Spekulatsioon: Norwegian võtab Poola LOT-i üle
Tripi külastaja
30. apr 2013 12:09

Skandinaavia ajakirjanduses on hakanud liikuma spekulatsioonid, et Norra odavlennufirma Norwegian plaanib üle võtta Poola rahvusliku lennufirma LOT Polish Airlines. Norwegian on kinnitanud, et lennufirma juht Bjørn Kjos on kohtunud Poola ametiisikutega. Poola ajakirjanduse andmetel oli jututeemaks LOT-i võimalik ülevõtmine Norwegiani poolt. Norwegiani kõneisikud ei soovi kõneks olnud teemasid täpsemalt valgustada.

Poola ajaleht Rzeczpospolita kinnitusel tehti Kjosile ettepanek LOT ära osta või üle võtta. LOT on praegu üsna raskes majanduslikus olukorras, viimased viis aastat on tegutsetud kahjumiga.LOT-i raskusi on süvendanud ka Boeing 787-l avastatud akuprobleemid, mis ei lubanud esimese Euroopa lennufirmana Boeingu uue lennuki kätte saanud LOT-il pikalt lende alustada (need käivituvad juunis). LOT on teatanud, et kavatseb Boeingule kindlasti kahjunõude esitada.

Poola valitsus on LOT-i probleemidele lahendust (loe: kosilast) otsinud juba mõnda aega. LOT-i erastamiseks tuleb aga muuta seadust, et riigil oleks lubatud omada lennufirmas ka vähemusosalust ja see hiljem täielikult erastada. Seadusemuudatus on jõudnud juba Poola parlamenti.

LOT-il on hetkel kokku 33 lennukit lühemate lendude ja 7 lennukit, s.h. kaks Boeing 787 Dreamlinerit, kontinentidevaheliste lendude tegemiseks. Dreamlinerite tellimus on sees ka Norwegianil, kes plaanib odavlennunduse ärimudelit rakendada ka kauglendudel, alustades lendudega Taisse ja USA-sse. Kuna Norwegian jäi oma Dreamlineri tellimusega hilja peale, saaks Norwegian LOT-i Dreamlinerite abil mõningaid huvipakkuvaid liine kiiremini avada. LOT on kokku tellinud kaheksa Boeing 787 lennukit.

Juhul, kui Norwegiani huvi LOT-i vastu peaks osutuma tõsiseks, on tekkimas huvitav olukord, kus Norwegian omandaks Star Alliance'i kuuluva lennufirma. Teatavasti kuulub samasse ühendusse Norwegiani Skandinaavia peakonkurent SAS. Norwegianil ärimudel aga allianssi kuulumist ilmselt ette ei näe. Tehingu toimumisel tuleb mingi otsus vastu võtta ka LOT-i püsikliendiprogrammi suhtes.

Samas sobiks LOT Norwegiani partneriks küllalt hästi. Norwegian on praegu selgelt laienemise faasis ja Poola sobiks Euroopa idaossa laienemiseks väga hästi. Norwegian on seal tegelikult juba mõnda aega kohal olnud, kuid nüüd avaneks võimalus kiireks laienemiseks. Samas on selge, et kui Norwegian peaks LOT-i tõepoolest omandama, vaadatakse sihtkohad ja kontseptsioon ümber. Poolas pakuvad Norwegianile kõva konkurentsi ka teised odavlennufirmad, eelkõige Ryanair ja Wizz Air. Eks aeg näitab, kas Norwegiani ja LOT-i tehing toimub või mitte. Selle toimumisel oleks aga kindlasti omamoodi sümboolne tähendus - odavlennufirma võtab üle märkimisväärse suurusega rahvusliku lennukompanii.

Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Seesam
Sisuturundus
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased