Air Baltic plaanib asutada uue lennufirma

Air Baltic kaalub võimalust eksportida Lätis edu toonud ärimudelit mujale Euroopasse, kirjutab Bloomberg. Uue lennufirma loomiseks kasutataks optsiooni Airbus A220 lennukite ostmiseks ja erainvestori kaasamist. Air Balticu juht Martin Gauss toob näiteks Wizz Airi ja Volotea, mis on edukad tänu investeerimisfondide finantseeringutele. Võimalik on ka Air Balticu aktsiate müük mõnele teisele lennufirmale, kuid Air Balticu praegune suurus ei pruugi potentsiaalsetele ostjatele veel ahvatlev olla.

Igal juhul sõltub otsus Läti uuest valitsusest, mis omab Air Balticus 80% suurust osalust. Uue lennufirma asutamine Läti riigi toel jääb võimaluseks, kuid pigem nähakse finantspartnerina ikkagi erainvestorit. Läti Rahvusringhäälingu teatel kaalutakse täiendava finantsi kaasamiseks ka börsile minekut. Strateegia täpsemad detailid avaldatakse aasta lõpus.

Nagu näha, ambitsioone lõunanaabritel jätkub. Jääb vaid üle küsida, kus on Euroopas see koht, kus jääb lendude mahust puudu? Kas pilk on jäänud pidama kuhugi Balkani kanti?

Lätlased kipuvad juba oma põhjanaabritelt halbu ideid üle võtma. AB-l on fix order kokku 50 A220-le. 14 neist on käes. Lisaks optsioon veel 30 lennukile. Täna lendavas lennukipargis on neil 33 lennukit. Ehk kui 737d ja propellerid lähevad kõik vahetusse, siis saab neil olema min 50 suht uut A220-te. Kuna neis ka rohkem istekohti, siis kapatsiteet suureneb juba ainult fix orderitega võrreldes tänasega peaaegu 2x (ca 4000 kohalt ca 7250-le). See peaks siis kõik eeskätt Baltikumi turule tulema, päris äge areng. Keegi peab kokku tõmbama. Sel aastal saabuvad uued lennukid vahetavad välja viimseni kõik 737d, järgmisel aastal aga läheb huvitavamaks.

millised need halvad ideed on? Erinevalt meist on Lätil rahvuslik lennufirma, kuna meil ja Leedul ei ole, siis võib õelda, et sisuliselt on AB Baltikumi ainus lennufirma ja turgu peaks olema. Ilmselt on perspektiivi endiselt koodijagamisel ja suurtesse hubidesse ettevedamisel, Pariisi ja Amsterdami suunal on tulemused näha, Nordica nime all opereeriv LOT just tänasest sulges selle liini. 

Päris muljetavaldav, et Air Baltic suudab päris edukalt ära majandada täituvusega 76% (11 kuud). Euroopas opereeritakse enamasti 80-85% kandis, odavlennuliinidel üle 90%.
Seda Air Balticu praeguste lennukitega. Kui kogu park saab A220 täis, siis on päris palju täiendavaid reisijaid vaja, et lihtsalt paigalgi püsida.

Nendeks halbadeks ideedeks peaks näiteks põrkestrateegiat, Vilniusesse baasi rajamist, Soome küladesse lendamist.  Millised on AB eeldused olla edukas väljaspool oma turgu? Peale pilootide treeningukeskuse Riias ei tule ühtegi pähe. Kui kusagil veel konkurents annaks ruumi uutele tulijatele, siis seal tõenäoliselt tegemist poliitiliste põhjustega, mis ei luba vaba konkurentsi.