Norwegiani lennuk maandus Iraanis

Reede (14.12) hommikul Norwegian Airiga Dubaist Oslosse lennanud reisijad said ühe planeerimatu reisikogemuse võrra rikkamaks, sest Norwegiani Boeing 737 MAX 8 pidi lennuki ühe mootoriga ilmnenud probleemide tõttu tund aega pärast õhkutõusmist tegema hädamaandumise Iraanis Shirazi lennuväljal.


Lend DY1933, Flightradar24

Olukord on komplitseeritud nii lennufirma kui selle pardal olnud 186 reisija jaoks. Vaevalt, et lennukis olevad naised olid arvestanud Islamivabariigis kehtiva nõudega, et naised peavad kandma rätikut. Norwegian saatis reisijaid Iraanist ära tooma asenduslennuki, kuid vigase mootoriga lennuki parandamine Iraanis ei saa olema lihtne.

Esiteks puudub Iraanis igasugune võimekus uusi Boeinguid parandada, teiseks puuduvad piirkonnas varuosad ja kolmandaks – neid on Iraani paganama keeruline toimetada.

Kuigi mõnes mõttes tegi Norwegian ajalugu – see on esimene kord, kui Norwegian Iraanis maandub ja esimene kord, kui selles riigis maandub tuttuus Boeing 7373 MAX 8 – on lennuki parandamine tänu USA poolt Iraanile kehtestatud sanktsioonidele tiba komplitseeritud. Boeingu varuosade Iraani toimetamine on sanktsioonide tõttu illegaalne ja selleks on vaja eriluba, mida seni pole veel keegi kordagi küsinud. Tõsi, antud juhul ei toimetata varuosasid mitte Iraanile, vaid Iraanis asuvale Norwegiani lennukile.

Kuni asjad varuosade ja mehhaanikutega lahenevad, jääb vaid 2 kuud vana lennuk Iraani. Ilmselt oli probleem mootoriga sedavõrd tõsine, et kapten ei üritanud lennukit toimetada mõnele lähedalasuvale lennuväljale (Kuveit,Bahrein, Doha, Dubai, Abu Dhabi), kus võimalused lennuki hooldamiseks ja varuosade kättesaadavuseks oleksid olnud oluliselt paremad.

Boeingule pole kindlasti meeldiv uudis, et taas on probleem uue Boeing 737 MAX lennukiga. Sama tüüpi Lion Airi lennuki kukkus novembris merre Indoneesias.

Laupäeva õhtul jõudsid reisijad Shirazist asenduslennukiga Oslosse, mis tegi Varssavis vahemaandumise. Ilmselt tankimiseks.


 

Jään huviga ootama, kuidas Norwegian selle lennuki sealt kätte saab. Lendavad ühe mootoriga lähimasse mitte Iraani lennujaama?

Ja lisaboonus reisijatele - nad lasti Iraani, mis tähendab, et keegi neist ei saa enam USA ESTAt :)

Minu teada reisijad tehniliselt võttes Iraanis ei käinud, seega ESTA-ga jamasid ei tohiks tulla. Iraanis on võimalik tempel ka lihtsalt paberi peale, mitte passi lüüa. Aga huvitav oleks teada küll, kuidas asi reisijatega täpsemalt lahendati.

Hetkel aetakse parandamiseks vajalikku paberimajandust ja lennuk endiselt Iraanis.

Lugesin ka just OMAATist, et väidetavalt Norwegiani mehhaanikud kohapeal parandamisega hakkama ei saanud ja vaja on uut mootorit. Uue mootori Iraani saamine tundub päris huvitav väljakutse.

Väljakutse on seni olnud tõesti huvitav, sest nagu kirjutab NYT, on lennuk 4 nädalat hiljem endiselt pargitud Shirazi lennuväljal.