Lennufirmad peavad NATO õppusest tingitud hilinemised hüvitama
veigo
veigo
29. mai 2023 07:57

Perioodil 12. kuni 24. juunini toimub Saksamaa, Tšehhi, Hollandi ja Rumeenia õhuruumis NATO suurõppus Air Defender, kus mängitakse läbi artikkel 5, kui ühe liikmsesriiki ründamisele reageeritakse kollektiivse vastusega. Õppusel osaleb üle 220 lennuki USA-st, Ühendkuningriigist, Jaapanist, Türgist ja Euroopa riikidest. Õppust koordineerivad Saksamaa õhujõud.

Õppuste ajal on osa Saksamaa õhuruumist suletud. Seni pole täpselt teada, kui palju NATO õppus tsiviillende segab ja kui suure piirkonnaga tuleb täpsemalt arvestada. Kuna Saksamaa õhuruum on tsiviillennukitest üsna täis ja lendude ajaslotid on küllalt tihedalt täis planeeritud, siis kardetakse, et õhuruumi osaline sulgemine häirib paratamatut ka tsiviillennundust.

NATO on öelnud, et õppuse ajal püütakse tsiviillennundust segada nii vähe, kui võimalik, piirates õppelendude perioodi ühes piirkonnas 2 kuni 4 tunnini. Samas suletakse õppustega seotud piirkonnad sel ajal tsiviillendudele täielikult. Nädalavahetustel ja öösiti õppusi ei toimu.

Lendude hilinemiste ja tühistamiste puhul on lennufirmad vastavalt määrusele EU261 kohustatud reisijatele maksma hüvitisi, välja arvatud juhul, kui tegemist on erakorraliste asjaoludega. Erakorralisi asjaolusid on erinevates kohtuinstantsides kuni Euroopa Kohtuni korduvalt selgeks vaieldud, kuid militaarõppused pole hilinemiste puhul Euroopas veel teemaks olnud. Kuigi võiks arvata, et NATO õppus võiks anda alust lugeda lennu hilinemine erakorraliste asjaolude hulka, siis Euroopa Komisjoni transpordi ja mobiilsuse peadirektoraat otsustas nüüd, et lennufirmadel lasub kohustus NATO ajaloo suurima lennuväe õppuse Air Defender põhjustatud hilinemised reisijatele vastavalt määrusele 261 kompenseerida.

Meenutuseks: EU261 järgi on reisijatel õigus hüvitisele, kui lend jõuab sihtkohta üle 3 h hiljem

  • 250 euro ulatuses kõikide kuni 1500 km pikkuste lendude puhul;
  • 400 euro ulatuses kõikide üle 1500 km pikkuste ühendusesiseste lendude ning kõikide muude 1500-3500 km pikkuste lendude puhul;
  • 600 euro ulatuses pikemate kui 3500 km lendude puhul.

Lennufirmasid ühendav IATA taolise otsusega muidugi rahul ei ole. IATA peab ka vajalikuks, et õppuste perioodil ollakse uute slottide jagamisega paindlikud ja lennujaamade tööaegu pikendatakse, kui hilinemised hakkavad üle liinivõrgu kumuleeruma.

Igal juhul tuleks õppuste perioodil arvestada võimalike hilinemiste ja halvemal juhul ka lendude tühistamisega ja seda eriti siis, kui lend toimub läbi Saksamaa õhuruumi. Lendude hilinemistel on teatavasti komme omada lumepalliefekti ja seetõttu võib hilinemisi tekkida üle Euroopa.

Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased