Euroopa Kohus otsustas – lennuki tehniline rike ei päästa hüvitise maksmisest
veigo
veigo
28. sept 2015 09:41

Euroopa Liidu kõrgeim kohtuvõim Euroopa Kohus võttis vastu otsuse, mille kohaselt edaspidi ei saa lennufirmad lendude hilinemise korral tehnilisele rikkele viidates keelduda reisijatele kompensatsiooni maksmisest. Teisisõnu, kohtu hinnangul ei kvalifitseeru lennukil avastatud ootamatu tehniline probleem enam "erakorraliseks asjaoluks". Sellega võeti lennufirmadelt ära nende üks lemmikargumente, millele viidates hilinemiste korral hiiliti kõrvale kompensatsiooni maksmisest.

Euroopa Kohtu otsuse sünni taga on KLM-i 2009. aastal Ecuadori pealinnast Quitost Amsterdami suundunud lend, mis hilines 29 tundi. KLM keeldus kompensatsiooni maksmast Corina van der Lansi nimelisele reisijale, väites, et hilinemine oli tingitud vahetult enne väljalendu ilmnenud tehnilisest probleemist. Reisijat selline seletus ei rahuldanud ja ta kaebas KLM-i kohtusse.

Kohtu otsuse kohaselt peab lennufirma tagama kõikide kasutuses olevate lennukite nõuetekohase töö ja hoolduse. Kuna ükski lennukidetail ei ole purunematu, siis tuleb tehniliste vigade likvideerimine lugeda lennufirma tavapärase tegevuse hulka. Seetõttu säilib lennufirmal kohustus maksta lendude hilinemise korral reisijatele kompensatsiooni. Euroopa Kohtu vastavat otsust ei saa edasi kaevata.

Euroopa Liidus reguleerib reisijatele lennureisist mahajätmise korral, lendude tühistamise või pikaajalise hilinemise eest antava hüvitise suurust ja korda Euroopa Parlamendi ja nõukogu 2004. a. <a href=http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=EN>määrus nr. 261/2004. Selle kohaselt rakendub hüvitise maksmine lendude puhul, mis algavad Euroopa Liidust või saabuvad Euroopa Liitu ning mida opereerib EL, Islandi, Norra või Sveitši lennufirma. Hüvitise suuruseks on sõltuvalt lennu pikkusest 250 – 600 eurot. Samas on määrus nr. 261/2004 üsna üldsõnaline, mis võimaldab erinevaid tõlgendusi. Euroopa Kohus võttis tehnilise rikke puhul seisukoha ühes kõige enam vaidlusi põhjustanud punktis.

Kuigi lennureisijad on tänu Euroopa Kohtu otsusele edaspidi kindlamas positsioonis, ei tähenda see, et edaspidi vaidlusi ei tekiks. Kuna lennufirmad on küllaltki nutikad uute põhjenduste leiutamisel, siis prognoositakse, et lennuki tehnilise rikke asemel võetakse kasutusel näiteks termin "peidetud tootmisvea avastamine". Samuti viitavad lennufirmad lendude hilinemise puhul tihti halbadele ilmastikuoludele. Enamasti on siiski võimalik tõestada, et ilm saanud olla hilinemise põhjus – kuid see on väga aeganõudev. Seetõttu on tekkinud mitmeid firmasid, mis teatava tasu eest hoolitsevad reisijate hüvitisetaotluste rahuldamise eest. Statistika kohaselt lükkavad lennufirmad tagasi ligi 80% reisijate poolt esitatud hüvitisetaotlustest. Samas, kohtus on 98% selliseid nõudeid saanud reisijatele positiivse lahenduse.

Foto: Flickr

Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased