Itaaliat avastamas

Sügisesel koolivaheajal sõitis grupp meie kooli õpilasi turismi- ja kultuurireisile Itaaliasse. Üheksa päevaga läbisime ligi 7000 km ning 7 riiki: Eesti, Läti, Leedu, Poola, Tšehhi, Austria, Itaalia.

Reisiseltskonda kuulusid õpilased Tallinna Kuristiku Gümnaasiumist ja veel mõned üliõpilased Tallinna Mainori Ülikoolist, Tartu Ülikoolist, mõned õpetajad erinevatest Tallinna ja Pärnu koolidest ning nende sõbrad ja tuttavad. Kokku oli meid 49 turisti.

Esimesel päeval algas meie reis Itaaliasse varahommikuse väljasõiduga Tallinnast Kuristiku Gümnaasiumi juurest. Ilm oli Tallinnas väga külm ja tuuline ning sadas vihma. Loota jäi ainult seda, et ees ootab soe ja suvine Itaalia. Sellel päeval sõitsime läbi Läti ja Leedu ning peatusime ööpuhkuseks Poola hotellis „VODNIK“. Õhtul jalutasime lihtsalt linnas ringi ja nautisime ilusat Bialystoki linna.

Teisel päeval jätkasime reisi läbi Poola ja Tšehhi. Õhtuks jõudsime juba hotelli „SLAVA“, mis asus iidses BRNO vanalinnas kuninglossi lähedal. Ka sel õhtul vaatasime veidi ilusas Tšehhi linnas ringi.

Kätte on jõudnud juba kolmas reisipäev. Lahkusime hotellist varahommikul pärast hommikusööki ning meie sõit jätkus läbi Tšehhimaa ja imekaunite Alpide. Alpid on teravate tippude ja sügavate orgudega mäestik. Sõitsime Alpidest läbi mitu tundi. Kord olime kõrgel mäeveerul, kord all oru põhjas. Need mäed lummasid meid kõiki – nii kõrged mäed, nii ilusad ja kaunid orud, pikad-pikad sillad, veel pikemad tunnelid. Kohati tundus läbisõit hirmus ja kõhe. Kui mägedest läbi sõitsime, tõusid peaaegu kõik grupi liikmed bussis püsti, haarasid fotoaparaadid kätte ning püüdsid neid lummavaid mäevaateid salvestada oma digifotokatesse. Fotokad sähvisid nii palju, et kohati oli tunne, et käes on uusaastaöö. Alpid on Euroopa maastikul tõesti imeilusad. Neid ei oskagi kirjeldada, nii erilised! Teel Itaaliasse peatume Austrias ainult lõunasöögiks ühes imelises söögikohas „Rosenberg“.

ITAALIA Õhtuks jõudsime Itaaliasse. Seadsime end sisse hotellis „ISMAELE“, mis sai meie koduks kolmel päeval. Hotell asus Firenze lähistel, hotell oli tüüpiline itaalia elamu: 2-3-kordne, hotellitoad olid väga armsad ja õdusad. Akendest avanesid Itaalia maastiku lummavad ja imekaunid vaated.

Pisa Neljas päev. Täna algab meie ekskursiooniprogramm sõiduga PISASSE, sest mis oleks Itaalia ilma kuulsa Pisa tornita! (Pisa torn oli mõeldud toomkiriku kampaniiliks. Torni ehitamist alustati 1173. Torn hakkas tänu aluspinna ebakindlusele viltu vajuma juba ehitamise ajal. Ehitus valmis 1350.) Esimesks elamuseks olid Pisa lähedal äritsevad „mustad mehed“ (neegrid). Äritsesid nad kõigega: aafrika trummidega, aafrika suveniiridega, kelladega, kaelakeedega, postkaartidega ja kõige-kõige muuga. Ühesõnaga otsisid naiivseid turiste. Ka meie grupist üks turist ostis pastapliiatsi 7 euroga! Nalja kui palju! Pisas sai käia kellatornis, Pisa toomkirikus, Pisa surnuaias ja baptisteeriumis või lihtsalt aega veeta Pisa linnas ringi jalutades.

Firenze Õhtupoolikul külastasime renessanslikku Firenzet, mida õigustatult loetakse maailma üheks kauneimaks linnaks. Firenzes jalutasime imelises vanalinnas ja käisime Dante maja juures, silitasime õnnetoovat metssiga, imetlesime Toomkirikut, ületasime Arno jõel kuulsa Point Vecchio silla, kus antud hetkel on Firenze kõige kuulsamad ja kallimad kullaärid, aga keskajal asusid seal lihaärid. Vaba ajal veetsime omapäi Firenzes ringi jalutades. Kes siis käis lihtsalt suveniiripoodides või külastas firmapoodi „Zara“, kes sõi lõunat, kes käis turul. Kokku pidime saama Palazzo Vecchio juures (Raekoja platsil), mis on kaunistatud kaunite skulptuuridega näiteks Ammannati „Neptunuse purskkaev“ ja Michelangelo „Taavet“ (need on koopiad, sest kõik originaalid on muuseumis). Õhtul sõidame tagasi hotelli.

Viies päev on reisi tipp! ROOMA „Kõik teed viivad Rooma!“ – see väljend on kõigile tuttav. Täna tutvusime "Igavese linnaga" ja selle ajalooga. Itaalia pealinnas kohtuvad ajaloo erinevad epohhid – antiikaeg ja renessanss kuni kaasajani välja. Colosseum, Tituse võidukaar, Forum Romanum, Caracalla ternid, Hadrianuse mausoleum, Kapitooliumi mägi ja Marcus Aureliuse ratsamonument Kapitooliumi väljakul, skulptuur „Emahunt koos Romuluse ja Remusega“, Veneetsia väljak, Vittorio Emanuele mälestusmärk, Trevi purskkaev. (Trevi purskkaevu juures pidi viskama mündi üle vasaku õla – siis tuled Rooma jälle tagasi!), Pantheon – kõigi jumalate tempel (kõige paremini säilinud antiikehitis Roomas, 1.saj.), Inglite sild, Püha Peetri Katedraal, Püha Peetri väljak ja kolonnaad, Püha Peetri katedraali katakombid, kus asub ka Johannes Pauluse II haud. Vatikan ja Vatikani muuseumid, kus asuvad suurepärased, erakordsed kunstiteosed nagu Raffaeli „Ateena kool“ ja Sixtuse kabel, milles asub Michelangelo tippteos „Viimne kohtupäev“ ja paljud teised ajaloolised paigad avanevad meie ees, vapustades meid oma suursugususega. Neid pole võimalik üksikult kirjeldada, seda peab ise nägema. Õhtuks oleme muljetest väsinud ja peagi koguneb meie grupp Vatikani Püha Peetri väljaku kolonnaadi juurde ning hakkabki kojusõit hotelli.

San Marino Vabariik Kätte on jõudnud meie reisi 6. päev ja täna lahkume hotellist hiljem, sest sõidame ekskursioonile San-Marinosse – maailma kõige väiksemasse riiki, mis on ühtlasi Euroopa iidseim vabariik. Asustamisaeg on 3.09.301.a., mil San Marino iseseisvus. Sõidul San Marinosse läbime sajad kilomeetrid Itaalia imekaunist maastikku. Peagi olemegi jõudnud San Marino lähedale ning hakkab tõus Titano mäkke, see tee sinna kulgeb mööda serpentiini (ussjas: sik-sak) teed, mis on parajalt hirmuäratav ja tekitab sees kõheda tunde. San Marino on vabariik, kus asuvad mäeveerul 8 linna. Meie reisi eesmärk oli iidne vanalinn, kus asuvad mitmed varakeskaegsed majad, tänavad, kindlused ja kirikud. San Marino mäe tipust avaneb suurepärane vaade Itaalia maastikule ja hea ilmaga on näha ka Aadria merd. Õhtuks sõidame hotelli „Majestic“, mis asub linnas Lido de Jesolo`s, see on Veneetsia lähistel, kohe Aadria mere kaldal. Julged ja vaprad käivad ka ööpimeduses Aadria mere ujumas, vesi oli soe, kuid ilm oli juba väga-väga tuuline.

Juba on käes 7. päev! Veneetsia - Veneziat Veneetsia – Aadria mere "kuninganna", Itaalia pärl! Siin on tunda tõelist muinasjutu atmosfääri. (Veneetsia on ehitatud 118-le saarele. Veneetsiat on mainitud esimest korda 5. sajandil eKr. Sel ajal elas seal venetite hõim.) Veneetsiasse sõidame spetsiaalselt meile tellitud laevaga, läbides Suure Kanali, millelt avanevad lummavad ja suurepärased ning imetlusväärsed vaated majadele, lossidele, kirikutele ja Veneetsiale üldse. Ühes Veneetsia sadamas istume ümber „veetaksodele“, mis viivad meid kesklinna. Veneetsias oli võimalus minna ka gooti stiilis ehitatud Doodžide paleessse (Doodžid-Veneetsia valitsejad), kuhu ka osad huvilised läksid. Palee oli väga huvitav ja ilus. Nägime seal suurepäraseid valitsejate saale, need oli rikkalikult kaunistatud igasuguste skulptuuride ja maalidega, mille suurepäraseks ja imeliseks vaatamisväärsuseks osutus Tintoretto maal „Paradiis“, mida peetakse maailma suurimaks lõuendil teostatud maaliks. Huvitav oli Kaebuste saal, kus seina sees oli ava: lõvipea-kujuline poolskulptuur, kuhu said veneetsialased keskajal üksteise peale kirjutatud kaebekirju jätta ning sageli nende kaebekirjade alusel mõisteti väga palju süütuid inimesi süüdi, kelle elutee ka lõppes Veneetsia vanglas. Seal Veneetsia vanglas olidki: pikad-kitsad kivised koridorid ning nägime ka vangikonge, mis asusid allpool veepiiri, vangikongid olid nii pisikesed, et seal sai ainult kummargil käia. Veel läbisime ka „Ohete silla“ (Süüdimõistetud läbisid kohtusaalist vanglasse minnes Ohete silla, mis oligi nende viimaseks eluohkeks ning sellel sillal nägid nad ka viimast korda päiksevalgust. On teada, et kuulsal naistekütil Casanoval on sealt vanglast õnnestunud põgeneda). Hiljem käisime Püha Markuse väljakul tuvisid toitmas ja jalutasime niisama Veneetsia kitsastel tänavatel nagu labürindis, silmasime ka linnas imekauneid monumente. Ületasime lugematuid sildu ning kõige tipuks ka kuulsa ja kõige vanema Veneetsia silla Rialtto (kes pole seda silda Veneetsias ületanud, pole Veneetsias käinud - räägib legend). Sõime lõunat ühes lummavas Veneetsia kohvikus, kus avanes vaade Suurele kanalile. Lõpuks jõudsime veel ka ära seista pika järjekorra, et minna ka Püha Markuse katedraali. Eriline on ta selle poolest, et selles saavad kokku ida ja lääne ehitusstiilid, olles Euroopas üks põnevamaid hooneid, kaunistatud rohke erivärvilise marmoriga ja kuldsete mosaiikidega, ehitusaeg 9.-13.saj.
Veneetsia on kaunis maailm, kus valitseb ilu ja harmoonia. Seda linna läbib ebatavaline koloriit ja õhkõrn, pitsiline arhitektuur – seda ei suuda iial unustada. See on muinasjutuline Veneetsia! Lahkudes Veneetsiast heidame kõik oma mured ja kurbuse Suurde Kanalisse.

Tšehhi Peagi jätame hüvasti Itaaliaga ning hilisõhtul jõuame taas Tšehhimaale oma tuttavasse hotelli Slava. Hommikul tabas meid suur üllatus – lumi on maas! Ilm on põhjamaiselt külm. Nendel päevadel, mil me Itaalias olime, oli ilm seal suviselt soe, nii 26-28 kraadi, päike paistis. Hinge poeb rahutus, sest ilus muinasjutt saab läbi ning peagi oleme taas reaalses elus Eestimaal. Käes on reisi 8. ja 9.päev. Meie kojusõit külgeb läbi Tšehhimaa ja Poola. Viimast korda ööbime taas Poola hotellis Vodnik. See on ka meie grupi viimane õhtu koos. Koguneme hilisõhtul hotelli 2. korruse fuajeesse, et olla veel koos, muljetada ja meenutada imelist Itaaliat. Magama saame alles varahommikul, nii palju on elamusi. Algab meie reisi viimane päev. Pärast Poola läbimist jääb vaid veel Leedu ja Läti ning peagi oleme tagasi kodus! Kokku läbisime bussiga ligi 7000 km.

Tänu Täname reisi eest reisifirmat „La Stradat“, meie supervahvat giidi Triinu Borgat, suurepäraseid bussijuhte „Gino Toursist“.

Grazie! Aitäh! Taaskohtumiseni järgmisel aastal Prantsusmaal ja Pariisis!