Kreeka reis

Olen olnud Tripi lugeja pidevalt ja saadud informatsiooni edukalt kasutanud. Ehk võin alljärgnevaga kasulik olla mõnele tulevasele reisiseltskonnale. Tegemist oli perereisiga (vanemad ja kaks teismelist last), reisisihiks oli Kreeka, reis kestis 09. juunist kuni 26. juunini, autoks oli Suzuki Liana, teekonna pikkuseks 7600 km, umbkaudseteks kuludeks 40 000 EEK -i (igaks juhuks kaasavõetud telk ja magamiskotid jäid kasutamata). Eeltöö tegemisel olid peamisteks abilisteks internet, Collins Road Atlas Europe 2003(hakkab vanaks jääma) ja LP Greece 2004, suur tänu ka kõikidele Tripi kirjutajatele/kommenteerijatele. Järgnevalt on esitatud meeldejäävamad hetked ja soovitused(sisaldavad küll palju numbreid kilomeetrite ja ööbimispaikade hindade kohta, aga loodetavasti võib sellest abi olla):

  1. Tartu - Košice(Slovakkia), Tartust 14.00 ja Košices 13.00, kokku 1400 km. Tee oli pikk, aga tasus sõitmist ära. Nagu paljud on soovitanud, soovitan ka mina võimaluse korral Poolat läbida öösiti. Aja võit on märgatav. Põhja-lõuna suunalisel ja lõppkokkuvõttes Balkanile viivana teena soovitaksin Leedu piirist alates Suwalki - Bialystok (E-67) ja edasi Bialystok- Lublin - Rzeszow(19) - Rzeszow- Svidnik - Košice (E-371). Ööbimine Košices oli reisi kallim. Kaks tuba Barca pansionis maksis ligi 5000 slovakkia krooni.
  2. Košice- Velika Plana (Serbia). Košicest 8.30 ja Velika Planas 18.30, kokku 660 km. Üritasin Budapestist väiksemaid kõrvalteid mööda sõita, mis oli viga. Kiirem olnuks ikkagi otse läbi Budapesti sõitmine. Ungari kiirteed on väga kõrgel tasemel ja keskmiseks kiiruseks seal võibki tulla 120 km/h. Serbia meenutas algul vägisi Venemaad, kuid hiljem andsid tunda ehedad emotsioonid ja inmeste sõbralikkus. Teemaksud Serbias (E-75) on võrdlemisi kõrged (1130 dinaari + 15 EUR-i) ühel suunal, kiirtee läbib Belgradi, mis jätab üsna trööstitu mulje.
  3. Velika Plana(8.00) - Leptokarya(17.00), kokku 600 km. Serbia lõunaosas Kosovo piiri ääres oli tunda teatavat ängistust (sõjaväeautod ja kurb muusika). Makedoonia infrastruktuur, vähemalt selle tee (E-75) ääres jättis igati arenenud mulje, teemakse võis tasuda ka EUR-ides. Kuna tegemist oli liisitud autoga, nõuti Kreekasse sisse sõites liisingulepingut. Eestikeelne variant rahuldas, kuid tolliametnike tutvumine sellega võttis aega umbes 20 minutit. Teekond Thessalonikisse kulgeb mööda pikka tasandikku ja on võrdlemisi igav. Ööbimimine "Olympos Beach`i" nimelises kämpingus ei olnud väga atraktiivne, kahjuks oli ka meri veel küllaltki külm.
  4. Leptokarya- Litochoro, kokku 45 km. Siit alates hakkasime Kreekat nautima. Ööbimine "Mirto" hotellis (2 kahekohalist tuba 76 EUR-i, boonusena ainult kreekakeelne omanikust vanahärra kahe koera ja ühe kassiga, tubades rõdud ja nendelt vaade Olümposele). Olümposele tõus ja laskumine kestaks kokku vähemalt 10 tundi. Mäele minekuks tuleb auto jätta Prioniasse (seal lõpeb tee) ja alustada tõusu. Vesi ja toit on vaja kaasa võtta, tegemist on sisuliselt matkarajaga, mis ei vaja erivarustust, kuid võib olla pisut väsitav. Jõudsime 2100 m kõrgusele (refuge A), udu tõttu otsustaime alla tagasi tulla. Seega kestis meie poolik mäevallutamine umbes 6 tundi. Vaated ja elamused on võrratud ka sellelt kõrguselt.
  5. Litochoro - Kalmabaka, kokku 200 km. Ööbimine hotellis "Rex" (kaks kahekohalist 90 EUR-i). Kalmbaka ja Kastraki on võtmeks Meteorasse. Sealsed kaljudel asuvad kloostrid olid reisi üheks tipphetkeks. Kindlasti soovitaksin külastada Moni Megalou Meteorou`t , kloostritest suuremat. Sissepääs 2 EUR-i, naissoo esindajad saavad ka seelikud.
  6. Kalmabaka-Itea, kokku 300 km. Päeva sihtpunktiks oli iidne Delfi. Selle külastamine vajab pisut eelteadmisi Kreeka ajaloo kohta. Samuti on palavuse tõttu parimaks külastusajaks ennelõunane või õhtune aeg.
  7. Itea- Tolo, kokku 300 km. Tolo on tüüpiline ühe tänava ja kena ranna ja lugematute hotellidega kohake, kus nädala jooksul võib ilmselt igav hakata. Jäime sinna kolmeks ööks. Merevaatega kaks kahekohalist kolmeks ööks maksid 270 EUR-i kokku.
  8. Tolo, kokku 0 km.
  9. Tolo-Mükeene-Ateena- Epidauros-Tolo, kokku 320 km. Mükeene muististe külastamine nõuab samuti sügavaid eelteadmisi. Loodetavasti annab näiteks "Lõvivärava" nägemine tõuke huvi äratamiseks Kreeta-Mükeene kultuuri, Agamemnoni, Trooja sõja või Heinrich Schlimenann`i vastu, või üldse ajaloo vastu. Ateenas oli sihiks akropol. Kõikidest külastatud muististest oli see kõige paremini säilinud ja seetõttu enim atraktiivsem. Ateena linn ise meenutab kõige enam Jerevani ja sarnane on ka liiklus. Epidaurose 3. sajandist ja umbes 15 ooo pealtvaatajat mahutav kreeka teater on kõige paremini säilinud.
  10. Tolo-Glyfada(Korfu), kokku 500 km. Sihtpunkti valikul oli kahtlemata oluline osa Gerald Durrelli raamatutel 1930-ndate aastate olustikust sellel saarel. Sõit sinna kulgeb praamiga Igoumenitsast ja pilet autole ja neljale reisijale umbes 55 EUR-i üks ots. Glyfada on üks randadest saare läänekaldal(kus asuvad ka teised ilusamad rannad), kaks ööd apartemendis neljale maksis 140 EUR-i. Paljud reisiraamatud kirjutavad Korfust kui kõige rohelisemast saarest selles regioonis. See vastab tõele.
  11. Glyfada-Kerkyra-Põhja-Korfu-Glyfada, kokku 120 km. Kerkyra, Korfu pealinn, on väga itaaliapärane. Põhja-Korfu rannad jäävad Lääne-Korfule pisut alla.
  12. Glyfada(7.30) - Petrovac, Montenegro (23.30), kokku 560 km. Tegemist oli reisi kõige väsitavama sõiduga, millest enamik kulges läbi Albaania(sisseõit 10 EUR-i inimese kohta). Maa on ilus, inimesed lahked ja sõbralikud, ka kohalikud politseinikud - tundus, et võõramaiste numbritega autosid ei peatatud ka rikkumiste puhul. Aga ühel hetkel lõppevad teed lihtsalt ära või on väga raskesti läbitavad. Kokkuvõttes tuli sellel maal keskmiseks kiiruseks 33 km/h. Selle suurepärase maa aeg võib kätte jõuda ehk paarikümne aasta pärast.
  13. Petrovac-Kotor-Petrovac, kokku 100 km. Pärast Albaaniat tundus Montenegro kui paradiis. Peatusime Petrovacis eramajutuses kolmeks ööks (kaks kahekohalist apartmenti 180 EUR-i, rannast 5 minutit). Võrreldes Kreekaga tundus, et Montenegros oli hooaeg juba alanud ja enamik puhkajatest kohalikud. Kotori suurepärane vanalinn vajab kindlasti külastamist.
  14. Petrovac
  15. Petrovac(8.30)-Mohacs(21.00), kokku 650 km. Kojusõit läbi Montenegro, Bosnia, Horvaatia ja Lõuna-Ungari.
  16. Mohacs(8.00) - Võru (13.00 järgmisel päeval), kokku 1800 km. See sõit läks pisut pikaks, aga Krakovis tundus, et kõik tahtsid juba koju.