Prognoos: lennupiletid kallinevad kuni 50%

Suurem osa lennukeid seisab praegu maa peal, kuid lennufirmad valmistuvad lendude taaskäivitamiseks. Üsna tõenäoliselt tähendab see kohustuslikku nõuet lennukis teiste reisijatega distantsi hoida. Mitmed lennufirmad on seda juba teinud, Euroopas tegi seda esimesena Wizz Air. Täpseid nõudeid veel pole, aga üldjoontes tähendab see vähem väljamüüdud istekohti ja seda selliselt, et reisijate vahel säiliks vajalik distants.

180 saab 120

Kui Wizz Airi Airbus A320 lennukites on 180 istekohta, siis mahutades lennukisse 30% vähem reisijaid, saab välja müüa orienteeruvalt 120 istekohta. Ryanairil Boeingutes on 189 istekohta, palju rohkem ei saa mahutada nendegi lennukitesse.

Ärimudeli sunnitud muutus toob kaasa hinnatõusu

Seni on lennufirmad püüdnud hinnakonkurentsis lennukitesse mahutada võimalikult palju reisijaid. Näiteks Ryanair tellis Boeingult 737 MAX lennukid konfiguratsioonis, kus lennukitesse mahutatakse 197 reisijat ehk 8 rohkem, kui praegu kasutatavasse B737 mudelisse. Iga lisareisija vedamise kulu on väike võrreldes suuremate tuludega nii piletitulu kui lisateenuste müügi näol.

Kolmandiku võrra vähem reisijaid pole reisijatele parim uudis – 30% vähem reisijaid tähendab lennupiletite hindade tõusu kuni 50%. Loomulikult on siin mitmeid muutujaid (nõudlus, konkurents, nafta hinnad jm), kuid võimaliku üldpildi peaks kätte saama.

Lendude taaskäivitamisel pakutakse reisijate pardale meelitamiseks mõnda aega ilmselt siiski ostma ahvatlevaid hindu, kuid mainitud põhjusel pole puhtmajanduslikult see pikemat aega võimalik. Ei saa siiski üldse välistada, et odavad hinnad ei kao kuhugi, lihtsalt neid jätkub üksikutele õige ostuhetke tabajatele, suurem enamus maksab aga varasemast rohkem.

Kaks uut kontseptsiooni

Kuigi keegi veel täpselt ei tea, mis nõudeid valitsused ja lennufirmad distantsi säilitamiseks kehtestavad, on lennufirmade leksikasse tekkinud kaks uut terminit: "hõrendamine" (de-densification) ja "neutraliseerimine" (neutralisation).

Hõrendamine tähendab, et vähendatakse väljamüüdavate istekohtade arvu ning jättes reisijate vahele ühe tühja koha. Neutraliseerimine tähendab teatavaid istekohti, mida ei tohi välja müüa. Rahvusvaheliste lendude puhul peavad kolm viimast rida jääma tühjaks, et neid kasutada karantiinialana võimalike haigusnähtudega reisijate eraldamiseks.

Lendude taastumine nõuab usalduse taastumist

Lendude taasalustamine tähendab seda, et riikide valitsused peavad piisavalt usaldama seda riiki, kuhu lennud toimuvad, vastasel korral lende kas ei lubata või seatakse selleks väga keerulised tingimused. Usaldus peab taastuma ka reisijatel, kes peavad tundma, et lennureis on neile turvaline.

Kui praegust 2 meetri soovitust järgida, siis saaks A320 ja B737 nende mõõtmeid arvestades üldse pardale võtta 22-26 reisijat.

Eks see 30% vähem reisijaid ole ka vist kompromiss reaalsete võimaluste ja ohutuse vahel. Midagi pole veel kuskil kinnitatud,  see 30% on Wizzi vabatahtlikult kehtestatud poliitika.

Pigem prognoosiks 70-80% kõrgemaid hindu, kauglendudele veelgi rohkem kui baasiks võtta seni saada olnud madalaim hinnatase. Ilmselt kaob ka osa broneerimisklasse, hindu vähem, kõrgemad, süsteem lihtsam.

Iseasi on lendude taastumise aeg. Pakun et ei sel ega ka järgmisel aastal suurt midagi taastu, jäävad need üksikud lennud suurlinnade vahel mis pigem ainult a la diplomaatidele ja nende hinnad praegu on pigem juba vägagi kõrged ja tõusutrendis.