Rooma katakombid ja Colosseum- soovitusi?

Olen paari nädala pärast esimest korda Rooma linna minemas ja sooviksin seal muude huvitavate kohtade seas kindlast külastada katakombe ning Colosseumi. Aga kui vaatan näiteks Tripadvisori ning Viatori pakkumisi, siis võtab reaalselt silmade eest kirjuks ja raske on valikut langetada. Kas katakombidesse peaks võtma mingi giidiga tuuri, või pole sellel mõtet ja osta selle asemel eraldi piletid ning avastada neid omal käel? Ning kas Colosseumi puhul on kõige targem skip-the-line pilet või äkki hoopis samuti giidiga tuur, millega pääseb kusagile tavaliselt suletud ruumidesse?

Ehk siis otsin varianti, millega saaks võimalikult hea (soodsa) hinnaga näha võimalikult palju ja vähem järjekordades seista. Ning ehk oskab keegi omast kogemusest mingit head tuuri või piletite kombinatsiooni soovitada?

Üldiselt on kõik kohad giidita igavamad, eriti need, kus suur osa ehitisest on lagunenud ja arusaadavas keeles infostende vähe ning veebis dokusid ka vähe. Mina käisin Vatikani all katakombides giidiga ja võin kindlalt öelda, et iseseisvalt oleks seal surmigav olnud. Colosseumis ei käinud aga kui oleksin, siis võib-olla vaataksin Youtube'ist või mujalt mõnda dokut ja siis läheks omal käel ekraanilt nähtut üle vaatama.

Palju oleneb ka giidist. Colosseumi tuur ilma giidita oleks päris jama olnud, sai seal ikka väga huvitavates nurgatagustes käidud ja lugusi kuuldud. Giidita igalepoole ei pääsenud, avati ainult meie grupile mitmeid väravaid nii all keldris kui ka üleval müüri peal.

Minumeelest oli igav ja meil hakkas kahju rahast, 90EUR läks kahe peale. Colosseum on tegelikult päris ilmetu koht. Oli küll giid ja ta vedas meid mööda nurgataguseid ja väravaid, aga üldmulje asjast oli kehv, suletud ruumidesse ei pääsenud kui neid seal üldse ongi enam. Kõik mis kunagi vaatamist tasus on ammu kadunud preestrite seintesse ja mujale, seinad läbi puuritud uute elamiste tarvis ca 18-19 sajandil, augud selgelt näha. See jäeti pooleli igasugustel põhjustel, ka rahapuudusest. Üldiselt tundub mulle et Colosseum on avastatud kui suurepärane turistilõks, kuna on suur, asub suht keset Roomat ja kasutatakse vägagi ära.

Colosseumi tuleb vähemalt eelmisel päeval pilet ära võtta, sabatades enam sinna ei pääse.

Minu arusaamine la dolce vita'st ei sisalda piletisabas seismist ja giidi jälitamist, aga vahel harva võib seda muidugi teha, kui muu meelelahutus tundub otsas olevat. Ise kasutan Colosseumi Roomas ainult teetähisena, selleks sobib ta suurepäraselt. Eksterjöör on efektne, eriti kevadeti, aga mind pole kunagi sinna sisse tõmmanud, ei istu need iidsed piinarikkad meelelahutusüritused ega nüüdsed turistide hordid. Soovitaksin pigem Roomas kulgeda ja seda linna n-ö sisse hingata, head sööki ja veini nautida, peamisi turistilõkse varahommikul külastada, kindlasti puhata vahepeal silmi Rooma rohelistes parkides - Villa Borghese on nv peresid täis, muul ajal rahulikum, ise leidsin kogemata Villa Celimontana pargi, kus lõhnas nagu Eestimaa kuum suvi heinaniitmise aegu.... See selleks :)

Ilmselt on iga kiriku sisemus teatud määral vaatamisväärsus, igal juhul oli seda Santa Maria Maggiore basiilika. No ja kindlasti tasub kuhugi ülespoole ronida, et Roomat ülaltpoolt näha, Janiculum on tuntum mägi, aga endal õnnestus öisel ajal ja paksus vihmas sattuda Zodiaco otsa, sealt sai Roomast võrratuid pilte. Tegelikult ei tea, kuidas sinna saab, aga päevavalges on ilmselt lihtne.

Ja alati võib ju tagasi tulla :)

Catakombide leht

Nüüd on avatud ka veebibroneerimine, eelmine aasta läksin lihtsalt natuke varem kohale ja ostsin kassast pileti.

Ilma giidita sinna ei saa ja giidiga saab teatud kellaaegadel.

Olen nüüd paar päeva üritanud osta Colosseumi piletit järgmiseks nädalaks ja paistab, et seda ei tohi viimasele hetkele jätta. Mõistlik oleks vist olnud osta kuu aega ette, aga seda ma ei osanud arvata. Pole nimelt sellist jama varem näinud. Ametlikul lehel on hinnad alates 18 eurot:

Aga see ametlik leht näitab kogu aeg, et piletid on kuni järgmise kuu lõpuni juba väljamüüdud, või siis üldse errorit (täna näitab mul seda nii telefonis kui arvutis). Edasimüüjad ja tuuride korraldajad nimelt ostavad need odavad piletid kokku kohe, kui need müüki tulevad, ja panevad siis ise turgu hindadega alates 30 eurot kuni isegi 300 eurot. Nagu päriselt- vaatasin järgmiseks teisipäevaks kusagilt getyourguide vms lehelt giidiga tuuri hinda. Ametlikul lehel oli see 24 eurot, edasimüüjal täpselt sama tuur 286 eurot!! Hea küll, vaba turumajandus ja puha, kuid viimase hetke lennuga Rooma linna külastaval turistil ei olegi vist võimalik Colosseumi pileteid normaalse hinnaga saada.

Need tuurid müüakse ametlikul lehel välja hetkega. Vähemalt kolm aastat tagasi oli kuidagi nii, et teatud kuupäeval teatud kellaajal tulid müüki piletid mingiks kindlaks kuupäevaks. Isegi müüki tulemise täpsel kellaajal ei õnnestunud soovitud tuuri enam osta, pidin ostma mingi teise kavaga tuuri.

Meie kleepisime endid ühe hispaaniakeelse grupi külge, raha eest muidugi, 45EUR per nägu võtsid, ma ei saanud kõigest täpselt aru sest ise hispaania keelt suuremalt ei räägi. Abikaasa räägib, saime kohe löögile, st samal päeval, pidime tunnikese ootama.

Mul ka varsti Rooma reis plaanis. Augustis hakkasin vaatama, kuidas Colosseumisse saab . Sain aru, et piletid tulevad müüki 30 päeva enne, aga mitte kõik korraga, vaid mingitel kellaaegadel. Olen seda lehte nüüd ~kuu aega jälginud ja mulle tundub, et sealt pileti saamine on võimatu. Vahel ikka pakutakse mõnele päevale mõnda piletit, aga enamasti on kõik välja müüdud.

Jah, paraku küll. Kellel reisi planeerimiseks rohkem aega kui minul, siis hinna poolest järgmised oleks ca 25 euroga Priority Entry Tickets sellelt lehelt:

https://www.colosseum-rome-tickets.com/ (hinnad seal ka kõiguvad paar eurot siia-sinna, ise sain Colosseumi pileti koos audiogiidi võimalusega 22 euroga ja 5 päeva ette ostes)

..ning hinnaga 28.90 eurot on võimalik osta Colosseumi pilet+ Fiumicino lennujaama transfeer edasi-tagasi siit:

Edasi läheb otsing juba täiesti hullumajaks ära ja eriti "hea" on see, et nagu peibutuseks pannakse välja mingi soodne hind, ja kui kuupäeva määrad ning peale klikid, siis lajatatakse mingi 100 ja rohkem eurot pileti eest, mille vahendaja ise on ostnud 18 euroga.

Ostsime eelmisel suvel piletid elavas järjekorras. Läks ca 20 minutit. Seal ju kassasid mitu. Võibolla meil vedas.

Meil minek täna Rooma ja samamoodi oleme nädal aega Colosseumi pileteid jälginud. Minu käsi ei tõuse ostma seda 65 eurost piletit, siis pigem jäägu käimata. Proovime ka kohapeal elavas järjekorras õnne. Kui saab siis saab ja kui ei saa, siis pole ka maailma lõpp.

Vatikani muuseumi piletitega oli sama jama, et tundus, et alla 60 euro ei õnnestu sisse pääseda aga siis ikka õnneks saime needki 28 euroga.

Hullumaja :D

Hetkel, 01.okt kell 18.10 on osta 13 piletit 31.oktoobriks hinnaga 18 eur, lehel:

Juba paar minutit hiljem olid kõik need piletid otsas. Nii et jah, õnneasi nende piletitega.

Nii nagu eelnevalt mainisin me ka pileteid ei saanud ja seega otsutasime vaadata mis see "iga kuu esimene pühapäev" on tasuta sissepääsu päev endast kujutab. Lugesin, ei soovitata kuna hullumaja aga kuna me seal kandis olime siis mõtlesime, et vaatame kuidas on, kui väga hull siis proovime esmaspäeval uuesti piletite ostmisega õnne. 8.15 olime colosseumi juures ja järjekord oli pikk aga liikus üsna kiiresti, umbes 1h olime sees ja võtsime audio guide seest. Inimesi oli palju aga mitte midagi hullu. Et saab ka nii :)