Qatar Airways ühineb Oneworldiga

Esmaspäeval, 8. oktoobril sai peale nädalaid kestnud spekulatsioone, infolekkeid ja eitamisi lõpuks ametlikuks lennundusmaailmas laineid lööv fakt - Qatar Airways ühineb lennundusallianssiga Oneworld.

Oneworldi poolelt vaadates on tegemist märkimisväärse võiduga. Allianss, kuhu kuuluvad airberlin, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, põhjanaabrite Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN, Qantas, Royal Jordanian ja Venemaa S7 Airlines, kippus vaatamata aktiivsele värbamistööle vägisi lagunema. Mexicana jõudis perioodil 2009-2010 Onworldi liige olla alla aasta, lõpetades seejärel majandusraskuste tõttu tegevuse. 2012. a. tabas sama saatus ungarlaste Malevit. Hetkel ei suuda liitumist plaaniv India Kingfisher kuidagi otsustada, kas elada või surra. Oneworldi kuuluv Qantas sõlmis äsja koostöökokkuleppe Emiratesiga, tõmmates tagasi senist koostööd allianssipartneri British Airwaysiga. Sellel taustal pole Oneworldile midagi magusamat, kui saavutada ühinemine ühega seni alliansse vältinud Lähis-Ida suurest kolmikust (Emirates, Qatar Airways, Etihad).

Katari lennufirma Qatar Airways on üks maailma viietärni lennufirmadest. Viimasel kahel aastal on lennufirma lennunduse kvaliteeti hindava Skytraxi poolt nimetatud maailma parimaks lennufirmaks (vaata ka selleteemalist Trip.ee uudist). Qatar Airways oli Emiratesi järel suuruselt teine täisteenindust pakkuv lennufirma maailmas, mis polnud seni liitunud ühegagi kolmest suurest lennundusalliansist (teised kaks on Star Alliance ja SkyTeam).

Qatar Airwaysi ja Oneworldi liitumisprotsess võtab eeldatavasti aega 12 kuni 18 kuud. Teisisõnu tähendab see seda, et reaalne ühinemiskuupäev nihkub ilmselt aastasse 2014. Qatar Airways lisab allianssi lennuvõrgustikku 120 sihtkohta 70. riigis. Neist 15 sihtkohta ja kolm riiki (Iraan, Rwanda ja Seišellid) on Oneworldi jaoks täiesti uued. Taustaks tuleb siiski märkida, et hetkel on Oneworld kolmest allianssist kõige väiksem.

Loetud tunnid enne Qatar Airwaysi liitumisteadet kuulutas Etihad, teine Lähis-Ida kiiresti kasvav lennufirma, oktoobri lõpus jõustuvast vastastikkusest koodijagamise kokkuleppest Air France'i, KLM- ja airberliniga (kes on erinevalt AF-st ja KLM-ist Oneworldi liige). Kokkulepe avab Air France'i klientidele läbi Abu Dhabi sellised sihtkohad nagu Colombo Sri Lankas, Dhaka Bangladeshis, Kathmandu Nepaalis ning Mahe Seišellidel. KLM-i reisijatele lisanduvad Colombo, Lahore Pakistanis ning Melbourne ja Sydney Austraalias. Etihadi reisijateni jõuavad omakorda uued sihtkohad Euroopas.

Need kaks uudist näitavad, et lennundusmaailma tasakaalud on muutumas. On isegi hinnatud, et need Lähis-Ida lennufirmasid puudutavad uudised on tähtsaimad peale alliansside loomist 1990-ndate lõpus. Euroopa suured lennufirmad on seni Lähis-Ida kolmikusse suhtunud tõrjuvalt, kuid tundub, et nüüd on lähtuma hakatud põhimõttest, et kui sa ei suuda neid alistada, siis ühine nendega. Huvitaval kombel jääb sellises olukorras tantsupõrandale üksinda Star Alliance'i veduriks peetav Lufthansa, kes on püüdnud Euroopa – Lähis-Ida konkurentsis ise hakkama saada.

Mida Qatar Airwaysi ühinemine meile tähendab? Kord aastas lendajale see vaevalt midagi muudab, tihedamini lendajatele tähendab see täiendavaid võimalusi eelkõige Aasia suunal. Finnair Plusi liikmed saavad lennumiile hakata koguma ka Qatar Airwaysi lendudel. Jätkulennud peaks samuti mõnevõrra sujuvamaks muutuma. Oneworldi kuldkliendid ja ärireisijad rõõmustavad muidugi täiendavate lounge'ide üle. Arvestades, et 2013. avatakse Dohas uus rahvusvaheline lennujaam, muutub senine natuke skeptilisevõitu suhtumine lendudesse üle Doha samuti märgatavalt positiivsemaks. Ära ei saa unustada ka seda, et Qatar Airwaysi laienemistempo on väga kiire ja kindlasti kuuleme varsti järgmistest uutest liinidest (vaata ka Trip.ee uudist).

Põhjanaabrite Finnair, samuti Oneworldi liige, on oma pressiteadetes Qatar Airwaysi liitumist mõõdukalt tervitanud. Samas hakkab Qatar Airways tegutsema samas sektoris, kus Finnair – pakkuma kiireid ühendusi Euroopa ja Aasia vahel. Kui ühendused üle Helsingi Aasiasse peaks jääma kiiremaks, tekib paratamatult võrdlus kvaliteedi osas. Ja siin läheb Finnairil raskeks. 2012. aasta algul teatas Qatar Airways ka oma plaanist avada (lisaks Stockholmile ja Kopenhaagenile) lennuliin Doha ja Helsingi vahel, kuid hiljem pole selle kohta täiendavat infot enam tulnud. Võimalik, et ühinemine Oneworldiga on sundinud neid plaane ümber vaatama.

Kui tulla Estonian Airi juurde, siis eelnevate uudiste taustal aina selgem, et lennufirmade ellujäämise võti on suuremas koostöös. See ei pea tähendama tingimata ühinemist mõne allianssiga (küsitav, kui võimalik see üldse olekski). Aasiast (või Lähis-Idast?) partneri leidmine, tihedam koostöö läbi koodijagamise pole ilmselt kaugeltki kõik, mida teha annab. Aga eelkõige peavad lennufirmal olema lennukid ja lisaks toredatele Soome väikelinnadele võiks nad ka mõnda Euroopa suurde sõlmjaama lennata.