagu jälle seal eriti minna kuskile ei ole. Vähemalt mina pole tahtnud-julgenud. Ei tea ka täpselt kohti et ämrisee ei astuks. Samas olen juhtunud ka nii 1 korra sinna et sai laskumine alla välja tehtud ühegi pausita ja teise ringi kohe otsa.

Tegelikult eks küsimus taandubki rahvaarvule järjekordades mitte sõitmise kiirusele. Meil jõudsid ka päris kesise sõiduoskusega isikud ringi ära käia. Lihtsalt hommikul kohe minema, nii vara kui sai. Aga seda siis Selva külast.

PS: 3h ei ole tõesti mingi probleem Rondale ringi teha, näiteks jaanuaris, kui rahvast on natuke vähem. Saab ka kiiremini :))

Aga mitte kõiki nõlvu sõita. Eriti Marmoladal kus üles jõudmine nõuab veits aega. Ja aeg on antud tripile, mitte kõigi radade sõiduks. See kui n37 ei jõudnud üles-alla-edasi variandiga sinna. No ei usu , meie elasime La Valles ja tulime bussiga trassile (Corvarasse)ja ca 1 tunni pärast tõusime Marmoladale(koos väikse õlle pausiga;)Ringi tegemiseks kulus kahel pensi eelikul ca 5 tundi kuna lõpp oli alati pehme ja mogulis. Kogu minu jutt on 2008 aasta veebruar-märts perioodi kohta. Minu vana pilet enam kahjuks infot ei näita:(

Ja meie grupi kiired suuskurid tegid ringi edasi-tagasi liftide lahtiolekul. Nii see oli, aga nagu nad ütlesid, et uhamine kogu aeg:D

Võin ka kinnitada , et päevaga jõuab mõlemat pidi ringi läbi sõita. Ei startinud esimese liftiga ja paar õllepeatust sai ka veel tehtud.