Missugune on maailma odavaim lennufirma?

Peamiselt reisitehnoloogia arenguid kajastav portaal Tnooz.com avaldas huvitava ülevaate projektist, millega modelleeriti erinevate lennufirmade hindu, lähtuvalt ühe lennumiili maksumusest. Analüüsi teostas Austraalias Melbournis asuv firma Rome2rio, mis on oma eesmärgiks seadnud maailma transporti puudutava informatsiooni organiseerimise, kombineerides lennu-, rongi-, bussi-, praami-, auto- ja metrootransporti.

Oma mudelis kasutas Rome2rio võrdlusbaasina lennufirmade nelja kuu turistiklassi piletite hindu, mida oli kokku 1.780.832. Grupeerides lennupiletide hinnad vastavalt vahemaale, saadi tulemuseks selline graafik:

Nagu graafikult näha, on lennatud vahemaa üsna selges lineaarses korrelatsioonis lennupiletite hindadega. Selle suhte illustreerimiseks loodi üsna lihtne valem:

Hind = $50 + (lennatud vahemaa * $0,11)

kus hind näitab ära lennatud miilide maksumuse USA dollarites. 50 dollarit tähendab, et keskmiselt kujuneb lennukipileti maksumuseks 50 dollarit juba enne, kui saab hakata arvestama lennatud vahemaa pikkust. 11 senti on keskmine lennatud miili maksumus.

Mis aga juhtub, kui kasutada eeltoodud valemit erinevate lennufirmade analüüsiks? Kuidas varieerub keskmine lennumiili maksumus ehk 11 (dollari)senti erinevate lennufirmade lõikes? Selgub, et sõltuvalt lennufirmast võib ühe lennumiili maksumus erineda rohkem kui 9 korda. Seejuures on äärmuslikud hinnakõikumised arvutustest kõrvaldatud.

Rome2rio arvutusmudeli põhjal on maailma kõige odavam lennufirma Filipiinidel Manilast kohalikke lende opereeriv Southeast Asian Airlines ehk SEAir, mille lennumiili maksumuseks kujunes 3 USA senti. Teisel kohal on Indoneesia odavlennufirma Mandala Airlines, mis peale majadusraskuste järgset reorganiseerimist on sisuliselt Singapuri odavlennufirma Tiger Airways Indoneesia haru. Kolmandal kohal asub Ryanair. Üsna loogiliselt hõlmavadki tabeli ülemise (ehk odavamate lennumiilidega) otsa erinevad odavlennufirmad ja puhkajatele suunatud lennufirmad (nagu TUI-le kuuluv Jetairfly).

Veidi üllatav on aga see, et meie Estonian Airi lennumiili maksumus osutub odavamaks kui nii mõnelgi odavlennufirmal, aga ka võrdluses airBalticuga. Tabeli kallimas otsas leiab lühikesi regionaallende teostavad lennufirmad, mis kasutavad turbopropellerlennukeid.

Tulemusi vaadates tuleb arvestada, et lennumiili maksumus on kinni päris paljudes asjades - kasutusel olevate lennukite tüübid, konkreetsed liinid, kohalik palgatase ja kohalikud kütusehinnad, kõikvõimalikud lisatulud (nagu odavlennufirmadel) ja lennujaama tasud.

Arvestades, et tegemist on lihtsustatud analüüsiga, et peaks toodud tabelit liiga tõsiselt võtma. Täiesti võimalik, et mõne suurema lennupiletite otsimootoriga nagu Kayak või Skyscanner, saaks täpsemad tulemused, kuid absoluutne täpsus polegi siinkohal vast kõige olulisem. Pigem on huvitav saada sellisel kujul võrdlus erinevate maailma lennufirmade kohta.