Kalts

Uus kasutaja, liitus Tripiga 10 aastat tagasi
0 meeldimist
3 postitust / 17 kommentaari
0 (0%) külastatud sihtkohta
Viimased kommentaarid

Tervist

Pole tükk aega juhtunud lugema, päris kurbnaljakas vaadata kuidas kehtib kõnekäänd "eestlase parim toit - teine eestlane".

Pakuks neile "alati, iga hinnaga +10 km/h" sõitjatele väikese objektiivse aritmeetika.
Sõites 8 tundi 90 km/h - 720 km.
Sõites 8 tundi 100 km/h - 800 km.

Mhm, mida lähem seda parem, vähem sõitmist. Asun Viljandis.
"Tervise Paradiisi" olen mitu korda sattunud, samuti Rakverre, aga ainult päevaks. Jäi mulje, et esimeses on parem veepark ja teises saunad.
Värska kohta jäi kuskilt silma, et saunade peale ehitatud majutuse osa on magamiseks kõlbmatu. Olgu kuidas on, aga uni peab hea olema, toad vaiksed ja tuulutatavad. Sõita kuhugi, et seal kehvalt magada ei ole meelisajaviiteks. Ma magan siiani kõige paremini üksi telgis või õe juures külmal pööningul, aga see ei lähe kinkekaardiga kuidagi kokku :-D

Vaja kinkekaart realiseerida, nii siia jõudsingi.
Tutkaonul on tuline õigus. E-riik, tiigrihüpe (kui keegi veel mäletab :-), võimalus igal soovijal koduleht odavalt üles riputada ja tulemused on näha.

Aga hüva nõu võiksite ikka anda. Paariks-kolmeks ööks kuhugi kus on valik häid saunu, naistele "protseduure" ning hea söök ja majutus. Soovitavalt sihuke majutus kuhu ei peaks oma linu, patja ja tekki kaasa võtma, et mitte öösel sünteetikasse uppudes end haigeks higistada.

Ma ei tea missugust La Sportiva mudelit Valdek kannab, aga minu ~5 a. vanad Tibet'id on jääl olnud algusest peale äärmiselt libedad. Samad sõnad plaaditud ja märja põranda kohta nagu juba eespool öeldud.

Üks igavesti värskena püsiv info on järgmine: soovides vaikselt omaette telkida on lõke küll viimane asi mida teha. Sama käib seltskonna suuruse ja alkoholi koguse kohta. Mida rohkem on seda varem teid minema pekstakse.

eelduseks on hea pildistaja, mitte profioptika.

Käi ära Nuustakul või kuidas see oligi :)
Üldiselt, enne kui hakkad kodust kaugele väntama - eriti uue ratta ja varustusega - sõida üks hooaeg või tee vähemalt paarinädalane tiir kodumaa lähedal. Täislastis, mitte mingit lõbusõitu tehes. Siis ei juhtu nii nagu meil kui sõbral 15km sõidu järel tagaratta kodarad pudenema hakkasid. Oli veel rattatöökojas käsitsi laotud jooks.. Sellise sõidu käigus saad teada mõndagi nii ratta kui enda ning paremal juhul ka reisikaaslas(t)e kohta.
Ratta kohta anti juba head nõu, ise maastikuratast ja maanteekat ei valiks, ikka pigem sellise universaalsema. 26" vs. 28" väliskummide saadavuse kohta pead kindlasti uurima.
"Jalad ees" e. lamakas millega nood inglismannid sõitsid on tegelikult hea valik, aga kaunis kulukas. Sellise rattaga on hea pikki vahemaid läbida, sest kael-selg-käed-randmed ei väsi nii nagu tavalise rattaga sõites. Samas on nendega vastumäge rühkida raskem, sest sõtkumisel ei saa kasutada oma kehakaalu. Allamäge läheb seevastu tunduvalt väiksema tuuletakistuse tõttu palju kiiremini. Mis mulle selle ratta juures eriti meeldib on hea vaade, sest pea on püsti. Ma ei taha seepärast tavalise rattaga enam üldse sõita, sest tavalises sõiduasendis näed sa ainult teed ning pead ümbruse kaemiseks pidevalt kaela kenutama, mis teeb kaela kangeks.

Mõtlen isegi, et ehk peaks ise naise tsiklile pakiraami meisterdama, sest kohvrid ja raamid on kuramuse kallid ja pealtlaetavad kohvrid veel enam. Ortliebi kotid on aga mõnusalt tuttavad, lolli- ja veekindlad :) Viimati 4-päevast puhkuseringi sõites viskasin parema puudumisel Ortliebi koti naise ratta sadulale ja tõmbasin koormakummidega kinni. Minnes saime Lätis päris kõvasti vihma, mul oli Givi kohvrite põhja väike nire valgunud, aga Ortliebi kott oli seest kontkuiv. Nagu alati. Lihtne on geniaalne, ei mingeid õrnakesi tihendeid, mis ajapikku ära "surevad"..

.. peab olema perse järgi, see on kõige lihtsam vastus. Kerge öelda kuid raske saavutada, sest ükski müüja ei anna sulle ratast, et sa saaksid sõita 40+ km proovisõitu. Kuna ratta sobitamine enda kehaehitusega on hädavajalik, siis tulevad alati kasuks reguleeritavad kinnitused. Juhtraud (lenks) peaks kindlasti olema parajalt palju üles-alla reguleeritav ning kaldenurk samuti. Käte koormusest ja valutamisest juba räägiti ning siin peab igaüks leidma oma kompromissi, sest alati on üks kahest: kas valutavad käed/randmed/kael/turi või siis tagumik. Seda siis sõltuvalt madalamast või püstisemast isteasendist. Mina kompromissi ei leidnud ja seepärast sõidan nüüd lamakaga.
Liiga lai lenks mida tihtipeale võib maastikuratastel kohata oli mulle tõsine piin. Samuti on sirge (maastikuratta) lenksu puhul randme asend vale, oinasarv on selles suhtes palju parem. Sirge lenksu puhul peaks "sarved" asja leevendma, aga vähemalt mulle tundus see ikkagi kosmeetilise, mitte praktilise väärtusena.
Loodetavasti pole tegu päris algajaga, aga palun säästke mind hingevaevast mida tunnen kui vastu pressib järjekordne hiigelsuure seljakoti all küürus olev "matkaja". Enamasti nad siiski puhkavad teeääres selga ja tagumikku..
Sõltuvalt trassist võivad laiad roomikkummid vajalikud olla, kuid kogemus on näidanud, et ka kõige viletsamal kruusateel on laiad pooltühjad slikid sobivad. Korralikult täis pumbatud lai slikk aga lippab asfaldil roomikuga võrreldes kirjeldamatult paremini. Ärge minge matkale vabamaastiku punnidega, kui te just ei plaani 90% päris metsas ja mudas mütata.

Annan omalt poolt kaalu Jyrka arvamusele, et teile kuluks kohe nüüd ära paar päeva metsas. Korjake oma kolid kokku, pakkige parema äranägemise järgi kuidas oskate ja sõitke kuskile lähikonna looduskaunisse kohta. Kui olete Tallinna elanikud, siis astuge julgelt Aegviidu rongile ja veetke paar päeva endisel polügoonil. On lagedat, on metsa, künkaid, järvi ja ojasid. Võibolla õnnestub isegi närvesöövas lahtises liivas sumbata kui kõva külm enne peale ei tule. Kõndige oma koliga raudteejaamast Paukjärveni, veetke seal aega ja tulge järgmisel või ülejärgmisel päeval targemalt tagasi.

Ma ei tea kuidas teistel, aga mul (meil) on laagrisse jäämisega alati üks ja sama häda - VESI! Ehk siis kuskil peab olema vähemalt niivõrd mage ja töötlemiskõlblik vesi, et see oleks peale keetmist joodav. Kui on teada, et laagrisse jäädes pole vett läheduses, siis peab seda kaasas kandma, mis on suur koorem lisaks nagunii kaasaskantavale päevasele joogiveele. Siinkandis on merevee soolsus väga madal, põhimõtteliselt saab seda juua, olen palju kordi nõnda suppi teinud.

Nagu eespool öeldi kulub vihmavarustus marjaks ära. Eesti suvi on ettearvamatu. Kui te aga kavatsete õkva läbi võsa või muu sellise kraapiva-kriipiva takistusriba minna, siis unustage parem tavalised kilest vihmakeebid ära. Isegi paremad, tugevamast kilest keebid rebitakse varsti räbalateks ja keebi ka kõige pisemast august tuleb pikka aega vihmas liikudes uskumatu hulk vett läbi. Mitte et keep oleks halb mõte, mulle meeldivad nad rohkem kui ihu järgi ürbid, sest õhk käib paremini läbi. Peab arvestama, et vastupidav, tugev keep kaalub päris palju.
Plaanige päevateekonnaks pigem vähem kui rohkem, eriti kui olete algajad. Kuna kõik mu kogemused tulenevad rattaga matkamisest, siis ei oska muud öelda, et rattaga on viletsal kruusateel heaks päevatulemuseks ~60km (~12km/t) maksimum, lausikus Eestis või lähikonnas. Liigestatud maastikul võib julgelt kolmandiku maha arvestada. Matkamine, mitte matkasport ega militaarvõistlus on asja point. Laagrisse jäämise/lahkumise ja toitumisega läheb ka tublisti aega, ei ole mõistlik endale kohe 8t täispäevi eesmärgiks seada.
Kunagi kooliajal olen ~10x jalgsi linnast koolist koju tulnud. Ranits oli seljas ja vahemaa umbes 13km, noor tattnina olin ka, aga ikkagi väsitas selline ots jalad üsna ära. Mis siis veel murdmaastikust rääkida, kui see kõndimine toimus kruusateedel..
Ja lõpuks nagu jalgrattagi puhul "less is more". Ehk siis mida vähem koli kaasas kannate seda parem, kuid see ei tähenda, et hädavajalikud asjad võiks koju unustada.
Eelnevat lugedes tundub, et olete veel päris noored, ei tahaks et teil noortele omase iseteadvuse ja põikpäisuse pärast innukalt plaanitud matk halvasti lõpeks! Võtke vaid asja rohkem realisti pilguga, "Rambo" filmi on küll änksa vaadata, kuid ärge selle järgi metssiga küttida üritage :-) Kuulake mida kogenud (jalgsi)matkajad räägivad ja uskuge, et ka kõige suurem ind jahtub lausvihmas kiiresti. Edu!

Mul hakkas aluraamiga rattal (MTB) keskjooks kägisema ning samuti pakkidega rohkem. Sellele on aga lihtne seletus, sest pakkidega koormatult on raskem sõita ja ju ma vajutasin pedaalidele tugevamalt. Otsimine võttis jupp aega, sest kunagi ei saa aru kuskohast kägiseb. Peale keskjooksu maha keeramist, keerme(te) puhastamist ja korralikku pingutamist on paar aastat vaikne olnud.
Teemasse kah: esimene postitaja võiks kõik Kauri kirjad mõttega läbi lugeda ja ega teisedki paha ei tee :)

Head kotid, soovitan. Testitud 1800km vältel, asfaldil ja (eriti viletsal Läti) kruusateel, lausvihmas ja totaalses tolmus. Korra sõideti üsna tugevalt suure vändahammakaga (46h) kotile sisse, ei auku ega midagi, tugev materjal. Mugav pesta pärast väga tolmust/mudast teed, võtad aga rattalt maha ja uhad veega ja harja/lapiga üle, alles siis lükkad telki või võtad lahti.. rohkem pole vast veekindlusest vaja rääkida.
Teadaolevad vead ja kitsaskohad:
a) Välistaskute puudumine, need ei pea olema tingimata veekindlad. See on kergesti korvatav pisukese loomingulise lähenemisega.
b) Kinnitussüsteemil on üks viga, nimelt kipuvad need (plastist) vahetükid - mida kasutatakse konksude sees väikese diameetriga torule kinnitamiseks - konksu sees viltu minema ja/või ära kaduma. Need vahetükid ei ole eriti hästi õnnestunud. Toru jämendamine istu kohal käepäraste vahenditega on parem meetod, sest nagunii istub kott pakiraamil alati samas asendis. Muidu on kinnitussüsteem päris asine ja väga mugav. Kes on kord kummide/rihmade/konksudega mässanud, see teab millest jutt käib..

Muuseas, hooaeg ei ole veel lõppenud :)
Ilusat sügist kõigile

Ettemaksu tegin 17. mail, kotid olid kohal 23. mail. Tarne asjus oli asi muidugi enne sirgeks räägitud ja nii nagu öeldi ka tehti. Kaks paari Ortlieb Back-Roller Classic (2007. läksid maksma ~2925 kr. Praegu saab 2007 kataloogist tellides 15% alla kah.
Selline kuiv info siis huvilistele, tunded jätame hooaja lõpuks :-)
Ostukohaks http://www.citybike.ee/

Vaat kus lugu, internetis kaevamise kõrval jäävad kohalikud kahe silma vahele. Mul polnud neist aimugi, Citybike seostub rohkem suvise Helsingiga :) Veloplus olevat kah kunagi Ortliebi müünud, peab vist väikese telefoniralli korraldama, ehk on mõni kohalik pakkuja veel..

Aitüma kaasamõtlejatele, eriti Martinile sisuka vastuse eest! Tundub, et internetis kaldub arvamus samuti rullkinnisega koti kasuks. Ma plaanisin globetrotter.de kaudu osta, sest neil on globetrotteri brändi logoga kotid mõnevõrra odavamad ning ka alumine kinnitus on etem, ellipsi tüüpi. Saatmiskulu on aga kirves võrreldes http://gudenkauf.eu veebipoega.. peab natuke arvutama. Sõbra (ratta)kotid on eelmine globetrotteri mudel, QL1 kinnitusega ning see toimib hästi, tea kas mul tasub selle QL2 pärast pungestada :)