Reis Prantsusmaale
10 kommentaari

Vabandust, eelmisest jäi kiri maha.
Eelmine aasta sai käidud Eesti-Läti-Leedu-Poola-Slovakkia-Austria-Sloveenia-Itaalia-Horvaatia-Sloveenia-Austria-Tšehhi- Poola -Leedu -Läti – Eesti. Tänavu sai plaani võetud ja ka tehtud reis marsruudil Eesti – Läti - Saksamaa (laevaga) – Luxemburg – Prantsusmaa - Monaco-Prantsusmaa - Šveits - Saksamaa - Poola -Leedu -Läti – Eesti. Reis kestis 14 päeva, 21.07 – 03.08.2008, seltskonnas 6 liiget.
1.päev – 21.07 Eesti- Läti/Jurmala- Ventspils. Start kell 10.30 Läti poole. Kell 15.15 jõudsime Jurmalasse ja läksime Livu veeparki, kus olime 4 h. 19.45 sõitsime edasi Ventspilsi. Tee peal sõime Tukumsi kandis ja 23.00 jõudsime Ventspilsi. Tegime check in sadamas, tankisime, tegime väikese tiiru Ventspilsi peal ja jäime laeva väljumist ootama. Läbisõit 470 km. Kell 1.00 laeva ja laev väljus kell 4.00.

  1. päev – 22.07 Ventspils-Rostock. Laevas, neli korda sai süüa, jõime õlut ja tagusime kaarte, et aega parajaks teha. Muidu laeval ei ole teha midagi, ainuke vaatamisväärsus oli purjus rekkamehedJ. Kuna ilm oli ilus sai vahepeal ka laevatekil päikest võtta. Ja nii see aeg läks.
    3.päev – 23.07 Rostock- Hamburg- Munster- Northeim. Äratus laevas kell 6.00, hommikusöök laevas ja 7.30 jõudsime Rostocki sadamasse.Sooja + 17. Start 9.30 Hamburgi suunas. 11.30 – 13.00 Hamburgi vanalinn, mis on põimunud uuega ja ei jätnud erilist muljet aga vaadatud teda sai. Käisime ka St. Michaeli kiriku tornis linnavaadet vaatamas ja edasi Pariisi poole.(NB! Hamburgi vanalinnas tasuta parkimine 2 h ) Kell 15.00 jõudsime Münsterisse, kus külastasime tankimuuseumi. Münsteris ka sõime ja tegime mõned sisseostud. Kell 20.30 jäime kämpingusse “Sultmer Berg” Northeimis Õhtul sooja + 24. Läbisõit 284 km, kokku 978 km
    4.päev - 24.07 Northeim- Kassel- Koblenz- Trier- Echternach. Äratus kell 8.00, sooja + 21 kraadi. Hommikusöök ja start 10.00. 14.30 jõudsime Koblenzi linna. Seal olime kuni kella 17.00 -ni. Vaatasime vanalinna, keiser Wilhelmi mälestusmärki Reini ja Mozeli jõe ühinemiskohas, mis on paigutatud sinna tähistamaks Saksamaa ühtsust. Kohta nimetatakse ka German Corner. Edasi liikusime peale seda kui olime teinud kerged õlled vanalinna kohvikus ja peale mõnusat õhtusööki ühes mõnusas söögikohas Trieri lähedal, jäime kell 21.00 ööbima kämpingusse Luxemburgi ja Saksamaa piiri peal Echternachis 22.00. Õhtul sooja +20, läbisõit 470 km, kokku 1448 km
    5.päev - 25.07 Echternach- Luxemburg- Reims- Pariis- Etamps- Milly-la Foret. Äratus kell 6.00, sooja + 13 kraadi, järgmine sihtpunkt oli juba Pariis. Start kell 7.30, tee peal sõime kerge supi ja 12.30 jõudsime Pariisi, mis kõigepealt üllatas meid sellega, et parkimismajad oli kõik kõrgusepiiranguga 2 m ( meie bussi kõrgus koos katuseboksiga 2,35m) ja tänaval parkimiskohta praktiliselt võimatu leida. Umbes tunniajase otsimise peale leidsime lõpuks tühja kõrvaltänava Montparnasse Hotelli lähedal aga siis selgus uus probleem. Parkimisautomaat raha ei võta, vaja on Pariisi parkimiskaarti. Kõrvalasuvast büroost saime teada, et müüakse ajalehekioskites ja tubakapoodides. Saime kaardi, tegime parkimise ja hakkasime liikuma Eiffeli torni poole, mis paistis nii lähedal aga 10 minutilise kõndimise peale oli selge, et jala me sinna ikka ei jõua . Väikse pusimise peale metroo jaamas ostsime metroo piletid ja lipsti olimegi kohal. Torn üllatas om konstruktsiooni ja võimsusega ja muidugi rahavahulgaga mis seal koos oli. Piletijärjekorrast alates kuni tippu ja alla tulekuga koos läks seal ikka tubli 3 h. Aga see tasus ootamist. Käisime veel Võidukaare juures, samuti metrooga, nüüd ju oli asi selge. Ja oli aeg sealmaal, et Pariisist lahkuda. Linn ise jätti rutaka ja räpaka mulje. Linnast välja saime suhteliselt ruttu, liikusime Orleansi suunas. Tegime sisseoste Etampsis ja jäime ööbima kell 21.30 Milly-la Foret asulas kämpingus La Musardiere. Õhtul sooja +24, läbisõit 503 km, kokku 1951 km.
    6.päev - 26.07 Milly-la Foret-Bourges - Pont-du Chateau. Äratus kell 8.00, sooja + 24, hommik üllatas meid kerge vihmasajuga aga see polnud väga vali. Hommikusöök ja start 10.50. Tee peal sadas aga sõidu ajal see meid ei seganud.Esimene peatus Bourgesi linn kell13.45. Ilm ilus, sooja +30 kraadi. Nautisime selle vanalinna võlu ja tegime ka mõned sisseostud. Sõitsime ainult mööda väiksemaid teid, aega küll läks aga nägi rohkem. Prantsusmaa üllatas meid oma suurte põldudega, mis vaheldusid viinamarja istanduste, päevalilleväljade ja õunapuu ja aprikoosiaedadega. Sõitsime Clermont-Ferrandi suunas ja jäime ööbima Pont-du Chateaus kell 20.00. Õhtul sooja +20, läbisõit 387 km, kokku 2338 km.
    7.päev - 27.07 Pont-du-Chateau -Millau- Cirque de Navacelles- Montpellier- la Grande-Motte –Lunel. Äratus kell 8.00, sooja + 20 kraadi. Start 9.30 Montpellieri poole. Tee peal Millau viadukt, Navacellesi ringkanjon külakesega sügaval orus, mis oli ikka väga ilus vaatepilt. Söömine, mõned suveniiri ostud ja edasi. Kell 17.00 Montpellier ja 18.00 olime juba Vahemere rannikul la-Grande-Motte rannas. Parkimiskohaga oli jälle probleeme aga lõpuks parkisime ühes privaat aias ja ei mingit probleemi. Vesi võis olla 23-24 kraadi soe. Kell 20.00 jäime kämpingusse “Bon Port” Lunelis. Juba pikalt paigalolevad hollandlased hoiatasid meid röövlite eest, kes eelmisel ööl olid telke lõikunud aga paljunäinud eestlasi see ei hirmutanudJÕhtul vaatasime kohalikku kontserti ja nautisime mõnusat suveööd. Õhtul sooja +30, läbisõit 380km, kokku 2718 km.
    8.päev - 28.07 Lunel- Nimes- le Grau-du-Roi -Lunel. Äratus kell 8.00, sooja + 21 kraadi.Telgid jätsime kämpingusse ja sõitsime Nimesi. Käisime 2000 a vana amfiteatris, mis küll erilist muljet ei jätnud aga vähemalt nähtud. Sõime, käisime poes ja sõitsime tagasi mere poole. Läksime randa le-Grau-Du-Roi asulas. Parkisime kaubanduskeskuse parklasse ja olime rannas ca 4 h. Sooja +30-35 kraadi. 20.30 tagasi kämpingus. Õhtul sooja +28, läbisõit 150 km, kokku 2868 km.
    9.päev - 29.07 Lunel- Lac de Sainte-Croix -Castellane- St- Julieni–du-Verdon. Äratus kell 7.30, sooja + 30 kraadi. Hommikusöök ja start 9.45 St Croixi järve poole Verduni kanjonis. Kell 14.00 jõudsime järve äärde ja pilt mis seal avanes oli fantastiline. Tegime tunnise vesijalgrattasõidu kanjonis kus sai ka vettehüppeid tehtud ja ujutud. Nii head vett pole tükk aega saanud ja vaated olid kanjonis samuti ilusad. Sealt liikusime edasi mööda kanjoni serva pidi viivat teed Castellani suunas. Tee peal keetsime kerge supi ja kell 20.00 jõudsime St- Julieni –du-Verdoni külla de Castilloni järve ääres, kuhu jäime kämpingusse. Tee peal oli veel võimas elektrijaam. Õhtul tegime väikese jalutuskäigu mägikülas. Õhtul sooja +25, läbisõit 282 km, kokku 3150 km.
  2. päev - 30.07 St-Julieni–du-Verdon –Antibes –Vence - Les Adrets–de-l´Esterel. Äratus kell 7.30, sooja + 15 kraadi. Sellel hommikul sai siis esimest korda järves ujumas käia, no oli mõnus. Edasi sõitsime Antibesi, kus sõime kohalikku kebabi ja Nizza salatit ning vaatasime Marinelandis( asub üsna ranna lähedal, www.marineland.fr ) mõõkvaalade ja delfiinide etendust. Ilm oli ikka mõnusalt palav, varjus koguaeg +30 kraadi. Peale etendust suundusime Vence mägikülla ja sealt edasi sõitsime St-Cassieni järve poole. Kuna seal kämpingut ei olnud jäime ööbima veidi eemal kämpingusse Les Philippons Les Adrets–de-l´Estereli asulas.
    Õhtul sooja +30, läbisõit 185 km, kokku 3335 km
    11.päev - 31.07 Les Adrets–de-l´Esterel – Cannes-Nizza- Monte-Carlo – Eze- Nizza -St Sauvueur. Äratus kell 7.15, sooja + 24 kraadi. Kell 9.00 sõitsime St. Cassieni järve äärde ujuma. Edasi liikusime läbi Nizza Monaco poole. Kell 12.00 Monaco, Monte Carlo. Parkimisega jälle probleemid, parkimismajad madalad ja tänavad täis. Lõpuks leidsime parkimiskoha sadamas . Tegime kerged õlled ja nautisime 3 h Monaco ilusaid vaateid, sooja +35. Käisime Prints Alberti palee juures ja ülevalt olid ka ilusad merevaated. Nägime ära ka F 1 vormeliraja ja ilusaid punaseid Ferrarisid. Ostsime ka mõned suveniirid. Kell 15.00 tagasi Prantsusmaale, Eze külla. Sealgi vaated väga ilusad ja küla ise oli väga omapärane. 2 h kohapeal ja ei pääsenud siitki ilma suveniiride ostuta. Siit algas ka tagasisõit Eesti suunas. Võtsime suuna Grenoble peale.Täna jäi teepeale veel Nizza ja ikka palju ilusaid merevaateid kõrgel mägiteelt. Õhtul sai veel poes käidud ja siit sai ikka sellise poes käimise kogemuse, et anna olla. Esiteks kaup kõik segamini ühes suures hüpermarketis ja kassa juures ka veel jama, mõnes kassas sai maksta ainult kaardiga ja mõned maksid mingite kupongidega, nii, et siin läks aega ca 2 h, mis rikkus veidi ära meie õhtuse sõidugraafiku aga leidsime ikka kämpingu enne pimedat St Sauvueuris nimega Mairie St-Sauvueur sur Tinee ilusa mägijõe kaldal, kahel pool ilusad mäed. Sooja õhtul 25 kraadi ja läbisõit 184 km, kokku 3519 km.
    12.päev - 01.08 St Sauvueur –Barcelonnette – Savines-le-Lac – Grenoble- Albertville. Äratus kell 8.00, sooja + 17 kraadi. Hommikusöök ja start 10.00 Grenobeli poole läbi Barcelonnette. Sõitsime De-la-Bonette mägiteed pidi. Tee peale jäi euroopa kõrgemal asuv mägi asfalttee, palju ilusaid mägedevaateid ja De-la-Bonette mäetipp 2860 m kõrgusel. Seda teed mööda kulgeb ka Tour de France. Siit oli ka Itaalia juba kiviga visata. Käisime ujumas Serre-Ponconi järves. Tee peal hakkas kõvasti sadama, oli ka äikest ja seetõttu jäime siis esimest korda ööbima motelli Fast Hotel (www.fasthotel.com ) olümpialinnas Albertville´s. Sõime õhtust bistroos Dahüt ja siis hotelli magama. Õhtul sooja +20, läbisõit 353 km, kokku 3872 km.
    13.päev – Siit algas veidi varem plaanitust kodutee. 02.08 Albertville- Chamonix-Mont Blanc- Martigny- Lausanne- Basel- Karlsruhe- Heilbronn- Nürnberg – Lepizig -Berliin- Frankfurt Oder - Boczow.Äratus kell 7.00, sooja + 20 kraadi. Hommikusöök hotellis ja start 8.15 kodu poole. Tee peale jäid veel Chamonix Mont Blanc ja Šveits oma ilusate mägede ja järvedega aga need vaated jäävad järgmisteks kordadeks. Läbisime päevaga Šveitsi ja Saksamaa ning öösel kell 1.00 jõudsime läbi Frankfurt Oderi Poola. Ööbisime Boczowis motellis u Olka. Õhtul sooja +17, läbisõit 1291 km, kokku 5163 km.

14.päev - 03.08 Boczow – Poznan – Warssav –Bialystok –Suwalki –Kaunas –Riia- Kehtna- Juuru. Äratus kell 8.00, sooja + 19 kraadi. Hommikusöök motellis. Siit jälle ainulaadne kogemus, et hommikusöök on menüüga ja et sink ei ole inglise keel “jam” vaid “ham”, mille tulemusena serveeriti meile omletti dzemmi ja vahukoorega. Noh jälle targemad. Start 9.30 kodu poole. Tee peal tankimised ja mõned näksid, poole 10 ks oli Suur Poola võetud ning hommikul kell 4.00 olime jälle tagasi kodus. Kaks nädalat oli kulunud nii, et ei saanud arugi, eks tagantjärgi tuleb kõik uuesti üle mõelda. Eestis sooja +13 nagu meie kliimale ikka omane. Läbisõit 1435 km, kokku 6598 km.

Sõiduvahendiks oli jällegi 2006 aasta MB Viano 3,0 CDI, mis kogu reisi vältel ennast korralikult üleval pidas, ainult mõlemad lähitule pirnid põlesid läbi. Sõitsime läbi 6598 km, kütust kulus 696 l.
Keskmine kütuse kulu 10,55 l 100/km, mis oli väga hea arvestades seda, et seekord oli katusel katuseboks, üks inimene oli rohkem parda7l, sõitsime kiirteedel valdavalt 120 – 140 km/h ja läbisime ka palju linnu ja mägiteid. Keskmine kütuse hind 22,20 EEK/ l. Kauplusekett Prantsusmaal Carreyfour, Casino ja ED, kiidetud Auchani me ei leidnud ega näinudki. Suuri hüpermarketeid tuleks võimalusel vältida. Väikeste teede ääres süüa ei saa, nii, et tuleb arvestada oma moonakotiga. Saksamaal Lidl ja Aldi mis on viletsama valikuga. Suure autoga linnades parkimisprobleemid, nii, et tuleb varuda kannatust parkimiskoha otsingul. Õlut serveeritakse Prantsusmaal 0,25- 0,4 klaasides, nii, et suurema januga inimesel tuleb ikka kaks klaasi võtta.
Reisi hinnaks kujunes keskmiselt 11500 EEK 1 inimene ja seda mitte eriti kokku hoides aga ka mitte priisates. Igal õhtul sai võetud ka unerohuks väike naps mõne kohaliku tulivee näol. Õlut läks ka sellel reisil rohkem kuna oli ikka väga palav ja ilma ei saanud kuidagi. Kõik oli üldiselt hea, tuli ka ette mõningaid viperusi aga neid ei ole ainult ameerika filmides ning neid ei tasu meenutada, sest ilusat oli nii palju. Sai juurde palju uusi kogemusi ja elamusi. Seedime nüüd veidi ja siis uuele reisile.

Üsna mõnus reis oli vist. Loodus ja asulad on Provence's, Haute-Provence's, Alpes-Maritime's, Esterel's ja Alpides muidugi fantastilised.

Väike märkus - Nimes' Arena külastuse oleks võinud vahetada Pont-du-Gard'i vastu. Viimane on ikka tõesti imposantne ehitis ja kahjuks on kõik säilinud Vana-Rooma areenid (Nimes, Arles jt) Rooma Colosseumi haledad varjud.

Huvi pärast küsin, et millises Nice supermarketis Teil see jama ja suur ajakaotus tekkis??? Mul pole küll kunagi selliseid probleeme sealkandis olnud.

Pariisi kandi supermarketites on küll normaalne, et mõned kassad on reserveeritud kliendikaardi omanikele, teise ei anna kilekotte, kolmandad on ainult krediitkaardiga maksjatele, neljandada ainult neile, kes ostavad vähem kui 10 asja jne.
Salapärased kupongid, millega maksmine kaua aega võttis olid arvatavasti tshekid. Võisid ka olla muidugi mingid sotsiaaltoetuse kupongid : )
Ja jamad tekivad kassades kogu aeg.

Täitsa nõus, oligi plaanis Pont-du-Gard'i vaadata aga aega seekord ei olnud ja niikuinii tuleb tagasi minna. Jama tekkis Nice Lingostiere Carrefouri supermarketis. Meeletult suur, kauba valik segamini( vähemalt meie jaoks)jne. Mõtlesin, et ei saagi sealt enne pimedat tulema:)

Kui järgmine kord Nice'sse lähed, siis supermarketitest soovitan Gourmet Lafayette'i CAP 3000-s (Saint-Laurent-du-Var's)või Auchan'i Trinite kaubanduskeskuses. Pole mingit anarhiat kaupadega. Seal samamoodi ekspresskassad, ainult kaardimaksekassad ja universaalsed kassad - viidad ilusti väljas, kui ilusti vaadata. Mul pole seal kunagi ajakulu suur olnud (olen ikka oma 7-8 korda käinud). CAP 3000-s ainuke probleem - parkimiskoht, kuna puudub parkimismaja.
Mis puutub Carrefouridesse, siis üldjuhul väga hea valikuga, aga võib-olla tõesti pisut liiga prantslasliku anarhilise loogikaga üles ehitatud.

Sel suvel käisime autoga neljakesi Euroopas seiklemas juuni lõpust juuli keskpaigani, kokku 18 päeva,üle 7000 km ja eelarve 1 inimese kohta ka mõned tuhanded suurem.
Teekond Läti-Leedu-Poola, edasi Saksamaa -Berliin ,Lepzig, Weimar, Karlsruhe,
Sveits Rheinfall, Zürich, Luzern,
Itaalia -Lago Maggiore, Milano,
Prantsusmaa - Antibes, Cannes, Nizza, Monaco,
Itaalia - Pisa, Firenze, Rimini, Veneetsia ,Dolomiidid,
Austria -Salzburg ja siis läbi Tsehhi ja Poola tagasi.
Prantsusmaa söögikohti ja supermarketeid võib ainult kiita, Carrefouris tõesti esimene kord läks kaua aega, et vajalikku leida. Itaalias oli märksa viletsam, kallim ja tekkis rohkem probleeme. Miskipärast Riminis olid igalpool Bank Populare atm-d, mis keeldusid sularaha välja andmast nii krediit-kui deebetkaardiga ja kui mujal poodides sai ikka visa krediitkaardiga maksta, siis sealsekaubanduskeskuse supermarketis miskipärast ei saanud. Viimases hädas pakkusime visa electroni ja see sobis:)
Õhusooja oli pidevalt 30 kraadi ja rohkem kuni Salzburg tervitas vihma ja 13 kraadiga.
Parkisime põhiliselt parkimismajades, mis mõnikord oli päris kunsttükk suurema autoga.
Ja kõige rohkem meeldiski Prantsuse Riviera.

Tegelikult on parim aeg Lõuna-Prantsusmaal just praegu, septembri keskel. Rahvast on oluliselt vähem, hinnad on odavamad, ilmad on endiselt soojad ja merevesi ka ujutav. Lisaboonusena on suur valik puuviljasid, mis just kõik on valmis saanud.
Hirmsasti tahaks minna, aga lapsed peavad ju koolis käima:(

Tulime just kolmapäeval...ja tõesti kuni teisipäevani päevitasime iga päev ja meri oli ka veel täiesti ujutav, aga vaata järgmiste päevade ilmaprognoosi ja näed, et šõu iis õuver. Ametlikult lõpeb rannahooaeg Cote d'Azuril 20. septembril ja ega siis ongi nii, et ööd hakkavad külmemaks minema ja meri ei hoia enam suvist soojust.

Mina kavatsen tulevikus ikka ja jälle juulis-augustis minna, sest siis on garanteeritud päikesepaiste, õhutemperatuur +28-30 C ja vesi +25-27 C ehk täpselt see, mida rannapuhkuselt oodata.

Päris kõva andmine teil oli. Peaasi, et ise rahul.
Ma ka iga aasta mõtlen kirjutada üles saabumise lahkumise km ja kellaaegu, see aasta isegi kaardilugeja kirjutas, lõpuks kadusid ikka ära.
Me käisime kahekesi 22.06-20.07.08 läbi Poola edasi-tagasi. Minnes Krakovis laupäev-teisipäev jaanipäeva puhkus autoteeninduse järjekorras(roolivõim). Siis puhanuna Viin-Salzburg(ööbimine). Pool päeva üle Grossenglockeri(50-60km), Veneetsia. Ega päevi öid ei mäletagi kus olime. Verona-genova ja edasi mere äärt pidi San Remo, Monaco. Monaco oli suht parkimis-autovaenulik. Sealt mingi max 2 tunniga minema läbi Nizza suht ka nonstop ja punusime pesa suht Marinelandi kõrvale Antibeslandi naabriks kämpingusse. Kämpingud valisime auto seisma-raudteejaam-mererand lähedal. Siis päevased reisid rongiga Monaco, Antibes, Cannes, Nice. Ühel päeval rulluiskudega Nice promenaadil kuni lennujaamani ja tagasi. Auto Nice äärelinnas parkimas. Umbes nädalaga sai kopp ette "puhkamisest" ja käed sügelesid rooli järele. Võtsime jälje Grand Alpine Roadile ja sihiks Genfi järv. Vaatepilt oli samuti suur tamm ja samamoodi Albertville olümpiatuli. Tour de France De-la-Bonette samuti. Chamonix-Mont Blanc, parim elamus oli trammiga sõita üles Aguille de Midi otsa burksi sööma. Restoran oli ülemisel korrusel "vähe kirves". Sinna vist tehti Viru valge loosivõit. Ja väike trossireis Itaaliasse ja tagasi 3800m kõrgusel(umbes) vaatega Mont Blanki tipule. Tagasi läbi Saksamaa Poola Sopotisse sooja suve otsima, mille leidsime alles Jurmalas. Vahepeal sai veel katsetatud Palangat, ehk veab aga hommikul ärgates sadu ja sadu. Kokku umbes 7000km, kõik ööd autos linade ja päris patjadega (Mondeo universaal) kõige kallim diisel oli 25 kr/l Saksa kiirteel. Kulu oli vist 7-8.
Rivera kämpingud 25-35 eur, teised vast poole odavamad. Poola 50-100 krooni.

Kas teemaalgataja seltskonnast "haigestus" keegi autoreisi või pigem neverever?

Ega ta nii kõva andmine olnudki, vast lõpp läks andmiseks aga sedagi pigem sellepärast, et üks liige haigestus ja oli vaja kiiremini tagasi saada muidu oleks veel mõned päevad Sveitsis lebotanud. Autoreisihaige olen mina ja siis teisi ka vaikselt kaasa tõmmanud. Ja sõitmisega mul probleemae pole, vana rekkamees nimelt:). Sel suvel plaanis Lõuna-Saksamaa-Sveits-Austria.