LllAndres

Uus kasutaja, liitus Tripiga 7 aastat tagasi
24 meeldimist
0 postitust / 56 kommentaari
0 (0%) külastatud sihtkohta:
Viimased kommentaarid

Küsimus on kui ulatuslikult tahate ringi käia ja millist liikumisvahendit kasutate: kohalik transport või rendiauto. Portugali lõuna ja idaosa on puhkamiseks minu arust parim. Kui rannik Faro ümbruses on ammendunud, siis saab alati minna sisemaale Beja, Monzsaraz ja Lago Grande ümbrus Evora, Estremoz, Borba, Elvas ja kui on auto, siis on Lago Grande ümbrus ka Hispaani poole pealt Olivenza, Jerez de los Cabalieros ning Rio Tinto äärsed asulad.  Kui kõvad reisisellid olete, siis võib Elvasest edasi Castelo Branco ja Guarda peale minna ja sealt Hispaania poolele Ciudad Rodrigo, Salamanca ja Via Platat mööda alla ja Huelva kaudu Farosse tagasi. Kui on vaja lihtsalt puhata ja aurvälja lasta, siis Lago Grande ümbrus pakub selleks taskukohase ning hea võimaluse.

Costa del Sol algab Almeria juurest. Päris hea puhkuse koht on Almeria ja sealt on võimalik teha väljasõitu Gabo de Gata'sse(looduspark) või Tabernas'esse(kino) või minna Laujar'i ja mägedesse.  Ümbruse mõttes pakub Almeria palju rohkem kui rannik Malagast Marabellani.

Kui võtad ööbimise Sorrentosse on Napoli ümbruse plaan täidetav. Kui tahad Capril koopasse jõuda, siis pead kohe hommikul mõne esimese laevaga Sorrentost Caprile saama. Kui  ööbimine on sul Napolis, siis sa ei jõua mõistlikuks ajaks Sorrentosse, et sealt Caprile jõuda ja koobast näha. Capril pole terve päevaga midagi teha. Napoli lähedal on ka Paestum, mida maksab kindlasti külastada. Sinna saab sõita rongiga ja mõned aastad tagasi kuulus Paestum veel Napoli transpordi seitsmendasse tsooni, nii et pilet sina tuli osta ajaleheputkast mitte jaama piletikassast. Pildid Paestumi kohta petavad veidi ja lasevad seda näha tegelikust väiksemana, sest piltidel pole mõõduks inimest. Soovitus on võimalusel võta ööbimine Sorrentosse, siis on sul Pompei ja Capri lähedal ja saad päeva Paestumi jaoks.

Takso on kohe kindlasti kõige viimane valik Lissabonis liikumiseks. Kui metroo läheb linna sinu ööbimispaiga lähedale, siis kasuta kindlasti seda, aga kui metroo jääb kaugele, siis proovi otsida sobiv bussiliin.  Vanasti oli kaks bussiliini ja need käisid põhilised hotellipiirkonnad läbi.

Mina soovitaks täiesti vastupidist koolivaheaja reisi- reisi külmale maale. Ma pole mingi selgeltnägija, et suudaks meie selle talve ette ennustada, aga kui läheb nagu viimastel aastatel läinud on, siis 5 ja 7 aastane pole meie viimaste talvede tõttu  talve ega korraliku lund näinudki ja neile oleks õpetlik suusareis Soome keskossa või veel põhja poole. Mitte selleks, et sõita alla äkilistest mägedest vaid selleks, et sõita murdmaal ja näha korralikku lund ja tõelist talve.  Suusavarustust ei pea isegi kaasa tirima, sest seda saab mõnes paigas  ka laenutada. Pealegi pole põhja pool nõnda palju külgehakkavaid haigusi kui soojal maal.

Kui pöörata tähelepanu sõnale 'lõunamaa', siis tuleb öelda, et
Portugal on lõunamaa ainult tingimisi. Kui Assoorid kõrvale jätta, siis 'lõunamaad' võib leida allpool Lissabon-Badajoz joont ja põhiliselt sisemaal Beja ja Evora ümbruses Alentejo's. Muidu on Portugal merelise kliimaga piirkond nagu umbes Aquitánia Prantsusmaal. Tõsine lõunamaa on ikkagi Kreeka, kus on kogu aeg soe ja meri ja head söögid ja teenindus. Portugali kuumad piirkonnad on sisemaal, on väga huvitavad, aga nõuavad kogemust ja soovitavalt kohalikele arusaadava keele oskust-portugali või hispaania keel.  Pealegi võib kuumalaine ajal sisemaal olla väga palav. Selle aasta kuumalaine ajal augustis saadi 45 kraadi(varjus) kätte, muidu on kolmekümne ümbruses. Kui paneme kokku sõnada 'esimene' ja 'lõunamaa', siis tuleks alustada Kreekast.
Põhja-Hispaaniaks nimetatakse kokkuleppeliselt Hispaaniat Atlandi rannikul:Baskimaa, Cantabria, Asturia, Galicia. Veidi Andaluusiat on ka Atlandi rannikul aga see kuulub Lõuna-Hispaaniasse. Vahemere äärset ülemist otsa nimetatakse Kirde-Hispaaniaks. Põhja-Hispaania linn kuhu hästi lennata annab on Bilbao.  Põhja-Hispaanias on väga eripalgeline ja eestlaste jaoks üpris tundmatu maa ja sa pole seal käinud.
Lõuna-Hispaani all mõeldakse tavaliselt Andalusia ja Valencia piirkonna  Vahemere äärset piirkonda. Nüüd sügise poole võiks Lõuna-Hispaaniast võtta ranniku Malga ümbruses ja teha sealt huvi korral mõned sõidud sisemaale Granada, Cordoba, Sevilla linna. Kõik sõltub puhkuse pikkusest.
Kui huvi tekkib tõelise Põhja-Hispaania kohta, siis see on eraldi teema.
Tenerife on mägine ja kilomeetrist alates mägedes on öösiti harilikult pilved. Kui sa magad magamiskotis, siis ärkad sa pilve või paksu udu sees. Omal käel mingit matkarada leiutama ei maksa hakata, sest matkamisele on Tenerifel mõeldud ja seal on palju matkaradu. Soovitan väga otsida endale sobivad rajad ja seltskond ja matkata 'kultuurselt'.  See eeldab ööbimist kohalikes asulates, mida kohaliku keele valdamisel on võimalik soodsalt leida. Pealegi võimaldab ööbimine katuse all ennast pesta ja hankida joogivett, sest Tenerife on kuiv. Ookean on küll ümberingi, aga randa igalt poolt ei saa - kaljud.
Mõni link kultuurseks matkamiseks: http://www.rutasdetenerife.com/ ja http://www.rutasdetenerife.com/
Neilt saitidelt saab viiteid ka ööbimisvõimaluse kohta https://www.webtenerife.com/alojamiento/ ja muid käitumisreegleid.

Selle 8.päeva kohta, kui väsimus juba kalla  ja ainult Zoo plaanis, ütleks seda, et Ciutadella pargist umbes 300 meetrit on  Museu Picasso, mis sisaldas väga huvitavat multimeedia osa. Seal on tavaline muuseumi osa ka piltidega seinetel ja asjadega vitriinides, aga oli multimeedia osa, kus ekraanidel Picasso pildid osadeks võeti ära seletati ja uuesti kokku pandi. Lastele olid seal piltide järelejoonistamise võimalused.
Kui ilm ilus, siis Ciutadella pargi ja mere vahel on olümpiaküla ja ja mere ääres väga hea rand.

Speedygonzaleze rannasoovituse juurde ütlen veel seda, et Espinho rannas peab kaasas olema tuulevari või tuleb see kohapealt laenutada. Tuulevari on kaks toigast ja nende vahel parajalt pikk  arssina kõrgune riidetükk ja see pannakse tuulepoolsesse külge, et rannas üldse pikutada saaks. Kui enne randa tädid loosungi taolisi asju paari euro eest laenutada pakuvad, siis maksab võtta.
Ookeanis on tõus ja mõõn ja mõõna ajal ei maksa Espionho randa minna, sest vesi läheb üpris kaugele ära ja kui proovid punaste lippude taha vette minna, siis hakkab vetelpääste kurjalt vilistama ja mehed tulevad sulle järgele. Punaste lippude taha ei maksa minna, sest seal on hoovus.

Porto asub ookeani ääres, aga Atland on  temperatuuriga 14-18 kraadi ja mõjutab  ilma päris kaugele sisemaale. Lisaks tagab ookean alati tuule, mis päeval võib isegi vait olla, aga õhtu saabudes jälle vastikult puhuma hakkab. Sellega tuleb Portugalis ja Hispaania Galicias arvestada. Vatse juba ütles välja tõe, et kesklinnast kaugemal ei maksa ööbimist otsida, sest seal käib reeglina kvaliteet alla. Portoga võib olla veel see häda, et ürituste puhul on kõik normaalsed kohad juba ära võetud ja muude kohtade hind tõusnud. Portugaalased oskavad väga hästi nõudluse kasvades hinda tõsta. Parem kulutada ööbimisel veidi rohkem ja saada kindlalt kütte ja sooja veega ruum kui riskida kokkuhoiu puhul jaheda toa ja veega. Kui otsida ööbimist Portost väljas, siis tuleb arvesse Guimaraes, mis oli paar aastat tagasi Euroopa kultuuripealinn ja kus selle nimel öömajad korda tehti. Guimaraes endas on kultuuri vaatamiseks ja lisaks on lähedal(umbes 10-15km)  Braga oma maailmapärandisse kuuluva arhitektuuriga, mis tõsi küll, asub 8km linnast väljas. Guimaraesest Portosse sõidab linnalähirong, sõit kestab umbes tund ja kümme minutit ning rongid käivad varavalgest südaööni.
Rongiga sõitmise juures tuleb arvestada, et Portos on kaks raudteejaama: Porto Campanha ja Porto S.Bento. Linna saamiseks tuleb sõita lõpuni, s.t. S.Benosse.

Miks ma väitsin, et Sintra on kolme lapsega logistiliselt raske? Kohe ütlen, et mul on kogemused lastega reisimisest, tõsi need jäävad eelmisesse sajandisse, aga lapsed on ikka lapsed. Kui kolmest lapsest üks on 6aastane ja teine 1aastane, siis seda 6aastast tuleb kogu aeg suure sagimise sees silmas pidada, et ta igavusest mõne pilkupüüdva asja juurde ei takerduks ja  teist, 1aastast tuleb kaasas tassida, sest Sintras lapsevankriga  ei sõida.
Kuna Sintra on väga künklik, siis raudteejaam on keskusest küllalt kaugel.
Ma vähemalt oma naiivsuses arvasin, et lisaks rendiautole te seal lapsevankrit sõiduvahendina kasutada kavatsesite.

Sintra on ilus linn, aga kui on kaasas kolm last, kelle tuleb silm peal hoida, siis läheb logistiliselt raskeks. Kolme väikese lapsega tuleks otsida ööbimine siiski Lissabonis.
Minu sügavalt isiklik arvamus Lissaboni linnaosadest on selline. Nimetan neid linnaosasid nagu kohalikud seda teevad.
Head ööbimise paigad on keskel Baixa ja Chiado[kaidu] edasi La Avenida da Liberdade, mis on parim kui õnnestub odavalt öömaja saada, siis  Marques de Pombal y Avenidas Novas kus ööbimise hinnad on võrreldes kesklinnaga kõvasti väiksemad, olemuselt on  ärilinnaosa, aga kõik eluks vajalik on olemas: poed, baarid, söögikohad, vaatamisväärsusi pole, aga kui on kolm last siis see pole vist eriti puudus. Väga hea ühendus linnaga. Korteri üürimise puhul tuleb arvesse  Parque das Nações, mis on uus linnaosa, expo98 asukoht,kõik värk olemas, samuti hea ühendus muu linnaga ja väga soodsad hinnad.
Kuhu ei otsiks ööbimist on järgimised paigad:El Barrio Alto(boheemlased, alternatiivelu), Lapa(kallis ja turistil pole midagi teha),Belém(suur tunglemine ja lastega keeruline), Alfama(turvaküsimus ja juurdepääs),

Portugalis ei minna 'mere äärde', sest Portugali rannik on enamuses ookeani rannik kus tuleb arvestada muutliku ilma, tuule, jaheda vee ja lainetaga. Leidub üksikuid lahtesid kus veemõnusid nautida saab. Aprill pole ookeani ääres just puhkamise kuu. Portugalis on üks suur järv, Lago Grande(Alqueva), mille ääres aprilli lõpus eestlane varbad vette saab panna. See järv asub suurepärase linna Evora lähedal. Evorasse saab sõita rongiga ja edasi saab bussiga. Ainuke küsimus, millele ma vastata ei oska on , kui palju vett seal paisjärves peale pikka põuda on. Hispaania paisjärved on väga ära kuivanud, aga Portugali omade kohta kiirelt infot ei leia. Kui õnnestub kindlaks teha, et järves ikka vett on, siis Evora ja Grande Lago ümbrus on aprilli lõpus väga hea puhkamise paik kui just ilm 'ära ei pööra'.

Kui minek on märts-aprill, siis juba ilma tõttu langevad välja osad piikonnad. Mõtet pole minna põhjarannikule ja Cantabria mägedesse. Samuti langeb ära Huesca-Jaca suund. Kui just Vahemere äärt mööda minna ei taha, siis jääb piirkond Salamanca-Ciudada Rodrigo joonest allapoole Via Platat mööda.
Sinna jäävad Béjar, Plasencia, Caseres, Trujillo,Merida,Olivenza, Jerez de los Caballeros ja kui "kolkast" küllalt, siis on allpool veel Sevilla.
Väga palju sõltub veel mõistest Hispaaniasse minek. Kui minnakse lennukiga, siis kuhu: Madrid, Malaga, Barcelona, Bilbao ja miks mitte ka Portugalis olev Porto. Hispaania on väga suur maa ja reisiplaanid tuleks teha saabumiskoha lähedale. Kui maandutakse Barcelonas, siis pole mõtet sõita Extremadurasse vaid kaugem reisipiirkond jääb Cuenca, Terule, Alicante, Valencia kanti.
Kui maandutakse Malagas, siis on piirkond Andalusia.
Kui maandutakse Madridis siis Lõuna-Leon ja Extremadura Via Plata ümber.

Andaluusia veini Fino toodetakse Montillas ja Morileses, mis jäävad Malaga ja Cordoba vahele. Mõlemas linnakeses on mitu bodega't s.t. veinikeldrit. Sevillast Cadize poole jääb kuulus veini ka brändi tootmise linn Jerez de la Frontera, kus toodetakse 'Tio Pepe't ja enamus Hispaania solera tüüpi brändisid sealhulgas 'Cardenal Mendoza'. Kui juba autoga Sevillasse sõidetud, siis tagasi Malagasse võiks tulla läbi Almodovar del Rio(Pedro julma loss) ja Cordoba. Montilla jääb kohe Cordoba-Malaga tee peale.

Veiniteos pole osalenud aga veini tegemisest Douro orus veidi tean. Veinimõisaid on seal vähe. Veinimõisad on seal hiljutine nähtus ja on tekkinud õlitootmise kõrvale või asemele. Portveini tootmine tekis just selle pärast, et Douro veinid olid peale suhkru ära käärimist väga jubeda maitsega ja et neid veidi joodavamaks teha, pandi poole käärimise pealt brändit juurde, mis käärimise peatas ning veini magusaks ja kangeks jättis. Joodavad Douro veinid tekkisid alles 20. sajandi algul. Praegu toodetaksae veini kooperatiivides ja reisil olen seal kohanud ainult kahte veinimõisa moodi tootmist.
D. Antónia Adelaide Ferreira mõis Quinta do Vale Meão's
ja Quevedo perekonna mõis São João da Pesqueira lähedal.
Kas seal vanal moel midagi enam tehakse või on kõik moodlas tehnoloogial ei tea, sest käisin seal 15 aastat tagasi.
otsisin igaks juhuks mõne lingi ka
http://www.quintadovalemeao.pt/vinhos.php
http://http://quevedoportwine.com/

Lihtsalt ja odavalt ei saa. Saab kas lihtsalt ja üpris kallilt või odavalt ja aeganõudvalt. Milano ja Rooma on teineteisest väga kaugel ja pealegi pole Rooma väljasõidulinn, et hommikul tulen õhtul lähen. Kui baas on Milanos, siis väljasõidud jäävad põhjapoole Genua-Ravenna joont.

Valencias on rand ja sinna saab linnast isegi metrooga sõita, mis rohkem trammi moodi välja näeb, sest maa peal sõidab. Aga, Valencia rannaga on see häda, et nii kui tuult tõstab, siis liiv tuiskab. Pole suurem asi rand. Valencia külje all on selline väikelinna nagu Cullera, kus on piirkonna parim rand: puhas liiv, väike laine ja pikalt sügavaks minev põhi.
Barcelnoa ja Valencia vahel leiab veel palju häid randu, näiteks Benicassim.

Kui on vaja puhata ja kohaliku keele oskus on nõrk, siis tuleks valida Malaga. Kui lisaks puhkusele huvitab veel ka kultuur ja kulinaaria, siis tuleks valida Madrid. Madridis olen ma elanud ja neile kes kohalikku keelt veidi mõistavad ning kultuurist huvitet, pakukus Madridi, sest Madridis toimub alati midagi ning elu on suurlinnale vääriliselt väga mitmekesine. Madridis peab ise hakkaja ja uudishimulik olema ja veidi kohalikku keelt(slängi) mõistma, siis on Madrid suurepärane linn, muul juhul võib Madrid väga igavaks ning keeruliseks osutuda. Kokkuvõtteks- puhkuseks Malaga, avastamiseks Madrid.

Kui tingimata ei pea just jala matkama või pole selleks piisavalt aega, siis on Hispaanias võimalik matkata jalgrattaga. Selleks on vanadel raudteetammidel matkarajad ja kutsutakse neid Vias Verdes (rohelised teed). Neid teid on erineva pikkusega, mõned on tõsised sõidud, aga paljud kõlbavad kogupere matkamiseks.
Teede kohta on oma sait www.viasverdes.es, kust saab valida piirkonna ja sobiva pikkusega tee. Jalgratta rentimine piirkonnas on omaette küsimus. Nende teede hulgas on Ojos Negros, mis on huvitav ja kuna on Valencia külje all, siis on Valenciast sinna lihtne peale saada ja ratast rentida. Ojos Negros on 160 km pikk ja neile, kes seda maad sõita ei jõua on antud ka "poole rehkenduse" võimalus.
Teine huvitav tee on Via del Aceite(õlitee), aga sellele peale saamiseks tuleb minna Jaen'i ja sealt ratas rentida, mis ei tarvitse sugugi lihtne olla.

Jama jutt see megakallis olekust. August on suurepärane kuu Hispaanias reisimiseks, sest siis toimub palju üritusi ja puu- ning köögiviljad turul on oma parimas headuses. Hispaania põhjarannikul on augustis väga hea reisida. Semana Grande peetakse osades linnades enne rukkimaarjapäeva (Asunciõn de María) ja osades linnades pärast, nii et kultuuri ja elu ohtrasti. Samuti on hea ja odav Hispaania keskosa, kus leidub tegevust ja vaatamist igale maitsele. Augustis on ülerahvastatud Hispaania Vahemere rannik ning Kataloonia rannik ja seal on tõesti veidike kallim ning hullult puhkajaid. Kui on soov külastatada Madridi või Merida teatrifestivali, siis on august vägagi sobiv.

Bussiga Bragas käigu kohta märgin seda, et Braga kuulsaim vaatamisväärsus Bom Jesu do Monte asub linnast 8 kilomeetrit väljas ja sinna tuleb sõita linnaliini bussiga. Veel paar aastat tagasi olid Braga kaugliini ja linnaliini bussijaam eri kohtades kuigi ühest teise minna oli lihtne- sirgelt mööda tänavat.
Kui ülevalt tulema hakata, siis peale Lissaboni võiks pöörata Evora peale ja sealt tulla LagoGrane ja Beja kaudu alla ookeani äärde välja.

Linnasid võib vaadelda kahte moodi. Näiteks Rooma võib olla linn, mis on Colosseumi ümber (hamburger) või Rooma on linn, milles on ka Colosseum(a la carte). Kui aega on vähe, siis valitakse hamburgeri variant ja ümbritsevasse suhtutakse "üks sai kõik". Kui aega on rohkem, siis valitakse a-la-carte ja valitud käikude arv sõltub ajast. Edukad turismis on need linnad, mis suudavad ennast müüa hamburgerina, kus on tuntud "must-see" objektid- linna sümbolid. Tänapäeva rikastel turistidel on vähe aega ja neile serveeritakse: Rooma=Colosseum, Pariis=Eifeli torn + Sacré Coeur, Barcelona=Sagrada Familia ning nad "näevadki" need linnad "must see" objektide läbi ära. Kuna turismi info on suunatud rikkale vähe aega omavale turistile, siis müübki see hamburgerit. Kui reisija valib linna a-la-carte, siis kõigepealt peab valima eine tüübi ja alles siis käikude arvu. Näiteks kaasaegne kunst, kohvikukultuur, arhitektuur, underground elu, inimkonna kultuuripärand ja kui huvi tüüp on valitud, alles siis tuleb arvesse aeg (ehk eine puhul käikude arv). Küsijate tüüpiline viga on, et jäetakse ütelmata huvi suund(eine tüüp) ja küsitakse ainult aja järgi. Siis tulevadki sellele a-la-cart tellijale õpetused taimeoitlastelt, lihasööjatelt, kala armastajatelt, maiasmokkadelt ja õllesõpradelt, mis omavahel sobimatud ja kommentaariumis tüli tekitavad. Näiteks on olemas selline suurepärane linne nagu Madrid, mille õnnetuseks on, et temast pole maitsvat hamburgeri varianti, aga on palju a-la-carte variante. Kui keegi kirjutab, et tahab näha Madridi ja igast asjast natukene, siis vähim menüü kestab kaks nädalat. Aega tavaliselt on kaks päeva ja seega tuleb otsustada, mida kindlasti näha tahetakse. Alles siis kui on olemas kindel huvi, saab hakata rääkima ajast.