Alitalia, pikka aega raskustes olnud Itaalia rahvuslik lennufirma jõudis hiljuti seisu, kus oli väga reaalne oht, et lähipäevil lennukid enam õhku ei tõuse. Nimelt teatas Itaalia naftafirma Eni, et võlgade tõttu ei tarnita Alitaliale lennukikütust enam rohkem, kui paar päeva. Viimasel hetkel jõuti siiski ajutise lahenduseni ja Alitalia lennud jätkuvad.
Alitaliaga on Itaalias seotud midagi rahvusliku uhkuse kuvandi taolist ja seetõttu on poliitikud pikka aega kasutanud Alitalia toetamist oma poliitilise populaarsuse suurendamiseks. Väidetavalt on Alitalia saanud erinevaid skeeme kasutades suuri summasid Europpa Liidus keelatud riigiabi. Nii maksid Itaalia maksumaksjad erinevatel andmetel 1-2 miljardi euro ulatuses kinni 2008. aastal pankrotistunud "vana" Alitalia võlad. Loomulikult tekib küsimus, kuidas see võimalik on, aga kuuldavasti tuli peaminister Berlusconile appi tookordne EL transpordivolinik, kelleks oli juhtmisi itaallane Antonio Tajani.
Kui arvestada ka "vana" Alitaliat, siis ei ole Itaalia lennufirma kasumit teeninud 2002. aastast saadik. Ühe päevaga teenib Alitalia keskmiselt ligi 700 000 eurot kahjumit. Selle aasta esimese poolasta tulemuseks saavutati 300-miljoni eurone kahjum. Hetkel on lennufirma võlasumma kasvanud 1 miljardi euro suuruseks. Tegevuse jätkamiseks vajab Alitalia 300 miljoni euro suurust kapitalisüsti ja täiendavat 200 miljoni euro suurust krediidiliini.
Itaalia valitsus on Alitalia päästmiseks kaalunud mitmeid erinevaid võimalusi. Kõigepealt kutsuti aktsionäre kapitali lisama, aktsionärid, sealhulgas ka tavaliselt valitsusele kuulekad pangad, keeldusid. Muuhulgas pakuti Air France-KLM-ile, kellele kuulub alates 2009. aastast veerand Alitaliast, osaluse suurendamise võimalust. AF-KLM tegidki tagasihoidliku pakkumise, mille Alitalia ametiühingud aga tagasi lükkasid. Itaalia riigifirmad investoritena langesid ära, sest neil on keelatud investeerida kahjumit tootvatesse ettevõtetesse.
Ja siiski-siiski, Itaalias on mõned asjad võimalikud. Alitalia uueks investoriks on Itaalia postifirma Poste Italiane, mis lisab Alitaliasse 75-100 miljoni euro ulatuses täiendavat kapitali ja garanteerib lennufirmale pankade poolt uusi krediite. Kuidas on see kooskõlas Euroopa Liidu riigiabi seadustega? Karta on, et mitmed teised Euroopa lennufirmad, nagu British Airways ja Virgin, kellel puudub taoline võimalus riiklike finantse kaasata, võivad esitada kaebuse. Huvitaval kombel võib Alitalia viidata aga asjaolule, et ka Prantsuse riigil on 15% osalus Air France´is ja Deutsche Postil pisiosalus Lufthansas.
Lähipäevade pankrotti on Alitalia suutnud seega vältida, kuid pikemas perspektiivis asjad väga roosilised ei tundu. Kui Alitalia jätkab senist rahapõletamist, siis mingil hetkel saab raha tahes-tahtmata uuesti otsa. Tänu tugevatele ametiühingutele on lennufirma restruktureerimine ja kulude vähendamine väga keeruline.
Samal ajal on Alitalial suured laienemisplaanid, mis sisaldavad muuhulgas paljude uute liinide avamist, sealhulgas Milano Linatest Tallinnasse (Alitalia laienemisplaanidest saab pikemalt lugeda siin). Kas ja mis ulatuses need realiseeruvad, on võimatu ennustada. Igatahes tundub, et Alitalia jätkab oma kohati supersoodsate piletite pakkumist ja 20-protsendilise soodustusega lennupiletite müügipäevad kestavad edasi. Mõnda aega raha ju on.