trip-krainetrip-ukraine-dark

lauriandres

Uus kasutaja, liitus Tripiga 15 aastat tagasi

32 meeldimist
21 postitust
217 kommentaari
Viimased kommentaarid

Vatse,

Mis on sinu kogemus või n.ö fair play reegel :-) - kui Saksamaa/Austria/Šveitsi majutusel on väljas silt "zimmer frei", kas siis hind kohapeal letist küsides on teoorias sama, kui see, mis on kodulehel üldises hinnakirjas (n.ö preiseliste, mitte broneeringukeskkond)?

Oberammergaus otsest vajadust ööbida ei ole. Lihtsalt ideaalis tahaks selle suvise juulis või augustis toimuva autoreisi ajal olla mõne öö vähem Horvaatias ning 1-2 ööd olla kusagil Baierimaal, Austrias või Itaalia põhjaosas ning külastada nostalgiast kohti, kus viibisin viimati siis, kui pereelust võis ainult und näha :-).

Ehk siis selles ei tohiks asi olla, et Saksamaa ja Austria majutused ei soovi ennast mis-iganes-põhjusel Bookingu kaudu reklaamida? 

Sest nii palju kui olen suusa- ning muude reiside tõttu seal liikunud, siis välise vaatluse põhjal zimmeritest ei tundu eriti puudus olevat. Viimati sõitsin seal regioonis, kui olin vaba ja vallaline ning siis lootsin lihtsalt sellele, et kui esimene või teine pealtnäha sobilik majutus on kinni, siis kolmas on ikka vaba. Üldiselt oli esimene koht olnud juba kõlbulik. Nüüd perega olen närvide säästmise pärast ikka varem broneerinud.

Obergammergau valisin lihtsalt testimiseks, et mis värk on majutustega. Minu meelest isegi 2019 näitas Booking ainult murdosa sellest, mis seal tundus olevat. Ise olen seal käinud 3 korda ('98, 2000 ja 2002), aga nüüd tahaks neid maju ka abikaasale ja lapsele näidata.

Oleks nagu ammu kusagilt lugenud/kuulnud (a la Indrek Sirki või Mauno Saarevälja kommentaar Auto24 portaali foorumis?), et sellise autoga, millel on kehtiv ülevaatus ja kõik osad toimivad EL liikmesriigi seaduste järgi (selle riigi, kus auto on registreeritud) nii nagu peab - sellega on õigus lühiajaliselt (180 päeva aastas?) sõita ka teistes EL riikides. S.t et seda reguleeriks nagu mingi natuke ülemuslikum seadus, kui kohalik liiklusseadus või eeskiri? A la mingi EL üldist liiklust, transporti jms reguleeriv määrus/seadus. Ning kuna naelrehvid on teatud perioodil Eestis lubatud, siis ei tohiks ka poolakad seda keelata?

Pakun, et täispikk soe meriinopesu on hea kaalu, sooja ning mahu suhtega. Ruumi eriti ei võta, aga annab ikka oluliselt rohkem sooja võrreldes tavalise särgiga.

Marks66,

Ega ilmaasjata ei ole Soome muusikute poolt tehtud järgmised laulud :-)

Kui transiit välja arvata, siis käisin viimati Soome tuuril '97 juulis (kõige põhjapoolsem koht Varkaus; Helsingis olin käinud korduvalt, mujal mitte). Sama aasta augustis oli elu esimene bussireis Euroopasse (Praha-Reims-Pariis-lossid-Köln). Esimest korda nähes nii Varssavit kui ka rääkimata Prahast oli suu ammuli ning ei tundnud enam Helsingi või Stockholmi külastamise järgi mingit vajadust.

Ühes teises foorumis üks kasutaja kirjeldas küll, et vähemalt Põhja-Soomes pidi ikka ääremaastumine samuti toimuma - seal, kus sajandi alguses oli bensiinijaama, pood ja baar, on ainult pood, kui sedagi.

Puusalt tulistades pakun (aga loodan siiski Vatse või Buldooza teadmiste peale), et sellel sajandil on EL väliseid kui ka EL enda investeeringuid Poola tehtud oluliselt rohkem kui Soome. A la nii IBM Polska kui ka Google Polska on vist suuremad kui IBM Finland ja Google Finland?

Mis Poola teid puudutab, siis:

1. Miks Poola valitsus/kütusefirmad ei tõsta vastavalt bensiini/diisli hindu/aktsiise? Arvestades liiklustihedust - tundub, et raha lihtsalt vedeleb maas :-)?

2. Kas omavalitsuste tasemel on seal 0 võimalust piirata raskeveokite liiklust? Ma imestan, et näiteks Via Baltica (Budzisko-Suwalki-Augustow-Lomza-Ostr.Maz) ääres üldse keegi elada tahab; ei kujutaks ette, et peaks elama-magama mõnes selle tee äärde jäävas majas. 2000a augusti keskel ööbisime perega nädala sees hotell Hanczas  Suwalkis. Siis ei olnud vist isegi seda linnasisest ümbersõitu ning terve öö oli sellel tänaval üsna tihe veokate liiklus. Ja see on Poolas veel hõredalt asustatud regioon; kuidas näiteks selle maantee ääres elavad koolilapsed saavad turvaliselt liigelda  129 Zakopianka - Google Maps (tõsi, nüüd on seal vist õnneks kaamera). Ning selliseid teid on Poolas palju ning üsna mitu korda on olnud situatsioon, kus ise sõidan piirkiirusega ja mingi veokas hoiab nullilähedast pikivahet või siis sõidab minu ees pigem 70 km/h ning seda 50 km/h alas.

Ei ole ka ajaloos teab mis terav pliiats, aga nii palju kui õpikutest tean, on Eesti olnud nii keskajal, eelmisel kui ka üleeelmisel sajandil, kui ka praegu ikka konnatiik võrreldes nii Ida-Euroopa kui ka Balkanimaadega. Seda on ju selgelt näha, kui jalutada Prahas, Varssavis, Budapestis või Bratislavas. 2012 õnnestus käia Olsztynis Michelini tehas - see vist ületab samuti nii mõõtmetelt kui muude parameetrite poolest läbi aegade ka kõige suurema Eesti ettevõtte, aga Poola mastaabis ei pruugi olla isegi top10 hulgas?

Linn, mis võib-olla Varssavi või Gdanski elaniku jaoks on perifeeria ning pommiauk, on ikkagi suurem nii elanike kui ka muude parameetrite poolest võrreldes näiteks Eesti keskmiste linnadega. Minu meelest Poolas kõik need linnad, kus näiteks Wikipedia andmetel on elanike arv mis-iganes-number, on reaalsuses oluliselt suuremad. A la Suwalki, Augustow, Lomza. Ei imestaks, kui näiteks Zakopane aasta eelarve vms on suurem võrreldes Pärnu või Tartuga.

Leedu kiirteed on ju enamuses tehtud kõik NSVL-i ajal.

Sugram:

Mis osa Baltimaade Via Balticast on sarnase koormusega võrreldes Poola top20-ga?

Aivar67:

Mis kaarti sa silmas pead? Uus lõik on juba olemas isegi Google Mapsis

Poola kiirteede üldine kaart:

http://www.ssc.siskom.waw.pl/

Ning S61:

https://www.skyscrapercity.com/threads/s61-ostr%C3%B3w-mazowiecka-%C5%81om%C5%BCa-bez-obwodnicy-budzisko-lt.984828/

Muidugi Kalvarija-Budzisko piiripunkti läbimine on ka hetkel väike elamus, eriti neile, kes seda läbisid viimati näiteks eelmisel sajandil. Huvitav, kas mõnes Poola muuseumis on võimalik näha ka neid legendaarseid märkmikuid :-)?

Enda kogemus:

Abikaasa PCR positiivne 04.11 (lapse kodune kiirtest oli siis negatiivne), lapse PCR positiivne 09.11; tegin ka ise testi, see oligi siis piiripealne. Keegi ühendust ei võtnud, perearst ütles, et varem või hiljem ilmub kordussaatekiri. Järgmise testi tegin 11.11, see samuti piiripealne. 12.11 helistas hommikul Synlab ja soovitas uut testi. Kui ütlesin, et minul juba üks piiripealne on, siis vastati, et nähtude puudumisel ei pea uut tegema. Perearst siiski tegi uue saatekirja ning 14.11 tehtud PCR test oli negatiivne. Abikaasal suures plaanis kerged sümptomid (alguses "pea paks", aeg-ajalt väike palavik ning iiveldus), lapsel ei olnud midagi (v.a mure, et mis nüüd saab) ja minul sarnane tunne, mis ENSV ajal hambaarsti juurde minnes. Abikaasa sai oma doosid märtsi lõpp ja mai keskel, mina enda omad aprilli keskel ning mai lõpus. Perearst arvas, et de-facto ma põdesin läbi, aga de-jure mitte. Eks näis, mis tulevik toob.

Vatse, aga kas suurem probleem ei ole mitte see, et vaktsineerimistõend kehtib ainult 270 päeva? Seega mida siis need, kes märtsis said teise doosi, peavad tegema, kui tahavad minna veebruaris suusareisile? Inglaste lingi järgi 3 doos (veel) seda ei mõjuta?

Ninatark ja dim123:

Loodan Buldooza ja/või Vatse kommentaaridele, aga pakun, et hetke seisuga ei sisalda ei ReOpenEU, Reisitargalt kui ka kahjuks ka see Läti enda veebileht kõige värskemat infot?

Läti valitsus kiitis karmid lukustusmeetmed heaks | Välismaa | ERR

Endal on ka plaanis koolivaheajal üks Poola tuur teha; kas trahvide vältimiseks ei tohiks Läti läbimist tagasitulles jätta liiga hiljaks s.t Läti-Eesti piir tuleks ületada hiljemalt 19:59?

Kas võib suure turistide hulga põhjuseks olla ka see, et Horvaatial on vist naabritega COVID reeglite osas lihtsustatud piiriületus ning eks nii Horvaatias kui ka tema naabritel on ikkagi üsna suur hulk (miljonites) neid, kes ei ole vaktsineeritud? Kui ei ole tahtmist vaktsineerida ega ka regulaarselt testida - siis rannapuhkuse jaoks ju peale Horvaatia randade ei ole neil eriti alternatiive? 

Vähemalt Vodices oli minu meelest iga nurga peal kas mõni Bosnia, Sloveenia, Serbia või Ungari numbriga auto. Lisaks veel muidugi ka Saksa, Poola ja Austria omasid.

Täiendan:

1. Võimalik, et tegin midagi valesti, aga võrreldes 2019 oktoobriga tundub, et nii Poolas kui ka mingil määral mujal on hotellide jms arv vähemalt Booking.com portaalis oluliselt vähenenud ning hinnad tõusnud. 23.07 tahtsime ööbida kusagil Suwalki ümbruses, aga tuli leppida Byalistokiga. Bookingus oli a la ainult 3 pakkumist (22.07 seisuga) ja nendest 2 Via Baltica kõrval :-). Küsisin enne reisi ka Poola saatkonnast, et kas asi on Covidis või selles, et poolakad ei taha enam Bookingule obrokit maksta - nende vastus oli, et nende meelest ei ole Poolas olnud mingit suurt majutusasutuste sulgemist. Ehkki vähemalt hotell Belfort enne Lomza sissesõitu oli juba üsna võssa kasvanud.

2. Grupireiside busse praktiliselt ei näinud. Wieliczka parklad olid pooltühjad võrreldes 2019 juuliga. Samas nii Terma Banya kui Popradi ümbruses oli ikka laulupidu.

3. Budapesti ümbersõidu M0 ühe suurema silla (Doonau jõe?) juures on remont. Pool silda kinni ning seega 4+4 radadest on alles 2+2. Seal võiks arvestada samuti 30-60 minutit lisaks tavapärasele.

4. Peale piirivalve kehitasid enamus inimesi õlgu selle peale, kui reisi alguses näitasime (igaks juhuks) vaktsineerimis tõendeid. A la hotelli registreerimisel jms.

Meie reis Eesti-Läti-Leedu-Poola-Slovakkia-Austria-Sloveenia-Horvaatia-Ungari-Slovakkia-Poola-Leedu-Läti-Eesti.

11.07-24.07

Vaktsineerimistunnistused hoidsime piiriületuste ajal autos nähtaval kohal.

Minnes kontrollisid lätlased Iklas nii Id kaarte, vaktsineerimistunnistusi kui ka vist Covidpassi, ajaline kulu u. 1 minut.

Läti-Leedu-Poola läks sujuvalt, keegi midagi ei kontrollinud. Nii Varssavi kiirringteel, Marki-Tarczyn kui ka u. 10 km enne Krakovit suured ummikud, ajaline lisakulu u. 1h.

Chyzne piiripunktis piisas Slovakkia piirivalvel sellest, et ütlesime "Tranzit" ja käskis edasi sõita, sama ka Kittsee piiripunktis, kus Austria piirivalve käskis kõigil edasi sõita.

Austria-Sloveenia oli vaikus, Sloveenia-Horvaatia pärast Ptuj linna oli ootejärjekord u. 30-45 minuti, Horvaatia kontrollis ID kaarte.

Tagasi tulles Goricani punktis kontrollis Ungari ainult ID kaarte.

Banreve piiripunktis ütlesime "Tranzit", selle peale piirivalvur ütles omas keeles midagi "no tranzit". Näitasin siis kõiki omi pabereid, ikka ütles "no tranzit" ja käskis edasi sõita.

Slovakkia-Poola Jurgowi punktis samuti poolakad meid ei kontrollinud.

Krakovist väljasõit oli nr 7 maantee juures jällegi vaevaline. Väljasõidu ristmik kuni S7 algus kestis peaaegu 2 tundi. Samuti läks u. 0,5h lisa  molutamist S8 lõigul Bemowo-Labiszynska.

Poola-Leedu oli vaikus, Leedu-Läti läbisime AEGLASELT :-) ja tundus, et sellest piirivalvele piisas, igatahes meid ei kontrollitud.

Kokkuvõttes oli tore reis. Austria bensiinijaamades keegi mingeid propuskeid ei küsinud. Ungari tundus olevat üldse maskivaba.

Mina siin küll oponeerin Viktor54-le selles osas, et poolakad on liikluses eeskujulikud. Arvestades nende manöövreid sõltumata liiklusvahendi kategooriast ning tootjast, siis tundub, et osadel poolakatel on tõsised vaimsed probleemid, mida nad siis üritavad liikluses kuidagi maandada. A la sik-sak manöövrid kiirteel, 90-ga 50 alas seal, kus on üsna suur tõenäosus, et mõni nõrgem teele astub, C kat omanikud harrastavad kõrvuti sõitmist, kumbki järele ei anna jne jne. Mis iganes põhjusel ei ole sellist fenomeni ei Tšehhis, Slovakkias, Austrias, rääkimata Jaapanist.

Alustasime Ikla lähedalt 11.07. Covidpassi kontrollis ainsana Läti; ei Leedu, Poola, Slovakkia, Austria ega ka Sloveenia ei tundnud meie vastu mingit huvi. Slovakkia ja Austria ainult küsisid, et kas "Tranzit?" Ptuj-Zagrebi vahelises piiripunktis 14.07 kell 10:00 ootejärjekord u. 30-45 minutit. Sloveenia lasi kõik läbi, Horvaatia vaatas põgusalt dokumente. Autosid oli palju, töötas vist isegi 4 putkat.

Vodices rahvast palju s.t rohkem, kui 2017 juuni teises pooles; poes jms peab dejure kandma maski, praktikas tundub see olevat n.ö paindlik :-).

Seoses sellega, et mina olen perekonna pea, aga abikaasa kael, jõime õhtul ära kõigepealt pudeli veini.

Laupäeval läks abikaasa lapsega (9 aastane) tegema antigeeni testi Eldred OÜ-sse, Kunderi tänaval. U. kella 11:00 seisuga näitas nende portaal 0 vaba aega, aga soovitati siiski kohale tulla. U. kell 13 oli seal vaikus, kell 14 oli positiivselt negatiivne vastus käes. 37 eurot. Õhtul ööbisime Ikla lähedal ühe tuttava juures.

Pühapäeval olime piiril u. 10:00; lätlased kontrollisid ID kaarte ja vaktsineerimistunnistusi. Leedu nn covid ankeeti ei täitnud.

Läti-Leedu ega ka Leedu-Poola piiril ei tundnud meie vastu keegi huvi. Politsei jms autosid seal jagus.

Lätis-Leedus kanti bensiinijaamas maske, Poolas tundub olevat de facto vähemalt Suwalki-Lomza regioonis olema see vabatahtlik.

Sama probleem :-(.

Viimased 2 nädalat möödus ReisiTargalt ja ReOpen EU portaalides.

Täna hommik ehmatas Tšehhi, et alates 6-lt on vajalik test, transiit OK. Eile veel oli minu meelest Tšehhi enda lehel, et kui tuled rohelisest riigist, siis on kõik OK. Õhtuks vastas ka saatkonna esindaja, et neil on segadus, aga nüüd on kodulehtedel õige info. OK, Slovakkia on avatum, seega ei ole nii suur probleem.

Jõuan õhtul koju, abikaasal juba kõik kohvrid ära pakitud.

Broneerisin homseks Poolas majutuse, täitsin ära Läti Covidpassi ankeedid.

Alustasin ka Leedu ankeediga, aga igaks juhuks vaatasin ka veel juba 10-dat korda Reisitargalt lehte. Seal on kirjas, et "seoses bla bla bla karmistab Leedu piiranguid, test vajalik alates 7-lt". Minu meelest eile veel ei olnud. Enda laps on 9 aastane. Tühistasin siis hotelli broneeringu, laps hakkas nutma, üks tuttav oli nii kurb kui ka rõõmus, et saan tema sünnipäevale minna.

Mõningates kohtades on küll kirjas, et TRANSIIT on testivaba, aga Leedu piirivalve ja politseiga ei taha maid jagada; seda enam, et tagasiteel ei taha ammugi otsida võimalusi, et kuidas last saaks testida.

Hapnik, 12 punkti!

Alar,

Loomulikult ma tean, kuidas de-facto Alpides asjad käivad.

Tundsingi huvi, et kas see on kuidagi ka nendes riikides mingite seadustega reguleeritud, et millistes regioonides ning millistel tingimustel on päästetööd tasulised. Olgu siis tegemist autoõnnetuse, maavärina, laviini vms. Nagu Hapniku postitusest aru saab, siis vähemalt Eesti puhul kehtib tasuta baastaseme päästmine kogu Eesti territooriumi ulatuses sõltumata sellest, et kas oled Eesti kodanik/resident või välismaalane. Arvestades, et nii Šveits kui ka Austria on n.ö "ordnung" riigid, siis on raske uskuda, et see on seal seadustega reguleerimata.

Sõltumata sellest, kas on kindlustus või mitte -  kui päästad kellegi merehädast (a la triivival jääl lõksus oleva kalastaja) - kas siis on õigus nõuda päästetult sarnaseid summasid, mis küsitakse Alpides :-)? Selge see, et vigase meresõiduki transportimine sadamasse jms on tasuline.

Valeria,

Ma pidasin silmas seda erinevust, et kui keegi vajab Kiviõli tuhamäel või Hanikatsi laiul Päästeameti abi, näiteks helikopteriga transporti - siis see ei eelda ju mingit erilist kindlustust? Vist ei pea isegi ravikindlustust olema, et Päästeamet sind aitaks? Või need, kes Estonialt päästeti - neile ju samuti ei esitatud mingit arvet ja keegi ei teinud probleemi, et neil ei olnud mingit eriotstarbelist kindlustust. 

Miks siis näiteks Matterhorni Hörnli hütis mingi õnnetuse puhul esitatakse sulle kohaliku päästeteenistuse poolt arve, kui on vaja helikopter kutsuda?

Küsimus targematele: mis või kes seda reguleerib, et kui näiteks vajad Eestis Päästeameti abi näiteks rabas või kanuumatkal, siis ei lähe see vist midagi maksma sõltumata sellest, kas oled Eesti resident või mitte, aga näiteks Alpides ilma kindlustuseta pead kõik (transpordi haiglasse, päästemeeskonna töö) kinni maksma? Kas Austria ja Šveitsi seadused on siis selles osas Eesti omadest erinevad?

Juhul, kui TdF toimub uuel ajal - see peaks eeldama, et ka piirid on avatud vähemalt kuu aega varem, muidu ei saaks ju olla sellise kategooria võistlus?

https://www.letour.fr/en/

Following the President’s address on Monday evening, where large-scale events were banned in France until mid-July as a part of the fight against the spread of COVID-19, the organisers of the Tour de France, in agreement with the Union Cycliste Internationale (UCI), have decided to postpone the Tour de France to Saturday 29th August to Sunday 20th September 2020.

Initially scheduled to take place from the 27th June to the 19th July, the Tour de France will follow the same route, with no changes, from Nice to Paris. Over the last few weeks, there has been constant communication between riders, teams, the organisers as well as other relevant third parties all with the support of the UCI, who are responsible for arranging a new global cycling schedule, in which the Tour de France takes pride of place.

The organisers of the Tour de France are in regular contact with and have reached agreement with all of the different parties involved, from the local communities to the public authorities.

Vaevalt, et seal tohivad osaleda ainult küllakutsega EL kodakondsusega ratturid ning publik ei tohi tõusudel kaasa elada ning kõik etapid on TT tüüpi.

Seega ise olen hetkel veel optimist.

Eeldusel, et hommikusöögi saab hotellist, jood kraanivett, siis lõuna- ja õhtusöögi võiks saada kokku 2000 jeeniga. Kui rasvavarud on korralikud, söögiisu on väike ja raha ikka üldse ei ole, siis vist piisaks ka 1000 jeenist, et päris nälga ei jääks :-). 2008 esimese reisi Jaapanisse arvestasingi u. 2000 jeeni päeva kohta. Viimased 3 reisi on olnud pigem 5000 per päev. Iga nurga peal müüakse isuäratavaid paksuks tegevaid asju :-). Oleneb muidugi marsruudist, aga minu meelest on regionaalsed JR passid mõistlikumad - aga seda muidugi eeldusel, et marsruut seda toetab,Üldise JR passi miinus on minu meelest see, et see ei kehti Nozomi puhul ning Hikari ja Kodama rongid sõidavad Tokyo-Osaka vahel oluliselt harvemini võrreldes Nozomiga.Enda kogemus siis JR West Kansai Wide, JR West Kansa-Hokuriku, JR East Nagano-Niigata ja JR Kanto (nüüd Tokyo Wide) passidega.Ise ei ole testinud, aga välismaalastele on ka Tokyo-Osaka vahelised lennud ANA või JAL-ga oluliselt odavamad võrredes nende hindaga kohalikele.Regiooni passe saab osta ka väikse lisatasu eest lennujaamast JR kontorist.Kui reisi kestvus on kuni 14 päeva, siis NRT-Tokyo-NRT transpordiks soovitan kindlasti JR NEX piletit. KIX-Osaka-KIX olen teinud nii JR Icoca&Haruka paketiga kui ka kasutanud tavalist nn Rapid rongi. Kui hotell on Namba lähedal, siis on mõistlik kasutada ka Nankai rongi.

Viktor54:Selles osas vaidleks sinule vastu - IMHO liikluseeskirjade rikkujate sõidumõnu nimel ei pea ise kraavi sõitma või tekitama ise omakorda looma ohtliku olukorra ennast veokate vahele pressides, kuna mingi pan on närviline. See on nagu rohkem tagumise liikleja mure hoida ohutut pikivahet (mida minu meelest poolakatele vist ei õpetata). Üldse, Poola liiklus nii visuaalselt kui ka statistika järgi on minu meelest selline, et sellest ei tasu eeskuju võtta - ehkki ka neid eestlasi on küllalt, kes seda Eestis praktiseerivad - sõidavad a la õuealadel 50 km/h jne.Mis-iganes põhjusel on Poolast edasi liiklus oluliselt rahulikum - seda nii kiirteedel kui ka asulates.

Minu soovitused (kui ei ole varem sõitnud mujal Euroopas v.a Baltikum).1. Tark ei torma.2. Targem annab järele.3. Liikluses ei ole kohustus kasutada eelisõigust - peaasi, et auto koos reisijatega on reisi lõpus ikka tervelt tagasi. Mägiteedel vaata, et tõusudel peaks mootor vastu ja laskumistel pidurid.4. Alates Varssavist on liiklus TIHE. Hoia pikivahet, jälgi peegleid. Eriti tähelepanelik peaks olema kiirteel siis, kui nähtavus on kehva või sajab korralikku paduvihma. Poolas on kiirteedel lubatud 140 km/h. Paljud sõidavad kiiremini ning 160-ga sõites kahanevad vahemaad mingi jama korral (ummik, avarii) ikka oluliselt kiiremini võrreldes Eesti oludega.5. Kui kiirteel näed, et hakkab tekkima mingi seisak, siis lülita hädatuled sisse, et oleks kindel, et sinu sabas sõitev sõiduk tagant otsa ei sõidaks.6. Enne reisi kontrolli, et auto veermik, pidurid jms oleks heas korras. Kiir- ja mägiteed söövad suure isuga klotse ning kettaid.7. Ööbimise pärast ära stressa; kui ei ole tegemist just mingi ürituse vms  ning sinul ei ole mingeid erinõudeid majutuse osas, siis piisab sellest, kui broneerid öömaja eelmisel õhtul. 8. Šveitsis ei kehti soodne andmeside roaming.