lauriandres

Uus kasutaja, liitus Tripiga 13 aastat tagasi


21 meeldimist
19 postitust
195 kommentaari

Viimased kommentaarid
Eeldusel, et hommikusöögi saab hotellist, jood kraanivett, siis lõuna- ja õhtusöögi võiks saada kokku 2000 jeeniga. Kui rasvavarud on korralikud, söögiisu on väike ja raha ikka üldse ei ole, siis vist piisaks ka 1000 jeenist, et päris nälga ei jääks :-). 2008 esimese reisi Jaapanisse arvestasingi u. 2000 jeeni päeva kohta. Viimased 3 reisi on olnud pigem 5000 per päev. Iga nurga peal müüakse isuäratavaid paksuks tegevaid asju :-). 

Oleneb muidugi marsruudist, aga minu meelest on regionaalsed JR passid mõistlikumad - aga seda muidugi eeldusel, et marsruut seda toetab,
Üldise JR passi miinus on minu meelest see, et see ei kehti Nozomi puhul ning Hikari ja Kodama rongid sõidavad Tokyo-Osaka vahel oluliselt harvemini võrreldes Nozomiga.

Enda kogemus siis JR West Kansai Wide, JR West Kansa-Hokuriku, JR East Nagano-Niigata ja JR Kanto (nüüd Tokyo Wide) passidega.

Ise ei ole testinud, aga välismaalastele on ka Tokyo-Osaka vahelised lennud ANA või JAL-ga oluliselt odavamad võrredes nende hindaga kohalikele.

Regiooni passe saab osta ka väikse lisatasu eest lennujaamast JR kontorist.

Kui reisi kestvus on kuni 14 päeva, siis NRT-Tokyo-NRT transpordiks soovitan kindlasti JR NEX piletit. KIX-Osaka-KIX olen teinud nii JR Icoca&Haruka paketiga kui ka kasutanud tavalist nn Rapid rongi. Kui hotell on Namba lähedal, siis on mõistlik kasutada ka Nankai rongi.
Viktor54:

Selles osas vaidleks sinule vastu - IMHO liikluseeskirjade rikkujate sõidumõnu nimel ei pea ise kraavi sõitma või tekitama ise omakorda looma ohtliku olukorra ennast veokate vahele pressides, kuna mingi pan on närviline. See on nagu rohkem tagumise liikleja mure hoida ohutut pikivahet (mida minu meelest poolakatele vist ei õpetata). Üldse, Poola liiklus nii visuaalselt kui ka statistika järgi on minu meelest selline, et sellest ei tasu eeskuju võtta - ehkki ka neid eestlasi on küllalt, kes seda Eestis praktiseerivad - sõidavad a la õuealadel 50 km/h jne.
Mis-iganes põhjusel on Poolast edasi liiklus oluliselt rahulikum - seda nii kiirteedel kui ka asulates.
Minu soovitused (kui ei ole varem sõitnud mujal Euroopas v.a Baltikum).

1. Tark ei torma.
2. Targem annab järele.
3. Liikluses ei ole kohustus kasutada eelisõigust - peaasi, et auto koos reisijatega on reisi lõpus ikka tervelt tagasi. Mägiteedel vaata, et tõusudel peaks mootor vastu ja laskumistel pidurid.
4. Alates Varssavist on liiklus TIHE. Hoia pikivahet, jälgi peegleid. Eriti tähelepanelik peaks olema kiirteel siis, kui nähtavus on kehva või sajab korralikku paduvihma. Poolas on kiirteedel lubatud 140 km/h. Paljud sõidavad kiiremini ning 160-ga sõites kahanevad vahemaad mingi jama korral (ummik, avarii) ikka oluliselt kiiremini võrreldes Eesti oludega.
5. Kui kiirteel näed, et hakkab tekkima mingi seisak, siis lülita hädatuled sisse, et oleks kindel, et sinu sabas sõitev sõiduk tagant otsa ei sõidaks.
6. Enne reisi kontrolli, et auto veermik, pidurid jms oleks heas korras. Kiir- ja mägiteed söövad suure isuga klotse ning kettaid.
7. Ööbimise pärast ära stressa; kui ei ole tegemist just mingi ürituse vms  ning sinul ei ole mingeid erinõudeid majutuse osas, siis piisab sellest, kui broneerid öömaja eelmisel õhtul. 
8. Šveitsis ei kehti soodne andmeside roaming. 
Täiendan natuke:

Ehkki kõik räägivad, et parim aeg Jaapanisse minna on aprilli algus või oktoober-november, siis mina julgen soovitada ka mai kuud näiteks vahemik 10.05-30.05. Ilm on mõnus ja soe, isegi palav, turiste vähem kui kirsside õitsemise ajal (Fushimi Inari on muidugi hullumaja). Kirsside õitsemise perioodil võid vabalt iga päev vihma nautida. 

Eeltöö järjekord:

1. Osta piletid, kui nende hind on sulle õiglane. Vahet ei ole, kas see on NRT, HND, KIX, NGO või FUK - peaasi, et saabumine oleks enne 18:00 ning väljumine alates 10:00 või siis näiteks vahemikus 22:00-2:00. Saabumisi a la kell 23:00 ja väljumisi a la kell 7:00 või 03:00 väldiks. Jaapani elamuse saad nii Tokyo kui ka Osaka ümbrusest. Kui aga lennuk väljub näiteks NRT-st a la 10:30, siis soovitan kindlasti ASAP broneerida ka toa lennujaama lähedal, sest juba Tokyo jaamast läheb NEX rong sinna u. tund aega ning hommikul vara ei ole üldse tore seal jaamas pagasiga stressata.

2. Alla 100 eurot maksvad kahesed toad on kitsad, üsna tihti võib nn double voodi olla ainult 120 cm laiusega. Aga korralikus nn business hotellis on olemas kõik mugavused; kui ei ole erisoove, siis ei pea kaasa võtma ei dushigeele-šampoone kui ka hambaharja ja -pastat. Tähtis on see, et hotell võiks olla sellise metroo või raudteejaama lähedal, kust on hea ühendus mõne tähtsama rongijaamaga. Tokyos siis Tokyo Station või Shinjuku, Osakas võiks olla, kus saab 15 minutiga nii Osaka-Umeda, Namba ja Tennoji jaamadesse.

3. Pane marsruut paika www.japan-guide.com portaali abil. Seal on olemas kõik ja enamgi veel.

4. Täpsemat marsruuti planeeri  juba www.hyperdia.com abil. See eeldab, et sa tead vajaliku metroo-rongijaama nime. A la näiteks Fukuoka tähtsaima rongijaama nimi on hoopis Hakata.

5. Kontrolli, JR globaalne pass on ikka see kõige õigem valik. Mina olen alati eelistanud regionaalseid JR East või JR West passe. Üldises plaanis on rongiliiklus muidugi kallim võrreldes Itaalia või Prantsusmaa hindadega, eriti siis, kui ei leia sobivat turistile mõeldud passi. Puuduvad tunnipiletid jms. JR globaalse passi miinus on ka see, et Nozomi ronge ei saa kasutada, aga näiteks JR West osade passidega on see lubatud Shin-Osakast edasi Hiroshima poole.

6. Võta kaasa sularaha. Näiteks Daiso, mis on suur ja vägev pood - seal ei saanud kaardiga maksta. Söögikohtades on samuti parem sulliga arveldada.

7. Kui sa ei taha just süüa kohalikus Tšaikovski restoranis, siis väljas söömise hinnad on odavamad kui Eestis. Huvitavamate söögikohtade leidmisel oleks muidugi jaapani keele oskus abiks, aga seda ei pea muretsema, et on võimalus kaalus alla võtta :-).  Rongijaamad ning kaubamajad kubisevad restodest, kus on ka inglisekeelne menüü.

Olen käinud Germaloga 5x kultuurireisil ja 9x suusareisil, viimati 2015.
Kõik need on olnud 5+ nii programmi kui ka korralduse poolest. Kindlasti soovitan Germalot neile, kes soovivad saada väga head võtmed-kätte paketti.

Jaapanis olen käinud omal käel 5 korda; 2008 (7 päeva, üksi ja vallaline), 2013 ( 7 päeva, üksi, naine ja laps kodus), 2017 (7 päeva,abikaasa ja kolleegiga), 2018 (10 päeva, abikaasa ja laps) ja 2019 (11 päeva, abikaasa, laps ja ema).

Kui saad lennupileti TLL-KIX/NRT/NGO-TLL 500-600 euroga, siis suures plaanis tuleb omal käel kogu reisi maksumus u. 2 korda odavam. Jah, see ei sisalda kedagi, kellel oleks sama hea know-how nagu on seda Martti Kaldal. Aga üsna palju infot saab ka Wikipediast.
Selle tõttu ei ole käinud ka nii tihti Germalo suusareisidel kui tahaks, sest Jaapan on omal käel kultuurireisina odavam :-).

Olgu see hind mis ta on, aga minu meelest on Germalo Jaapani reisi programm liiga tihe. Nara peaks olema kindlasti terve päev (juhul, kui hotell on Osakas või Kyotos), Koyasani ja Hakonet ei oska kommenteerida, sest ise ei ole seal olnud. Koyasan tundub mulle piltide põhjal sama, kui ööbiks mingis pastoraadis, mis on keset künkliku Metsakalmistut :-) koos suure koguse mandri Hiina turistidega, selle tõttu ei ole seda kohta ka külastanud. Muidugi on kõik need vaatamisväärsused, mis on Japan Guide portaali andmetel väärt maksimum punkte ning jäävad Tokyo-Hiroshima koridori, mandri hiinlastest üle ujutatud.

Enda lemmikud Jaapanis on erinevad akvaariumid (Osaka Kaiyukan, Awa Kamogawa, Enoshima), Amanohashidate, Kinosaki Onsen, Arima Onsen ning mõlemad Shirahama rannad. Loomulikult ka üleüldine elu-olu ja turvalisus. Selge on see, et luuavarrepaugu (Jaapani puhul siis maavärin, taifuun ja hullunud noakangelased) eest ei ole keegi kaitstud, aga see vabadus, võrreldes Barcelona, Milano või Rioga, on ikka mõnus.

Kindlasti on mõistlik kasutada Germalo teenuseid, kui kardad, et ei saa hakkama, on raskusi jalgsi pikkade vahemaade läbimisel ning ei oska inglise keelt. Omal käel Jaapani reis eeldab korralikku kodutööd ning teatavat ... kogemust-vaistu, et kuidas rongiliinid jms seal toimib.
 
Ise ootan kuuendat reisi (ei ole veel midagi broneerinud).

Kuidas see nõme on :-)? Muidu oleks nii, et noored ei saakski n.ö "poola teid" nautida ja 2029 kõik imestavad, et kas tõesti on Poola läbimine olnud aeglane.
Minu meelest Euroopa autoreisi üks osa ongi "Poola läbimine" kui protseduur vms :-). Natuke on isegi kahju, et elamus ei ole võib-olla enam selline nagu see oli minu jaoks 97-dal aastal, kui esimest korda bussiga Poolat läbisin. Kui ma õigesti mäletan, siis buss startis kell 7:00 Suwalkist ja oli u. kell 22:00 Prahas.  Elamus kogu eluks (olin varem reisinud ainult Baltikumis, Soomes ja Rootsis). Alates Leedu-Poola piirist oli kohe aru saada, et tegemist on oluliselt teistsuguse riigiga kui seda on Eesti, Läti või Soome; seda enam, et näiteks Suwalki-Varssavi ja Wroclaw-Kudowa Zdroj on looduse poolest ikka üsna erinevad.
 
Väga vähesed hotellid on minu teada broneeritavad varem, kui 6 kuud ette.
Ryokanide puhul võib see piir olla isegi 3 kuud.
Ma arvan, et proovi uuesti augustis-septembris-oktoobris.

Mina julgen hotellidest soovitada Lomzas Gromada ja Amadeusi (selles on ka laste mängutuba), Augustowis Nad Netta, Rzeszowis Fryderyki.

http://ssc.siskom.waw.pl/
Selle kaardi järgi peaks n.ö pseudokiirtee (2+2, max lubatud kiirus 120 km/h) olema valmis Budziskost Ostrow Mazowieckani; aga vähemalt Google'i kaardi järgi ei ole satelliitfotode põhjal küll näha, et näiteks käiks juba ettevalmistus muldkeha jms jaoks.

Olid ajad :-). Midagi neile, kes pidid Poolat (E67) läbima siis, kui 2+2 eestlastele vajalikel lõikudel oli veel unistus. Ise läbisin esmakordselt 1997.


Skyscrapercity foorumist leiab huvitavat infot ka teiste Poola teede kohta.
Kui olen igasugu poolakeelsetest plaanidest õigesti aru saanud, siis peaks enne 2025 olema Budziskost tähtsamatesse Tšehhi, Slovakkia ja Saksamaa piiripunktidesse 100% 2+2 maanteed?

Olen ise käinud omal käel Jaapanis 4x (2008, 2013, 2017, 2018), reisid kestvusega kuni 10 päeva, 1x Shanghai ümbruses (8 ööd, 2009) ja 2x Hong Kongis (2009, 2016), siis minu soovitused "millal maksad memme vaeva" tüüpi reisile:
1. Kõige turvalisem, lihtsam ja stressivabam neist on tõenäoliselt Jaapan.
2. Miks te selle mehe kaasa võtate? IMHO Jaapanis reisida inimesega, kes ei ole Jaapanist huvitatud, on üks suur närvide rikkumine.
3. Jaapanis on kõik SUUR; näiteks Tokyo rongijaama (Tokyo Station) Keiyo liini platvormilt ilma pagasita Sobu liini platvormile (sealt läheb NEX Narita lennujaama) kõnnib Usain Bolt  5 minutiga, aga 70 aastane peaks kindlasti arvestama vähemalt 30 minutit ainult sellele, et sissepääsust jõuda rongi ukseni. Sildimajandus on eeskujulik, aga distantsid rongijaamades on pikad ja rahvamass sama, mis laulupeol. Esmakordselt peaks nii Tokyo, Shibuya, Shinjuku, Namba kui ka Umeda jaama jaoks arvestama isegi tund aega. Kui lähed Jaapanist tagasi Euroopa poole ja lend on varem kui 11:00, siis soovitan ööbimise võtta lennujaama lähedale. Narita puhul peaks arvestama seda, et seal peaks olema 3h enne väljalendu; Tokyo rongijaamast sõidab sinna u. 1 tund, lisa veel transport hotell->Tokyo rongijaam, seega pead ärkama juba kell 5 või 6 ning lootma, et tee peal ei esine takistusi.
4. Onseni kogemuse saamiseks suurlinnas on lihtne võimalus, kui broneerid mõne öö sellises hotellis, kus on olemas kas n.ö spa, onsen või sento. Näiteks APA hotelliketil on onseniga hotelle nii Tokyos kui ka Osakas.
5. Kergeks matkaks julgen soovitada Jigokudani ahviparki Nagano lähedal, vähemalt piltide järgi Yamaderat Sendai lähedal, mereäärseks jalutuskäiguks Shirahamat Izukyu-Shimoda või siis Shirahama Shirahama rongijaama lähedal (üks neist on Tokyo, teine Osaka lähedal).
6. Matkamisele head alternatiivid 70 aastasele on akvaariumid. Julgen soovitada Osaka Kaiyukani akvaariumi, Awa Kamogawa akvaariumi, Niigata Mahonpai akvaariumi ja Enoshima akvaariumi. Kõikidesse nendesse pääseb väga hästi ühistranspordiga.
7. Sellised toad, kus saab olla 3 täiskasvanut, on Jaapanis minu meelest keskmisest kallimad. Pigem tasub broneerida ühene ja kahene tuba.
8. Esimese postituse järgi järeldan, et kodutöö on tegemata. Kui plaanid emaga Jaapanisse minna ja te ei taha seal olla nagu peata kanad, siis soovitan tungivalt www.japan-guide.com infoga tutvuda.
9. Ootan juba oma järgmist Jaapani reisi.

Olen käinud Horvaatias 2008 (üksi), 2015, 2016 ja 2017, juunis, lapse vanus siis vastavalt 3,4 ja 5 aastat. 2015 olime 3 ööd Baškas, 6 ööd Bibinjes; 2016 3 ööd Baškas, 7 ööd Vodices ja 2017 samuti 4 ööd Baškas ja 6 ööd Vodices. Minnes läks 2015 3 päeva, 2016 ja 2017 4 päeva (tegime ringi Tšehhi kaudu), tagasi samuti 4 päeva läbi Ungari.
Minu soovitused:

  1. Kindlasti kaasa väike WC pott - kui tuleb ootamatu kergem häda, siis saab selle rahulikult tagaistmel ära teha kuni siis kiirteel tuleb legaalne peatumisvõimalus. Arvestades seda, et lapsele ei ole siis vööd peal, on mõistlik kiirus hoida kontrolli all - ise sõitsin need mõned kilomeetrid lubatud 130 asemel 90-ga. Poti puhastamiseks võiks olla kaasas ka mõned liitrid tavalist vett, rääkimata sellest, autos võiks olla ka muidu piisavalt söögi-joogivarusid, et lapsed ei jääks hätta, kui peate olema kiirteeummikus.
  2. Ööbimine on IMHO parem võtta korteris. Kahe laia voodiga korteri mere äärest mitte kaugemal kui 500 meetrit võiks vähemalt juunis Booking.com kaudu saada 40-70 euro eest. Augustis on hinnaklass tõenäoliselt 50-150 eurot.
  3. Vähemalt Vodice ja Baška puhul on hea hinnaga korterite ning söögikohtade vaheline distants 1-2 kilomeetrit, seega oleks hea, kui kergkäru(d) on kaasas.
  4. Kortermajutuse jaoks on mõistlik võtta kaasa sool, pipar, kohvi, kohvifiltrid. Lisaks veel pakk jämedat soola sipelgate tõrjeks.
  5. Juulis-augustis ei ole IMHO mõtet sõita võimalikult lõunasse, sest ka põhjas on vesi siis juba soe. Baška rand on sisuliselt lageda taeva all, seega soovitan võtta kaasa ka kergtelgi-varjualuse ning kui nahk on nõrk, siis ka nii päikese- kui ka taastuskreemi. Enda lapsele panime ainult õhtul taastuskreemi.
  6. Supi hinnad on (juunis) 20-30 kuna vahel, praed-pitsad 50-150 kn, värske kala kg 200-500kn. Jäätisepall 7-10 kn, batuut Vodices 10 minutit 10 kn, Baškas hinnakirjas 10 minutit 30 kn, aga teenindaja ütles, et tegelikult nad aega ei mõõda :-).
  7. Horvaatias ei ole vist ühtegi randa, mis meenutaks Narva-Jõesuud, Valgeranda vms. Kõik on kivised või kiviklibused. Päevitamiseks võiks olla kaasas mingi pehmem-paksem madrats, ainult rätik võib jääda õhukeseks.
  8. Võrreldes Ventspilsi ja isegi Maarduga on mänguplatside osas seis nutune.
  9. Enne starti kontrollida, kas ikka juhiload, roheline kaart ja tehniline pass on kaasa võetud :-)

Hommikul 10:00 paiku ei paistnud silma, aga küllap olen vanaks jäänud :-).

Tuli ka Swedbank'i pakkumine kuldkaardile; pakkumine oli ahvatlev, aga jätsin võtmata, kuna leping on äärmiselt ebamäärane selles osas, mis määrab ära, et mis on koos reisimine ja mis enam ei ole. S.t kas kindlustus ikka kehtib, kui üks pereliige on näiteks hotellis ja teine rannas. Siit edasi arendades - kas kehtib ka siis, kui üks neist on samal ajal Lätis ja teine Antarktikas? S.t IMHO korrektne leping peaks olema selliste asjadega konkreetne ja üheselt mõistetav. Samuti näiteks autoreis - lepingus on kirjas, et midagi tuleb osta kaardiga - kui ostan ühe liitri bensiini Narvas - kas siis Ainažis ikka kehtib kindlustus või enam mitte jms. nüansid.
834arr - kindlustus aktiveeritakse alles siis, kui oled teinud mingi kulu kas kaardiga või siis arveldusarve kaudu. Kui on tegemist näiteks komandeeringuga ja ettevõte maksab kõik kulud, siis see kaardikindlustus ei kehti.
Lisaks jäi arusaamatuks, et kuidas sa näiteks välismaal haiglas tõestad, et selle kuldkaardiga kaasneb ka tervisekindlustus.

Minu meelest tuleb sülearvutid lihtsalt üldpagasisse anda s.t see puudutab ainult käsipagasit.

Apeks: Todaji ei ole ju Kyotos, ikka Naras?
Olen käinud Jaapanis 2 korda, kevadel plaanis uuesti minna.
Kodutöö tee ära www.japan-guide.com
12 aastase seisukohast vaadatuna:

  1. Nara. Jalavaeva vähendamiseks kasuta Kintetsu Nara, mitte JR Nara rongijaama. Muidugi, kui kasutada JR Kansai passi, siis vali ikka JR Nara. Miks Nara - alates parki sisenemisest saad teada :-). Lapsele kindlasti meeldib.
  2. Osaka. Näiteks akvaarium (Kaiyukan). Toredad akvaariumid on veel Nagoyas ja Tobas. Kõige parem on muidugi väidetavalt Okinawal.
  3. Himeji loss.
  4. Kui baaslaager on Tokyos, siis tasub külastamist Nikko. Tokyos endas Harajuku, Odaiba, Akihabara. Kui ilm on ilus ja viitsid olla järjekorras, siis kindlasti ka SkyTree.
  5. Kas öökulli kohviku all peab laps silmas Ghibli muuseumit?

Jaapani rongijaamad (Umeda, Nagoya, Shinjuku, Shibuya, Tokyo Station) on SUURED ja rahvarohked. Tipptunde tasuks vältida. 12 aastane peaks muidugi hakkama saama, aga teineteist ära kaotada on seal väga lihtne. Sildimajandus on muidugi OK.

Võib-olla on abiks.
Kunagi 2011 kevadel sai istutud sama laua taga ühe inimesega, kellel olid piloodi paberid.
Sai siis juttu aetud teemadel MS FSX, airliners.net, airspeed vs ground speed jne. Küsisin, et mis on minusuguse lihtsureliku võimalused eralennukis eelistatult veel kokpitis teha väike lend Eesti kohal. Vastus oli stiilis "pole probleemi, 120 eurot tund, boonusena saad minu juhendamisel n.ö rooli keerata". Piisava huvi puudumisel jäi minu poolt asi katki.
Seega, võib-olla oleks mõistlik kontakteeruda Tallinna lennujaamaga ning äkki viivad nad teid kokku mõne väikelennuki omanikuga, kes kahepoolselt sobiva tasu eest pakuks sellist teenust.

Tegime oma reisi 09.06-25.06
Minnes üks öö Lomzas, Zlicis Ceska Skalice lähedal ja hotellis Relax Dolni Vltavices.
Edasi 3 ööd Krki saarel Baškas ja 7 ööd Vodices. Kahjuks saime tunda külmalainet :-), temperatuur oli enamasti 25-26 kandis.
Tagasi tulles oli selle eest kõik 4 päeva (üks öö Egeris, Rzeszowis ja Augustowis) üle 30 kraadi, Budapesti ümbruses ka 35 kraadi sooja.
Minu Horvaatia rannakülade/linnade edetabel oleks hetkel Vodice, Baška, Bibinje ja Crikvenica. Tegelikult on muidugi Zadar-Sibenik vaheline ala üks rannaküla teise otsa, s.t sama, kui Narva-Jõesuu-Võsu-Kaberneeme-Nõva-Haapsalu-Pärnu oleks kõik kõrvuti.
Juhul, kui ilmaennustus näitab, et ka põhjas on vesi soe, siis IMHO võib ka Baškas nädal või jalgratast omades ka kaks nädalat viibida.
Söögid joogid olid igal pool enam vähem sama hinnaga; lihtne supp 20 kunat, enda lemmik tuunikala 70-100, tavalisemad lihaga praed 50-100, soojad salati 40-50, pitsad samuti 40-60 vahel. Õlu 15-20 0,5l, pudeliga kohalikud veinid alates 100. Praed IMHO maitsvamad kui Ruhes või Kaberneeme restos, portsud suuremad. Horvaatis muidugi ei ole puudust mereäärsetest restoranidest. Kõik söögikohad (s.t personal) olid muidugi ka ääretult peresõbralikud.
Pagulasi ja mustlasi ei näinud. Häirivamad teeremondid olid Svidniku ja Barwineki vahel. Poola autojuhtidele meeldib endiselt hoida olematut pikivahet ning teha ohtlik möödasõit lihtsalt selleks, et siis mõne kilomeetri pärast bensiinijaama või koduhoovi pöörata ning ikka nii, et pidurid saaks ikka korralikult kuuma.

Kuidas on Jaapani suusakuurordi võrreldes näiteks Ischgli, Dolomiitide või La Plagne-Les Arcs keskustega? Olen ise käinud Jaapanis 2x (2008 ja 2013), www.japan-guide.com andmetel on mäepiletite hinnad sarnased Alpide omale, aga radade taseme kohta seal eriti juttu ei ole.

Olen Germaloga käinud 3x Slovakkias, 4x Austrias, 1x Itaalias, 1x Prantsusmaal. Dominaga 1x Austrias, Alpiexpressiga 1x Austrias.
Germaloga on kõik toiminud; peaasi, et Plagne reisi puhul sisse ei maga - nii kodust startides kui ka vahepeal Frankfurdis olles :-)

Õlu vist oli tõesti 6-7 euro ringis, samas Vancouveri hotelli kõrval on üks pood ja veidi allamäge samuti. Õhtusöögil kohalik 0,75 valge vein oli 20 EUR ja mingi Chablis vist 45 euro kandis. Lõunapausi ajal piisas endale mõnest müslibatoonist ja Isostarist.

Sinised rajad on enamasti ikka laiad. Märtsi lõpus on õhtuks iga rada muidugi paras pudru. Järjekorrad (max 5 minutit) on ainult mõne üksiku tõstuki juures (need mis on enne viimast laskumist kodukülla) ning nendel kahel-kolmel, mis viivad kõige kõrgematele tippudele (Bellecote ja Aguille Rouge) - seal võis olla ka pool tundi ooteaeg.
1099 on hea hind; õhtusöök oli kõigepealt külm buffet laud mõne üksiku sooja roaga ning supiga ja siis oli veel eraldi pearoog, mis oli kõigil sama (kes tellisid õhtusöögipaketi), iga päev erinev. Mõni päev oli vist kaks või kolm sarnast valikut. Kui on hea seltskond, siis ei ole probleem seal õhtusöögil 2 tundi või rohkem ära kulutada. Kuna ma ise ei olnud vahepeal 5 aastat reisil käinud, siis läksin enamasti pärast seedimisjalutuskäiku magama, et hommikul esimese tõstukiga kohe mäele minna.
Mingi raja pealt on Courcheveli lennujaam ning ka nõlvad näha. Lugesin, et vahepeal oli plaanid nii Arcs, Plagne kui ka kolm orgu ühendada, aga looduskaitsele see ei meeldinud :-).
Ischgli sarnase rahvamassiga ja pudelikaeltega kodulaskumist Plagnes ei ole. Samas, rahvast on ikka palju, aga kokku u. 400 km radu hajutab selle paremini ära.

Käisin märtsi lõpus Germaloga. Hotell Vancouver on IMHO selle raha eest päris hea. Pudel veini buffet õhtusöögil ajal alates 20 eurot. After ski puudub (kui ise ei tee), aga läheduses on mõned elava muusikaga baarid.

Isegi sinised rajad olid pigem punase varjundiga, palju pikki laskumisi. Kahjuks olid mõned mustad rajad kogu selle aja jooksul suletud, samuti on need paar tõstukit, mis viivad kõige kõrgemasse punkti, ülerahvastatud. Ühe päeva jooksul jõuab ilusti läbi teha Plagne-Les Arcs-Plagne ringi; Vanoise Expressi peal peaks siis hiljemalt 15:00 olema - Vancouver hotelli pääsemiseks peab peale seda kasutama minimaalselt veel vist 4 tõstukit. Rahvamassid sarnased Ischglile v.a see, et Arcs-Plagnes on nn kodulaskumisi rohkem ja ummikuid eriti ei teki.

Käisin 2014 oktoobri lõpus. Ilm oli siis päikeseline, temperatuur 15-20 kraadi ringis.
Alustasin u. kell 12:30 Riomaggiore raudteejaamast ning koos lõunapausiga Manarolas olin veidi enne päikeseloojangut Corniglias, kasutades tasuta puna-valget matkarada. Sellel kehtib kindlasti reegel, et tark ei torma, muidu maandud laskumistel kusagil kraavis :-). Samuti peaks olema mõistlikud jalanõud s.t vähemalt sellised, millega kannatab jooksmas käia.
Samuti tuleks varuda soojade ilmade puhul vett, sest Riomaggiore-Corniglia vahel jääb kaks korralikku tõusu. Riomaggiore-Manarola koos pildistamispausidega võttis aega u. tund, Manarola-Corniglia vist u. 3 tundi.
Lisaks tegin järgmisel päeval veel jalgsi Rapallo-Portofino koos kahe ujumispausiga. Soovitan samuti.

IMHO kui on piiramatu rahaline ning ajaline eelarve ja/või reisistiil-võimalused sellised nagu Rebaseonul või Tarmo Tammingul, siis ei ole tõesti tähtsust. Aga kui näiteks hotelli letihind on a la 100 eurot ja varem broneerides 75 ning reisid koos väikse lapsega, siis on küll oluline, et kas sa jõuad 9:00 Tallinnast startides 20:00-ks näiteks Suwalkisse, Lomzasse või hoopis Varssavisse.

Eks elu läheb oluliselt lihtsamaks siis, kui EL võtab vastu seadused, mille tulemusena on andmeside hind sama, mis kodumaal. Siis võid tõesti teha broneeringu pool tundi enne seda, kui jõuad hotelli.

Ise hävisin tänu Svidniki lähedal olnud remondile u. 2 tundi - tuli teha üsna pikk ümbersõit. Juhul, kui vastav info oleks olnud puust ja punaselt juba Ungari-Slovakkia piiripunktis, siis oleks läinud lihtsamalt.

Minu teada pagasikindlustus ei kata seda, kui keegi auto tühjaks teeb. S.t ei kata nende esemete maksumust, millest sul reaalselt kahju on.

Nn euroopa ravikindlustus ei kata ju reaalses elus midagi? EL-s on lisatervisekindlustuse hind minu meelest üsna odav võrreldes muude reisikuludega.