Mudamutt

Reisisell, liitus Tripiga 12 aastat tagasi

4 meeldimist
2 postitust
59 kommentaari
 

7 külastatud riiki, 4% maailma 195st riigist

Tahab minna

Viimased kommentaarid

Google maps näitab tee numbriks 9. teelt ära keerates Fv337, paar aastat tagasi sõitsime sealtkaudu Lysebotni. On väga ilus, aga aeganõudev teekond. Liiklejaid on üksjagu nii kahel kui neljal rattal, ka neljajalgseid. Samas ei mäleta, et oleks suuremat taskutes passimist olnud. 975 aga paistab ju igati korralik kahe sõidusuunaga tee.

Juuni lõpp on Põhja-Norra külastamiseks väga mõnus aeg, saab polaarpäeva nautida!
Meie Nordkappi ei läinud ja Alta otsustasime veidi raske südamega ka vahele jätta. Ringi alustasime altpoolt läbi Rootsi (väga ilus tee!) Mo i Ranasse, edasi Skutvikist Lofootidele, kus päris mitu päeva ringi vaatasime. Edasi üle silla mandrile, Tromso, Svensbyst üle fjordi ja Skibotni kaudu läbi Soome tagasi. Et naudime pigem loodust ja matkamist, leidsime üksmeelselt, et Tromso võinuks täitsa vabalt vahele jätta.
Soovitaks aga: Mo i Rana lähedal Marmorslottet ja Svartiseni liustik, sealkandis on võimalus ka koobaste külastuseks, aga selleks oli meil liiga ilus päikeseline päev; Bodo lähedal Saltstraumenis võib näha suurimat tõusuhoovust (nähtusena huvitav, aga ootasime enamat. Ja linnupoegadest oli kahju, kes keeristesse uppusid). Lofootidelt jäid meelde A, Unesco maailmapärandisse kuuluv Nusfjordi küla, viikingimuuseum (saime ka väikese laevaga järvel sõuda), Henningsvaer, Eggum (hea keskööpäikese vaatamise koht), Keiservardeni mäele ronimine Digermuleni külas ja üks muinasjutuline rand (vist) teel Arsteinenile. Ja muidugi maastik, võrratu! Lofootidel ühtegi teemaksu ei ole ja mandril oli tasuline ainult sild Saltstraumenis (nüüd saab maksta vist ainult läbi veebi krediitkaardiga, maksukogumisputkad olid tühjad). Praamid ka muidugi.
Mandril soovitaks kindlasti nn Lyngeni Alpe, parim vaade neile on Lyngenfjordi kõrval kulgevalt maanteelt E6. Kui E8 pidi Soome poole tagasi tulla, jääb tee peale vahva kosk Rovijokfjossen (silt oli väga tuhm, kerge on mööda kihutada). Ja Soomes käisime ära Lampivaara ametüstikaevanduses, mis oli ka väga tore koht ja teil Iisalmist ju kiviga visata! :)

Lofootide teema all on ka mõned ööbimiskohtade soovitused.

Mõnusa põhjamaise meeleoluga pildid, rebane oli muidugi tipp! :)

See on küll väärt mõte, sest 7-8 päeva on Norra jaoks ikka häbematult vähe! :)
Meie nii põhjalikku eeltööd esimesel korral ei teinud ja eks see andis ka reisil pisut tunda. Samas jäävad just üllatused meelde ja teevad asja põnevamaks.
Kindlasti aga võin soovitada pikemat praamisõitu fjordil - on küll krõbeda hinnaga, aga kummalgi korral (Geirangerfjord ja Lysefjord) pole seda pidanud kahetsema, pakub mõnusat vaheldust autosõidule.
Briksdali liustikule saab päris ligi matkata ja Alesund on kahtlemata kõige ilusam Norra linn, mida kolme reisi jooksul külastanud oleme. Bryggenist soovitan ka läbi jalutada.

Uurisin nüüd pikemalt Viktor54 tehtud kaarti - tubli eeltöö muidugi! Kas sain õigesti aru, et plaanite selle teekonna läbida 8 (või pigem 7) päevaga, seejuures jõudes ka matkaradadele? Soovitan tõsiselt kaaluda marsruudi kärpimist. Meil kulus 200 kilomeetrit lühema ringi jaoks 10 päeva (neist üks, tõsi küll, puhtalt Oslos) ja seda ilma pikemate matkadeta (paar lühemat siiski tegime). Teisel korral planeerisime meelega 11 päeva peale veelgi lühema teekonna ja tempo oli väga mõnus: jõudsime autoga kitsastel mägiteedel ukerdada, praamiga mööda fjordi sõita, külastada üht suuremat linna ja teha mõned rahulikud jalgsimatkad.
Paradoksaalsel kombel tuleb Norras rohkema nägemiseks vähem sõita.

Soovituste jaoks jagad liiga vähe infot. Näiteks oleks vaja teada, mitu päeva reisiks plaanid. Kas tuleb puhtalt automatk või on kavas ka mõni jalgsirännak? Kas rohkem huvitavad linnad-muuseumid või loodus? Jne.
Kõige lihtsam on spikerdada reisifirmade marsruutidelt. Ja ka siinsamas foorumis on küllalt teemasid, mis nn Kesk-Norrat puudutavad.
Mõned näpunäited siiski:
Norras on kulgemine aeglasem, kui esialgu arvata oskad. Pigem plaani vähem, on ehk ka aega nautida.
Raha kulub rohkem, kui arvata oskad, mh teemaksudele, dušiautomaatidele jms, pileti pead ostma isegi kirikusse minnes ja toit on röögatukallis (meie võtsime enamuse kodust kaasa). Kusjuures kindlasti on vajalik ka sularaha.
Tollieeskirjadega tutvu kindlasti, trahvid on sealmaal kõvad.
Mõned mägiteed võtavad autojuhil peod higiseks. Auto peab ka muidugi heas korras olema.
Ilm on muutlik ja ettearvamatu, eriti mägedes, tarvis võib minna nii suveriideid kui talvejopet.
Mis meile meeldisid: Trollitee (see on üks higiste pihkude koht), Alesund, Geirangeri fjord, Briksdali liustik, Borgundi kirik, Bergeni vanalinn Bryggen.
Kohad, mis kindlasti meeldiks, kuid tookord jäid vahele: Naeroyfjord, Dalsnibba, Jotunheimen, Voringsfossen.

Kui tahad meie kogemustega tõsisemalt tutvuda, saad lugeda kokkuvõtet "Fjordide ja mägede kuningriigis" e-raamatukogus http://e-raamatukogu.com/

Suur tänu vastajaile! Paistab ikka, et tundramaastikule peab eraldi reisi pühendama. Aga eks me "õunte pealt" vaata.

Nii, vahepeal hulk infot kogunenud ja asi läheb aina segasemaks... :D
Kui sõita läbi Soome ja Rootsi Mo i Ranasse, edasi Bodo, Rago rahvuspark ja Lofoodid ja tahta seejuures ka jalgu liigutada (matkad liustikule, mägimatkad, koopad...), kas on tõenäoline jõuda ka Altasse, arvestades reisi ajaks 14-16 päeva? On need joonised seal väärt pingutamist?
Ja milliseid teid peaks Põhja-Soomes valima, kui tahta tundramaastikku imetleda? Olen info eest tänulik!

Suur tänu kõikidele vastajatele! :)
Oleme nüüd niipalju targemaks saanud, et otsustasime Trondheimi vahele jätta ja keskenduda piirkonnale ülalpool Mo i Ranat.

Aitäh, Vandersell! Sinu pakutud marsruudi esimese poole oleme ühel eelmistest reisidest juba läbinud, nüüd huvitaks just see osa, mis jääb Trondheimist Lofootideni. Kas see on piisavalt põnev, et tasub ette võtta, selle asemel, et kaks korda kiiresti läbi Soome uhada ja sellevõrra kauem Lofoote nautida? Siiani olen materjali vähevõitu leidnud, vaid võimalus Svartiseni liustikku näha paneb südame natuke kiiremini põksuma.

Aitäh, pean meeles! Lendamine kahjuks meile ei sobi, kuna seltskonnas on ka lennufoobik.

Küsin ka marsruudi kohta - tundub, et eestlased käivad Lofootidel Soome kaudu, aga kas keegi on sõitnud sinnakanti hoopis läbi Rootsi ja Norra? Selline teekonna valik on küll kulukam ja kindlasti tunduvalt aeglasem, aga kas ehk põnevam või looduslikult kaunim?
Seni leitud internetiallikad on Trondheimi ja Lofootide vahelise piirkonna suhtes kidakeelsed, olen igasuguse info eest tänulik! Millist marsruuti ise eelistaksite?

Ja mööda E18 saab Kappelskärilt kenasti ka Norra ja Lääne-Rootsi poole liikuda.
Ise sõitsime Via Marega, mis on küllaltki pisike alus, aga paistab, et Kappelskäri vahet kurseerib nüüd vähe suurem M/S Lisco Patria.

Baltic Scandinavian Lines, koduleht http://www.bsl.ee/?keel=ee

Ohhoo, nagu näha, vahetab liin peagi omanikku. Loodetavasti ei lähe sellest midagi halvemaks.

Olen ka paar korda edasi-tagasi Paldiski kaudu sõitnud ja rahule jäänud. Mingit hilinemist pole ette tulnud, laeval on hea rahulik õhkkond. Edaspidigi eelistan pigem seda teed.

See, et Antoniol hoonete nägemine emotsiooni ei tekita, ei tähenda automaatselt, et kõik, kes neist vaimustuvad, tuleb kähku veega alla lasta. Keegi ei sunni kedagi ju vägisi vaatama pilte, mis talle midagi ei paku. Rebjata, davaite žitj družna, eksole.
Filadelfia, ära kurvasta, päris toredaid pilte on ;)

Esimesel rattamatkal mul rattakotte ei olnud ja ausalt öeldes oli koorma komplekteerimisega kogu aeg üks jama! Pärast sai kotid soetatud ja oli hoopis teine tera! Väga mugav on ratta küljest maha võtta, kui tarvis. Kott ise koosneb kahest osast - üks ripub ratta külgipidi alla ja teine kinnitub lukuga selle peale. Mõlemad on ka eraldi kantavad, ühe saab õlale, teise käe otsa võtta. Suuremat magamiskotti 32-liitrine, tõsi küll, ei mahuta, aga väiksema küll. Igasugused lisavidinad tulevad kasuks - pudelihoidja, helkurribad jms. Ka on kott vetthülgav, kuid kindlasti soovitan hankida vihmakatte! Asja uurida saab näiteks siit: http://www.author.ee/lisavarustus.htm
Pakiraami puhul on oluline jälgida, et sellel oleksid nn kõrvad - et kott ei hakkaks vastu kodaraid loperdama. Seega standardpakiraamid ei sobi. Samuti soovitan matkale kaasa võtta pakiraami varukinnitused (ja vastavalt siis kruvikeeraja või kuuskantvõti vms), endal juhtusid mõned poldid ära kaduma ja kui abi pole võtta, võib teekonna jätkamisest suu puhtaks pühkida.

Jah, selline ring tahaks vähemalt 9-10 päeva, aga karta on, et pigistatakse 7 sisse (kui sedagi).

Nagu ma aru saan, on tegemist reisifirmade pakkumistega. Sel juhul tasub sul täpsemalt uurida, kui kaua mingis paigas viibitakse (tihti on firmade kodulehel täpsemad reisikavad olemas, muidugi võib alati helistada ja täpsustada). Teisel marsruudil on kaks suurt linna sees, võib vabalt olla nii, et kummalegi on terve päev planeeritud ja seega jääb sul looduse nautimise aega selle arvelt vähemaks. Kas kummalgi marsruudil on plaanitud ka praamisõit fjordil (seda võin küll soovitada)? Jne.
Need kohad, mis aga välja tõid, leiad kergesti internetist ka ise üles ja saad piltide pealt järele vaadata, mis rohkem muljet avaldab. Esimese mulje põhjal valiks ma fantastilise Norra marsruudi, aga uuri kindlasti ka lähemalt.

Sake 31 pakkus täitsa okei marsruudi, mida samuti kasutasime. Alesund on Norras nähtud linnadest kahtlemata ilusaim ja tee sinna läheb pärast Kongsvingerit (mida me küll poolkogemata vältisime) päris huvitavaks. Kui viitsimist, saab lähemalt kaeda e-raamatukogust http://e-raamatukogu.com/ Seal on reisikiri üleval koos kaartidega ja ilusamatest kohtadest pildid juures, pealkiri on "Fjordide ja mägede kuningriigis."
Kõige igavam on sel teel kahtlemata Rootsi läbimine.

Võrdlesin BLS-i hindu Paldiski-Kapellskäri liinil, need on võrreldes 2007. aastaga päris kõvasti kopsakamaks läinud. Nt autopakett 4 inimesele edasi-tagasi oli siis 6300, nüüd on 7400 krooni. :S

Julge hundi rind on rasvane... või haavleid täis ;)

Tollieeskirjad leiab suhteliselt lihtsalt, isegi Google'i eestikeene otsing pakub asjalikke viiteid.
Lisaks Kybaramoori jutule panen lehe lingi, kust info pärit, ehk läheb vaja (seal on info ka teiste kaubagruppide kohta): http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=146537&epslanguage=EN

Ja soovitan jällegi - enne, kui riskite, tutvuge ka karistusmääradega.