Praha-Brno-Praha
5 kommentaari

Veidi reisimuljeid, mida oleks soovitav lugeda sinisilmsematel sinnakanti reisida soovijatel. Sai käidud äsja. Eesmärk oli Brnos üks erialane konverents. Lend käis Helsinki kaudu ümberistumisega. Kuni Praha lennujaamani oli üsna tavaline. Edasi oli vaja saada Brnosse. Infopunktitibi ütles, et on võimalik minna otse lennujaamast bussiga Brno kesklinna või siis bussi-metroo-trammiga Praha kesklinna ja siis sealt rongiga. Kuna oli teada, et tagasisõidupäeval Prahaga tutvumiseks aega ei jää, siis otsustasime linna kaudu minna. Lasime teise infopunkti tädil endale spetsiaalselt selleks ettenähtud ühistranspordiplaanil ümberistumisteks vajalikud peatused ära märkida ning asusime teele. Sõit pidi eeldatavasti aega võtma umbes kolmveerand tundi. Nii ostsime ka 75-minuti ühistranspordipiletid. Bussipeatuse leidsime üles, varsti tuli ka vajaliku numbriga buss. Peatused sujusid plaanipäraselt ja ka metroosse ümberistumine toimus valutult. Kaardil näidatud peatuses ronisime maa peale ja mõningate pingutustega leidsime ühe väljapakutud rongijaamadest. Tśehhid nimelt ei armasta tänavanimesid tänavanurkadele kinnitada vaid paigutavad nad kuskile maja keskele. Praha peavaksal on omaette vaatamisväärsus. Kunagi ilmselgelt väga ilusas hoones, nagu tśehhis enamus on, koorub seintelt värv, krohv ja ka kivid. Mittekäigusolevad sissekäigud on takistatud okastraadiga. Valgust annavad vaid üksikud lambid ja mänguautomaadid. Infopunktis saab hakkama vaid kohaliku keelega. Piletikontroll, keda kõnetasime, rääkis küll inglise keelt kuid väitis korduvalt, et rongi peale saame minna vaid jaamas, kust just olime tulnud. Sama väitis ka piletimüüja. Küll aga oli ta valmis meile Brnosse rongipiletid müüma. Kohalik politsei oskas küsimuse peale, et keda ma siis uskuma peaksin, vaid üleolevalt irvitada. Millegipärast oli ka piletimüüja mingil hetkel ümber mõelnud või oma teadmisi täiendanud ja lubas meile, et rongi peale saab minna ka samast jaamast. Seda me ka tegime. Kergendunult asusime nautima aknast mööduvat kaunist loodust. Kevad oli siinsega võrreldes tõeliselt rohetav, õitsev ja lõhnav. Raudtee äärde jäävad ehitised olid erinevas lagunemisastmes. Rongisõit, mis plaani järgi pidi kestma kaks ja pool tundi venis tunduvalt pikemaks. Kuskil Praha ja Brno vahelises rongijaamas teadustati midagi tavapäraselt pikemalt tśehhi keeles. Selle peale vahetasid meie vaguninaabrid nördinult mõned omakeelsed laused ja mõned neist korjasid oma kompsud riiulitelt ning lahkusid. Kuna rong ei liikunud, otsisime inimese, kes suutis meile seletada, et kui me soovime Brnosse sõita, siis rong sinnani sõita ei saavat kuna midagi oli juhtunud elektriga. Ronisime rongist maha. Õhtu hämardus ning ma otsustasin, et targem oleks hotelli teatada oma hilisemast saabumisest. Keegi pikk, vormimütsis mees rääkis kohalikus keeles tema ümber kogunenud inimestele ilmselt midagi rongiliikluse tulevikust. Otsisime seltskonnast tudengivälimusega noormehe, kes meile seletas, et edasi peaks saama ligi tunni pärast tuleva järgmise rongiga. Kas see aga kohale sõidab, polevat teada. Õnneks siiski sõitis. Vahepeale jäi vaid veerandtunnine seisak kuskil järgmistest jaamadest. Brno keskjaamas otsustasime võtta takso. Esimese takso juht ei osanud või ei tahtnud kaardi järgi jaamast paari km kaugusel asuvasse hotelli sõita. Soovitas oodata kuni tuleb järgmine takso. Kell oli kümme kohaliku aja järgi 30. aprilli õhtul. Linnas kihas elu, trammid-trollid-bussid liikusid aktiivselt kuid keegi ei suutnud meile seletada, millisega neist saaksime hotellile lähemale. Taksopeatusse tagasi pöördudes seisis seal 5-6 taksot. Esimese juht väitis meile, et me peaksime võtma viimase takso reas. Teise ja kolmanda juhid kehitasid õlgu. Järgmise juhilt küsisime otse, kui palju maksab sellesse hotelli sõit. Olime nõus tema poolt nimetatud 120 krooniga ning kui ta hotelli ees 99 krooni küsis, olin nõus talle algul kokkulepitud summa andma. 20 krooni otsimine rahakotist võttis aega ning juht tõrjus selle tagasi, lehvitades sajakroonist näpus ja korrates: "It`s good!" Hotell, linn, konverents, isegi ilm olid super! Majad imeilusad kuid paljud neist hooldamata, katkiste akende ja koorunud värviga. Parkides jooksid segiläbi lapsed ja koerad, keegi ei pahandanud ega karjunud. Linnas sõitvad autod olid pärit erinevatest sajanditest ja väga erinevas korras. Tänavatel vedeles mõõdukalt prahti kuid see ei häirinudki nii väga.
Kuna aeg oli tihedalt planeeritud, siis õnnestus külastada vaid üht suuremat kaubanduskeskust. Seal asuvate väikeste poodide müüjad just ei põlenud soovist teenindada, inglise keelest eriti aru ei saanud ja teeninduskultuur(itus) meenutas mõnede meie "Maxima"-keti poodide oma. Tagasisõit kulges vähemate seisakutega. Rongipiletil seisva tśehhikeelse info kohta selgitust saime minut enne rongi väljumist ühelt vagunisaatjalt. Väljumiseni jäänud ajaga suutsime läbida ka perroonidealuse tunneli ning sattuda õnneks otse ettenähtud vaguni juurde. Vagunisaatja suutis meile ka seletada, kuidas jaamast - meile juba tuttavast keskvaksalist - lennuväljale viiva bussini jõuda. Paraku jäime uskuma, et selleni viivad mingid viidad. Õnneks polnud eksimuse võimalusi palju ning aega oli piisavalt. Tśehhi on ilus maa ilusa looduse ja arhitektuuriga. Tśehh hoiab omasid ja kuidas välismaalane seal hakkama saab, pole tema asi. Ka suursaadik oskab su küsimustele vaid ebalevalt vastata. Võib-olla ongi nii õige. Mitte "Welcome to Estonia!"

Praha peavaksalis, mis on maa tähtsaim raudteesölm ja kust lähevad kiirrongid mujale Euroopasse, on yksikud lambid ja mänguautomaadid?? Kurb lugeda, omad kogemused Hlavni Nadrazhist on kahe aasta tagant, siis oli see veel suur, valgustatud ja rahvast täis maa-alune hall, kus sai inglise keelega väga hästi hakkama. Ka vene keele baas on paljus abiks. See, mis silme all lagunes ja palavikuliselt remonti ootas, oli vaksali vana juugendstiilis peahoone (2004 oli seal veel piletimyyk, kohvik ja suveniiriputka). Juttu lugedes tuli meelde vana ytlus: kui pea ei jaga, siis jalad jagavad. (Kodus) netist vaadates oleksid leidnud väga hea juhise, kuidas Prahast Brnosse söita. http://www.clanbrandon.co.uk/prague-airport-transport-transfer.html

Nad siis ikka vahepeal puhta toladeks mandunud. Omal ajal sai nii mõnigi kord seda maad sõidetud ja paregugi korduvalt Prahas käidud ja hätta küll millegagi ei ole jäänud. Iseasi muidugi, et kui ainult eesti ja inglise keel suus -siis võibolla küll! Ma arvan, et Prantslastel ja Portugalist tulnutel on Eestis sama raske. Lihtsalt erinev kultuuriruum. Proovi seal Prantsuse või Saksa keelt!

Olen ise ka Praha lennujaamast Brno kaudu Viini sõitnud. Tõepoolest, Praha lennujaamast Brnosse pääsemiseks ei pea kesklinna sõitma, kuna Praha ja Brno vahel kurseeriv Studentagency buss teeb peatuse ka lennujaamas. Keskmiselt läheb üks buss tunnis, bussid on mugavad ja korralikud, pileti hind ühe otsa eest 200 Tsehhi krooni, tudengile 140. Busside väljumisajad ja muu info võib leida siit: http://www.studentagency.cz/mainpage.php?switch=111211

Eks me teadsime, et rongi- ja bussivõimalused on kõik olemas, aga et tõest infot selle kohta nii raske selleks ettenähtud kohalikest kanalitest kätte on saada, üllatas pisut. Ja muide, Studentagency ühe otsa tavapilet on 250 kohalikku krooni:)

Tõepoolest pole tšehhide inglise keele oskus kiita, nii mõnelgi pool jääb sellega täiesti hätta, aga käte-jalgadega saab ikka kõik alati selgeks tehtud. Vanemad inimesed räägivad küll vene keelt, noorematega on võimalus näiteks saksa keelt proovida. Seega soovitan samuti eelnevalt internetist vajalik info välja otsida, enamik lehekülgi annab siiski ka inglise keelset infot, või kui mitte, siis google translator ajab asja ära.

Üldiselt soovitan Kesk-Euroopas kasutada Student Agency teenuseid pigem kui rongi. Rongid on siin kallimad, hilinemine ei ole samuti haruldane nähtus. Student Agency sõidab paljudes riikides ning on hinna ja teenuse suhte koha pealt suurepärane. Rahvusvaheline lehekülg on siin: http://www.zluty.cz/online/Booking Bussides näidatakse filme, saab tasuta tassi kohvi, teed või kakaod. Samuti pole keelatud näiteks õlle joomine. Siiski on kasulik internetis broneering ära teha, sest lihtsalt bussijaama minnes pole enamasti vabu kohti saada.