improved

Uus kasutaja, liitus Tripiga 12 aastat tagasi

348 meeldimist
2 postitust
767 kommentaari
Viimased kommentaarid

Viisaametnikud jätavad riigi meelde, enam kellelgi viisasid ei pikendata ja kupatatakse kõik sinna jäänud eestlased lennujaama lendude taasalustamist ootama :)

Eks samas majanduse taastumine jälle vajab turiste.

Eesti näitel - kõik turismifirmad, hotellid, restoranid ootavad, millal see jama läbi saaks, et turistid hakkaksid jälle käima. Aga kui turistid - selle asemel, et tulla - ütlevad: "Ah, teil seal niigi raske, ei hakka ma teid tülitama", siis on ju ka kehvasti.

easyJet peatas kõik lennud (331 lennukit) ega pakkunud ka mingit tähtaega, millal uuesti lendama hakata.

https://www.bbc.com/news/business-52084003

Eesti seis paistab suht nutune, sest seni peamine argument Tallinnast lennata oli "oi, meil on nii palju lennukeid tellitud, paneks äkki midagi sinna Tallinna ka lendama, mis nad niisama seisavad". Lennufirmadel avaneb nüüd võimalus väga ratsionaalselt oma lennukiparki kasumlikuna hoida ja lennukitootjatega läbi rääkida, palju üldse tellida.

99% otselendudest Eesti puhul on kas

1) vaesed riiklikud lennufirmad nagu airBaltic, LOT (võimalik, et ka Aerofloti saab sinna lisada) - Lätil, Poolal on ilmselt mitu aastat rahaga muud teda, kui peale maksta, et eestlased lennata saaksid

2) odavlennufirmad nagu Ryanair, Easyjet, Wizz, kes nüüd ilmselt väga vaatavad, et ainult kasumiga lennata

3) tõmbekeskustesse Finnair, Lufthansa, SAS - kõige ontlikumad ja riigiabi reeglitest kinni pidavate riikide firmad

Ma ei kujuta lähiaastatel ette erilist hinnasurvet ega konkurentsi Eestisse lendamiseks, ei otse ega ümberistumistega.

Hindade osas - Euroopa puhul ei hakkaks ennustama, sõltub, palju lennufirmasid alles jääb ja kuidas odavlennufirmad reageerivad, samuti on lennusagedused kõige hõlpsamini reguleeritavad.

Euroopa-Ameerika vahel - kui säilib praegune riikidevaheliste lepingute süsteem, siis jääb ülepakkumine püsima. Kui hinnastada piletid kallimaks, on täituvus eriti madal ja see omakorda peaks suruma hindu madalamaks taas, et reisijaid leida.

Teised kauglennud - Turkish, Emirates, Qatar jne näevad kindlasti võimalust puhtalt lehelt alustada, et oma hiigelsuuri kriisieelseid lennujaamu täita. Samuti on riigid kindlasti võimelised rohkem peale maksma, et omavahelist turuosa võita - see võiks olla hinnasurve, kus sõna "kasum" eriti ei sekku valemisse.

Euroopa valitsused kindlasti pole valmis sel määral toetama, eriti kauglende, aga ei saa ka araablastega väga teisest maailmast olla. Võimalik, et võidavad lennufirmad, kelle valitsus suudab eriti kavalalt riigiabi osutada, nii et see pole riigiabi ELi reeglite järgi, 

Pakun, et kauglendude hinnasurve säilib riikides-linnades, kuhu araablased ohtralt lendavad. Kaotajaks ehk kõrgemate hindadega kohtadeks jäävad sellised kolkad nagu Eesti, mida teenindavad peamiselt Euroopa lennufirmad, kes peavad tulud-kulud enam-vähem paigas hoidma. Aga kes on valmis võimlema ja 12 tunni asemel 24 tundi lendama kahe vahemaandumisega Lähis-Ida kaudu, võivad ikka odavalt saada, kasutades ära teistesse riikidesse suunatud hinnastamist.

Oluline on mitte vaadata ainult teenustasusummat, vaid kõiki kulusid.

Pangaülekannete ja eriti PayPaliga (millel on kuni 10% halvem vahetuskurss) nopitakse lisaks algsele "kahasse" teenustasuga maha igasugused konverteerimiskulud ja kui raha Tai panka jõuab, võetakse seal omakorda mingi teenustasu.

Transferwise näiteks lubab praegu, et 1000 euro saatmisel jõuab Tai panka täpselt 35,961.48 baati - ja täpipealt jõuabki see summa, Tai pank ei võta mingit teenustasu sealt. Mingeid teenustasusid sellele 1000 eurole ei lisandu, välja arvatud ehk kodumaise ülekande teenustasu 10-20 senti mõningatel klientidel.

PayPal konverteerib praegu näiteks 34,6-ga, pluss lisanduvad veel mingid saatmise, vastuvõtmise või muud tasud, nii et reaalselt jõuab Taisse kohale ca 34,000 baati ehk kuni 2000 baati (ca 50 eurot) vähem.

Pangaülekandega samamoodi, 5 euri siit, 5 euri sealt, halvem konverteerimiskurss, mingi 1% üldse selle pealt, et suvatseti konverteerida, korrespondentpanga tasu, vastuvõtutasud.... Lisaks kui Transferwise tööpäeval saadab parimal juhul mõne minutiga, kestab rahvusvaheline pangaülekanne 2-3 päeva. Kokku jällegi mõnikümmend eurot suurem kulu, aga pole üldse mugavam kui Transferwise.

Transferwise (või selle teenuse konkurendid, aga miks mitte Eestis loodud teenust kasutada?). Tööpäevadel peaks võtma ühe päeva, nädalavahetustel ilmselt ei toimu midagi. Teenustasu ja vahetuskurss on enne saatma hakkamist selgelt näha.

Poleks vaja nii valuliselt reageerida uudistele, see on umbes sama, mis sõna "homo" esinemine mistahes kontekstis on automaatselt propaganda või sõna "pagulane" kasutamine ükskõik kuidas on automaatselt Eesti rahva väljasuretamine koos soovitusega kiiremas korras Eestist ära murjanite juurde kolida, "kui nad nii väga meeldivad".

Ei maksa unustada, et valuline reaktsioon neutraalseid fakte kajastavatele uudistele on diagnoos reageerijale, mitte uudisele.

Hetke seisuga on siiski tunduvalt rohkem reportaaže inimestest, kes põevad viiruse läbi mingite sümptomiteta või kuulutavad, kuidas see on kökimöki. Kuid sagenevad uudised halbadest tagajärgedest nii Itaaliast kui mujalt vajavad tähelepanu.

Põhjuseid võib olla mitmeid - kõrbelinna Tucsoni arsti puhul ei tea me näiteks tema tausta ja varasemaid kokkupuuteid kõrbekliimas harvaesineva kopsupõletikuga. Võimalik, et suvalisel talvel mõne põhjamaa linna kopsuosakonda sattudes ei toibuks ta šokist iial ka igasuguse Covidita. Itaalia arstide tähelepanekud vajavad kahtlemata suuremat tähelepanu.

Uudiseid aga soovitaks jälgida neutraalselt ja vajadusel oma seisukohti korrigeerides. Põikpäiselt enda kõlakojas püsides ja oma juurdunud seisukohaga mittesobivaid fakte eirates pole ka reaktsioon adekvaatne.

Te olete mõlemad ühel nõul - ametliku statistika kohaselt on Venemaal 1 koroonaviirusesse surnu. Seda kajastavad ka kõik lingid ja tabelid.

Itaalia on teadlastele õpikunäide, kuidas ei tohi sellise viirusega tegeleda. Aga ilmselt läheb veel 6-12 kuud aega, enne kui saab lõplikke teaduslikke järeldusi teha, mis seal valesti läks.

Kuidagi on see viirus seal tunginud sinna, kuhu see mingil juhul jõuda ei tohi - vanema elanikkonna sekka. Miks? Kas tõesti sotsiaalsed sidemed (suured pered elavad koos, kohtuvad tihti), suhtlustraditsioonid (põsemusiga tervitamine), kodanikuallumatus, suitsemine, ACE2 retseptorite ravimite liigne tarbimine kõrgvererõhutõve pärast, mõni muu põhjus?

Itaalial poleks häda midagi, kui viirus möllaks ainult jalpallurite ja võrkpallurite ja muidu noorte seas, kes kelgivad, kuidas 2 päeva köhisid ja 1 päev oli palavik ja nüüd on terved kui purikad, nii et pole isegi mõtet testida.

Õnneks riikide reaktsioonid on erinevad - mõni proovib karjanakatumist, mõni nagu Türgi keelab väljas käia just üle 60-aastastel ja kroonilistel haigetel, mõni nagu Tai on selle võibolla juba turismipiirkondades kõigile märkamatult karjaimmuunsuseni läbi põdenud, nii et see ei jõudnudki vanurite sekka (sest vanurid elavad maapiirkondades, kuhu turistid ei satu ja kuhu nende vahepeal immuunsuse saavutanud lastel pole turistikeskustest aega sõita kõrghooajal).

Tagantjärele näeme, milline lahendus on kõige tõhusam - täiesti teadmata on ju veel kevade/suve saabumise mõju ja kas Covid-19 on tõesti esimene viirus ajaloos, mida sesoonsus ei mõjuta.

Vähemasti seni enam-vähem puhtalt pääsenud riigid nagu Tai valmistuvad Hiina turistide sissetungiks aprillis, kaalutakse hiinlastele ka viisavabaduse kehtestamist, et neid ikka rohkem tuleks.

Iseasi, kui kauaks Tai anomaaliaks jääb ja kui palju selliseid riike maailma jääb, aga nagu turumajanduse olukorras ikka - mõni koht näeb alati oma võimalust just selles, et raskel ajal endale meelitada inimesi. Egiptus näiteks sobiks hästi ja veel mõned kohad (Kanaarid?), kus on võimalik turistid koondada kas Sharmi taolistesse kohalike elanike vabadesse tsoonidesse või saartele.

Et las aga lendavad sinna, paneme maksimaalseks paketi pikkuseks 7-8 päeva, saabujatel mõõdame palavikku, köhijaid sisse ei lase, kui kohapeal ka nakatuvad, siis 7-8 päeva on piisavalt lühike aeg, et korralik haigus avalduks alles tagasi kodumaale jõudes - las siis kohalikud haiglad respireerivad neid, kui nad koroona said.

https://www.bangkokpost.com/business/1883290/chinese-tourists-ready-to-break-out

Täpsema statistika saame poole aasta pärast heal juhul.

Poole maa tarkusena võib endiselt öelda, et koroonaviirus ja tavaline gripp on suremuselt suhteliselt sarnased, ainsa vahega, et koroonaviirus on tunduvalt leebem nooremate inimestega.

Kui Hiina puhul kõik kahtlustasid tõeliste numbrite pisendamist, siis Itaalia puhul näeme võimendamist - peaaegu kõik surmad loetakse koroonasurmadeks, sõltumata tõelisest põhjusest.

Igal juhul ennustan, et maailmas regulaarselt aastas 100 000 inimest tapvat tavalist grippi tabab tänavu tõeline häving ja ohvrite arv langeb mitmekordselt. Mitte küll seepärast, et gripp tänavu ei lõikaks, vaid kuna koroona ahnitseb kümned tuhanded gripisurmad endale.

Kindlasti ei osanud keegi ette näha sellist reaktsiooni koroonale. Seda näeme aasta-paari pärast, kas see saab külge globaalse massipsühhoosi või vajalike meetmete märgi. Hetke seisuga kahtlustan massipsühhoosi diagnoosi ja hoiatavat näidet, kuidas kunagi ei tohiks reageerida.

Ilmselt mõjutab koroonasurmade arv ka plahvatuslikult maailma ülerahvastatust. Juba praegu hoiab iivet positiivsena see, et piirangute tõttu jääb liiklus- ja õnnetussurmade puudumise tõttu ellu kümneid tuhandeid inimesi, kes oleksid muidu hukkunud. Lisaks praegu karantiinis küpsema pandud koroonapõlvkond ehk coronials, mille positiivne mõju maailma rahvastikule on ilmselt kümnetes miljonites.

Suht sama kogemus Singapurist tulles.

Aasias ei muretsenud keegi, miks eestlane Soome lendab. Singapuris enne lennukisse minekut keegi ainult küsis "where are you flying" ja kuuldes minu täpset vastust "well, to Helsinki", täiendas juba ise "ah, and taking the ferry home. Have a nice flight."

Mis on hämmastav informeeritus Singapuri kohta, kus vahel check-inis tuvastatakse 10 minutit, kas Eestis asub Euroopas ja päritakse, kas Scengeni viisa on ikka tehtud.

Soome piirivalve ei uurinud üldse, kust tulen ja kuhu lähen (muidugi võis Singapur olla ka ainus saabunud lend sel tunnil - aga kedagi ei kottinud ka see, kas käisin seal linna peal või transiitisin sinna Hiinast või Koreast), ainult Eesti lasi tervishoiutõendit täita laeva peal.

Eile Singapur-Helsingi polnud ühtegi vaba kohta.

Nii palju kui netist näha, tähendas Novatoursiga Vietnamis käimine seda, et nad ostsid sulle Turkishi lennupileti, broneerisid hotelli ja lubasid lahkelt kohaliku partneri käest osta ekskursioone - täpselt neidsamu, mida hotelli eest tänavalt saad 2 korda odavamalt.

Põhimõtteliselt pakkusid siis ca 20% juurdehindlusega teenust neile, kes pole võimelised ise lennupiletit ostma ja hotelli broneerima.

Enne Turkishi lennu võtmist tuleks vaadata teisi toimivaid sihtpunkte Euroopasse ja sealt Tallinna. Eelmine laupäev tühistas türgi sekundipealt, mingi 1-2 päevase etteteatamisajata lennud portsu ohtlikesse riikidesse. Kui Eesti või terve Schengen lisatakse nimekirja, siis Istanbuli lennujaama lõksu jäämine pole ehk väga mõnus.

Vaikselt Tai ka siiski liitub sulgemiste perega, kuigi sealgi pole riiklik otsus, vaid iga provints eraldi. Bangkok ja Pattaya tänasest sulgevad kõik baarid ja lõbustusasutused (mille alla käivad ka massaažisalongid - vau, polegi terviseteenus?) Kaugel siis see Phuket ja muud provintsid.

Mina pakun ka, et mingeid luksuskruiise laevadega tasub jälgida lühiajaliselt, kui jälle toimuma hakkavad. Hinnad võiksid head olla ja kuna peamiselt reisivad jõukad vanainimesed - kes on ehk konservatiivsemad reisimist taasalustama - siis äkki tekib mingi pooleaastane periood, kus ka nooremad reisivad odavate pakkumistega.

Et nimekiri lihtsamaks muuta:
Euroopa Liit sulgub välismaalastele ja "mittevajalikuks reisimiseks" 30 päevaks.

https://www.businessinsider.com/coronavirus-eu-to-ban-non-essential-travel-for-thirty-days-2020-3

Finnairile jäävad aprillist alles sellised lennud, mandritevahelistest lendudest ainult Tokyo.

As of April 1, we operate only the routes listed below, with a limited number of weekly frequencies and possibly changed schedules, provided that there are no travel restrictions set by the authorities. If your destination is missing from the list, your flight will be cancelled. We aim to return to a normal traffic plan as soon as possible and will tell about it, when we know more. 

Domestic Finland 

Kuopio   Mariehamn  Oulu  Rovaniemi  


Europe
 

Amsterdam   Berlin   Brussels   Frankfurt   London   Munich   Paris     Stockholm,   Zürich   

We will also fly to Copenhagen, Moscow, Oslo, Riga, St Petersburg and Tallinn once the travel restrictions to these destinations are lifted.   

Intercontinental flights 

Tokyo

Kuna AIT andmetel on Hiina lennufirmade reisijatevedu ülejäänud maailmaga endiselt peatatud, siis miks ei sobi Jaanusele ikka selgitus, et Air China veab Ali Expressi pakke oma reisilennuliinidel ilma reisijateta?

Finnair pani Eesti lukku, aga lennutab Helsingist mitu lennukitäit inimesi päevas Tai poole. Kui sinna sisse saate ja Tai seejärel lukku keeratakse, siis ilmselt lubatakse 30-päevast viisavabadust tasuta pikendada.

Nii et sõitke pealegi, kui

1) keegi Soomest (Rootsist?) kohale viib

2) olete valmis pikemaks jääma Taisse, kui siiski epideemia välja kuulutatakse ja lennud peatatakse

3) hindate võimatuks, et suletakse Tallinn-Helsingi laevaliiklus ja Tallinn-Stockholmi lennuliiklus või kui olete tagasisaatmise (tagasituleku) korral valmis Soomes või Rootsis ootama, millal on taas võimalik Eestisse sõita.