Lennujaamad muutuvad automaatseks

Interneti teel tehtav lennule registreerumine ehk check-in, nagu ka check-in automaadid lennujaamades peaks lennureisijatele olema juba mõnda aega üsnagi harjumuspärane asi. Mitmetes lennujaamades on juba aastaid kasutusel automaatne passikontroll neile, kellel on olemas biomeetrilised passid. Kuid sellega pole lennujaamade automatiseerimine kaugeltki veel lõppenud. Tänaseks on tehnoloogia jõudmas nii kaugele, et selle abil saab teostada ka lennuki pardaleminekut ja vormistada tolliprotseduure.

Lennujaama väravates asuvad skännerid, mis mõistavad lugeda lennujaamas saadud või kodus väljatrükitud pardakaarte ja mobiiltelefonis olevaid pardakaarte, pole tegelikult samuti enam uudis. Kuid Hongkongi lennufirma Cathay Pacific (lendab Euroopas Londonisse, Pariisi, Frankfurti, Milanosse, Rooma, Amsterdami ja Moskvasse) plaanib sellest astuda sammukese edasi. Cathay Pacificu idee on automatiseerida lennuki pardaleminek iseteenindusautomaatide abil, mis hakkavad reisijate identifitseerimiseks kasutama näotuvastustehnoloogiat.

Pildi allikas: futuretravelexperience.com

Näotuvastustehnoloogiat on juba testitud Londoni Gatwicki lennujaamas ja Londoni Heathrow' lennujaama 1. terminalis. Kui reisija jõuab automaatse elektroonilise värava juurde, skanneeritakse tema nägu infrapunase skänneriga. Saadud andmeid võrreldakse biomeetriliste andmetega, mida on reisijalt võetud check-in faasis. Kui andmed kattuvad, väravad avanevad ning reisija võib minna pardale. Siin jääb küll teadmata, mida võrreldakse siis, kui reisija registreerub lennule interneti teel.

Pildi allikas: futuretravelexperience.com

Lisaks sellele, et sellisel automatiseeritud pardaleminekuga vabaneb lennujaamades märkimisväärne hulk inimtööjõudu, peaks biomeetriline check-in olema ka ajaliselt tunduvalt kiirem. Lufthansa tegi Frankfurdi lennujaamas katse, mis tõestas, et nelja pardalemineku automaadi ja kahe lennujaama töötaja abil on võimalik Airbus A380 lennuki 450 reisija pardalemineku aega lühendada tervelt kaks korda. Tavapärase 40 minutil asemel võttis kogu pardaleminemise protseduur aega vaid 20 minutit.

Hongkongi rahvusvaheline lennujaam loodab pardalemineku automaadid kasutusele võtta 2014. aasta sees. Samal ajal käivad analoogse tehnoloogia katsetused üle maailma. Lisaks Londonile testitakse näotuvastusautomaate Tokyo Narita lennujaamas, lähiajal algab Air China eestvedamisel selle testperiood Pekingi rahvusvahelisel lennuväljal, samas suunas liigutakse ka Singapuris ja Austraalias.

Tehnoloogiast loodetakse abi ka riiki sisenemisel vajalike formularide täitmisel. Kanada Vancouveri lennujaamas ja USA Chicago O'Hare lennujaamas pole riiki sisenemiseks vaja enam käsitsi blankette täita, vaid seda saab teha iseteeninduskioskites, vastates masina esitatud küsimustele. Täidetud andmed trükitakse välja ja esitatakse koos passiga piirivalveametnikule.

Samas on oht, et kui seni sai vajalikke blankette täita juba lennukis, siis nüüd tekivad järjekorrad andmesisestamiskioskite taha. Teisalt saab tänu tõlkefunktsioonile lihtsustada nende reisijate elu, kes inglise keelt ei oska või kel selle oskus on puudulik.