Fastjet proovib Euroopa odavlennunduse edu Aafrikas korrata

Aafrikas lennukiga reisimine kipub olema kenakesti kallis lõbu. Tunnise lennusõidu eest 200-300 dollarit maksta on üsna tavaline, aga sellest tunduvalt kallimad hinnad pole samuti mingi haruldus. Erandiks on siin ka Euroopa mõistes arenenud lennundusega Lõuna-Aafrika Vabariik ja teiseks Etioopia, kus kohapeal (aga mitte eelnevalt internetis) saab pileteid osta üsna mõistliku raha eest.

Nüüd on varem sellistes Euroopa odavlennufirmades nagu easyJet, Go Fly (osteti 2003. a. easyJeti poolt), FlyBe ja Ryanair töötanud juhid asunud Ida-Aafrikas käivitama sealset analoogi Euroopa odavlennufirmadele. Uue lennufirma nimeks on Fastjet ja selle väikeosanikuks on muuhulgas ka easyJeti käivitaja Stelios Haji-Ioannou.

Fastjeti esimeseks baasiks on Tansaania kommertspealinn Dar es Salaam, kust 29. novembril algavad lennud Kilimanjarosse ja Loode-Tansaanias Victoria järve äärses asuvasse miljonilinna Mwanzasse. Kilimanjaro lennuväli on paljudele turistidele jällegi kohaks, kust alustada reisi Kilimanjaro mäele, Arusha või Serengeti rahvusparki ning Ngorongoro kraatrisse. Fastjeti juhid ei näe lennufirmat siiski ainult turiste teenindamas. Eelkõike on see mõeldud siiski natuke paremini toimetulevatele kohalikele, kes saavad nüüd 12-tunnise bussisõidu asemel lennata enam-vähem sama raha eest.

Fastjeti lennupiletite hinnad algavad 32.000-st Tansaania šillingist, mis teeb 15,3 eurot. See hind on siiski ilma maksude ja täiendavate tasudeta. Reaalselt saab pileti kätte 43.040 TZS ehk 20,7 euro eest. Siia lisandub 8000 šillingit kuni 20 kilose pagasi eest (~4 eurot). Aga kokkuvõttes pole 24,6 eurot kaugeltki kallis hind. Sellise hinnaga pileteid ei jätku aga kindlasti kõigile. Kokku juurutab FastJet piletitele 10 hinnaklassi ja tippnõudluse hetkel võivad piletite hinnad päris krõbedaks kujuneda. Aga seda kõike oleme me Euroopas juba ju näinud.

Kuna Sahara-aluses Aafrikas on kõik lennufirmad seni pakkunud täisteenust (erandiks on siin Lõuna-Aafrika Vabariigis tegutsevad odavlennufirmad), siis nõuab ilmselt natuke aega, et kohalik keskklass harjuks maksma iga lisateenuse eest (pagas, söök-jook) ja Fastjeti kitsaste istmevahedega. Samas peaks kõik vähe kitsamate tingimustega bussisõidu baasil juba vägagi tuttavad olema.

Fastjet on lennukiparki valinud 156-kohalised Airbus A319 lennukid. Lähema 12 kuu jooksul plaanib lennufirma lennukite arvu kasvatada 15-ni. Esimene laienemisfookus on Ida-Aafrikal, kodulehe andmetel on oodata lende Entebesse Ugandas (kus asub Kampala lennuväli) ning Nairobisse ja Mombasasse Keenias. Fastjeti järgmine sõlmjaam peakski tulema Nairobisse, kust plaanitakse lende Etioopiasse, Lõuna-Sudaani, Ugandasse ja Rwandasse. Kui Ida-Aafrikas läheb Fastjetil kõik plaanipäraselt, võetakse järgmisena sihikule Angoola ja Ghana.

Fastjeti pileteid saab broneerida nende internetilehel Fastjet.com, kuid arvestades interneti äärmiselt kõikuvat kvaliteeti Aafrikas, on eluliselt oluline pakkuda mobiilbroneerimise võimalust. Fastjeti mobiilirakendus on kasutajasõbralik, kuid arvestada tuleb, et vähemalt hetkel saab pileteid nii mobiiltelefonis kui internetis ainult broneerida. Reaalseks maksmiseks tuleb kõndida kas ühte lennufirma neljast esindusest või ajada asju kohalike volitatud reisifirmadega. Makse laekumiseks on seejuures üsna vähe aega – 1 tund, kui lend väljub lähema 24 tunni jooksul, 6 tundi, kui lennuni on vähem kui 4 päeva, 48 tundi, kui lend väljub lähema kuu sees. Täiesti tavaline Aafrika – sa pead inimestega suhtlema ja asjad toimivad!