60% kõikidest pagasikahjudest on seotud nende kahjustumisega, teiselt kohalt leiab pagasi hilinemised ning ülejäänud kahjude puhul on tegemist vargustega. Kas sina tead, kelle poole pagasiprobleemide korral pöörduda?
„Pagas on reisil olles inimese isiklik riidekapp ja seif, mille väärtus võib olenevalt reisi pikkusest ja olemusest küündida mitmete tuhandete eurodeni. Kahjuks ei tea ebameeldivasse olukorda sattunud inimesed päris tihti, millise murega, millal ja kelle poole pöörduda,“ rääkis Seesami reisikindlustuse tootejuht Marit Raag.
Selleks, et pagasiprobleemi takerdununa kiiremini lahendus leida, kaardistas kindlustaja levinumad pagasiga seotud kahjud ning selgitab, kuhu erinevates olukordades pöörduda ja kelle abile loota.
Kui avastad pagasi kahjustused lennujaamas, tuleb koheselt üles otsida pagasiteenindus (baggage claim) ning registreerida kahju. Kui avastad pagasi kahjustumise koju või hotelli jõudes ja sinu pagas on kindlustatud, siis tee pildid kahjustunud esemest ning täida kahjuavaldus. Dokumendid koos piltidega tuleb esitada kindlustusele esimesel võimalusel, aga mitte hiljem kui 7 päeva pärast. Lisaks on soovitatav konsulteerida ka lennufirmaga, sest osad lennufirmad kompenseerivad rikutud pagasi.
Pagasi hilinemisel tuleb pöörduda koheselt kohaliku lennujaama pagasiteenindusse (baggage claim) ja registreerida pagasi hilinemine. Kindlasti tasub uurida, kas lennufirma pakub hüvitist esmatarbekaupade ostmiseks. Kui mitte, siis hüvitab kindlustus riided, pesemisvahendid ning muud esmatarbekaubad. Kui reisi eesmärk on võistlus, treeninglaager või üritus, mille tarbeks on vajalikud spetsiaalsed riided või spordivarustus, hüvitab kindlustus uute riiete rentimise või ostmise kuni 30% ulatuses pagasi kindlustussummast.
Tehtud kulutuste tõendamiseks on oluline alles hoida kõik ostutšekid.
Pagasi kadumise korral tuleb samuti pöörduda lennujaama pagasiteeninduse punkti (baggage claim) ja paluda vastavat tõendit. Kui pagasit ei leita 21 päeva jooksul, loetakse see kadunuks ning inimesel tekib õigus küsida lennufirmalt või kindlustuselt hüvitist. Hüvitise saamiseks tuleb kliendil esitada nimekiri pagasis olnud esemetest ja võimalusel ka ostudokumendid. Vastavate dokumentide puudumisel kehtivad kindlustusseltsi tingimustes toodud hüvitislimiidid.
Enne reisi kindlustussummat valides soovitab kindlustaja lähtuda kogu pagasi väärtusest, mis lisaks kohvris sisalduvatele riietele, jalanõudele, hügieenitarvetele ja tehnikale peaks sisaldama ka kohvri või koti maksumust. Arvestada tuleb aga sellega, et kõik kaasas olevad asjad ei pruugi kuuluda kindlustuskaitse alla, näiteks ehted, sularaha jms.
Reisile minnes soovitab kindlustaja foto- ja videotehnika, telefoni, arvuti ja isikut tõendavad dokumendid käsipagasisse panna ja enda valvsa pilgu all hoida.
Varguse korral tuleb esimese asjana pöörduda politseisse, fikseerida vargus ning seejärel pöörduda kindlustuse poole. Enne reisi soovitab kindlustaja tutvuda ka hoiustamisnõuetega. Näiteks ei ole autoga reisides lubatud pagasit ja muud väärtuslikku jätta nähtavale kohale ning ööseks tuleb autost asjad hotellituppa viia.
Seesami esindaja sõnul on vargused siiani kõikidest pagasikahjudest moodustanud pigem väikese osa, kuid üleilmne majanduse olukord on ka pikanäpumehed aktiivseks muutnud ning vargused kasvutrendi viinud. Näiteks on sagenenud rahakoti vargused ning pikanäpumeeste lemmikkohad oma ohvrite jahtimiseks on erinevad transpordivahendid, kus märkamatult tehakse lahti seljakott või võetaks lausa õlakotist rahakott. Samuti on sagenenud autodesse sisse murdmised ja asjade vargused.