Rootsis plaanitakse lennundusmaksu

Stockholm

Maailmas on üks asi, millest päris hästi aru ei saa. Nimelt peaks kallimad lennupiletid mingil moel olema palju keskkonnasõbralikumad, kui odavamad lennupiletid.

Üldine kliimasoojenemine on enamike inimeste jaoks tõestatud fakt ja ilmselt me nõustume, et kui võimalik, tuleb selle peatamiseks anda oma parim. Aga kas see, kui maksta 500 grammise hapukoore eest 50 sendi asemel 1 euro, kliimale ja selle soojenemisele tõesti kuidagi mõju avaldab?

Tundub, et avaldab. Rootsi Roheline Partei on algatanud seadusemuudatuse, mille kohaselt maksustataks kõiki Rootsist Euroopasse suunduvaid lende täiendavalt 80 Rootsi krooniga (8,4 €), väljaspoole Euroopat 280 krooniga (29,4 €) ja mandritevahelisi lende 430 krooniga (45,15 €).

Kui Rootsi parlament peaks roheliste algatuse heaks kiitma, siis ootab meid alates 2018. a. jaanuarist läbi Rootsi lennates ees uus reaalsus ehk kallimad lennupiletid. Rootslastele on selle show korraldamise potentsiaalne hind välja juba öeldud. Maailma lennufirmasid ühendava IATA pressiteates märgitakse, et Rootsil on oht kaotada 7500 töökohta, kuid mõju kliimasoojenemisele on minimaalne.

Odavlennufirma Norwegian juht Bjørn Kjos on samas küsimuses veidi konkreetsem, öeldes, et plaanitav lennundusmaks tähendaks nende Arlanda lennujaamaga seotud tegevuse täielikku ümbervaatamist ehk Aasia ja USA suunaliste lendude liigutamist Kopenhaagenisse ja Helsingisse (mis oleks muidugi päris tore). Ka SAS on avaldanud, et uus maks tähendab liinivõrgu kärpimist Rootsis ja kauglendude suunamist Stockholmist Kopenhaagenisse.

Skandinaavlased on kliima soojenemisega võideldes tõesti õigest otsast alustanud. Rahvusvahelise lennunduse arvele saab panna tervelt 2% maailma CO2 eritustest. Tundub, et sama reha, mis sai nõnda armsaks norralastele, meeldib ühtviisi hästi ka rootslastele. Kõikide maailma probleemide vastu võitlemiseks on parim asi midagi maksustada. Ilmselt on vaid aja küsimus, kunas sama viirus Eestisse levib. Tallinnast ongi praegu juba liiga palju lende.