Trip.ee-s on info TripAdvisori usaldusväärsuse küsitavust puudutanud artiklile juba läbi käinud. Kuna tegemist oli suurema probleemi pinnavirvendusega, vaataks hinnanguveebide teemat järgnevalt natuke pikemalt.
TripAdvisor on maailma suurimaid ja ühtlasi ka tuntumaid reisinfot jagavaid lehti veebis. Seda kasutab 45 miljonit kasutajat kuus, kes jagavad ja hangivad hinnanguid rohkem kui 40. miljonile hotellile ja restoranile üle kogu maailma. TripAdvisori idee on oma olemuses suurepärane – kuna inimesed usaldavad teiste reisijate arvamusi ja hinnaguid tunduvalt rohkem kui klantspilte hotellide ja restoranide enda veebilehtedel, siis on TripAdvisorist saanud maailma suurim reisivaldkonna soovitusindeks. Trip.ee-l on tegelikult ju üsna sarnane toimimispõhimõte – vahetu info reisijalt otse reisijale.
TripAdvisor on aja jooksul kasvanud küllaltki suure mõjujõuga kanaliks. Hotelliomanikud tunnistavad, et juba üks negatiivne arvamus võib nende ärile korraliku põntsu panna. Paljud on seda ka omal nahal tunda saanud. Briti meedias on toodud näiteid, kuidas hotellikülalised nõuavad omanikult raha, et nad ei kirjutaks hotellist negatiivset arvustust. Samas on sellise juhtumi puhul üsna võimatu TripAdvisorit informeerida, sest otseselt kontakteeruda pole justkui kellegagi.
Sellised näited võivad tunduda üksikjuhtumitena, kuid võtavad aina rohkem epideemia mõõtmeid. Briti ajaleht The Guardian tõi näitena ära Londoni 5* hotelli The Ritz kohta käivad arvustused. 279-st hindajast annavad 166 hotellile viis tärni viiest võimalikust, kuid 27 hindasid The Ritzi ühe tärni vääriliseks. Muuhulgas nurisesid “hindajad” üsna absurdsete asjade üle: üliranged riietumisnõuded (Armani polevat piisav) ja riknenud puuviljade üle.
Briti meedia kahtlused TripAdvisori usaldusväärsuse suhtes pole midagi uut. The Sunday Times kirjutas juba 2006. aastal, et osa arvustusi on kirjutanud “külalised”, kes pole kunagi hinnatavas hotellis viibinud ning nigelamate hinnangutega hotellid on kirjutanud võltsülevaateid, millega saab ainult loetud tundide jooksul tõsta reputatsiooni ühelt tärnilt neljale. Lisaks kasutatakse tärnisüsteemi võitluses konkurentidega. Olgu öeldud, Ühendkuningriikides on valehinnangute avaldamine seadusevastane.
Tänaseks on arvustuste kirjutamisest saanud ülemaailmne äri. Nagu <a href=http://www.nytimes.com/2011/08/20/technology/finding-fake-reviews-online.html?_r=1>The New York Times'ist võib lugeda, on see kujunenud suisa omaette tööstusharuks, kus positiivse arvustuse eest makstakse 2,5-10 dollarit. TripAdvisor pole tellitud arvustuste avaldamiskohana kaugeltki üksi, lisaks on tuntumad näited veel Yelp ja Amazon. Sellise äri tulemuseks on arvustused, kus pea iga restoran on „avastamata pärl“ ja suurem osa hotelle ületavad oma kvaliteedis Ritzi mäekõrguselt. Ning mida aeg edasi, seda rajumaks hinnangud lähevad.
Samas on käes ka esimesed tagasilöögid TripAdvisorile. Ühendkuningriikide Reklaamistandardite amet ASA on alustanud uurimist, kas TripAdvisori arvustuste avaldamise poliitika üldse vastab sealsetele seadustele. Reaalseid kohtuasju kaalutakse ka USA-s. Ka Google Places on asunud TripAdvisori hotellisoovitusi eemaldama. UK ajalehtede TripAdvisori tegevust käsitlevate artiklite kommentaaridest võib lugeda vägagi kentsakaid reaalelulisi näiteid TripAdvisori poliitikatest. Mõni arvab, et suisa 80-90% kõikidest hotellidele antud hinnangutest on manipuleeritud. Vaevalt, et see protsent nii suur on, aga tõsiselt nakatunuks võib TripAdvisori ometi lugeda. Ühendkuningriikides on tekkinud ka hotellide TripAdvisori vastane liikumine Hotels Against TripAdvisor.
Kas eeltoodu valgusel tuleks TripAdvisori kasutamine lõpetada? Vast siiski mitte. Pigem tuleks korrigeerida TripAdvisori hinnangute interpreteerimist. Arvustuste lugemisel tuleks arvestadagi, et paljud hinnangud võivad olla manipuleeritud. Eriti puudutab see väiksemates kohtades tegutsevaid hotelle.
TripAdvisor on kogu aeg olnud üsna nõrk vähegi spetsiifilisemate soovide arvestamisel. Soov leida konkreetse mugavustasemega hotell mõne suurlinna konkreetses piirkonnas annab suure tõenäosusega sellist infot, mida tuleb täpsema pildi saamiseks alati muudest allikatest üle kontrollida.
Lõpetuseks – kas ka Trip.ee-s võib esineda libahinnanguid? Vastus on, et jah. Aeg-ajalt on märgata mõne reisibüroo katseid omale tähelepanu tõmmata. Alles äsja küsiti hinnangut üsna tundmatu reisibüroo kohta ja kohe varsti oli ka kohal positiivne hinnang „pikaaegsest koostöökogemusest“. Asja tegi aga huvitavamaks see, et nii küsijale kui vastajale oli see üldse esimene postitus Trip.ee-s. Ei hakka siinkohal veel midagi kindlat väitma, kuid sellised firmad peavad edaspidi arvestama kõrgendatud tähelepanuga.