uperak

Uus kasutaja, liitus Tripiga 11 aastat tagasi
4 meeldimist
0 postitust / 114 kommentaari
0 (0%) külastatud sihtkohta:
Viimased kommentaarid

sain aru, tuleb kohe lennureis välja osta. Kuid kes seda teeb? Peaks tegema reisipakkuja oma krediitkaardiga, sest temale kantakse üle siinne raha reisile soovijatelt. Samuti peab edaspidi kõik vaidlused lahendama samuti reisipakkuja. Kui miski ka viltu läheb, peab reisipakkuja kohe teatama reisijale.
Ja üldse, ei saa korraladda reise VÕLGU! Et ühelt võetakse raha ja selle arvelt teisele makstakse.

Ise käisin eelmisel suvel Altais. Samuti võrratu kant. Eriti huvitav oli see, et Altai krais (Katunist läänes) olid mäed paljad, Altai vabariigis (Katunist idas) aga metsased. Paljud pildid Mongooliast meenutasid just Altai krai kanti.
Mongoolia olekski huvitav läbida läänest itta või vastupidi. Ootan, ehk läheb peagi vabamaks.

Kas Mongooliasse läksite kirdeosast või loodeosast (Altaist)? Paar aastat tagasi olevat loodeületuskohast lubatud vaid kasahhidel, venelastel ja mongolitel, teiste jaoks oli see koht kinni, tuli kirdest üle minna.

Polegi vaja mingeid ametlikke loodusparke. Võta ette Tara kanjon ja Piva kanjon. Kindlasti nendevaheline tee Žabljakist üle mägede Sadulamäe kõrvalt. On ka palju järvi Žabljaki ümbruses. Kõike on tihedalt, vahest km² kohta kõige vaatamisväärsem maa.

Kõigepealt täpsustuseks, et hiinlastel pole HIEROGLÜÜFE, need on silpmärgid ehk mõistemärgid. Hieroglüüfid ehk PÜHA KIRI oli AINULT egiptlastel. Kahjuks võimutseb meil võhiklus ning haridustase käib üha alla, sellepärast pole ka lootust, et asju nende õigete nimedega nimetama hakatakse.
Aga asjast niipalju, et enamasti (mitte alati) on silpidel 4 tooni, harva on mõnel 5. tooniks nn toonitus, seda küll osandites. Loomulikult on siis sel silbil ka erinev tähendus. Asja teeb keerulisemaks veel see, et nt tõusva tooniga silbil võib olla mitu tähendust, ning igaüht neist tähistab erinev kirjapilt. Praegu piisab 95% teksti lugemiseks 3000 silpmärgist.
Toonide kohta üldist veel niipalju, et koos mõne teise tooniga võib üks neist muutuda, st kohanduda teise tooniga. Nii et mitte alati pole põhitooniga silp just sellesama tooniga.
Nt langeva tooniga silp MU:

  1. puu, puit
  2. vari, kate
  3. silm
  4. haud
  5. kari
  6. imetlema
  7. videvik
  8. tõstma, koguma
    Kusjuures kõigil on erinev kirjakuju.

On põhimõtteliselt häbiväärne seostada sporti, kehakultuuri, matku jmt poliitikaga. Eriti kui tegemist on Eesti iseseisvuse mahamängimise 5. aastapäevaga.

Praamiga ei soovita. Need käivad juhuslikult, kui nende jaoks leitakse vedurlaev. Kõige arukam on ikkagi kasutada parvlaevu. Kindel kava, odav pilet jne.

Siiski, siiski! Ajalehes seisis, et ühendus siiski olemas, kuid Portimãost:
http://www.the-news.net/cgi-bin/article.pl?id=997-22
Vaatasin ka reederi lehte, 75 eurot ja lähimad reisid:
http://www.navieraarmas.com/index.php?id_pagina=22

Enam tavareise meritsi vist ei korraldata, kõik käib lennukiga. Kindlasti käivad korrapäraselt kaubalaevad, sest neil on liinid olemas, seega ka kindlad kellaajad. Ehk mõnega saakski, kuid see läheb arvatavasti kallimaks kui lennukiga. Uuematel laevadel pole vabu kohtigi ning kapten ei taha kedagi oma hingele võtta, palgad on neil liigagi head, et veel riskiga kõrvalt teenida.
Tahad aga Atlandi soojemas osas ringi vaadata, soovitan Interpassi. Väljutakse Lisboast ning reisid Kariibi merele ja Brazilisse on alla 10000kr. Lisandub küll siit sinna ja tagasi aga odavlendudega on asi seegi.
http://www.interpass.pt/bottom.asp?op=3&grupo=7&subgrupo=4

Mina olen jalgadele põntsu saanud ainult korra. Siis polnud eesmise istme all jalatuge. Nii olid veresooned pidevalt surutud seisundis ja põlvedki venisid välja. Peatustes oli raskusi liikumise taastamisega.
Muidu aga kasuta alati plätusid. Kui jalad ei haise, siis eelista isegi paljajalu olemist. Bussis sõidu ajal aga kindlasti peaks jalad vabad olema. Et peatusest saad aimu ka hiljemalt pool minutit, lisaks 2-4 minutit väljumiseni, saad alati oma rihmad enne kinni panna. Soovitatav oleks pikemaks liikumiseks kinnitatavad plätud, lühipeatusteks rihmadeta kohe jalgasusatavad. Need ei võta ka eriti ruumi.
Ka saab akna all jalgu tõsta vahelduseks seinaäärele (seal vist juhtmed sees). Vahetada tuleks ka raskuspoolt, st et istud kord parem, kord vasak külg pearõhuga eespool. Selleks olgu või 20°, ikkagi vaheldus.
Mingeid arstimeid ei soovita, see on narkootikum organismisle ning maksab edaspidi selle suurema nõudmisega raskelt kätte. Arstimeid võib kasutada vaid see, kel juba jalad tuksis ning lootust paranemisele pole. Pigem kannatad paar päeva bussis kui pärast kuid igapäevaelus.
Pikkadel on bussis suuremad raskused. Neil pole jalgade liigutamiseks nii palju võimalusi. Minugi pikad tuttavad eelistavad sellepärast lennureise.

Tundsin samuti huvi Ukrajina viisa vastu. Arvasin, et meile ongi vaja, see vist oli nn hallivatimeestele - 550kr (+kindlustus). Kui nüüd ähvardavad, siis kindlasti suveks ka teevad, nii et mõttes mahakantud 600-700kr tulebki välja käia.
Ise mõtlen sõita bussiga Rīga-Lviv (594kr), seal päevakese kolada ja veeta nädalakese Truskavecis. Hinnad odavad, saab päevaajal osaleda väljasõitudes Karpaatidesse ja mujale.
Tagasi mõtlen tulla ringiga Odessa-Krimm-Moskva kaudu. Nii et ka Vene viisa tuleb enne valmis teha.

Ei midagi keerulist. Segada võib vaid äsjane lumetorm või jäätumine, siis trossteel ohtlik.
Vaatega on tõesti nii, et pilves ilmaga jaluta mujal ning tõuse selge ilmaga.
Lisaks soovitan jalutada ka piki kanjoneid. Saad lausa veemüüri taga käia. Tee on julgestatud. Selga pane vihmakeep. Retked on mõnetunnised.
Tõusurongi algjaama juures on ka seiklusrada.

on bensukates toit kallim, see juba sellise paiga omapära. Kalliks teeb toidu see, et pole võistlejat ja valikut. Kuid nagu eelpool mainisin, saab esimesed 2-3 päeva läbi ajada ka oma toiduga.
Palju sõltub ka reisikorraldaja ja bussijuhtide harjumustest. Mõni teeb söömapeatuse hoopis suure selveri juures, antakse 1 tund ja vali. Seal saab ka kilohinna järgi odavalt midagi järgnevaks kaasa võtta.
Viktor54 jutt söömiskultusest bussis ja ööbimiskohas on tõsi. Nagu just söömiseks reisile mindakski. Mõnel tõesti tervis nõuab, kuid mulje jääb nagu eestlased oleks lootusetud õgimishaiged. Ülimalt naljakas oli ühel Briti reisil üks lopsakas emand, kes ajas näost sisse ja samas luges teistele söödava vähest kaloriväärtust, et ta ei tohi muud süüa, minevat paksuks!
Järgnev soovitus on aga reisikorraldajatele, ehk mõni neist seda ka juhtub lugema.
Reisijatel on erineval tasemel maateaduslikud teadmised. Sageli kaotavad nad kohataju, kui on Iklas piiri ületanud. Oleks väga kasulik ning hea ülevaade kõigile, kui reisikorraldaja annaks reisijatele kasvõi paari peale ülevaatekaardi reisist. Kus öömaja, väikeste ringikestega tähistatud peatuskohad, nimetus juures. Ka eeldatav peatuse aeg võiks juures olla. Ainult jutt abistab vähe.
Mida ütleb selline jutt, et "ööbime Poolas, seejärel sõidame läbi Tšehhi, tutvume imekauni Austria loodusega, ületame Alpid ja jõuame öömajale Vahemere ääres". Hea, et veel liiduvabariigidki on nimetatud, kuid kustkaudu kuskile minnakse ja kus peatusi tehakse, on teave 0.
Olen sageli kohanud reisijuhte, kes isegi kaarti ei jaga ega suuda otsustada, kustkaudu kuskile minna, kui tee on äkki suletud või tropid ees. Ka bussijuhtide tase on sageli armu pärast kooli 3.

Olen mitmele reisile juhtunud, kui alustati öösel Jõhvist, tuldi Tartusse, siis hommikuks Tallinna (Estonia ette trolliplatsile), edasi Pärnu kaudu lõunapoole. tagasi vastupidises suunas. Asi selles, et Ida-Virumaalt tuleb ka sageli oma punt kaasa.

Eks see Õhu mullike kõla nagu enesetapp.

Üldiselt on Hrvatska rannikul raske vaikset telkimispaika leida, sest rannik on mägine ning harvasõidetavaid teid vähe. Jalgsi matkates urkaid leiab, muidu aga kupatatakse tõesti kämpidesse.
Veel soovitan üht kena koobast, mis vististi Tito ajal kaljusse raiuti. See on koobassadam, sest mitu meetrit sügav ja mahutab 2-3 rannasõjalaeva. Kui sõita üle Neretva Dubrovniku poole, siis tuleks enne Dubokat ja Neumi teeristist 42°58.28 17°31.06 pöörata põhjapoole Duba kämpi. Sinna on 2.75km. Kohe kämbi taga 100m rannikutpidi põhjapoole asub ka koobassadam 42°58.83 17°29.29. Ka on rand seal.

Sealkandi pärliks on tegelikult ikkagi Crna Gora. Selliseid kanjoneid nagu Tara ja Piva (pane otsingusse), pole kuskil mujal Euroopas. Soovitan pärast Kotorit ja tõusu Lovčenile Podgoricast pöörata Mojkovaci, edasi Žabljakisse. Võib käia ka mägedes ja mägijärvede ääres. Tagasi rannikule aga keerata Sedlo (Sadulamäe) kõrvalt Trsasse ja siis piireteta siksakki mööda alla Piva kanjonisse. Just ülalt alla on mõjuv. Siis võib valida kas lõunapoolt Nikšici või põhjapoolt Sarajevo või Mostari kaudu.
Samuti soovitan sõita Pelješaci kaudu Orebici ja sealt parvlaevaga Korčulasse. Pole vajagi autoga suure parvlaevaga sõita, arukam on väiksema laevaga sõita otse Korčulasse.
Hrvatska turismiväärtuseks Crna Gora suhtes pean 80%.

Kindlasti Hrvatska ja Crna Gora. Imelised mäed, kanjonid, rannik ja vesi. Hinnad meie tasemel. Ööbida ainult ei saa iga põõsa taga nagu meil, lüüakse kohe kämpi.

Lehekuu algus on ilma poolest kehv, välistab supluse. Kuid kasulik selle poolest, et pole veel kõrget rohtu, saab ka metsateedel kenasti sõita. Kuna maapind võib kohati ajuti veel jääs olla, siis ei vaju ka porri.
Ise ratsutan pikemalt rattal alates jaanikuu keskpaigast.
Paljudel teedel ei saagi 20km/t sõita, nt Vihterpalust Ristininasse lubab klibu vaid 10km/t. Loodust tuleb ka nautida.
Tallinnast tuleks välja sõita vara hommikul, paari tunniga jõuad ohtlikest autodest eemale.
Pakun siin välja Sonda-Mustvee endise raudteetammi pöörded (V-vasakule, P-paremale), teeristid ja suuremad kuivenduskraavid. Pärast Piilsit kraav oli mõni aasta tagasi sillata, tuli üle puu turnida. Olen seda teed korra sõitnud, kavatsen suvel korrata. Lapsepõlves sai seda raudteed mööda sõita kümneid kordi.
00P 59°20.98 26°50.56 Sonda
01P 59°20.90 26°51.04
02V 59°20.56 26°51.48
---- 59°20.33 26°52.63 teerist
03P 59°20.03 26°54.25
---- 59°18.75 26°54.72 teerist
---- 59°18.43 26°54.79 Hirmuse 7.1km
04P 59°17.00 26°55.12
---- 59°16.78 26°55.03 Sirtsi 10.3km
05P 59°16.67 26°54.97
06V 59°16.50 26°54.37
---- 59°16.37 26°54.25 teerist
07V 59°16.15 26°54.20
---- 59°15.23 26°54.41 Lümatu 13.5km
08P 59°12.62 26°55.04
---- 59°12.72 26°55.01 Jõepere 18.2km
---- 59°12.56 26°55.02 teerist
09P 59°12.32 26°54.74
10P 59°11.15 26°52.36
11V 59°10.77 26°50.79
---- 59°10.93 26°51.46 Tudu 23.1km
12V 59°09.65 26°49.35
---- 59°08.49 26°49.16 teerist
---- 59°08.37 26°49.15 Suigu 28.7km
---- 59°06.73 26°48.94 teerist
---- 59°06.43 26°48.92 Peressaare 32.3km
---- 59°05.09 26°48.75 Adomäe 34.8km
---- 59°04.76 26°48.72 teerist
---- 59°03.86 26°48.61 Lippoja 37.1km
---- 59°03.43 26°48.55 Punasoo 37.9km
13V 59°02.21 26°49.40
---- 59°00.93 26°49.37 Muru 42.7km
---- 58°59.93 26°50.15 kuivenduskraav
---- 58°59.07 26°50.82 Avinurme 46.4km
14V 58°58.93 26°50.93
15P 58°58.79 26°51.22
16V 58°58.23 26°51.46
---- 58°58.84 26°52.48 teerist
---- 58°56.83 26°52.50 Kõrve 51.0km
---- 58°55.06 26°53.81 Piilsi 54.5km
---- 58°53.00 26°55.35 kuivenduskraav
---- 58°51.94 26°56.14 Jõhvi-Tartu maantee
17P 58°51.94 26°56.14
18V 58°51.20 26°56.24
19L 58°50.99 26°56.56 Mustvee 62.5km

Toetan ka seda teed. Olen selle ise läbi sõitnud, seoses eelmise tööga, vaid vastupidises suunas. Tallinnast Paldiskisse soovitan siiski Keila kaudu sõitu. Vihterpalust edasi tasuks küll piki randa sõita, väike klibustik ei sega. Kolvikus võib vaadata ka mahajäetud sõjaväeosa ehitisi. Keibust on võimalik piki randa sõita Nõvani, liiva tõttu tuleb psut ratast käe kõrval lükata. Põõsaspea neemest Dirhamini läksdin samuti rannikutpidi, üsna vaevaline oli. Meres kivid, mujal liiv. Puisesse soovitan sõita Pusku ja Topu kaudu. On keni mereäärseid kohti. Lihula-Virtsu on igav tee, autod vuravad mööda. Kuid Virtsust edasi tuleks minna vana raudteesilda mööda. Kahjuks läheb tee rannikust eemale ja kruusakas pole eriti meeldiv. Vaistes võib suplemas käia. Pärnust Kilingi-Nõmmesse võiks aga sõita Kikepera kaudu, suur tee on igav.
Idapoolsega on see tee siiski igavam.
Võib ka teha mingi sisselõike. Näiteks kena tee oli Nabala-Kanavere-Äksi-Triigi-Paunaste-Aela-Saueaugu-Lõõla-Väätsa. Huvitav oli Vana-Vigala-Parsmaa-Koonga. Selliseid kolkateid on Eestis sadu, seal sõidavad vaid kohalikud, linnasaksad eelistavad kõvakatet.

Selliseid asju ei saa km kaupa ette kirjutada. Võta kaart (/autoatlas) ette ja jaota vastavalt päevasõiduteekonna pikkusele (aga see võib kõikuda 40-160km) 6 lõiguks, alguseks Tal, lõpuks KNõ. Kui umbes 60km päevas, siis vea tee kaarena või kolmnurgana Ida-Eesti poole. Väldi suuri teid, vali metsateed ja külateed. Kohad, kus pole kunagi käinud ega arva end minevat. Vaata jõgede ja järvede võimalusi, kus end lobistada, kui palav ilm. Kauplusi on igal pool 10-15km vahega, toidumuret pole. Veneverest Kärru sõites vahepeal kauplusi pole, on vaid mahajäetud majad, üksikutes on veel suits sees. Sondast Avinurme sõites on teel vaid üks kauplusküla - Tudu. Ka pole seal tee ääres pärast Uljaste järve kuskil supelda, alles Avijões.
Esimest korda sõites on kõik avastus.
Ja mitte lootma jääda ainult autoatlasele. Soovitan minna ka Maa-ameti lehele ja vaadata GIS-lahendite hulgas kaarte. Toovad iga maja ära, saab ka näha, kus mingi metsatee või siht on olemas. Autoatlases neid jalgsi käidavaid sihte pole, kuid elus saab neid ka kasutada. Vajalikumad kohad võib ka välja trükkida. Võib ka enne kohad ära määrata ja GPS-i sööta. Odavamad on alla 2000kr. Kohta näitavad ka kohakirjutid. Mul on lisaks Garminile ka Holux M-241, ATF-is ainult 835kr. Saab nt iga minuti või 100m järel koha salvestada ja pärast GoogleEarthis kaardile kanda. Olen mitu katset teinud ja üle 4m pole näit eksinud. Paljud on tõrvanud Holuxi tarkvara, kuid minul on läinud kõik libedasti.

Kindlasti mitte suurtel teedel. Olen valinud just metsateed ja rannateed, üllatavad avastused. Suvel on mõni majahütike nii roheluses nagu muinasjutus. Kerge on leida ka vihma kaitseks katust, sest paljud majad ja abihooned on maha jäetud. Võib sõita ka vanal Sonda-Mustvee raudteetammil, 63km päevaga paras läbida, vahepeatused Tudus ja Avinurmes.