Digiajastu ja reisijuhid

Jaanuaris on Trip.ee-s olnud mitmeid uudiseid sellest, kuidas reisiinfo kolib aina rohkem internetti ja mobiili. Äsja tehti avalikuks Wikivoyage, mille eesmärk on pakkuda vähemalt sama head infot kui reisijuhtides – ja seda tasuta. Eestlaste arendatav mobiilirakendus Like A Local pakub abi neile, kes soovivad liikuda samades kohtades, mida armastavad kohalikud. Kuidas läheb aga vanal heal paberist reisijuhil? Kõigepealt pilk ajalukku.

Reisijuhtide turg hakkas hoogu sisse saama 1960-ndatel. 1970 ilmus Balil reisedeeruva kunstniku Hans Johannes Höferi sulest esimene Insight sarja reisijuht, sest mees ei leidnud ühtegi reisijuhti, mis oleks Bali saarest adekvaatset infot pakkunud. Seitsmekümnendate algul ilmus Tony ja Maureen Wheeleri algatusel esimene Lonely Planet (Kagu-Aasia), 1974. a. esimene Bradt (Amazonas), kaheksakümnendatel lisandus Rough Guide, üheksakümnendatel Dorling Kindersley (DK) Silmaringi reisijuhid. Ja siis võib veel nimetada veel selliseid reisijuhte nagu tudengitele suunatud Let's Go, soliidse ajalooga kunsti- ja arhitektuurihuvilistele suunatud Blue Guides, Michelini punane ja roheline reisijuht, Footprint, Moon, Cadogan, Rick Steves, Time Out ning veel mitmed.

Järgmise sammuna hakkasid reisijuhid vaikselt minema meediakorporatsioonide omandusse. Lonely Planeti ostis 2007. a. ära BBC, Rough Guides läks Briti suurkirjastuse Pearson omandusse, eelkõige Ameerika mandrile keskenduv Frommers sai mitmeid tehinguid läbides 2012. a. lõpuks Google'i omaks.

Reisijuhtide läbimüügi tipp saabus maailmas aastal 2005. 2006. a. toimus reisijuhtide läbimüügis väike langus. Sama juhtus ka 2007. Ja 2008. Ning jälle 2009, 2010 ja 2011. Ning ka 2012. aasta ei erinenud eelnevatest - reisijuhte müüdi vähem kui eelmisel aastal. Võrreldes 2005. aasta tipuga on paberreisijuhtide läbimüük USA-s ja Suurbritannias langenud 40%. Kui 2005. aasta müüdi edukamaid reisijuhte üle 21000 eksemplari, siis 2011. aastal loetakse väga edukaks ka 10000 eksemplari müünud reisijuhid.

Nagu näha, on digiajastu muutnud olukorra reisijuhtide turul päris keeruliseks. Aina rohkem otsitakse infot internetist. See on väga kõikuva kvaliteediga, kuid rahuldab paljusid siiski sedavõrd, et ei vaevuta enam reisijuhti ostma. Omajagu süüd on ka reisijuhte väljaandvatel kirjastustel. Reisijuhtide kirjutamine ja värskendamine on muutunud tööstuslikuks. Näiteks ühe Lonely Planeti tootmistsükkel kestab keskmiselt kaheksa kuud. Vähegi suurema riigi puhul on seda selgelt vähe ja nii ilmuvadki reisijuhtidesse internetist leitud lapsused ja isegi valeinfo.

Tundub, et Lonely Planet ei rahulda enam õieti kedagi. Reisipakettide ostjad arvavad, et see on seljakotireisijatele, paljud seljakotireisijad otsivad aga kvaliteediprobleemide käes kannatavale seeriale alternatiive. Ka ise ostan LP ainult juhul, kui teisi reisijuhte mind huvitava sihtkoha jaoks pole. Ja tundub, et ma olen osake laiemast trendist.

Briti tarbijainfot ja erinevaid tootevõrdlusi pakkuv Which? küsitluse järgi hindavad britid tervet riiki katvatest reisijuhtidest kõige kõrgemalt Bradti reisijuhte (kirjutan kahe käega alla), mida hindas heaks 75% vastanutest. Ligilähedase tulemusega (73%) tuli teiseks DK Silmaringi reisijuht, kolmandaks tulnud Rough Guide'i pidas heaks 65% vastanutest. Linnapuhkuse jaoks oli parim DK Silmaring. Rough Guides, Insight Guides ja Lonely Planet jagasid kolmekesi teist kohta. On märkimisväärne, et kuigi Lonely Planet on kõige kasutatavam reisijuht, ei saanud ta kõrgemimat kohta ei linna, piirkonna ega riigi reisijuhtide kategoorias.

Kuigi trükitud reisijuhtide läbimüük on aasta-aastalt selgelt vähenenud, ei tähenda see, et neid ohustaks tingimata väljasuremine. Küsimus on pigem selles, kuidas jõuda sellise lahenduseni, et digitaalne ja paber üksteist võimalikult hästi täiendaks. Ilmselt on erinevaid võimalusi kaugelt rohkem kui üks, sest nii huvid ja harjumused on erinevad. Unistada võiks sellisest reisijuhist, mille põhja sa ostad, aga timmid endale sobivaks erinevatest allikatest pärit infoga. Aga pole päris kindel, kas see kõik ikka suudab asendada ühte head trükitud reisijuhti.