India-Pakistani tüli mõjutab lennuliiklust

India ja Pakistani vaheline konflikt on jõudnud seisu, kus Pakistani õhuruum on vähemalt 28. veebruari südaööni suletud. See mõjutab nende lendude marsruuti, mis tavapäraselt lendasid üle Pakistani. Näiteks Finnair lendab üle Pakistani ja India liinidel Helsingist Delhisse, Bangkokki, Krabile, Phuketile ja Singapuri. Flightradar24 näitab, et nii Delhist kui Krabist Helsingisse suunduvad lennud tegid tankimiseks vahemaandumise Dubais (Dubai World Central / DWC). Mõlemal juhul olid lennukid juba õhus, kui tuli teade Pakistani õhuruumi sulgemisest.

Kindlasti on marsruudimuudatusi teistelgi lennufirmadel. Nagu Flightradar24 näitab, on lennuliiklus koondunud Pakistanist lõuna poole. Kel ees lend Aasiasse või Aasiast, tasub olukorda jälgida. Finnairi puhul tasub silm peal hoida ka üle Atlandi lendudel.

Kõige rohkem on mõjutatud Thai Airways, kes on kõik lennud Euroopast ja Euroopasse tühistanud ja ootab luba uue lennukoridori jaoks. Mõjutab ka lende ARN/CPH/OSL-BKK. Päris suur hulk reisijaid tuleb ümber organiseerida.

The following flights from destinations in Europe to Bangkok on 27 February 2019 have been cancelled:
- Flight TG911 from London-Bangkok
- Flight TG921 from Frankfurt-Bangkok
- Flight TG931 from Paris-Bangkok
- Flight TG941 from Milan-Bangkok
- Flight TG945 from Rome-Bangkok
- Flight TG971 from Zurich-Bangkok
- Flight TG951 from Copenhagen-Bangkok
- Flight TG961 from Stockholm-Bangkok
- Flight TG955 from Oslo-Bangkok
- Flight TG925 from Munich-Bangkok

On 28 February 2019:
- Flight TG910 from Bangkok-London
- Flight TG924 from Bangkok-Munich
- Flight TG930 from Bangkok-Paris
- Flight TG934 from Bangkok-Brussels
- Flight TG940 from Bangkok-Milan
- Flight TG936 from Bangkok-Vienna
- Flight TG960 from Bangkok-Stockholm
- Flight TG970 from Bangkok-Zurich
- Flight TG950 from Bangkok-Copenhagen
- Flight TG954 from Bangkok-Oslo

Seda jama lahendab Thai Airways ilmselt veel mõnda aega, sest BKK-Euroopa tühistamine tähendab ka Euroopa-Bangkok tühistamist. Samas, 27.02. tühistatud lendude lennukid peaks kõik Euroopas olema.

Ilmselt kõige omapärasema reisi tegi Air Canada lennuk, mis oli teel Torontost Dehlisse. Olles pool teed läbinud ja parasjagu Rootsi kohal, otsustati tagasi Kanadasse minna.



Üle kahe korra pikemaks venis Turkmenistan Airlinesi lend Ashabadist Amritsari.



Finnair on tühistanud lennud Delhisse. Lennud Kagu-Aasiasse hilinevad.
Our flight AY121 on Feb 27 from Helsinki to Delhi and the flight AY122 on Feb 28 from Delhi to Helsinki have been cancelled. On flights between Helsinki and Thailand, Vietnam and Singapore there are delays due to longer flight routes and possible fueling stops.

Lennumarsruudi muudatusi ja tehnilisi vahemaandumisi on olnud ka Aerofloti, Norwegiani, British Airwaysi, Air France'i, KLM-i, Singapore Airlinesi, Emiratesi jt lennufirmade lendudel. India lennufirmad on veel omaette teema.

Jah, Thai Airways sai loa lendudeks üle Hiina ja nüüd peaksid nende lennud taas toimuma.

Pakistani õhuruum on plaanis avada 1. märtsil kell 13:00 kohaliku aja järgi (10:00 Eesti aja järgi). Näis siis, mis marsruute lennufirmad kasutama hakkavad.

Pakistani õhuruum on ülelendudeks suletud kuni 4. märts kell 13:00 (10:00 Eesti aja järgi). 

Kõik Finnairi ja Aerofloti lennud Kagu-Aasiasse kulgevad pikemat marsruuti pidi Araabia mere, Pärsia lahe ja Iraani kaudu. 



Finnairi lend AY144 Bangkokist Helsingisse teeb tankimiseks peatuse Dubais. Võimalik, et veel mõni lend.


Vähemalt Pakistani enda lennukid said lõpuks liikuma. Ja teised lennufirmad saavad ka Pakistani lennata. Seal lõksus olnud turistid said minema.

Ülelendude keeldu pikendati kuni 5. märts 08:00 UTC (kell 10:00 Eesti aja järgi). Loodetavasti viimane pikendus.

Hm, Peking-Dubai Emiratesi A380 lendasi üle Pakistani?


Samas Pakistani enda siselennud käivad ka suure ringiga, välditakse India piirialasi:



Väga pikalt ei vaadanud, aga tundub, et Pakistani õhuruumis on vaid PIA ja teiste lennufirmade Pakistanist algavad/sinna suunduvad lennud. Muidu pannakse ikka ringi. Aga seda Emiratesi näitab jah õkva üle Pakistani lendavat.

Tundub, et Pakistani õhuruumi avamine ülelendudeks on edasi lükatud 6. märtsisse, kuigi hommikul oli vist loetud tunnid avatud.

Eile , st. 11 märts oli veel õhuruum suletud?! , vähemalt nii väideti meile kui Finnairiga BKK-HEL lendasime ja 5 tundi hilinesime

Mul ka vaja lähiajal seda otsa lennata - täpset lennufirmat veel ei tea ega seda, kas graafikuid on korrigeeritud, aga põhimõtteliselt kõik lennud, mida olen vaadanud, on viimase nädala 1-2 tundi hilinenud. 5 tundi tundub väga kapitaalne, nii pikki hilinemisi ise ei märganud.
Siit aga küsimus - kui see asi juba kaks nädalat kestab, siis kas käib enam force majeure'i alla? Või tekib lennufirmadel juba vaikselt kompensatsioonikohustus, kui nad pole paari nädalaga suutnud graafikut korrigeerida uutele oludele vastavaks? Hetkel ma oletan, et see 5 tundi oli siiski force majeure ega pistetud igale lendajale 600 euri pihku?

Või teistpidi - ega lennukeid ju üle pole, kui 5 tundi hilinetakse, siis hilinevad ka mingid väljalennud Helsingist. Kui seal miski üle 3 tunni hilineb, kas saab väita force majeure'i seoses sellega, et sissetulev lend hilines Pakistani pärast? Või pole see reisija mure, et ta pidi 3+ tundi Helsingis passima, sest juhtumisi tuli tema lennuk Aasiast, mitte Ameerikast?

Lend ise hilines 2 tundi , jäi juba Bangkokki saabudes hiljaks , sealt tulime ära tund hiljem ja tund tuli lennuajale otsa + tuli ooodata uut lendu kuna algupärasele lennule me enam Helsingis ei jõudnud. 

Vähemalt kuni 12.03. oli enamikele ülelendudele suletud. Emiratesi lende siiski liikus. Lennuplaane ei saa suvalisel hetkel sellises mahus niisama ringi teha, eriti, kui tilgutatakse päeva-kahe jaoks infot.