Ringreis saapamaal by Rännumees

Paneksin lühidalt kirja ülevaate oma reisi kohta Itaalias. Kuna aega ja viitsimist pole, siis alltoodud kirjeldust täpsustama eriti ei hakka, kuid võimalikele küsimustele olen valmis vastama. Niisiis: Aeg: augusti lõpp/septembri algus (kokku 2 nädalat) Transport: lennuk+rendiauto Rahvas: 2 inimest Ööbimine: kämpingud 1 päev: Bergamo lennuväljale jõudsime arvatult suht nilbel ajal (ca kell 1 öösel) ning kõik rendiauto kättesaamise lootused loomulikult luhtusid, sest rendifirma sulges uksed täpseöt pool üks. Järgnesid 7 poolunes tundi ning hommikul kell 8 oli start. Õnneks olid need 7 tundi ka kogu reisi ainus negatiivne kogemus. Sõitsime Brescia poole, kus külastasime kohalikku kindlust ning samas võimsat keskaja relvamuuseumit. Edasi sõitsime Sirmione poolsaarekesele, mis asub Garda järve lõunatipus. Sealne ümbrus on fantastiline ning järve ääres ja parkides jalutamine oli tõeliselt ergastav kogemus. Õhtupoolikul jõudsime Veronasse, kus kolasime linna peal (Romeo+Julia, Amfiteater, Piazza delle Erbe jne). Kämpasime linna lähedal, mäe otsas (vaatega öisele linnale). 2. päev: Hommikupooliku veetsime Padovas, kus on Euroopa suurim piazza (Prato della Valle) ning Sant'Antonio katedraal. Ülejäänud päev läks Veneetsia peale. Auto jäi Fusina sadamasse, sealt paadiga linna. Tagasi Fusinasse jõudsime pimedas (kell oli vist 9) ning kämpingusse jäime mõnikümmend kilomeetrit lõunapool. 3. päev: Esimest korda ujuma! Hommikul üheksast oli õhk +28 ning vesi +22+23C. Aadria merd sisse õnnistades õnnestus saada kõrvetus ka väikeselt meduusilt. Edaspidi seda enam ei juhtunud. Ennelõunase aja veetsime Ferraras (Castello d'Este) ning päeva teise poole Bolognas. Asinelli torni ronimist nõrganärvilistele ja kehast nõrkadele inimestele ei soovita - 100 m kõrge e 500 astet vanal puutrepil. Teine vaatamisväärsus on seal Portico di San Luca - 7 km pikkune arkaad kesklinnast mäe otsa, kiriku juurde. Bolognas oli raskusi ka söögikoha leidmisega, kuna linna jõudsime kella 1 paiku ning kella 5-ks ei olnud kesklinnas avatud mitte ühtegi ristorantet, trattoriat ega osteriat. Lõunapausid täiega imesid, tuli leppida McDonaldsiga. Kämpasime jälle Aadria mere ääres. 4. päev: San Marino - fantastiline, kuid väga turistic koht. Ülevalt vanalinnast avanenvad vaated kaalusid rahvamassi kuhjaga üles. Sai läbi käidud 2 torni kolmest ning lasta silmal maastikel puhata (keha oli ronimisest niikuinii liiga väsinud). Ööbisime jälle mereäärse kämpingus. 5. päev: Sõitsime mööda Aadria mere rannikut lõuna poole, käisime ujumas, võtsime päikest. Korraks põikasime sisemaale ning külastasime Frassassi koopaid, kus on Euroopa üks suurimaid koopasaale (no ei ole paremat sõna cavehallile). Olles mäe sees, kus lagi on 200 m kõrgusel sinu kohal, kus on 15 m kõrgused stalaktiidid ja stalagmiidid, kus on sisejärved ja palju, palju veel, tajud tõeliselt inimese väiksust. Muide stalaktiit/stalagmiit kasvab 1 mm aastas. Pärast seda sõitsime mere äärde tagasi ning kämpasime mereäärses kämpingus. 6. päev: Päev mägedes. Sõitsime läbi Apenniini poolsaare, eesmärgiga jõuda õhtuks Sorrentosses. Enamus päevast läks Abruzzo rahvuspargis ringi kolades - väikesed mägikülad, hingematvad vaated, ujumine Barrea tehisjärves jne. Pärastlõunal võtsime esimest korda ette kiirtee otsa ning kaheksa paiku lõime telgivaiad Sorrentos maasse. Sellele eelnes 1,5 tunnine ekslemine Amalfi ranniku mägiteedel (otsustasime ringiga minna Sorrentosse, kuna kiirteel lendasid kilomeetrid arvatust kiiremini). Telgi ukselt oli vaade Napoli lahele ning telgi kohal kasvas sidrunipuu. Mõnus! 7. päev: Capri saar. Iga vähegi liikuda suutev või mittesuutev turist on ennast sinna vedanud, mis rikub kõik viimasetki romantilised sugemed. Capri on lärmakas, kallis, ülerahvastatud kuid sellegipoolest väga ilus koht. Tegime 2-tunnise tiiru paadiga ümber saare, millest pool läks Sinise Groti ees ankrus seismisel ning 8 euro eest laevarahva grotti vedamisel. Me sellest lõbust loobusime arvestades neid rahvamasse ning ärakäinud kiitsid meie ainuõiget otsust. Ülejäänud sõit oli väga maaliline. Caprile minnes soovitan veel ka Augustuse aedu, kuid saarele mitte minnes te siiski väga palju ei kaota. Grand Marina kõrval on muide ka väga mõnus koht suplemiseks (kivine rand välja arvatud), mida ka kasutasime. Ööbisime juba mandril Pompeji kämpingus. 8. päev: Hommikul sõitsime Vesuuvile ning ronisime kraatri ääre peale. Samal ajal otsustas kohta külastada ka äikesetorm, mis tegi vulkaani otsas olemise elamuse eriliseks. Õnneks möödus torm kiirelt ning ennem alla tulema asumist juba päike paistis. Varusime enesele veidi laavatuhka ning startisime tagasi Pompejisse, kus läks ära ülejäänud päev. Ostsime raamatu ja sukeldusime ajalukku. Õhtuks oli plaan läbi Napoli sõita kämpingusse. See ka realiseerus, kuid sealne liiklus viis igasuguse isu linna naasta, seega rohkem me Napolit ei näinudki. Linna jõudes muutuvad kõik fiatimehed ja rollerijuhid eriti agresiivseks ja hoolimatuks ning oli väike ime, et ühtki mõlki ei saanud. Telgi panime üles Vahemere ääres. 9. päev: Hakkasime sõitma Rooma poole. Külastasime Sperlonga lähedal Tiberius mäevilla, mis on tõeliselt võimas vaatamisväärsus. Käisime korduvalt ujumas ning õhtuks jõudsime Roomasse, kus üürisime bungalo. Kuna kämping (Happy Camping Village) pakkus sellist teenust, et hommikul viiakse sind kämpingust tasuta rongijaama, kust saad otse Rooma kesklinna ja õhtu tullakse ka vastu, siis seda ka kasutasime. 10. päev: Rooma - Colosseum, Palatine Hills, Foorum, Kapitooliumi mägi ja muuseumid, Il Vittoriano, Pantheon ja Trevi purskkaev. Ka rahulikus tempos jalutades ja naudiskledes on need võimalik ühe päevaga läbi käia. 11. päev Vatikan+Rooma: Peetri katedraal, Vatikani muuseumid. Täiesti unustamatud muljed. Pärastlõunal kolasime poodides ja Roomas käigu lõpetasime Hispaania treppidel jalgu puhates. 12. päev: Hommikul mööda kiirteed Toskaanasse ja siis aeg maha - suured viinamarjaväljad (sai ka raksus käidud ja need viinamarjad olid eriti head), oliivisalud, päevalillepõllud. Põikasime sisse Sienasse ja nautisime tõelist renesanssi hõngu. Hüppasime sisse ka Piinamuuseumisse, mis oli tõeliselt creepy. Nõrganärvilistele ei soovita, kuna kõik riistad olid otse elust (küll keskajast). Edasi sõitsime läbi San Gimignano (tornide linn) ja mööda külavaheteid jõudsime õhtuks Firenzesse. Kämpasime linna kohal, Michelangelo väljaku kõrval. 13. päev: Firenze - katedraal, piazzad, Ponte Vecchio, Uffizi galerii. Viimasesse sisse ei läinud, kuna 2-3 tunnine järjekord oli liig, mis liig. Pärastlõunal võtsime suuna Pisa poole, kus käisime ära Imede Väljakul. Klooster ja katedraal on kohati isegi imposantsemad, kui projekteerimisveaga kellatorn. Ka Pisa linn on üsna mõnus koht, kui sellest turistilõksust veidi eemale minna. Kämpasime vahemere ääres kämpingus. 14. ja viimane päev: Hommikul sõitsime taas mägedesse - Carrara marmorikaevandusse. Jällegi üsna rikastav kogemus. Tasub kindlasti vaatama minna, kuna koht on täiesti uskumatu. Lõunaks jõudsime Genovasse, kus käisime Kolumbuse maja vaatamas ning akvaariumis. Viimane on Euroopa suurim ning kindlasti "a must see". Õhtupoolikul viimane shoppamine (kotid pastasid, oliiviõli ja veini täis) ning mööda kiirteed ühe joonega lennujaama. Tallinnas olime kell 5 hommikul.

Kokkuvõte: Ilmad olid väga ilusad, ainult paaril päeval olid ca pooletunnised äikesetormid. Ise sõites ja käies saad valida oma tempo, ei pea kiirustama ja seega näed rohkem. Meie reisikava oli mõnevõrra suurem, kuid paljud asjad jätsime välja, kuna ei tahtnud kohtadest lihtsalt läbi joosta vaid neid tõeliselt nautida. Alati saab ju tagasi tulla. Tõeliselt kahju oli turismigruppidest, kes meist muuseumites sõna otseses mõttes mööda tuiskasid. Keele mitteoskamist ei maksa karta - inglise keelt seal reeglina ei osata (ka noored mitte) ning sellegipoolest saime hästi hakkama. Nad on välismaalastele harjunud asju käte ja jalgadega selgeks tegema. Tasub olla ettevaatlik rahadega - sind üritatakse tõmmata iga asjaga. Loe raha alati rahulikult üle, söögikohas lepi hind kokku ennem kui toidu valid jne. Toidusoovitused - turistikohtadest eemal asuvad trattoriad, osteriad ning kõik seal pakutavad road - pastad, pizzad, mereannid, salatid jne. Samuti ostsime pidevalt tee ääres kohalikelt virsikuid, nektariine, meloneid, viinamarju jne. uskuge mind, nende maik on teine nendest, mida Eestis saate. Vein - 10 EEK liiter on täiesti hea maitsega ja mõnus vein. Kuigi mõni kuu tagasi ma kusagil siin foorumis täiega vaidlesin, et 10 EEK ei saa olla hea vein. Saab küll. Itaalias.