Eesti majutusasutused hiilivad Booking.com'i tingimustest mööda

Eesti

Turuvalitsejast Booking.com'i tingimustes on sätestatud, et majutusasutused ei tohi oma kodulehe kaudu pakkuda soodsamaid tingimusi kui nende vahendatavas keskkonnas. Eesti hotellide ja restoranide liit (EHRL) teeb aga juba paar aastat kampaaniat, et majutuse pakkujad oma kodulehe kaudu kõige soodsamat hinda võimaldaksid, mis läheb broneerimisgigandi nõuetega otsesesse vastuollu, kirjutab ERR.

Majutuse broneerimisplatvorm Booking.com on seadnud öömaja pakkujatele tingimuseks, et tarbija peab kõige soodsama hinna saama alati nende kaudu. See tähendab, et hotellipidaja võib pakkuda oma kodulehel samaväärset hinda Booking.com'ile pakutava hinnaga, ent odavamalt ta kliente otse meelitada ei tohi.

Booking.com suretab mõjujõudu kasutades otsepakkumised välja - lõviosa broneeringutest tehakse Booking.com kaudu. Sama hinna juures oleks ettevõtjale soodsam, kui klient otse tema lehe kaudu broneeriks, ent sinna pole klienti loota vahendaja agressiivse turundustegevuse tõttu.

Loe teemast pikemalt ERR-i portaalist.

Praegu maksan Bookingule 13%, kui on tegemist Genius kliendiga, saan veel lisaks 10% tehingult vähem. Kokku siis 23%.

Enamus ongi Genius kliendid, aga probleem on minu jaoks selles, et Genius võib n. tavakliendile (tuttavale) broneerida toa enda nimel. Saab 10% alla, aga ise kohale tulema ei pea. Firma võtab väljasõiduks 10 tuba, broneerib Genius, mina saan 23% vähem.
Uus trend on veel see, et helistab ütleb, et on Genius ja soovib otse broneerida, aga nii, et ma võtaks maha protsendid. Nagu Veigo kirjutas peab lepingu järgi Bookingu klient saama kõige soodsama hinna, ehk siis selle mis on kirjas Bookingu pakkumises. Mina letis soodsamat hinda kui Bookingule teha ei tohi.
Juba 5a. nuumanud Hollandi firmat, aga mis parata, alternatiivi ka ei ole.

Kas Agoda ja Expediaga on niivõrd kallis liituda? Või lihtsalt tülikas sebida erinevate vahendajatega? Ma muidugi ei tea, mis majutusega tegemist, aga Agoda võiks ju teoorias tuua rohkem Aasia turiste ja Expedia Ameerika-Saksamaa poolelt (kui Expediaga liitumine lisab hotelli ka Trivagosse ja kui sakslased ikka kasutavad seda Trivagot, ega ma ei tea).

Selles see point paraku ongi, et mujalt peale Bookingu tuleb oluliselt vähem broneeringuid.

(Booking.com on USA firma, peakorter on Amsterdamis, Agodal on sama omanik Booking Holdings)

Selles mõttes huvitabki, et kas liitumine erinevate süsteemidega maksab, seega pole kasulik, kui tuleb liiga vähe broneeringuid? Või on lihtsalt tülikas mitme süsteemi kaudu müüa?
Eestlased ju ka kasutavad seda Bookingut terves maailmas, ei tule selle pealegi, et on piisavalt turge, kus Booking on Agoda ja Expedia järel nr 3 pakkuja hotellide valikult ja hinnalt.
Samamoodi aasialased vaatavad Agodast hotelli, ei tule selle pealegi, et Eestisse broneerides on Bookingus suurim valik, ja arvavad, et Agoda on igal pool maailmas nr 1. Ameeriklastel siis sama värk mõne Expedia lehega.

Priceline'i omanduses olemine ei tähenda siiski, et liitudes pääsed nii Bookingusse kui Agodasse, tuleb ikka eraldi liituda mõlema süsteemiga? Aasias üldse priceline.com pakub tihti odavamat hinda kui Agoda või Booking, ei kujuta ette, kuidas sinna pakkumised jõuavad täpselt.

Booking ja Agoda kuuluvad samale omanikule, kuid on omavahel konkurendid. Nende kontorid võivad olla samas majas ja samal korrusel, aga nad on siiski konkurendid ja nendega tuleb asju eraldi ajada. Booking on lihtsalt kordi agressiivsem. 

Süsteemidega liitumine ei maksa, võetav protsent on erinev, raha liikumine on erinev. Bookingule maksad sulle laekunud raha (bronnide) pealt protsendi, teistel vist laekub raha kõigepealt bronnisüsteemi, kust sulle see (miinus vahendusprotsent) üle kantakse. Parandage, kui puusse panen. 

Teades, palju nuumajatele maksta tuleb, olen nii teinud, et võtnudki otse kontakti majutusega, mistõttu majutaja ei pea siis seda 13/23% maksma ning tihti tehakse ka siis mingi soodustus-oma hind.

Mul oli Phnom Penhis vaja saabujatele öömaja broneerida ja eeldasin samuti, et otse hotellist saab odavamalt. Aega oli, käisin läbi 5-6 hotelli ja küsisin siis mõnelt otsustusõigusega tegelaselt (veidi soodsamat) hinda. Ja üllataval kombel ei antud kusagil. Broneerisingi siis Agodast. Võta siis nüüd nende loogika kinni.

Ma olen Euroopa perereisidel võtnud ühendust otse korteriomanikega. Enamasti on vastuseks olnud, et broneerida saab bookingu kaudu :) Mingist hetkest ei viitsinud enam kontakte otsida ja võtan kohe bookingust ära. Eks osadel maadel ole sellest kõvasti abi ka. Ei viitsi ju sooja ilmaga pidevalt majandada, meilidele-kõnedele vastata ja kontrollida, kas vajalikuks kuupäevaks ikka vabu tube on. Kui korterid ainult ühes süsteemis, siis see teeb enamiku tööd ära ;)

Ainult krediitkaardi andmeteta tasuta kuni 48 tundi enne saabumist tühistusega kohad tekitavad minus alati küsimust, et kuidas nad suudavad lõpuks end ära majandada. Ma võin ju küla kõik korterid ja toad mingi kuus kuud ette kinni panna ja siis nädal enne saabumist vabastada. Ja konkurendina nii terveks suveks. Aga lõunamaa inimesed tõenäoliselt sellised ei ole ka nagu meie :)

Booking pidada ka "kontrolloste" tegema - vahele jäädes trahvid majutusele, kui pakutaksegi otse odavamalt? 

Varem proovisin ka tihti otse küsida, enamasti ei saanud soodsamalt, seega broneerisin otse Bookingust, win-win peab ikka olema, muidu ei ole mõtet.

Mõned aastad tagasi jäin hotelli broneerimisega hilja peale. Hommikul enne Riiga sõitu oli meil elektrikatkestus ja liinitööd. Sõitsime niisama Riiga ja hotelli, kus olin mitmel korral ööbinud. Kohapeal küsiti umbes 17 € rohkem. Kui ütlesin, et bookingus on odavam hind öeldi, et nemad ei saa midagi teha. Soovitati sealsamas nurgas olevast arvutist teha bookingu kaudu broneering ja siis saime toa tunduvalt odavamalt.

Olen kunagi aastaid tagasi Bookinguga lepingut tehes kuhugi alla kirjutanud, et ei tohi odavamalt müüa, kui hinnakirjas kirjas. Ausalt öelda on mul sellest lepingust täiesti savi. Kui tube soovitakse rohkem kui üks öö või on inimesi rohkem kui kaks, teen omapoolse pakkumise ja hinna, mingu Booking kukele.

Niigi võtab suure protsendi ja veel see Genius, kus inimene ei pea ise enam kohalegi saabuma.
Lepingus ei ole Bookingu poolsetest traffidest sõnakestki.

Ja kas kõik need Bookingu poolsed hinnavangerdused tulevad nende protsendi arvelt?
A la otsid otse, on 50 euri. Otsid äpis, on 49. Sisened Tripadvisori kaudu - 46 euri. Hotelscombined kaudu - 48 euri. Otsid hinda Eestis - 50. Otsid samal ajal Singapuris - 53. 
Selline suht liberaalne +/-5% (kui mitte rohkem) hinnavingerdus sõltuvalt sellest, kus otsid, mis riigi IP-ga, mitmendat korda jne Ilmselt valuutakursside arvestus on erinev eri turgudel, sealt tuleb mingi vahe sisse.
Et see kõik on Bookingu poolne algoritmitamine enda protsendi tõstmiseks? Seda hinnaerinevust ei kanta hotellile üle? Et "sorry, see klient otsis Tripadvisori kaudu, mitte otse (või äpis, mitte arvutis), seega paar euri saab vähem"?

Tuleb meelde juhtum GO Spa-ga Saaremaal. Bookingu lehelt broneerides ei olnud veekeskus hinnas. Ehk siis läbi selle meelitati klienti otse broneerima või juurde maksma. Kellele spa oluline oli, see maksis oma protsendi kinni.

Selliseid erisusi ei saa ju teoorias keelata. Müüa oma paketis midagi lisaks, bookingu pakutavas vaid miinimum.

Ka minu kogemus ütleb, et otse ei ole mõtet üritadagi. Sama hinna saamine on juba super, enamasti ikkagi kallim. Ma usun, et tänapäeval, kus paljudele on globaliseerumine vastukarva, võetaks pakkumisi ohtralt otse, kui majutus oma kodulehel ka sarnast hinda pakuks. Siin aga tulevad ilmselt mängu haldamisega seotud mured.