Veelkord postitamisreeglitest

Et reisihooaeg Egiptusesse on alanud, on vist kõikidele Trip.ee külalistajatele enam kui selge. See toob endaga kaasa vajaduse põgusalt üle korrata mängureeglid, kuidas elu siin foorumis jätkuvalt sama mõnus edasi oleks. Ühtlasi on see mõningaseks jätkuks Jyrka mõtetele kirjatükis laiskus, internet ja KKK ning Petsi algatusele Taset on vaja tõsta!.

Milleks jälle see sama jutt?

Mulle tundub, et paljud külalised ei tunneta, et Trip.ee reisifoorum ei ole päris samasugune keskkond, kui Delfi või Perekooli foorumid, kus paljud küsijad ei pööra oma küsimuse vormistamisele peaaegu mitte mingisugust tähelepanu. Sõnavõtt Trip.ee-s eeldab siiski natuke teistsugust, vähe töökamat suhtumist.

Värskelt meiega liitunud reisihimulistele teadmiseks, et Trip.ee on virtuaalkeskkond, kuhu koguneb kogemusi vahetama palju mõnusaid inimesi, kes on keskmisest rohkem huvitatud reisimisest ja võõrastest kultuuridest. Ühtlasi on neil ka keskmisest suurem kogemustepagas. Et Trip.ee oleks võimalikult suure kasuteguriga, siis arhiveeritakse foorumit nii sihtkohtade, teemade kui reisistiilide kaupa. See tähendab, et Trip.ee külastajad loovad päevast päeva tükikeste haaval infokogu, millest oleks aina suurem ja suurem abi reiside planeerimisel. Kahjuks tungib Trippi ja Tripi arhiivi kõige asjaliku kõrval ka liiga palju olmemüra.

Kuigi Trip.ee püüab suurendada tolerantsust maailma mitmepalgelisuse suhtes, ei saa päris tolerantselt suhtuda kõikidesse postitustesse. Kordaks siis jälle üle tähtsama, mida postitusel võiks silmas pidada, et infomüra tekkimist vähendada. Osa järgnevast on kirjas ka Reisipisikus.

Kõigepealt - enne postitamist võiks postitaja endalt küsida, kas küsimuse vormistus üldse võimaldab sellele informatiivselt vastata. Vastust aitavad leida päris klassikalised nõuanded:

  • Enne küsimist tee ka ise tööd. Ilmne laiskus ise midagi otsida ei ole aktsepteeritav.
  • Kasuta foorumi otsimootorit. Kui ikka ei leia, kasuta ka Google'i või mõnda muud otsimootorit.
  • Tutvu olemasolevate postitustega. Valdek on sellest kirjutanud nii: Ei pea samast ja läbiarutatud teemast aina uusi ja uusi teemasi sünnitama, ainult sellepärast, et inimene tahab, et talle kõik kandikul ette tuuakse või ta pole harjunud ise vaeva nägema. Need, kes on nende odavlennu asjadega kursis, on sellest ja palju rohkemastki juba kordi kirjutanud, miks nad peaksid seda uuesti tegema, kui info on nii lihtsalt leitav. Kui on tõesti selline konkreetne probleem, et siin pole sellest varem räägitud, vot siis palun esitatagu oma küsimus konkreetselt. Vaevutagu vaid ennem see selgeks lugema! Ja kui siis keegi teab vastust või vihjeid, siis vaevutakse siitpoolt heameelega ka vastama. Aga muidu, milline on küsimuse esitaja suhtumine ja esitatud küsimus, just samasuguse saab olema ka vastus.
  • Küsides kirjuta, mis on su põhilised huvid. Sõltuvalt huvidest saab ühele ja samale küsimusele vastata väga erinevalt.
  • Väldi üldiste küsimuste esitamist. Selliseid küsimusi tavaliselt kas ignoreeritakse, nende üle ilgutakse või vastatakse samuti väga üldiselt. Kasutan siin Rebaseonu poolt kirjapandut: Paljudele on arusaamatu, miks eri-tobedale küsimusele tuleb tavaliselt ka tobe vastus või irisemine. Põhjus on lihtne - aidata postitajal endal aru saada, et ta võiks tulevikus natuke rohkem mõelda, ennem kui postitab (kui seda mitte teha, siis ta arvab, et kõik on "hästi"). Loodetavasti tulevikus on ta targem ja sellist viga enam ei tee. Samas siiski *on* vahe, *kuidas* midagi kellelegi öelda.
  • Kui küsimuses on sõnad "odav", "mõistliku hinnaga" jms, siis anna vihjeid, mida need sõnad sinu jaoks tähendavad. Mis on sinu jaoks kallis, võib olla kellelgi odav ja vastupidi.
  • Kirjelda, mida oled teema kohta juba leidnud. See on oluline, et: - teised näeksid sinu pingutusi iseseisvalt vastuseid leida; - vältida tarbetut kordamist; - oleks kergem aidata.
  • Stiil: - Ära kasuta SUURTÄHTI ja lugematuid hüüumärke! See on võrdne internetis karjumisega. - Kasuta normaalset eesti keelt, mitte pubeslängi. - Jäta emotsioonid stiilis "vastake palun kohe, muidu ma ei ela seda üle!" kuhugi mujale. (Tegelikult ei soovitaks ka mujal sellist stiilitust). - Trip.ee ei ole koht teiste kallal ilkumiseks või oma ego näitelava.
  • Kokkuvõttes: sa saad tõesti seda, mida küsid.

Mida ei ole mõtet küsida:

  • Palju maksab pilet /mingisse kohta/ (märkimata alguspunkti ja transpordivahendit)?
  • Lähen /mingi maa nimi/. Kui palju ma peaksin raha kaasa võtma? Vastupidi paljude ootustele ei olegi foorumis kõik selgeltnägijad, et teavad sinu reisi kestvust, plaane, rahalisi võimalusi, soovitavat mugavustaset ja muud taolist.
  • Kas neli päeva on küllalt, et tutvuda /nende viieteistkümne riigiga/?
  • Mida soovitate vaadata /selles riigis/?
  • Kas kuhugi reisimiseks on vaja viisat?
  • Kas siis, kui ma lähen /riigi nimi/, sajab seal vihma või paistab päike? Või ega mul äkki reisil jahe ei hakka? Kui enamik inimesi ei arva kunagi, et ilm mõnes Eestimaa nurgas oleks iga aasta 5. novembril täpselt samasugune, siis millegipärast eeldatakse imelise järjekindlusega, et väljaspool Eestit see just niimoodi on. Keda arvukad veebilehed keskmiste temperatuuride, sademete ja muu vajalikuga ikkagi ei rahulda, võiks *täpse* ennustuse saamiseks horoskoopi lugeda.
  • Soovin lennata Euroopasse - ja tahaks saada võimalikult odavalt, kas keegi teab, kust saada sootsaid pileteid? (algne sõnastus muutmata)
  • Kes on käinud /mingis hotellis/ riigis x, märkimata linna. See, et paljud foorumi külalistest teavad hotell Savoy olemasolust Sharm-el Sheikis, ei muuda olematuks tõsiasja, et sama nimega hotell asub ka Luxoris. Aga äkki veel teisteski Egiptuse linnades?
Ega siis muud midagi, kui häid konstruktiivseid postitusi, kallid kaasreisijad!